کاربرد سنگ در دکوراسیون داخلی نه تنها تأثیر بصری فوق العاده ای ایجاد می کند بلکه جلوه ای زیبا از بافت طبیعت در ساختمان خلق می کند. سنگ حس استحکام و اصالت به ساختمان می بخشد و فضای دلنشین و جذابی به وجود می آورد جالب تر آنکه هیچ گاه از مد نمی افتد.از آنجا که سنگ متریالی طبیعی است، پس دو سنگ یکسان وجود ندارد. بنابراین کاربرد سنگ در دکوراسیون داخلی دستمان را برای طراحی وتزیین فضا بازگذاشته است.
انواع سنگهای طبیعی مانند: تراورتن، چینی، سنگ مرمر و مرمریت ، ترااونیکس ،کوارتزیت و گرانیت به طور گسترده ای در طراحی داخلی و بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند که نتیجه ای فوق العاده زیبا و منحصربفرد ایجاد می کند.
از جمله کاربرد سنگ در دکوراسیون داخلی: اتاق نشیمن، آشپزخانه، کانتر، صفحه روی کابینت ها، اتاق خواب ها، شومینه، ورودی ساختمان،زیرپله ها، پله دیوارهای پله، تراس و پاسیو، سرویس های بهداشتی، تی وی روم و … . همچنین در نمای ساختمان، محوطه سازی ها، پارکینگ، ساخت مجسمه و تندیس های زیبا، آبنما ها در کنارفضای سرسبز محیط، می تواند نمای فوق العاده زیبا و با طراوتی ایجاد نماید. در حقیقت می توان از سنگ به عنوان پوششی طبیعی، در طرح و رنگ گوناگون در فضای داخل و خارج ساختمان نام برد.
نکاربرد سنگ مرمریت کرمی در طراحی داخلی ویلا
سنگ های طبیعی به شرط آنکه متناسب با کاربری و اقلیم جوی انتخاب شوند و نصب آن ها به درستی و با رعایت اصول انجام شود. دوام و ماندگاری بسیار زیادی در مقایسه با دیگر مصالح مصرفی خواهند داشت .

رایج ترین متریال مصرفی در طراحی داخلی

امروزه تنوع در مصالح ساختمانی ، چه طبیعی چه مصنوعی زیاد است ولی به راستی چه گزینه ای مناسب انتخاب است ؟  آیا ارزش پرداخت هزینه و صرف زمان برای استفاده را دارد؟ تا چه حد این زیبایی دوام دارد؟

1. سنگ طبیعی

آثار و بناهای سنگی تاریخی نشان دهنده ی کارایی وعلاقه ی بشر به استفاده از سنگ در رفع نیازهایش از دیرباز تا به امروز بوده است. و درطول زمان نه تنها ازمد نمی افتد بلکه هر روزشاهد استخراج و بهره برداری سنگ ها در مدل ها، ابعاد و برش ها و پرداخت های شکیل تر هستیم. علاوه بر زیبایی، استفاده ازسنگ در طراحی داخلی وخارجی مزایای زیادی همچون:

  • دوام و طول عمر بیشتری دارد.
  • ارزش افزوده ملکی به ساختمان می بخشد.
  • منحصر به فرد است.
  • مقاوم در برابر سرما و گرما می باشد.
  • هیچ گاه از مد نمی افتد.
  • بافت طبیعی دارد.
  • گزینه های بی شمار در انتخاب طرح و رنگ… دارید.
  • در خنک نگه داشتن فضا موثر است.
  • بهداشتی است. از این نظر که باعث تجمع گرد و غبار ومو حیوانات نمی شود.

کاربرد سنگ در بخش های مختلف ساختمان

معرفی سنگ های مصرفی در دکوراسیون داخلی

البته نقش سنگ در دکوراسیون داخلی تنها محدود به استفاده در بدنه ، دیوار و کف نمی شود و برای روشویی ، کانتر تاپ ، میزهای سنگی ، ظروف و مجسمه های سنگی ، شومینه و … به وفور استفاده می شوند . به کار بردن سنگ در هرقسمت و برای هرکاربردی ، حس تجمل و اصالت را تداعی میکند و فضای لوکسی به ارمغان می آورد.
سنگ مرمر و ترااونیکس به دلیل عبور نور از خود یکی از زیباترین نمونه سنگ هایی هستند که اغلب در پروژه های لوکس به کار می روند .
علاوه براین ، مرمر از جمله سنگ های محبوب در صنعت مجسمه سازی و ساخت ظروف سنگی به شمار می رود .
بعد از آن می توان به سنگ های متراکم با جذب آب بسیار کم و رو به صفر یعنی گرانیتها و کریستال (چینی ها) اشاره کرد . این سنگ‌های مستحکم قابل استفاده در هر بخش ساختمان هستند که هیچ نگرانی بایت آن ها نخواهید داشت .
یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین نمونه سنگ های طبیعی سنگ های مرمریت هستند که از تنوع بی نظیری برخوردارند و اغلب برای کف ، پله و اسلب آن (بالاخص بوک مچ و فورمچ) در دیوارها استفاده می شود .
طراحی لوکس سنگ در دکوراسیون ی داخلی
استفاده از سنگ های تراورتن هم اغلب برای محوطه های بیرونی و نماست و کمتر در فضای داخلی از آن ها استفاده می شود . چرا که نیاز به مراقبت و نظافت بیشتری دارند . تراورتن به دلیل نرم بودن در برش و انطباق پذیری بسیار خوب  ، بهترین گزینه برای انتخاب هستند .
نمونه دیگری از سنگ های مصرفی در نمای داخلی ساختمان ( که البته برای نمای خارج ساختمان هم قابل استفاده است ) لایمستون و ترامیت هستند . این سنگ ها به دلیل آهکی بودن بسیار سفیدند و مناسب استفاده برای دیوار بالاخص بجای گچ هستند . به این ترتیب یک نمای بسیار روشن و زیبا در فضا بوجود می آورند .
در این جا سعی کردیم به طور خیلی مختصر و کوتاهی به معرفی و کاربرد سنگ ها در دکوراسیون داخلی بپردازیم .

سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی یا مهندسی شده از دیگر مصالحی است که تنوع زیادی دارد . برندهای مختلفی در سراسر دنیا مشغول به تولید آن ها هستند که هرکدام با استفاده از مواد مختلف و روش ها متمایز سعی در تولید این نمونه سنگ ها دارند . یکی از بهترین نوع سنگ های مصنوعی تولیدی ، سنگ کوارتز است که تمام خصوصیات یک سنگ خوب را داراست . اما قیمت بسیار بالایی دارد . البته ناگفته نماند که در کشور ما نیز وارد نمی شود بنابراین امکان دسترسی به ان وجود ندارد . به طور کل سنگ های مصنوعی با الگو گرفتن از طبیعت سعی در جلوه ی طبیع تر دارند .اما حقیقت آن است که هیچ گاه توان رقابت با بافت طبیعی و ساخته شده از دل طبیعت را نخواهند داشت . درنهایت مثل یک تابلو نقاشی می ماند که شاید از دور نمای سنگ  دهد اما اصالت و احساس سنگ طبیعی را القا نخواهد کرد . در مقاله معرفی انواع کانتر آشپزخانه  به معرفی کاملی از انواع این نمونه سنگ ها به همراه مزایا و معایبشان پرداخته ایم .
سنگ مصنوعی کوارتز و کاربردهای مختلف آن

چوب

چوب یکی دیگر از مصالح کاربردی در دکوراسیون داخلی است که با وجود زیبایی نباید از ارگانیک بودن آن غافل شد. وجود سلولزدر چوب،باعث می شود که خوراک حشرات وموریانه ها،سوسک های پودری ، مورچه ها وزنبورهای نجاری … شود، علاوه بر این ها دوام کمتر،جمع شدگی و تورم چوب ،قارچ های چوبی ،جذب رطوبت… باعث کاهش عمر چوب می شود . البته در سال های اخیر فرآیندهای گوناگونی در جهت بهبود این عوامل در چوب ها بوجود آمده است تا به دوام هرچه بیشتر آن ها کمک کند. به گونه ای که در فضای خارج از ساختمان نیز شاهد کاربرد نمونه ای از آن ها هستیم . ترکیب چوب و سنگ در نمای ساختمان ( چه بیرون و چه داخل )  علاوه بر مدرن بودن ، حال و هوای با نشاط و زنده ای به ساختمان می بخشد .
نمای ترکیبی سنگ و چوب
سیستم های گلولوم، ملامینه، ممبران، نئوپان، چوب طبیعی، ترموود، فینگرجوینت، لوور، چوب پنبه و … از جمله نمونه هایی از فرآوری های چوبی هستند که در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

سرامیک

ازدیگر مصالح ساختمانی پرکاربرد در ساختمان که بر پایه خاک رس ساخته می شوند . این محصولات قیمت نسبتا کمی دارند و در طرح های مختلف و ابعاد معینی به بازار  عرضه می شوند. در سال های اخیر کارخانه های تولید سرامیک اقدام به محصولات با کیفیت تر و کمی متفاوت تر از نمونه های قبلی کردند که حاصل آن به نام سرامیک پرسلان در بازار شناخته می شود. سرامیک های پرسلان بسیار بهتر از سرامیک های معمولی هستند و یک تفاوت بارزشان در طرح و لعاب لبه هاست که در تصویر مشاهده می کنید.
تفاوت سرامیک پرسلان با نوع معمولی
سرامیک هزینه کمتری در مقایسه با سنگ دارد اما به طور قطع قابل قیاس با هم نیستند. در حقیقت زمانی افراد در طراحی فضای داخلی به دنبال سرامیک هستند که با محدودیت های مالی مواجه باشند. حال به چند نمونه ازمعایب سرامیک های می پردازیم :
چاپی بودن طرح روی سرامیک ها با ازبین رفتن لعاب سطح از دست می رود و جلوه بدی برجا می گذارد که امکان تعمیر هم ندارد .مساله دیگر در رابطه با تکراری بودن نقش و طرح است. درست است که نمونه های جدید سرامیک در بسته های خود شامل چند طرح مختلف اند تا نمای تکراری نداشته باشد اما بازهم در نهایت طرح و بافت منحصربفردی که سنگ های طبیعی دارد را ندارد. همچنین امکان ابزار زدن بروی آن ها نیست و فقط مناسب سبک های مدرن می باشند. موضوع مهم دیگر خش پذیر بودن و جنس ترد و شکننده ای است که برای آن راه حلی جز تعویض وجود ندارد.
در ساختمان مصالح گوناگونی وجود دارد که هرسال شاهد ورود نمونه های جدیدی از آن ها هستیم. اما متاسفانه بعد از مدت زمان کوتاهی جای خود را به نمونه های جدیدتر می دهند و دیگر استقبال چندانی از آن ها نخواهد شد. ولی سنگ این چنین نبوده و همچنان که به ساختمان ارزش افزوده می دهد، اصالت و محبوبیت خود را حفظ نموده است.
البته خرید سنگ مستلزم مهارت های تجربی و شناختی است. چرا که در صورت انتخابی نادرست نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. به همین خاطر مشاوره با افراد متخصص و مجرب بدون هرگونه جهت گیری امری ضروری است. گروه بازرگانی ایران اسلب این امکان را فراهم نموده است تا در جهت خرید سنگ شما را یاری کند. برای این منظور می توانید سوالات خود را از طریق کامنت انتهای همین پست یا واتس آپ مطرح نمایید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم. و یا اینکه با شماره های 03133881111 – 09134496066 تماس بگیرید.

اصول مهم در طراحی داخلی

همانطور که نمای ساختمان همچون پوششی برای بنا عمل می کند ، فضای داخل نیز اهمیت دارد وبه آن روح می بخشد . فرقی ندارد که این فضا متعلق به یک سازمان باشد یا یک خانه نقلی، بیمارستان باشد یا یک مرکز تجاری. به هرحال هرساختمان برای تسهیل زندگی و بهبود عملکرد روانی و فیزیکی افراد ، باید به نحو درستی طراحی شود.
معرفی-برخی-از-سبک-های-معماری-داخلی
فضای داخل علاوه برانتخاب و چیدمان وسایل، نیاز به معماری اصولی دارد که تمام خواسته و نیاز مالک را برآورده سازد. همانطور که می دانید طراحی داخلی سبک های بسیار زیادی دارد که در هر دوره یکی از آن بیش از سایرین محبوب بوده است. البته ین سبک ها موجب محدودیت انتخاب نیست و در واقع می توان تلفیقی از هرکدام از آن ها را داشت و سبکی زیبا برای فضا به ارمغان آورد.
درطراحی داخلی نکات مهمی وجود دارد که در ادامه به شرح مختصری از آن ها می پردازیم:

1.هماهنگی

تصورکنید برای یک سرویس بهداشتی از سنگ مشکی با رگه های طلایی ( مثل مرمریت گلدن بلک )  استفاده شده است. اگر شیر آلات مصرفی، قفسه ها، دست خشک کن، حوله خشک کن و … از رنگ طلایی به کار رفته باشد چه ظاهر هماهنگ و لوکسی به فضا می دهد!
در واقع زمانی که المان های معماری با وسایل و اکسسوری و… وجه اشتراکی مناسب باهم داشته باشند هماهنگی ایجاد می شود. این وجه اشتراک می تواند در شکل، بافت، متریال، مقیاس، اندازه، رنگ، طرح و نقش باشد.
اصول هماهنگی در طراحی داخلی

2. تاکید

هر المانی که کل طراحی فضا را تحت الشعاع خود قرار دهد، المان تاکیدی آن بخش محسوب می شود. مثلا زمانی که در سالن پذیرایی، مبلمان را در اطراف شومینه قرار دهید در واقع این شومینه است که نقش تاکیدی را ایفا می کند و مابقیه وسایل و تجهیزات حول آن قرار می گیرند.

اصول تاکید در طراحی دکوراسیون خانه
3.تضاد

تضاد یا کنتراست موجب قدرت بیان بصری می شود. زمانی که قرار است تمرکز بروی المان خاصی قرار بگیرد، موضوع کنتراست اهمیت می یابد. در واقع با ایجاد تضاد، موارد غیر ضروری به طور ملموسی حذف می شوند. تضاد در معماری داخلی ( و حتی بیرونی ) به واسطه نور، شکل، بافت، اندازه ، جهت و … ایجاد می شود. به طور کل مبحث تضاد، نقش پررنگی در قوای حسی انسان دارد؛ مثل نقطه ای نورانی در پسِ تاریکی یا شیرینی پس از تلخی. در واقع کنتراست در هر زمینه ای موجب برانگیختن احساسات می شود و تاثیر شگرفی بر جذب افراد دارد.
مثلا برای آنکه در اتاق نشیمن، دیوار تی وی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد می توان از متریالی با بافت متفاوت از مابقی دیوار استفاده کرد. همچنین با یک نورپردازی مناسب طوری عمل کرد که گویی این بخش از دیوار اصلی جداست و بیرون آمده. یا با اجرای تنها یک نورپردازی زاویه ای در قفسه های وسایل دکوراتیو ، جلوه زیباتری از آن ها را به نمایش گذاشت.
البته استفاده از تضاد همیشه هم جالب نیست و باید نسبت به شرایط و دیگر موارد موجود اقدام به کنتراست نمود. استفاده بیش از حد و نابجا از این مورد می تواند موجب به هم پاشیدگی و شلوغی فضا شود و نتیجه ی معکوس از آنچه دنبالش بوده ایم  دهد.
نتضادر معماری و دکوراسیون داخلی
مثلا برای آنکه در اتاق نشیمن، دیوار تی وی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد می توان از متریالی با بافت متفاوت از مابقی دیوار استفاده کرد. همچنین با یک نورپردازی مناسب طوری عمل کرد که گویی این بخش از دیوار اصلی جداست و بیرون آمده. یا با اجرای تنها یک نورپردازی زاویه ای در قفسه های وسایل دکوراتیو، جلوه زیباتری از آن ها را به نمایش گذاشت.البته استفاده از تضاد همیشه هم جالب نیست و باید نسبت به شرایط و دیگر موارد موجود اقدام به کنتراست نمود. استفاده بیش از حد و نابجا از این مورد می تواند موجب به هم پاشیدگی و شلوغی فضا شود و نتیجه ی معکوس از آنچه دنبالش بوده ایم دهد.
اصل تضاد در طراحی داخلی

4. تناسب و مقیاس درمعماری

نسبت اندازه یک عنصر به عنصری ثابت و معین را مقیاس می گویند. اندازه این عناصر را  براساس میانگینی از اندازه بدن انسان می سنجند. مثل ارتفاع معمولی که برای کانتر، میز و … درنظر گرفته می شود. در طراحی فضای داخلی باید به رنگ، الگو، طرح وسایل نسبت به فضا دقت کرد. مثلا در انتخاب مبلمان یک فضای کوچک، باید به ظرافت و ابعاد مبل توجه کرد. یا مثلا برای یک دیوار با عرض بسیار، انتخاب تابلویی عریض یا سه تکه، تناسب بسیار خوبی برقرار می کند.
یا مثلا برای استفاده از سنگ اسلب، بهترین فضا، بزرگترین بخش ساختمان است چه برای دیوار چه در کف؛ چرا که زیبایی دوچندانی به آن می دهد. در واقع این موضوع در انتخاب نمونه بوک مچ و فورمچ بیشتر به چشم می خورد. به همین خاطر در اغلب موارد شاهد کاربرد فراوانو اما نسبت به رابطه ی بین اجزا و کلیت یک فضا می پردازد. به کمک تناسب می توان احساس نظم به فضا بخشید و بین اجزا هماهنگی ایجاد نمود. تناسب برخلاف مقیاس، فاکتوری نسبی است و لازم است که طراح درک درستی از المان ها در فضای سه بعدی داشته باشد. مثلا وجود یک ظرف دایره ای بروی میز مستطیلی که بروی فرشی در اشکال چهارگوش قرار دارد چهره ای نامتناسب به آنجا می دهد.

5.تعادل

زمانیکه بیینده به فضا نگاه می کند باید تعادل در اجسام و طراحی حس شود. این تعادل نه تنها در اجسام بلکه از طرح، رنگ و بافت حاصل می شود. مثلا وسایلی با رنگ تیره و در ابعاد بزرگ به لحاظ بصری وزن زیادی دارند و اگر در یکجا قرار بگیرند این تعادل بهم می ریزد. به همین خاطر باید به طور پراکنده از هم چیده شوند. اصلی که درتلاش در ایجاد هماهنگی بین اجزا مختلف با یکدیگراست و به دنبال راهی برای برقراری تساوی در فضای کل است. تعادل می تواند به صورت متقارن، نامتقارن وشعاعی باشد. اگر این تعادل به شکل متقارن باشد، موقعیت های یکسان و تکراری ایجاد می کند. مثل وجود دو مجسمه در دو طرف درب ورودی ساختمان.
درتعادل نامتقارن، نوعی بی نظمی به چشم می خورد . اما از نظمی درونی برخوردار است. این کار اغلب در سبک های مدرن به چشم می خورد. مثلا ممکن است یک مبل تکی در قسمتی از اتاق زیر پنجره قرار بگیرد. در واقع برای پررنگ تر نشان دادن یک عنصر در فضا می توان از عدم تقارن استفاده کرد. تعادل شعاعی نیز همانطور که از نامش پیداست به یک نقطه کانونی برای تحت تاثیر قرار دادن دیگر المان های بخش نیاز دارد. مثل همان شومینه که در تاکید به ان اشاره شد. درست است که تعادل شعاعی در معماری داخلی کمتر از دو نوع قبلی به کار می رود. اما اگر به دقت انتخاب و طراحی شود می تواند فضا را یکدستی و ظاهری تکراری و خسته کننده نجات دهد.
اصل تعادل در معماری داخلی
درتعادل نامتقارن، نوعی بی نظمی به چشم می خورد اما از نظمی درونی برخوردار است. این کار اغلب در سبک های مدرن به چشم مخورد. مثلا ممکن است یک مبل تکی در قسمتی از اتاق زیر پنجره قرار بگیرد. در واقع برای پررنگ تر نشان دادن یک عنصر در فضا می توان از عدم تقارن استفاده کرد.
تعادل شعاعی نیز همانطور که از نامش پیداست به یک نقطه کانونی برای تحت تاثیر قرار دادن دیگر المان های بخش نیاز دارد. مثل همان شومینه که در تاکید به ان اشاره شد. درست است که تعادل شعاعی در معماری داخلی کمتر از دو نوع قبلی به کار می رود. اما اگر به دقت انتخاب و طراحی شود می تواند فضا را یکدستی و ظاهری تکراری و خسته کننده نجات دهد.

6. تکرار

ممکن است با شنیدن کلمه تکرار ، ناخودآگاه حس خسته کننده ای در شما ایجاد شود. اما گاهی تکرار می تواند به تقویت یک طرح کمک کند. یعنی با تکرار یک عنصر یا موضوع می توان اطمینان یافت که پیامی بهتر درک شود. سه روش برای این کار وجود دارد: ریتم، الگو و تکرار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *