زمانی که پروژه ساخت یک ساختمان به مرحله طراحی داخلی می رسد، انتخاب کانتر یا میز پیشخوان بخش مهمی از طراحی را به خود اختصاص می دهد چرا که همخوانی کانتر با دکوراسیون فضا علاوه بر زیباترنمودن آن متناسب با نوع کاربری نیز باید باشد.

جهت ساخت کانتر یا میزپیشخوان از متریال مختلفی می توان استفاده کرد که در مقاله انواع میزپیشخوان مفصل به آن پرداخته ایم. یکی از بهترین آنها کانترهای سنگی است. در این راستا به علت اینکه امروزه استفاده از کانترهای سنگی در کنار دیگر مزایای آن زیبایی دو چندانی به فضا می بخشد موردتوجه بسیاری از معماران و سازندگان قرار گرفته است. در ساخت اینگونه کانترها همانگونه که در تصویر مشخص است از سنگ به صورت اسلب استفاده شده است.

با توجه به مطالبی که گفته شد هنگام انتخاب کانتر سنگی چندین نکته باید در نظر گرفته شود که از جمله آنها ضخامت سنگ،نوع سنگ، رنگ، الگو و… است. به عنوان مثال نوع سنگ(سنگ گرانیت، سنگ مرمریت، سنگ تراورتن، سنگ کریستال) کانتر در فضاهای مختلف با یکدیگر متفاوت است به این معنی که مثلا سنگ مناسب کانتر آشپزخانه سنگ هایی مانند گرانیت و کوارتز است.

حال از دیگر مواردی که شاید زیاد موردتوجه قرار نگیرد انتخاب نوع لبه مناسب است. لبه های کانتر می تواند در سبک های مختلفی مانند گرد،مورب و مربع وجود داشته باشد که هر کدام دارای ویژگی هایی و مناسب مکان های مختلفی است. در این راستا شما باید لبه ای را انتخاب کنید که مکمل دکوراسیون شما و مورد علاقه شما نیز باشد.

علاوه بر توجه به سلیقه شخصی سازنده نکات دیگری نیز وجود دارد که می تواند در انتخاب شما تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال کانترهای با لبه تیز مناسب مکانهای پرترددی که با کودک سروکار دارد نیست. به این منظور پیشنهاد ما کانتر با لبه گرد است. در این صورت لبه های کانتر به کودک آسیب نمی رساند.

با توجه به مطالبی که گفته شد انتخاب بهترین لبه مناسب جهت پیشخوان موردنظر شما کار دشواری است. در این مقاله به بررسی انواع لبه و کاربرد هریک می پردازیم.

آگاهی از لبه های مختلف و عملکرد هر کدام موجب سهولت در تصمیم گیری نهایی می گردد.

نکات مهم در انتخاب لبه کانتر

در ابتدا به بیان نکاتی می پردازیم که جهت انتخاب کانتر مناسب باید در نظر گرفته شود.

توجه به نوع و سبک پروژه

نوع لبه و کانتری که انتخاب می کنید باید مکمل پروژه شما بوده و با محیط همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال لبه مناسب برای دکوراسیون های مدرن لبه های Quarter Bevel و Straight می تواند باشد، زیرا دارای خطوط تمیز و زاویه های تیز هستند. این ویژگی ها با دکوراسیون های مدرن مطابقت دارد.

توجه به عملکرد فضا

به این معنی که به عنوان مثال برای جلوگیری از آسیب های احتمالی لبه های تیز مناسب برای مناطق پرتردد و یا مکانهایی که با کودکان سروکار دارند نیستند.

تفاوت در میزان نگهداری لبه های مختلف

با توجه به اینکه تعدادی از لبه ها نیاز به نگهداری کمتر و تعدادی نیاز به نگهداری بیشتری دارند این موضوع نیز می تواند در انتخاب لبه مناسب تاثیرگذار باشد. حال مسلما لبه های ساده تر به نسبت لبه های پیچیده نیاز به نگهداری کمتری دارند و خاک و گردوغبار به میزان کمتری درون آنها نفوذ می کند.

توجه به علاقه و سلیقه شخصی

با وجود نکاتی که بیان شد مهمترین موضوعی که در انتخاب لبه مناسب کانتر باید به آن توجه کنید توجه به زیبایی و علاقه شخصی است.

حال در ادامه به معرفی و بررسی انواع مختلف لبه برای کانتر می پردازیم.

لبه های استاندارد

اولین نوع لبه هایی که به بررسی آنها خواهیم پرداخت، لبه های استاندارد است که هنوز نیز انتخاب تعداد زیادی از افراد است. لبه های استاندارد می توانند هم به صورت صاف و هم به صورت منحنی باشند. اینگونه لبه ها همانگونه که در بالا بیان شد به خوبی می توانند مکمل انواع دکوراسیون ها باشند و با دکوراسیون های مختلف همخوانی دارند.

در دکوراسیون مدرن که لبه ها غالبا تیز و صاف هستند لبه های صاف به خوبی می تواند با دکوراسیون شما ترکیب شود.

لبه های صاف علی رغم نامی که دارند کاملا تیز نیستند گوشه های آنها کمی گرد می شوند تا از بروز صدمات احتمالی جلوگیری به عمل آید. و شما خود نیز می توانید با توجه به سلیقه خود میزان این گرد شدن را تعیین کنید.

همچنین در صورت داشتن دکوراسیونی سنتی جهت همخوانی می توانید از لبه های منحنی استفاده کنید.

با وجود اینکه انواع مختلفی از لبه کانتر وجود دارد ما در ادامه به بررسی لبه های استاندارد می پردازیم:

 

لبه اریب

لبه مورب یا اریب(bevel)

لبه مورب یا اریب یک نوع لبه صاف است که دارای یک اریب  زاویه دار است. اصطلاحا به این اریب پخ گفته می شود. استاندارد زاویه در این لبه ها 45 درجه است. در کانترهای گرانیت و مرمر می توان زاویه و همچنین عرض لبه مورب را تنظیم کرد. این میزان انعطاف پذیری به سازندگان این امکان را می دهد تا لبه مناسب دکوراسیون خود را به راحتی بدست آورند. اینگونه لبه ها غالبا مناسب دکوراسیون های مدرن است.                                                 

لبه Full Bullnose

لبه Full Bullnose (بولنوز)

از این نوع لبه دو مدل وجود دارد لبه  Bullnose Full  و لبه  Half Bullnose. این نوع لبه همانگونه که در تصویر مشخص است لبه ها به میزان قابل توجهی گرد شده اند. به طوری که می توان گفت لبه را به یک نیم دایره کامل تبدیل شده است. وجود این لبه در دکوراسیون یک فضای کلاسیک و لطیف ایجاد خواهد کرد. غالبا از این نوع لبه ها در دکوراسیون های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع لبه نازکتر به چشم خواهد آمد.

 

 

 

Half Bullnose لبه

لبه Half Bullnose

این نوع لبه تنها لبه بالایی به میزان قابل توجهی گرد شده است. همانطور که در تصویر مشخص است این نوع لبه ضخیم تر به چشم می آید. همچنین این نوع نیز می تواند مکمل خوبی جهت دکوراسیون های سنتی باشد.

 

لبه Quarter Round

لبه یک چهارم گرد(Quarter round)

لبه یک چهارم گرد

این لبه نیز از لبه های رایج در کانترهای گرانیتی است. به گونه ای است که درآن لبه بالایی سنگ به میزان خیلی کمی گرد شده، تقریبا به اندازه قطر یک مداد. این نوع لبه نیز مکمل دکوراسیون های سنتی است. حال در صورتی که علاوه بر لبه بالایی لبه پایینی سنگ نیز گرد شود لبه دو چهارم گرد به وجود می آید.

همه لبه هایی که در بالا بیان شد لبه هایی بودند که به صورت رایج در انواع دکوراسیون ها مورد استفاده قرار می گیرند. با وجود این پیشرفت تکنولوژی و وجود فناوری CNC، امکانات و قابلیت های بی حد و حصری جهت فرآوری لبه های کانتر فراهم کرده است.

این موضوع باعث شده قابلیت طراحی لبه های پیچیده تر و کاملا مطابق با سفارش مشتری فراهم کرد. البته نکته ای که قابل ذکر است به میزانی که لبه ای که سفارش می دهید پیچیده تر باشد و در دسته لبه های رایج و استاندارد نباشند به هزینه نهایی ساخت آن می افزاید. توجه به میزان بودجه نیز یکی دیگر از نکاتی است که هنگام انتخاب لبه مناسب کانتر باید به آن توجه کرد.

حال در ادامه به بیان تعداد دیگری از لبه های پیچیده تر می پردازیم.

لبه Double Quarter Round

لبه دو چهارم گرد( Double Quarter round)

همانطور که در بالا نیز بیان کردیم در لبه یک چهارم گرد(پخ) یکی از لبه ها گرد شده است درصورتی که در لبه دو چهارم گرد علاوه بر لبه بالایی لبه پایینی نیز گرد می شود. این نوع لبه نیز مناسب دکوراسیون های سنتی است.

 

.

لبه Double Bevel

لبه دو اریب (bevel Double)

این نوع لبه همانگونه که در لبه مورب بیان شد همان لبه مورب است که در صورت درخواست مشتری می تواند لبه پایینی آن نیز اریب و زاویه دار شود. میزان این زاویه نیز همانگونه که بیان شد به درخواست مشتری قابل تغییر است. بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که در قسمتهای اریب این لبه نور می تواند به خوبی منعکس شود و زیبایی خاصی به فضای شما ببخشد.

 

 

 

 

لبه Dupont

لبه Dupont

این نوع لبه نیز همانگونه که در تصویر مشخص است دارای یک انحنای محدبی است. به عبارتی می توان گفت لبه Dupont  عکس لبه Ogee  است. حال لبه ogee چگونه است؟

 

لبه اوجی (ogee)

لبه اوجی (ogee)

همانگونه که می بینید این نوع برخلاف لبه dupont دارای انحنای مقعری است.

شاید در مورد نامگذاری این مدل لبه کنجکاو شوید، یا دوست داشته باشید بدونید نام این نوع لبه از کجا آمده.

همانطور که دیدید ما در این مقاله صحبت کمی راجع به قیمت انواع لبه کردیم. حال در مورد بیان علت نام این لبه علاوه بر شکل ظاهری آن می توان گفت مانند دیگر موارد در زندگی هر چه لبه های پیچیده تر و ساخت آن سخت تر باشد هزینه های آن نیز بالاتر می رود. این لبه نیز از دسته لبه هایی است که ساخت آن سختتر است. اکثر سبک های لبه ها برخواسته از کشور ایتالیا است اما آنها هنوز لبه ها را نامگذاری نکرده بودند. نام این لبه نیز زمانی به وجود آمد که زمانی که مردم این لبه را می دیدند و قیمت آن را می فهمیدند پاسخ اکثر آنها O Gee!بود. به همین علت این نام روی این نوع لبه ماندگار شد.

حال لبه Double Ogee نیز همان لبه  ogeeاست با این تفاوت که دارای دو انحنای مقعر است.

لبه تراش خورده یا Rock Face or Chiseled :

لبه تراش خورده

این سبک نوع دیگری از لبه قلم زنی است . این نوع لبه در واقع خود سنگ طبیعی را به نمایش می گذارد و به فضا یه جلوه قدیمی می بخشد. شاید برخی این نوع لبه را لبه‌ای تیز تلقی کنند. در صورتی که این لبه تاکنون هیچ آسیبی نداشته است.

 

 

 

 

 

با توجه به مطالب که بیان شد شما جهت انتخاب لبه مناسب کانتر موردنظر خود گزینه های زیادی پیش رو دارید که همه آنها با پیشرفت فناوری های امروزه قابل تغییر هستند. در انتخاب لبه مناسب دقت کافی به خرج دهید تا لبه ای مناسب دکوراسیون خود، بودجه و فضای به کار رفته انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *