آب بندی نما یکی از ارکان مهم در نمای ساختمان است که غفلت و بی توجهی به آن موجب تحمیل خسارت های فراوانی خواهد شد و انجام آن عمر و دوام ساختمان را طولانی تر می کند. در مناطقی که در بیشترسال بارندگی است و میزان رطوبت بالاست و یا غلظت آلاینده های آن زیاد است؛ این موضوع حساسیت بیشتری می طلبد. به طور کلی هدف از این کار :

  • جلوگیری از نفوذ رطوبت و نشست آب به دیوارهای داخلی ساختمان
  • جلوگیری از جرم بستن نما
  • جلوگیری از آلودگی
  • جلوگیری از نفوذ سرما و گرما به داخل
  • جلوگیری از شوره زدن نما

آب بندی نمای کامپوزیتی و شیشه ای

از جمله نماهایی که به آب بندی نیاز دارد نمای کامپوزیتی است. در پی از بین رفتن لاستیک های مخصوص آب بندی که در این نوع نما انجام می گیرد، لاستیک ها کاراریی خود را از دست می دهند و در نتیجه موجب نفوذ آب می شوند. چسب های پلی یورتان برای آب بندی درزهای کامپوزیتی مورد استفاده قرار می گیرند. چسب پلی یورتان نسبت به اشعه آفتاب و رطوبت مقاومت بالایی دارد. برای آب بندی نمای کامپوزیتی باید بعد از برداشتن لاستیک های معیوب، درزهایی که نیاز به آب بندی داردند را تمیز کرده و با چسب پلی یورتان پر نمود. با توجه به اینکه چسبندگی پلی یورتان بسیار بالاست، اگر در تماس با کامپوزیت ها قرار بگیرد پاک کردن آن از سطح کامپوزیت بسیار سخت و زمان بر است. بنابراین برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی لبه های کامپوزیت را با چسب کاغذی می پوشانند و بعد از اتمام کار، این چسب های کاغذی را جدا می کنند. در پایان هم لاستیک های سالم را جای گذاری نموده و به این ترتیب فرآیند آب بندی کردن نما به پایان می رسد.

آب بندی نمای شیشه ای هم همانند کامپوزیت است. در انجام آب بندی نمای شیشه ای به دلیل ظرافت و حساسیت شیشه باید دقت و حوصله زیادی خرج نمود.

آب بندی نما

آب بندی نما سنگی، آجری و سیمانی

آب بندی نما سنگی، آجری و سیمانی درمقایسه با دیگر آب بندی ها حساسیت بیشتری دارد. دلیل نفوذ رطوبت در این نماها وجود ترک در سطح و یا بندکشی نامناسب نما می باشد. برای این کار از مصالح ساختمانی مختلف بر پایه پلی یورتان و سیلیکون استفاده می شود.بطور مثال برای نمای سیمانی، اطراف قسمتی که آسیب دیده است را تراشیده و با استفاده از این مواد می پوشانند. از همین مصالح برای ترمیم بندکشی هم استفاده می کنند. ابتدا ترک های مویی نما را پرکرده و بعد از آن لایه ای در سطح نما ایجاد می کنند که در برابر رطوبت مقاوم باشد.

از مواد مختلفی برای آب بند کردن نما استفاده می گردد که از مهم ترین آن ها می توان به چسب های سیلیکون و پلی اورتان اشاره نمود. چسب پلی اورتان مقاومت زیادی در برابر رطوبت دارد و قابلیت خوبی برای رنگ خوری وسمباده پذیری دارد. برای چسباندن کاشی، سرامیک، آلومینیوم و قطعات شیشه نیز از چسب سیلیکون استفاده می نمایند. چسب های سیلیکون مزیت هایی از جمله : انعطاف پذیرند، در برابر فشار مقاوم هستند، مانع از رشد کپک و قارچ ها می شوند، برای آب بند کردن نمای ساختمان مناسب هستند.

جمع بندی

از دیگر چسب های مصرفی برای آب بندی کردن نما ساختمان، چسب اکریلیک می باشد ؛ که برای پر نمودن درزهای پنجره، میان درها، چارچوب ها و ترک هایی که بر دیوار های گچی ایجاد شده است مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای سطوح فلزی، شیشه ای و چوبی نیز قابل استفاده می باشد. مزیت های چسب اکریلیک : مقاوم بودن در برابر اشعه ی UV، تسریع در خشک شدن، بی بودن و انعطاف پذیری بالا می باشد.

به طورکل آب بندی نما از جمله مواردی است که در عمر نمای شما تاثیر بسزایی دارد. انتخاب درست موادمصرفی در کنار اجرای اصولی و درست از موارد مهمی است که نباید از آن غافل بود.

چسب سنگ ، چسب مگاپوکسی

معرفی بهترین چسب سنگ

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =