به طور کلی هزینه ای که بابت خرید سنگ پرداخت می کنید، تحت تاثیر عوامل مختلفی متغیر است. که این موضوع راجع به سنگ مرمریت نیز برقرار است. در یک پروژه ساختمانی، بودجه ای که بابت تهیه سنگ کنار گذاشته می شود؛ با توجه به میزان بودجه و نیاز آن ساختمان تعیین می شود.به این منظور از جمله نکاتی که شما به طور کلی هنگام خرید سنگ باید در نظر داشته باشید قیمت سنگ است.

به همین خاطر است از جمله پرسش هایی که هنگام خرید سنگ کارشناسان فروش از شما می پرسند حدود قیمت موردنظرتان است.

پس از اینکه شما یک نوع سنگ(مانند سنگ مرمریت لاشتر) را برای خرید انتخاب می کنید پیشنهادهای مختلفی(از همین نوع سنگ)  به شما می شود که هر کدام قیمت های متفاوتی دارند. حالا چرا یک نوع سنگ قیمت های متفاوتی دارد؟

این پرسشی است که قرار است در این مقاله پاسخ دهیم و از آنجا که سنگ های مرمریت تنوع بالاتری دارند در این مقاله عمدتا به عوامل تاثیر گذار بر قیمت سنگ مرمریت می پردازیم.

مروری بر سنگ مرمریت

راهنمای خرید سنگ مرمریت در سایت ما به طور کامل بیان شده است( از نحوه شکل گیری،کاربرد ها، معرفی انواع سنگ مرمریت و…). با این وجود پیش از آنکه به مبحث اصلی مقاله ام بپردازم تصمیم گرفتم یک مرور مختصری از سنگ مرمریت را بیان کنم. البته در مقاله شناخت سنگ ایرانی مرمریت به طور کامل به آن پرداختیم.

انواع سنگ مرمریت کرم

مشاهده انواع سنگ مرمریت

 

سنگ مرمریت از سنگ های دگرگونی رسوبی است که از دگرگونی سنگ های آهکی به وجود می آید. مرمریت ها در طرح و رنگ های مختلفی از معادن سراسر کشور استخراج می شوند. این سنگ در رنگ های مختلفی وجود دارد که از جمله آنها کرم،مشکی،قرمز،سبزو… می باشد.

از مرمریت می توان در قسمت های مختلفی از فضای داخلی ساختمان به کاربرد که از جمله آنها در کف، نمای داخلی، پله، کانتر و…می باشد.

این سنگ پس از استخراج از معادن در کارخانه های سنگبری به ابعاد مختلفی برش داده می شود. پس از آن براساس کیفیت سنگ در درجات مختلفی از سوپر،ممتاز،درجه1و…. دسته بندی می شود. همچنین پرداخت های مختلفی روی سطح آن نیز انجام می شود.

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان تا حدودی به علت تفاوت قیمت انواع سنگ مرمریت پی برد. حال در ادامه می خواهیم نحوه تعیین قیمت انواع سنگ را خدمتتون بیان کنیم.

قیمت سنگ چگونه تعیین می شود؟

داستان استخراج سنگ از معادن شروع می شود و پس از گذشت از کارخانه های سنگبری و انجام فرآوری های مختلف به دست شما می رسد تا توسط استادکار سنگ در مکان موردنظر نصب شود. از مهم ترین این مراحل فرآیند تفکیک سنگ براساس معیارهای مختلف است که اصطلاحا به آن سورت بندی می گویند.

این اقدام که در انتهای فرآیند فرآوری سنگ انجام می شود؛ به این صورت است که پس از برش سنگ به ابعاد مختلف،  آن را براساس معیارهای مختلفی از قبیل مشخصات ظاهری و… به دسته های جداگانه ای دسته بندی می کنند.

در میان انواع سنگ های ساختمانی  سنگ گرانیت از همه سورت بندی کمتری دارد و پس از آن سنگ مرمریت است.

با وجود اینکه در ایران این فرآیند براساس معیارهای خاصی انجام نمی شود و عمدتا سلیقه ای است؛ از جمله مواردی که در سورتینگ در نظر گرفته می شود شامل موارد زیر است:

  • ابعاد: یکی از مواردی که در سورت بندی سنگ در نظر گرفته می شود، ابعاد سنگ است. سنگ ها با توجه به تقاضای بازار به ابعاد مختلف تایل(30*30، 60*60، و…)، اسلب،طولی و…برش داده می شود. به همین علت افرادی که کار سورت بندی را انجام می دهند در ابتدا سنگ ها را براساس ابعاد آنها دسته بندی می کنند.

  • ضخامت: انواع ابعاد سنگ براساس میزان ضخامت نیز در دسته های جداگانه ای قرار می گیرند. زیرا همانطور که می دانید به عنوان مثال سنگ کف مرمریت می تواند در ضخامت های مختلفی وجود داشته باشد که با توجه به مکان موردنظر انتخاب می شود. نکته ای که در اینجا باید بگویم این است که هرچه ضخامت سنگ بیشتر شود مقاومت فشاری آن بیشتر می شود و برای استفاده در کف ساختمان بهتر است.
  • کیفیت: نکات مختلفی می تواند نشان دهنده کیفیت سنگ باشد که از جمله آنها عبارتند از: میزان تخلخل میزان غده ها و ترک ها و رگه های ناخالصی،قرمزی ها و زردی ها دقیق بودن لبه های سنگ میزان کیفیت ساب (کیفیت ساب تحت تاثیر خصوصیات سنگ است)سنگ رنگ سنگ:به میزانی که سنگ روشنتر باشد در درجات بالاتری قرار می گیرد. میزان بازی رنگ حال با توجه به معیارهای بیان شده هرچه میزان تخلخل کمتر،میزان رگه های ناخالصی و ترک ها کمتر، لبه های سنگ دقیق تر و گونیا برش خورده باشند، سنگ از ساب خوبی برخودار باشد و رنگ سنگ روشنتر باشد؛ در درجات بالاتری قرار می گیرد. این درجه بندی شامل درجات سوپر،ممتاز،درجه1، درجه2 و…..می باشد. تفاوت درجات مختلف سنگ را با مشاهده تصویر زیر بهتر می توانید متوجه شوید.

طرح و مدل: بدیهی است که سنگ هر معدن به خاطر ذات طبیعی خود دارای طرح و رنگ های مختلفی باشد. از این رو به عنوان مثال سنگ مرمریت خوی خود دارای سورتهای مختلف کرم خوی،گل یخی خوی،کاربنی خوی،نسکافه ای خوی و…است(در صفحه این سنگ راهنمای کامل خرید سنگ مرمریت خوی بیان شده است) که هنگام سورت بندی در دسته های جداگانه ای قرار می گیرند.

تاکنون معیارهای مدنظر در سورت بندی را بیان کردیم. حال با توجه به این سورت بندی:

1.به میزانی که ابعاد سنگ بزرگتر باشد و از ضخامت بیشتری برخوردار باشد قیمت بیشتری خواهد داشت.(یکی از دلایل این موضوع این است که به عنوان مثال به منظور برش اسلب از دستگاه اره بر استفاده می شود که هزینه بیشتری خواهد داشت).

2.از نظر کیفیت نیز به میزانی که سنگ در درجات بالاتری (رنگ روشن تر،رگه های کمتر،ساب بهتر(از لحاظ نوع پرداخت و کیفیت پرداخت)،تخلخل کمتر،گونیا بودن ابعاد و…) قرار بگیرد از کیفیت بالاتر و بالطبع از قیمت بیشتری برخوردار است.

3.از جهت سورت(براساس طرح و مدل) سورت هایی که زیباتر بوده و از متقاضیان بیشتری دارد از قیمت بیشتری برخوردارند.

4.تنوع سورت از جهت معدن نیز در قیمت نهایی سنگ تاثیر گذار است. به عنوان مثال قیمت سنگ مرمریت پرشین سیلک معدن بیات از دیگر سورت های پرشین سیلک گران تر است.

همچنین کیفیت فرآوری هایی که روی سنگ انجام می شود بر قیمت سنگ تاثیر گذار است؛به این معنا که نوع و کیفیت مواد بکار رفته در رزین و اپوکسی،توری و uv   و به طور کلی میزان فرآوری هایی که روی سنگ انجام می شود روی قیمت سنگ تاثیرگذار است.

علاوه بر این عامل مهم دیگری که بر قیمت سنگ تاثیرگذار است؛ هزینه های حمل و نقل است. این هزینه حمل و نقل هم شامل هزینه انتقال کوپ از معدن به کارخانه های سنگبری می باشد هم شامل هزینه انتقال سنگ به محل موردنظر.

به گونه ای که به عنوان مثال هزینه سنگ گرانیت سفید زاهدان به علت دورتر بودن معدن آن از کارخانه های سنگبری نسبت به سنگ گرانیت سفید نطنز بیش تر می باشد.

همچنین میزان کیفیت کوپ استخراجی و قدوپای کوپ در کیفیت و یکدستی نهایی سنگ کارشده تاثیرگذار بوده و از قیمت بیشتری نیز برخوردار است.

حال با توجه به مطالبی که بیان کردیم، دیگر می توانیم به پرسشی که در ابتدا به وجود آمد پاسخ دهیم.

در هنگام خرید سنگ توجه به این نکات از اهمیت بالایی برخودار است.

کارشناسان فروش ایران اسلب با ارائه مشاوره در زمینه خرید انواع سنگ ساختمانی، شما را جهت خرید بهترین سنگ یاری می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *