نمای کلاسیک یا رومی ؟

با نگاهی به بناهای بازمانده در دوران قبل از اسلام ( امپراطوری ایران باستان ) به این سوال می توان پاسخ داد . آثار بر جای مانده از اماکن تاریخی دوران ایران باستان همچون تخت جمشید به وضوح بیانگر استفاده از صراحی‌ها ، مجسمه‌های سنگی ،کتیبه‌ها و ستون‌های بلند سنگی می‌باشند . همزمان با امپراطوری ایران ؛ امپراطوری روم نیز اشتراکات زیادی با این سبک طراحی داشت .به دلیل تاثیرات فرهنگی این دو امپراطوری بزرگ ، تلفیقی از معماری شرق و غرب بوجود آمد که در واقع همین نمای کلاسیکی است که به نام نمای رومی ترویج یافت. نمایی که با دیدن آن حس شکوه ، تجمل و ابهت به هر بیننده‌ای القا می‌شود و طرفداران بسیاری پیدا کرده است .

نورپردازی در ساختمانی بانمارومی

ویژگی های نمای رومی

هماهنگی و تناسب از بارزترین ویژگی‌های نمای کلاسیک یا رومی است .از دیگر مشخصه‌های این نما :

  • سقف بلند که موجب جلال و شکوه ساختمان می‌شود و امکان استفاده از پنجره‌های بلند را ایجاد می‌کند. این پنجره‌ها می‌توانند به صورت صاف و یا قوس‌دار باشند .
  • استفاده از ستون های سنگی تزیین شده و بلند که اصلی ترین خصوصیات نمای کلاسیک به شمار می آیند .
  • استفاده از مجسمه های سنگی ، کتیبه ، سر ستون ها و صراحی ها که شکوه و جلوه نما رو دوچندان می کند .
  • منحنی های استفاده شده در طراحی کلاسیک موجب القای حس راحتی و آرامش در انسان می شود.
  • متقارن بودن نما از نظر فاصله بین ستون ها و تعداد و اندازه پنجره ها

نمای-رومی-سیمانی

مصالح نمای کلاسیک یا رومی

سنگ ، سیمان از جمله معمول ترین متریال مصرفی برای نمای کلاسیک یا رومی می باشند .استفاده از سیمان سفید به جهت ارزان تر بودن نسبت به سنگ برای اقشار ضعیف تر ، طرفداران خود را دارد . البته اجرای کار نمای کلاسیک سیمانی نیازمند نیروی زبده و با تجربه می باشد و آنچه مشخص است ؛ کیفیت ، ماندگاری و ارزش ملکی سنگ را نخواهد داشت .
اما آنچه برای نمای کلاسیک یا رومی رایج تراست و به عنوان عنصری اصلی ایفای نقش می کند ؛ سنگ است . سنگ شکوه وجلوه ی نما را دوچندان می کند و بهای زیادی به ساختمان می بخشد . خصوصا اگر از نورپردازی مناسبی هم برخوردار باشد .

نمای تراورتن

حال چه سنگی برای نمای کلاسیک یا رومی رایج تر است ؟

سنگ های همچون : سنگ مرمر ، سنگ مرمریت ، سنگ لایمستون ، سنگ تراورتن ، سنگ چینی ( کریستال) به کار برده می شوند . اما طور معمول از سنگ لایمستون و تراورتن برای هر نوع نما خصوصا  نمای کلاسیک یا رومی استفاده می شود .

سنگ لایمستون به دلیل مقرون بصرفه بودن متقاضیان خود را دارد ولی توصیه به استفاده از این سنگ سفید در نماهای بیرونی نمی شود . چرا که جنس و مشخصه های این سنگ ، مناسب برای قسمت های داخلی ساختمان می باشد . از جمله سنگ لایمستون محبوب انبوه سازان و معماران ؛ سنگ لایمستون مرودشت می باشد.

سنگ تراورتن از جمله سنگ های آهکی می باشد ، که در نتیجه ی رسوبات چشمه های آبگرم بوجود آمده است . بنابر ساختار آهکی و بافت متخلخلی که دارد ؛ از جذب آب بالا و چسبندگی بسیار عالی با ملات و سیمان برخوردار است . همچنین وزن سبکی در مقایسه با دیگر سنگ ها دارد و عایق حرارت و صوت می باشد .

از طرفی به دلیل استخراج زیاد سنگ تراورتن از معادن کشورمان و تنوعی که در طرح و رنگ این سنگ وجود دارد وبازه ی قیمتی مناسب ، شاهد استفاده ی رایج از سنگ تراورتن نه تنها در نمای کلاسیک یا رومی بلکه در نماهای دیگر هم هستیم .

محبوب ترین سنگ های تراورتن کدامند ؟

سنگ تراورتن عباس آباد ، حاجی آباد ، آتشکوه ، طبس ، آبگرم محلات  ،دره بخاری و…

اگر تمایل به آشنایی با روشن ترین سنگ های تراورتن دارید اینجا را کلیک کنید .

چه چیزی در قیمت سنگ های تراورتن موثر است ؟

  • رنگ زمینه ی سنگ ؛ در تراورتن هایی با تم روشن هر چه زمینه سنگ متمایل به سفیدی باشد قیمت سنگ بیشتر است .
  • یکی بودن سورت ها ( البته تراورتن ها دارای بیشترین بازه رنگی هستند )
  • پاک و یکدست بودن سنگ و عاری بودن از هرگونه چاپ و طرح و رگه های فسیلی
  • ابعاد و ضخامت سنگ
  • نوع فرآوری و مواد مصرفی

به طور کلی نمای کلاسیک یا رومی از جمله نماهایی است که در کشور ما از محبوبیت بسیاری برخوردار است .انتخاب متریال مناسب با شرایط جوی در کنار طراحی بی نظیر و نحوه اجرای آن ، همگی از جمله عواملی هستند که در خلق اثری ماندگار تاثیر گذارند.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *