درمیان انواع کفپوش سنگی کدامیک مناسب تر است؟ کدام سنگ برای کدام بخش بهتر است؟ فاکتورهای مهم در انتخاب سنگ کف کدامند؟ چرا انتخاب کفپوش تا این حد اهمیت دارد؟ برای پاسخ این سوالات تا پایان مقاله همراه ما باشید.

با توجه به اینکه سنگ متریالی طبیعی است و به صورت متنوعی در پوسته زمین وجود دارد؛ انتظار می رود که هرکدام دارای ویژگی های منحصربفرد باشند. به همین سبب کاربرد هریک می تواند متمایز از دیگری باشد.

از طرف دیگر سنگ کف نیاز به انتخابی محتاطانه تر دارد. چراکه به طور مداوم در معرض رفت و آمد یا جابجایی وسایل و… قرار دارد. همچنین زودتر از قسمت های دیگر هچون دیوارها نیاز به نظافت دارند. به همین خاطر کف جزء بخش هایی است که بیش از هر بخش دیگر نیاز به مراقبت و البته انتخاب متریال مناسب دارد. توصیه می کنیم که تمام موارد ذکر شده در این مقاله را قبل از خرید سنگ کف درنظر بگیرید. همچنین مطالع نکات کلیدی قبل از خرید انواع سنگ ها نیز خالی از لطف نیست.

فاکتورهای مهم درانتخاب و خرید کفپوش سنگی

  • مقاوم در برابر فشار، سایش، ضربه و خش پذیری
  • میزان تخلخل، جذب آب و لک پذیری
  • درجه کیفی سنگ
  • نوع کاربری وکاربرد
  • ضخامت
  • سازگاری تم رنگی با دکوراسیون

کفپوش سنگی

مقاوم در برابر فشار، سایش، ضربه و خش پذیری

مقاومت فشاری و سایشی

سنگ مصرفی برای کفپوش ، باید نسبت به فشار، وزن وسایش ؛ مقاوم باشد. با توجه به جنس سنگ واینکه قراراست درکدام قسمت به کارگرفته شود، میزان حساسیت ها به این مورد متفاوت است. مثلا سنگی که درقسمت ورودی ساختمان کارمی شود ، باید مقاومت بیشتری نسبت به سنگ اتاق خواب داشته باشد. چرا که درمعرض رفت وآمد بیشتری قراردارد.

یا سنگی که برای کف پارکینگ و حیاط استفاده می شود، باید تحمل وزن بالای اتومیبل ها و تردد را داشته باشد. برای معابرعمومی نیزاستفاده ازچنین سنگ هایی الزامی است. گرانیت، بازالت، کریستال چینی، مرمریت، ترااونیکس، اونیکس ( مرمر)، تراورتن

مقاومت نسبت به ضربه وخش

هرچه سنگ میزان سختی و مقاومت سنگ بیشتر باشد نسبت به ضربه و خش هم مقاومت تر خواهد بود. سنگ گرانیت یکی از این سنگ هاست. به راحتی خش برنمی دارد و در برابر ضربه محکم تر از سایرین عمل می کند. بعد ازآن می توان به سنگ های کریستال چینی اشاره کرد که بسیار مناسب برای سنگ کف هستند ( یعنی نه تنها دربرابرضربه مقاومند بلکه جذب آب بسیارکمی دارند وتنوع طرحشان هم بسیار است ). بعد از این ها، سنگ های مرمریت وپس ازآن تراورتن ومرمر را می توان نام برد. که البته سنگ مرمر درمقایسه با بقیه، سنگی نسبتا نرم وحساس به خراش وضربه است. البته درانتخاب کف پوش سنگی موارد دیگری همچون بودجه، سازگاری طرح ورنگ با دکوراسیون و … دخیل هستند.

میزان جذب آب سنگ،لک پذیری و درصد تخلخل

به حفره های موجود در سنگ که باعث ایجاد فضای خالی در بافت سنگ شده است، تخلخل می گویند. در واقع این تخلخل از جرم سنگ می کاهد و موجب سبک وزن شدن آن می شود. از آنجایی که در سال های اخیر توجه به سبک سازی ساختمان بیش از گذشته، اهمیت یافته بنابراین تمایل مهندسین از به کارگیری چنین سنگ هایی هم بیشتر شده است. این موضوع خصوصا برای ساختمان هایی با طبقات بسیار، اهمیت ویژه ای دارد. ازطرفی در پروژه هایی که قرار است از ملات و سیمان برای اتصال سنگ به بدنه یا کف استفاده شود ، سنگ های متخلخل به متراکم برتری پیدا می کنند . چرا که حفرات درون سنگ، ملات را به داخل خود به دام انداخته و اتصال قوی تری خواهند داشت. به همین خاطر احتمال جدا و رها شدن سنگ کاهش یافته. اهمیت این موضوع خصوصا برای وقتی است ، که قرار است، سنگ برای دیوار به کار رود. به همین خاطراست که در سنگ نمای ساختمان استفاده از سنگ تراورتن بسیار رایج شده است. اما آیا اهمیت این موضوع برای سنگ کف هم همینقدر مهم است؟ قطعا خیر.

تخلخل و جذب آب سنگ ها

اما چرا گفته می شود تخلخل سنگ عامل مهم در کف پوش سنگی است ؟

خب بهتر است از دیگاه دیگر به سنگ نگاه کنیم. سنگی که قرار است در کف یک مکان به کار رود باید از دوام و استحکام کافی در برابر وزنی که به آن وارد می شود، برخوردار باشد. این چیزی است که در سنگ های متراکم و محکم دیده می شود. وقتی صحبت از تراکم باشد یعنی تخلخل بسیار کم و حتی نزدیک به صفر است. پس تخلخل رابطه معکوس با تراکم دارد . اما سوال مهم این است که آیا سنگ متخلخلی مثل تراورتن برای کف استفاده می شود یا خیر ؟ بله ؛ اما به شرط آنکه با ضخامت بیشتری نسبت به سنگ های رایج کف استفاده شود. با این کار، دوام سنگ در برابر فشارهای وارده بیشتر می شود و دوام بیشتری خواهد داشت. استفاده از تراورتن خصوصا در ابعاد کوچک و حجیم ( شبیه به مکعب مستطیل ) برای سنگفرش کف خیابان و پیاده روها، اغلب در کشورهای خارجی به چشم می خورد.

موضوع تراکم سنگ بالاخص برای اماکن شلوغ و پرتردد بسیار حائز اهمیت است. بنابراین همیشه توصیه ما توجه به سنگ هایی است که از تراکم مطلوبی برخوردار باشند. در حال حاضر رایج ترین سنگ کف مرمریت ها هستند. در میان این سنگ های زینتی توجه به درصد تخلخل و جذب آب امری ضروری است.

درجه کیفی

سنگ ها پس از فرآوری بر اساس رنگ زمینه، میزان ناخالصی ها، رگه ها، ترک، حفرات و دیگر عیوب ظاهری به درجات کیفی مختلفی دسته بندی می شوند. حال هرچه سنگ پاک تر و یکدست تری داشته باشیم، در درجات بالاتری قرار می گیرند. در رابطه با خرید سنگ کف باید به این نکته توجه شود که استفاده از سنگ بی کیفیت به بهانه ارزان تر بود، هیچ توجیه اقتصادی ندارد. چرا که بعد از مدت کوتاهی شاهد پوسیدگی، لک، ترک، لب پرشدن و حتی شکستن سنگ خواهید بود. پس در این باره دقت کنید.
انواع سورت تراورتن عباس ابادا

نوع کاربری و کاربرد سنگ

آگاهی از نوع کاربری ساختمان( مثلا منزل مسکونی شخصی است یا یک واحد تجاری شلوغ است) و اینکه قرار است سنگ در چه قسمتی از ساختمان به کار رود، کمک بسیاری در خرید کفپوش سنگی می کند. مثلا کفپوش سنگی حیاط با کفپوش اتاق ها یا روف گاردن کاملا متفاوت است. چرا که برای انتخاب بهترین نوع سنگ، عواملی وجود دارد که ممکن است در دیگری نباشد یا اگر هم هست جزء اولویت ها نباشد.به طور مثال آنچه برای کفپوش سنگی در منزل مسکونی اهمیت دارد، زیبایی است. حال آنکه در محوطه همان خانه چیزی که از همه اولویت دارد، میزان دوام سنگ در برابر عوامل محیطی، آسیب ها ناشی از تردد، سرما، گرما و… است.

حتی نوع پرداخت سطح سنگ هم بی تاثیر نیست. به طور مثال یکی از پرطرفدارترین فرآوری های سطح متعلق به صیقلی است. این سنگ به دلیل جلوه هرچه بیشتر طرح سنگ و سطح آینه اش، شکوه خاصی به ساختمان می دهد. اما صیقل بیش از حد آن برای کف منجر به سرخوردن و اسیب افراد می شود. حال اگر بخواهد برای سرویس بهداشتی یا محوطه کار شود، چه؟ طبیعتا چنین فرآوری مناسب نخواهد بود. بنابراین از گونه های دیگر آن همچون مات( هوند)، نسابیده، چرمی و یا سنگ تیشه ای استفاده می کنند.

سنگ تیشه ای لاشتر، گندمک و لایبید یکی از محبوب ترین نوع سنگ هایی است که در محوطه سازی ها از آن ها برای کف، پله و دیوار استفاده می شود. اما نکته جالب آن که این سنگ های تیشه خورده برای پارکینگ چندان مناسب نیستند. زیرا سنگ کف پارکینگ به دلیل آنکه در معرض خط ترمز، دود اگزوز، روغن ریزی ماشین و… قرار دارد؛ باید به نحوی باشد که شستشوی راحتی هم داشته باشد.

ضخامت سنگ

حداقل میزان ضخامت سنگ کف از ۲ سانتی متر شروع می شود. اما به طور کلی ضخامت سنگ کف ساختمان با توجه مکان مورد استفاده و نوع سنگ متفاوت است. به گونه ای که در مکان های پرتردد مانند مراکز عمومی نسبت به فضای داخلی یک ساختمان مسکونی، از ضخامت های بالاتری باید استفاده شود تا به مرور زمان شکسته نشود.

هم چنین  در سنگ هایی مانند تراورتن که دارای مقاومت پایینی در برابر فشار و ضربه می باشد؛ باید از دیگر سنگ ها مانند گرانیت و چینی ضخامت بیشتری داشته باشد تا نیرویی که به سنگ وارد می شود در تمام سطح سنگ پخش شود.

سازگاری با دکوراسیون

یکی از نکات مورد توجه هنگام انتخاب سنگ، سازگاری آن با سبک و تم رنگی دکوراسیون فضا است. انتخاب سنگ کف نیز مستثنی نست. به این مفهوم که به عنوان مثال جهت انتخاب سنگ مشکی برای کف در نظر داشته باشید که هماهنگی خوبی با دیگر اجزای فضا مانند دیوارها و…داشته باشد.

انواع سنگ کف کدامند؟

  • سنگ گرانیت
  • سنگ کریستال چینی
  • سنگ مرمریت
  • سنگ ترااونیکس
  • سنگ تراورتن
  • سنگ مرمر
  • سنگ بازالت

سنگ گرانیت

گرانیت، سخت ترین سنگ ساختمانی است که از تراکم و دوام بسیار زیاد برخوردار است. مقاومت بالا، تخلخل رو به صفر، جذب آب و لک پذیری بسیار کم ( حتی صفر)، دوام زیاد در برابر سایش و ضربه همگی از جمله ویژگی های سنگ گرانیت هستند. تمام این ها از موارد ضروری برای سنگ کف، آن هم اماکن عمومی و پرتردد است.
سنگ گرانیت کفپوش

البته گرانیت به عنوان محبوب ترین سنگ برای پله، کانتر آشپزخانه و رویه کابینت، سنگ محوطه و سنگ نمای مناطق سردسیری هم شناخته می شود. تنها عیب آن وجود مقادیر نسبتا بالایی آهن است که موجب عدم استفاده آن برای بیمارستان و اماکن در معرض اشعه شده است.

از آنجایی که اغلب کاربرد گرانیت برای کف اماکن عمومی همچون : موسسات، آموزشگاه ها، بانک ها، فرودگاه ها و … است؛ اغلب ازگرانیت های سفید همراه با باندهای مشکی استفاده می شود.
چرا که این سنگ ها خش، لک و گرد وغبار را کمتر نشان می دهند و نظافت و نگهداری آسان تری نسبت به گرانیت های مشکی دارند.

سنگ کریستال چینی

این سنگ های بلوری در رنگ های روشن تا تیره بعضا به همراه شاله های زیبایی هستند که بوک مچ های فوق العاده بی نظیری از آن ها بدست می آید که آن را مناسب برای کف یا دیوار می کند .سنگ های چینی کریستال هم از جذب آب کمی برخوردارند و مقاومت و استحکام بالایی دارند. بنابراین برای دیوار وکف هتل ها، پاساژها، ساختمان های مسکونی، رستوران ها و… بسیار مورد استفاده قرار می گیرند .

سنگ کف چینی پاندا و سنگ پله
همچنین برای سنگ پله وکفپوش قسمت های مرطوب همچون سرویس های بهداشتی بسیار معمول هستند.کریستال چینی الیگودرز، چینی پاندا، چینی ازنا، چینی نیریز، کریستال گلکسی از جمله سنگ های شناخته شده و پرمصرف در این دسته می باشند.

سنگ مرمریت

ایران کشوری غنی از انواع سنگ مرمریت است. از این رو با طیف گسترده ای از انواع این سنگ ها همراه با مشخصه های گوناگون هستنید. مرمریت ها از معمول ترین سنگ های کف سالن های مسکونی، هتل ها و مراکز تجاری( با تردد معمولی نه زیاد) هستند.

سنگ های مرمریت در دسته سنگ های آهکی قرار دارند. به همین خاطر جذب آب و لک پذیری بیشتری در مقایسه با دو گروه نامبرده فوق دارند. در انتخاب سنگ کف مرمریت باید دقت کنید که از سنگ هایی با کیفیت استفاده کنید و دور سورت های ضعیف با میزان ناخالصی و رگه آهکی را خط بکشید. چرا که به مرور زمان دچار لک، پوسیدگی، ترک و شکستن می شوند.
سنگ کف سالن
مقاومت سایشی مرمریت ها نسبت به گرانیت و کریستال کمتر است اما برای جاهایی که تردد زیادی ندارد، مشکلی برایشان پیش نمی آید.سنگ های مرمریت کرمی دهبید، هرسین، خوی از جمله بهترین سنگ های روشن این گروه هستند که صادرنیز می شوند. از دیگر مرمریت های پرفروش می توان به مرمریت صلصالی، مرمریت آباده، مرمریت گوهره و … اشاره کرد.
در گروه سنگ های مرمریت مشکی نیز می توان به مرمریت لاشتر، مرمریت گلدن بلک، مرمریت تیهو و مرمریت مشکی نجف آباد… اشاره نمود.تنها نکته ای که در خصوص مرمریت ها باید اشاره کرد این است که این سنگ ها بهتر است حتی الامکان در فضای باز استفاده نشوند. چرا که مقاومت چندانی در برابر سرما و شرایط جوی نداشته و دچار آسیب و شکستن میشوند. همچنین دربرابر نور خورشید نیز دوام چندانی نداشته و دچار رنگ پریدگی می شوند.

سنگ تراونیکس

این سنگ مابین اونیکس و تراورتن است . قسمت هایی از آن که ازجنس مرمر است ، خاصیت عبور نور ازخود را دارد. تنها با یک نورپردازی ساده در زیر این سنگ، می توان جلوه ای بی نظیر از طرح زیبای این سنگ به نمایش گذاشت. بالاخص اگر بوک مچ هم باشد! ازترااونیکس برای دیوارها ، کف سالن و پله می توان استفاده نمود. اما اغلب معماران از آن برای طراحی دکوراسیون داخلی و حتی بخش های ورودی ساختمان استفاده می کنند.

این سنگ لاکچری همچون مرمر نیاز به مراقبت بیشتر درمقایسه با سنگ های محکمی همچون گرانیت و کریستال دارد . بنابراین بیشتر در ساختمان های لوکس و در قسمت هایی که کمتر تحت فشار و سایش هستند به کار می رود.

سنگ مرمر

یکی از گران قیمت ترین سنگ های دنیا که جزء لاکچری ترین سنگ ها به شمار می رود، مرمراست. این سنگ را در بازارهای جهانی به نام اونیکس (Onyx) می شناسند. این سنگ زیبا به دلیل ذرات شفافش، نور را از خود عبور می دهد که همین موضوع موجب زیبایی دوچندان آن شده است.
سنگ مرمر کف

با عبورنور ازخود ، زیبایی دوچندانی به نمایش می گذارد. درحرم معصومین اغلب شاهد کاربرد سنگ مرمر هستیم که آرامش وهوای مطبوع وخنکی درفضا ایجاد می کند .سنگ مرمرنسبتا نرم است واز این رو دربرابرضربه وخش مقاومت چندانی ندارد. بنابراین نگهداری ونظافت آن به مراتب سخت تر ازبقیه سنگ هاست. با این حال از آن برای ساختمان های لوکس و لاکچری ودربخش هایی که کمتر درمعرض رفت وآمد هستند ، به کار می رود .

سنگ بازالت

یکی دیگراز سنگ های مقاوم آذرین، بازالت است. از این سنگ تیره ومحکم برای محوطه، کف پیاده روها وخیابان استفاده می شود .درساختمان نیز برای نما، سرویس های بهداشتی وسنگ پله به کارمی رود. کاربرد سنگ بازالت بسته به طراحی انجام شده، می تواند هم نمای مدرن به ساختمان دهد وحتی طوری طراحی شود که جلوه ای روستایی ایجاد نماید .
سنگ کف بازالت

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن یک سنگ رسوبی متخلخلی است که عمدتا در نمای بیرونی به کار می رود. این سنگ دارای ساختار آهکی و رگه های خاکی فراوانی است. علاوه بر این جذب آب نیز بالا می باشد. از این رو مقاومت کافی جهت به کاربردن در کف را ندارد و به مرور زمان از بین می رود.

به طور کلی در مرحله فرآوری حفره ها و تخلخل های موجود در سطح سنگ با استفاده از رزین،اپوکسی پر می شود که این میزان نفوذ آب را کمتر می کند. با این وجود باز هم در صورتی که در کف کار شود به مرور زمان آب داخل آن نفوذ کرده و سنگ پوسیده می شود. اما در خارج از کشور حفره های داخل سنگ را با استفاده از مواد مخصوصی تقریبا ضد آب می کنند.
سنگ کف تراورتن

به گونه ای که می توان از آن به عنوان کفپوش سرویس بهداشتی و مکان های مرطوب استفاده کرد. به همین خاطر عمدتا در خارج از کشور از این سنگ در کف استخرها و مکان های مرطوب استفاده می کنند.
همچنین جهت افزایش مقاومت آن بهتر است ضخامت سنگ کف تراورتن بیش از دیگر سنگ های مرمریت،چینی و گرانیت باشد تا در برابر فشار مقاومت کافی داشته باشد.

نحوه انتخاب و خریدسنگ کف محوطه

کفپوش فضاهای بیرونی، از آنجا که در معرض رطوبت،سایش و فشار زیادی است باید به گونه ای باشد که :

  • از استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار و سایش برخوردار باشد.
  • میزان تخلخل و جذب آب پایینی داشته باشد.
  • با توجه به نوع سنگ، ضخامت بیشتری نسبت به کفپوش سنگی داخل ساختمان داشته باشد
  • در برابر نورخورشید نیزتغییر رنگ ندهد.
  • از درجه کیفی بالایی برخودار باشد.

سنگ کف محوطه و حیاط
پیشنهاد ما برای این مکان ها سنگ گرانیت فلیم یا تیشه ای است. با این وجود اگر در مکانی زیبایی نیز اهمیت داشته باشد ممکن است از سنگ های دیگری مانند سنگ چینی نیز استفاده شود.

اگر تاکنون دقت کرده باشید کفپوش صحن حرم امام رضا نیز سنگ چینی است. در میان سنگ‌های دیگر سنگ مرمریت که با تابش نورخورشید تغییر رنگ می دهد و به طور کلی برای فضاهای بیرونی مناسب نیست.

سنگ تراورتن نیز از آنجایی که مقاومت پایین و جذب آب بالایی دارد، مناسب این مکان ها نیست؛ با این وجود در صورت انتخاب این سنگ برای این مکان ها ضخامت آن باید بیشتر از کفپوش دیگر سنگ ها باشد و فرآوری های لازم و با کیفیتی(استفاده از مواد مخصوص جهت ضد آب کردن سنگ) نیز روی آن انجام شده باشد تا مناسب سنگ کف این مکان ها شود.

انتخاب بهترین سنگ کف پارکینگ

کاملا مشخص است که سنگ کف پارکینگ نیز باید از استحکام، مقاومت، ضخامت و کیفیت بالایی برخودار باشد تا در تماس با رفت و آمد وسایل نقلیه آسیب نبیند. علاوه بر این به علت اینکه پارکینگ در معرض آلودگی زیادی است، بهتر جهت کفسازی آن از سنگ هایی با رنگ های تیره تر استفاده کرد. پیشنهاد ما به این منظور در ابتدا سنگ گرانیت و پس از آن کریستال است.
سنگ کف پارکینگ

.کفپوش سنگی مناسب مراکز عمومی و پرتردد

در مراکز عمومی و پرتردد نیز به علت رفت و آمد زیاد مانند محوطه های بیرونی و پارکینگ باید از سنگی استفاده شود که لغزنده نباشد و از مقاومت، استحکام و کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد. متداول ترین نوع سنگ در این مکان ها نیز سنگ گرانیت است. پس از آن سنگ چینی و مرمریت هم استفاده می‌شود.

سنگ کف اماکن عمومی

کفپوش سنگی مناسب فضای داخلی ساختمان

فضای داخلی ساختمان خود شامل قسمت‌های مختلفی می باشد که به طور جداگانه به بررسی آنها می پردازیم:

سنگ کف سالن پذیرایی، اتاق خواب

برای قسمت‌هایی از ساختمان که میزان تردد در آنها کمتر است مانند سالن پذیرایی و یا اتاق خواب، میزان حساسیت به استحکام و مقاومت سنگ کمتر می شود.از جمله معیارهایی که در این مکان‌ها بیش از دیگر قسمت های ساختمان مورد توجه قرار دارد، زیبایی سنگ و سازگاری آن با دکوراسیون است. با وجود اینکه از نظر جنس بهترین سنگ کف گرانیت است؛ پیشنهاد ما به شما جهت سنگ کف این مکان ها سنگ مرمریت و کریستال است.این سنگ ها در طرح ها و رنگ های مختلفی وجود دارند و در صورتی رگه دار بودن می توان از آنها به صورت بوک مچ و فورمچ نیز استفاده نمود.

سنگ کف سرویس بهداشتی و آشپزخانه

با توجه به مطالبی که راجع به ویژگی های سنگ مناسب کف بیان شد، واضح است که سنگ کف این قسمت باید:

  1. جذب آب آن پایین باشد.
  2. لغزنده نباشد.
  3. در برابر مواد اسیدی از مقاومت بالایی برخوردار باشد.
  4. در برابر مواد اسیدی از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

لذا از آنجا که سنگ چینی میزان جذب آب کمتری نسبت به سنگ مرمریت دارد و در برابر مواد اسیدی نیز مقاوم تر است؛ پس از گرانیت سنگ مناسب تری برای کف این مکان ها است.البته که از سنگ مرمریت هم (به عنوان مثال سنگ مرمریت لاشتر) می توان در سرویس بهداشتی استفاده نمود که شکوه و جلوه خاصی  به فضا می بخشد.

کلام پایانی

متاسفانه بی توجهی به مواردی که ذکر شد، موجب تحمیل خسارت سنگین به کارفرما خواهد شد. چرا که سنگ، متریالی گران است و اگر به درستی انتخاب نشود ، نه تنها خسارت مالی ، بلکه به اعتبار و رزومه ی کارفرما لطمه وارد می کند و رضایت مالک را به همراه نخواهد داشت . بنابراین کسب دانش کافی برای خرید سنگ، جزء

موارد اساسی برای پیمانکاران ومهندسین ساختمان به شمارمی آید.

ازطرفی باتوجه به تنوع کف پوش سنگی، امکان شناخت صددرصدی ازسنگ ها غیرممکن است . بنابراین با مشاوره از متخصصین این حوضه، می توان در زمان وهزینه ی خود صرفه جویی نمود.

تیم بازرگانی ایران اسلب به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان سنگ کشور، آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *