تاریخ آخرین به روزرسانی : 1401/7/28

سنگ پله مشکی

سنگ پله کرم

سنگ پله طوسی

سنگ پله ارزان

به دور از هرگونه جهت گیری و تعصبی نباید از حق بگذریم که بهترین انتخاب برای دستگاه پله یا پلکان، سنگ است زیراپله در معرض رفت و آمد و فشار زیادی است، و متریالی که برای آن انتخاب می شود باید از مقاومت و کیفیت بالایی برخوردار باشد. حال انتخاب سنگ مناسب بین انواع سنگ های ساختمانی موجود در بازار و تنوع بالای آن ها بسیار حائز اهمیت است. لذا ما در این مقاله در ابتدا به بیان مزایای ساخت راه پله سنگی می پردازیم و پس از آن شما را با انواع سنگ های مناسب پله( سنگ تراورتن، سنگ مرمریت، سنگ کریستال، سنگ مرمر) و مزایا و معایب هر یک آشنا می کنیم.

اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید ساختمان های زیادی را می بینید که در ساخت راه پله های خود از سنگ استفاده کرده اند.

یک راه پله سنگی که متناسب با دکوراسیون ساختمان باشد می تواند بسیار زیبا بوده و به فضا زیبایی و جلوه خاصی ببخشد.زیبایی ذاتی،دوام زیاد،مقاومت فرسایشی بالای سنگ آن را به بهترین و رایجترین گزینه جهت ساخت پله تبدیل کرده است.

مزایای ساخت راه پله سنگی

1.دوام و ماندگاری بالا

برای مکانهایی که میزان رفت و آمد و ترافیک بالایی دارند استفاده از متریالی که مقاومت بالایی داشته باشد و نگهداری از آنها آسانتر باشد الزامی است.

2.نگهداری آسان

برخلاف راه پله ساخته شده از چوب راه پله سنگی پوسیده و فرسوده نمی شوند و مانند راه پله های چوبی نیاز به تعویض ندارند. نگهداری از راه پله سنگی آسان بوده به طوریکه به منظور نظافت آن تنها نیاز به یک گردگیری ساده و یا شستشو می باشد.

3.افزودن به ارزش ساختمان

ساخت راه پله سنگی در ساختمان با زیبایی و دوامی که دارد از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ساختمان نیز می باشد به گونه ای که در صورت تمایل به فروش ساختمان این موضوع می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی باشد.

4.قابلیت ایجاد سبک ها و طرح های مختلف

از آنجا که سنگ متریالی طبیعی می باشد در صورت به کاربردن هر کدام از انواع سنگ های ساختمانی اعم از گرانیت،مرمریت و… می توان به طرح های متنوع و نامحدودی دست یافت. به عنوان مثال از جمله طرح هایی که امروزه در ساخت راه پله های سنگی به کار می برند(همانگونه که در تصویر می بینید) برش اسلب در ابعاد پله و پس از آن چیدن آنها به دنبال یکدیگر است. این طرح که عمدتا در سنگ های طرحدار مانند سنگ های چینی(کریستال) قابل اجراست، زیبایی و جلوه لوکسی به ساختمان می بخشد.

5. اشتعال ناپذیربودن

علاوه بر دوام و ماندگاری بالا و زیبایی زیاد استفاده از سنگ در راه پله از دیگر مزایای استفاده از این ماده در پله می توان به اشتعال ناپذیربودن آن در مواقع آتشسوزی نیز اشاره کرد. به گونه ای که در مواقع اضطراری یک مسیرقابل اعتماد برای فرار از آتش راه پله سنگی می باشد.

این در صورتی است که راه پله های چوبی به راحتی سوخته و علاوه بر این موجب افزایش آتش نیز می گردد.

نحوه انتخاب سنگ راه پله مناسب

با وجود مزایای بسیاری که سنگ برای پله دارد، در صورتی که به درستی انتخاب نشود؛ مشکلات بسیاری ممکن است در طول زمان به وجود آید. به همین خاطر بهتر در این رابطه آگاهی های لازم را بدست آورید. 

مهم ترین نکته هنگام انتخاب  سنگ مناسب پله توجه به محل نصب پله است. سنگ مناسب برای پلکان داخل ساختمان با خارج ساختمان متفاوت است. در صورتی که پله در خارج ساختمان و در معرض بارندگی، یخبندان و نورخورشید است، بهتر است سنگی انتخاب شود که علاوه بر دوام و استحکام بالا در برابر نور خورشید نیز واکنش نشان ندهد. به عنوان مثال سنگ های مرمریت گزینه خوبی برای پلکان خارج ساختمان نیستند. برای خارج از ساختمان سنگ های چینی و یا گرانیت آن هم در سطوح تیشه ای،فلیم و یا مات پیشنهاد می شود. 

اما برای داخل ساختمان، در صورتی که پلکان در تماس با آب و رطوبت زیاد باشد، بهتر است سنگی انتخاب شود که جذب آب پایینی داشته باشد و لک نشود. اما به طور کلی برای داخل ساختمان بهترین سنگ، سنگ های مرمریت و کریستال است. زیرا مهم ترین نکته برای سنگ پله داخل، زیبایی بصری آن است. به همین خاطر پیشنهاد ما برای ساختمان های لوکس و خاص در درجه اول سنگ مرمر است. اما برای داخل مجتمع های مسکونی و معمولی سنگ های مرمریت و چینی بهترین گزینه اند.

حال نوبت به معرفی انواع سنگ پله می رسد:

سنگ پله گرانیت

همانطور که می دانید سنگ مناسب پله باید از مقاومت سایشی و فشاری بالایی برخوردار باشد. از این رو سنگ گرانیت نیز به علت بالا بودن مقاومت فشاری و استحکام آن از بهترین انواع سنگ پله به شمار می رود. به طور کلی سنگ گرانیت مستحکم ترین سنگ ساختمانی است که از مقاومت (فشاری و سایشی) بالا و تخلخل ناچیزی برخوردار است. از این رو اگر دوام و طول عمر راه پله برایتان مهم باشد سنگ گرانیت بهترین سنگ پله است.

سختی این سنگ موجب شده که عملیات استخراج و فرآوری آن نسبت به دیگر سنگ های ساختمانی سخت تر و پرهزینه تر شود. در صورتی که بخواهیم از معایب آن در پله بیان کنیم می توان به وزن بالای این سنگ نسبت به دیگر سنگ های ساختمانی و پایین بودن تنوع آن اشاره کرد.

سنگ پله گرانیت هم مناسب فضاهای داخلی و هم محوطه های بیرونی است و بهترین گزینه جهت ساخت پله اماکن پرترددی مانند ادارات و بانک ها است.

علاوه بر این انواع پرداخت ها بر سطح این نوع سنگ قابل اجراست. با این وجود در صورتی که از گرانیت صیقلی در پله استفاده شود امکان لغزندگی و سقوط افراد بالا می رود. به همین خاطر بهتر است از پرداخت های دیگری مانند هوند برای سنگ پله استفاده کرد که میزان لغزندگی پایین تری داشته باشد.

برای پله فضاهای بیرونی مانند پارک ها و … نیز بهتر است از گرانیت آتش خورده (فلیم)و یا تیشه ای استفاده کنیم.

از انواع مختلف سنگ گرانیت در رنگ های مختلف مانند گرانیت های سفید می توان در پله استفاده کرد که تعدادی ازآنها عبارتند از: سنگ گرانیت سفید نطنز،سنگ گرانیت سفید بروجرد،سنگ گرانیت طوسی نهبندان و…

سنگ پله چینی

سنگ های چینی نیز پس از گرانیت یکی از بهترین گزینه های سنگ پله می باشد. از جمله نقاط قوت این سنگ در پله مقاومت و استحکام بالای آن، جذب آب و تخلخل پایین و ساب پذیری بالای آن است. علاوه بر این از تم رنگی روشن تر و زیباتری برخوردار است. به همین خاطر بهترین گزینه هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیبایی است. 

سنگ پله چینی نیریز و لایبید از رایج ترین انواع سنگ پله کریستال موجود در بازار است که قیمت مناسبی حتی گاها از گرانیت هم دارد. اما در صورتی که ساب داده شود قیمت آن افزایش می یابد.

استفاده از سنگ های چینی رگه دار مانند چینی الیگودرز و یا پاندا در پله همانند تصویر زیر نیز بسیار زیبا می باشد. 

سنگ پله مرمریت

به طور کلی سنگ های مرمر و مرمریت از جمله زیباترین سنگ های ساختمانی است که در طرح ها و رنگ های مختلفی وجود دارند. مرمریت از جمله سنگ هایی است که پرداخت های مختلفی از جمله صیقلی روی آن قابل اجراست. مرمریت ها سنگ های با دوام و زیبایی هستند که در قسمت های مختلف ساختمان می توان از آنها استفاده کرد. از جمله این موارد به کاربردن آنها در  راه پله است. البته همانطور که می دانید از سنگ های مرمریت عمدتا در فضاهای داخلی می توان استفاده نمود.

به همین خاطر از انواع سنگ پله مرمریت نیز می توان در راه پله فضاهای داخلی استفاده کرد. از جمله آنها می توان به پله های دوبلکس اشاره کرد. سنگ های مرمریت به علت تنوع طرح و رنگ و به طور کلی ظاهر زیبایی که دارند، به راحتی با انواع دکوراسیون ترکیب شده و به زیبایی فضا کمک شایانی خواهد کرد.

علاوه بر این در پله های بین طبقات نیز می توان از سنگ پله هرسین یا سنگ پله پرطاووسی استفاده کرد. 

در صورتی که مایل به انتخاب رنگ کرم برای دکوراسیون ساختمان خود هستید، برای سنگ پله کرم رنگ پیشنهاد ما استفاده از سنگ های مرمریت دهبید، مرمریت آباده، مرمریت صلصالی و یا سنگ پله مرمریت خوی است.  

برای دکوراسیون مشکی نیز سنگ های پیشنهادی ما مرمریت مشکی نجف آباد، مرمریت گلدن بلک، مرمریت لاشتر است.

سنگ-پله-مرمریت لاشتر و کاپوچینو

سنگ پله مرمر

سنگ مرمر نیز یکی دیگر از سنگ های دگرگونی است که از گرانترین و لوکس ترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود. از مهم ترین ویژگی های آن قابلیت عبور نور و طیف رنگی گسترده آن است.

سنگ های اونیکس و تراونیکس در صورتی که در پله کار شده و پشت آن ها نور انداخته شود، همانطور که در تصویر می بینید زیبایی خاصی به فضا می بخشد.

با این وجود به علت جنس نرمی که دارد و همچنین قیمت بالای آن؛ تنها در مکان های کم تردد و ساختمان های لوکس قابل استفاده است. به این ترتیب می توان گفت سنگ مرمر زیباترین نوع سنگ برای پله می باشد.

سنگ پله تراورتن

با وجود اینکه پله ساخته شده از سنگ تراورتن جذابیت بسیاری به ساختمان می بخشد، اما تنوع طرح و رنگ سنگ مرمریت را ندارد.  همچنین از جمله ویژگی های سنگ تراورتن وجود رگه های ناخالصی است که در استحکام سنگ تاثیرگذار هستند.

علاوه بر این از مهمترین ویژگی های این نوع سنگ مقاومت سایشی و فشاری پایین، تخلخل بالا و در نتیجه جذب آب بالای آن است.

به همین خاطر سنگ تراورتن گزینه مناسبی جهت استفاده در پله نیست؛ با این وجود با توجه به سفارش مشتری این سنگ در ابعاد پله برش داده می شود. که در این صورت باید ضخامت آنها بیشتر از ضخامت سنگ پله مرمریت و گرانیت باشد. و همچنین بالاترین درجه کیفی سنگ انتخاب شود و فرآوری های لازم نیز روی آن انجام شده باشد. از این رو هزینه نهایی آن بیش تر از سنگ پله مرمریت و گرانیت می شود و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نیست.

از این رو تراورتنهایی باید به این منظور انتخاب شوند که مقاومت سایشی و فشاری بالایی داشته و از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشند. از انواع تراورتن هایی که در پله به کار می رود می توان به تراورتن های شکلاتی مانند تراورتن شکلاتی یزد اشاره کرد که تم رنگی مشابه آن در سنگ های مرمریت کمتر است.

از جمله مکان هایی که از تراورتن در پله استفاده می شود در نمای بیرونی علی الخصوص نمای رومی است به جهت همخوانی با نما. در این صورت تمهیدات لازم جهت مقاوم سازی آن انجام می شود.

جهت مشاهده اطلاعات کامل راجع به انتخاب سنگ نمای رومی مناسب به مقاله سنگ نمای رومی مراجعه کنید.

حال انواع سنگ پله علاوه بر نوع سنگ براساس رنگ و نوع پرداخت سطح آن ها نیز انواع مختلفی دارند. انواع دسته بندی سنگ پله براساس رنگ شامل موارد زیر هستند:

  1. سنگ پله کرم: تعداد زیادی از سنگ های کرم، گزینه بسیار مناسبی برای پله هستند. مانند سنگ های مرمریت کرم و گاها تراورتن. در این بین می توان به سنگ پله هرسین،پرطاووسی، آباده و سنگ پله انواع مرمریت دهبید اشاره کرد که عمدتا برای پله فضاب داخل ساختمان به کار می روند. 
  2. سنگ پله سفید: این دسته نیز شامل تعداد زیادی از سنگ های ساختمانی از جمله سنگ های گرانیت، سنگ های چینی و تعدادی از سنگ های مرمریت می شود. 
  3. سنگ پله مشکی: در این دسته نیز تعداد زیادی از سنگ های مرمریت مشکی و گرانیت های مشکی قرار دارند. مانند سنگ پله لاشتر، سنگ پله گرانیت چایان، سنگ پله گرانیت مشکی نطنز و….
  4. سنگ پله طوسی: سنگ های مرمریت پرشین سیلک، سورت طوسی سنگ لاشتر و سنگ چینی لایبید در این دسته پیشنهاد می شود.

براساس نوع پرداخت نیز رایج ترین پرداخت های سنگ پله صیقلی، تیشه ای و فلیم است. که از سنگ پله تیشه ای و فلیم عمدتا برای فضاهای بیرونی استفاده می شود. 

حال بریم سراغ قیمت های مختلف سنگ پله.

قیمت سنگ پله

با توجه به اینکه سنگ مناسب پله علاوه بر اینکه باید از درجه کیفی خوبی برخوردار باشه، ضخامت بیش‌تری هم نسبت ابعاد دیگر دارد، به طور کل قیمت بالاتری دارد اما در حالت کلی تحت قیمت انواع سنگ راه پله تحت تاثیر عوامل مختلفی است که عبارتند از: 

  1. درجه کیفی
  2. نوع سنگ
  3. نوع پرداخت
  4. ابعاد
  5. سورت بندی 
  6. طرح سنگ راه پله و ابزار لبه

حال با توجه به مطالب بیان شده جهت استعلام قیمت انواع سنگ ها و دریافت راهنمایی های لازم با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در کمترین زمان ممکن یاری نمایند.

کلام آخر

بنابر مطالب گفته شده، بهترین مرتیال برای ساخت پله، سنگ های طبیعی هستند که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند. اما در این میان بهترین سن پله نیز گرانیت است. البته برای انتخاب بهترین سنگ پله به مکان مورد استفاده نیز باید دقت کرد. و بهترین سنگ برای داخل ساختمان مرمریت و چینی و برای خارج گرانیت است. 

بهترین متریال برای پله چیست؟

بهترین متریال برای ساخت پلکان، سنگ های طبیعی آن هم به علت استحکام و دوام بالای آن‌ها است. البته سنگ های ساختمانی خود دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام مناسب قسمتی از ساختمان. 

بهترین سنگ برای پله داخل ساختمان کدام است؟

برای داخل ساختمان بهتره از سنگ های چینی و یا مرمریت بیش‌تر استفاده شود. زیرا هم از زیبایی بصری مطلوبی برخوردار است و هم مقاومت و استحکام لازم برای داخل ساختمان را دارا می باشد.

برای پله خارج ساختمان و یا محوطه سازی چه سنگی را پیشنهاد می کنید؟

به طور کلی سنگ گرانیت بهترین سنگ پله است. اما برای داخل ساختمان زیبایی و تنوع بالایی ندارد. اما برای خارج ساختمان و یا برای محوطه سازی بهترین گزینه است. البته در صورت انجام پرداخت های تیشه ای و یا فلیم.

آیا از تراورتن برای ساخت پله می توان استفاده کرد؟

در حالت کلی تراورتن گزینه مناسبی برای پله نیست زیرا متخلخل بوده و استحکام لازمه برای پلکان را ندارد. اما در صورت تمایل به استفاده از این سگ برای پله حتما باید از درجات کیفی بالا و ضخامت بیش‌تر انتخاب شود. 

2 فکر در مورد “ انواع سنگ پله

  1. محمد نکته دان گفت:

    سلم خسته نباشید.
    بنده برای ساختمونم یه سنگ میخام کرم باشه و قیمتشم بین 300 تا 500 باشه برای بین طبقات مجتمع میخوام .شما چی پیشنهاد میدید؟

    1. زهرا کارخیران گفت:

      ممنونم. برای پله بین طبقات سنگ های مرمریت کرم گزینه خوبی اند. قیمت های همه آن ها در سامانه استعلام قیمت ایران اسلب زیر هر محصول ذکر شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *