کف پوش سنگی یکی ازمتداولترین متریال کف ساختمان ومعابر، ازدیربازتاکنون بوده است . باتوجه به تنوع گسترده ی سنگ وقابل انجام بودن انواع پرداخت بروی آن ، شاهد کاربردهای گوناگونی ازآن هستیم . باپیشرفت تکنولوژی دراین صنعت وساخت دستگاه نوین برش سنگ ، استفاده ازطرح های خاتم و بوک مچ وفورمچ ؛ چهره ی جدید و زیباتری ازسنگ به نمایش گذاشت . به طوریکه امروزه در اکثر پروژه های لوکس تجاری ومسکونی شاهد کاربرد آن ها برای کف یا دیوارها هستیم .

حال که تصمیم به انتخاب کف پوش سنگی نموده ایم ، بیایید باهم به بررسی مهم ترین موارد موثردرانتخاب نوع سنگ بپردازیم.

5 فاکتور اساسی درانتخاب کف پوش سنگی کدامند ؟

1- درصد تخلخل : تاثیرگذارترین عامل در نوع کاربرد کف پوش سنگی

به حفره های موجود در سنگ که باعث ایجاد فضای خالی در بافت سنگ شده است ، تخلخل می گویند . در واقع این تخلخل از جرم سنگ می کاهد و موجب سبک وزن شدن آن می شود . از آنجایی که در سال های اخیر توجه به سبک سازی ساختمان بیش از گذشته ، اهمیت یافته ، بنابراین تمایل مهندسین از به کارگیری چنین سنگ هایی هم بیشتر شده است . این موضوع خصوصا برای ساختمان هایی با طبقات بسیار ، اهمیت ویژه ای دارد . ازطرفی در پروژه هایی که قرار است از ملات و سیمان برای اتصال سنگ به بدنه یا کف استفاده شود ، سنگ های متخلخل به متراکم برتری پیدا می کنند . چرا که حفرات درون سنگ ، ملات را به داخل خود به دام انداخته و اتصال قوی تری خواهند داشت . به همین خاطر احتمال جدا و رها شدن سنگ کاهش یافته . اهمیت این موضوع خصوصا برای وقتی است ، که قرار است ، سنگ برای دیوار به کار رود .به همین خاطراست که در سنگ نمای ساختمان استفاده از سنگ تراورتن بسیار رایج شده است .اما آیا اهمیت این موضوع برای سنگ کف هم همینقدر مهم است ؟ قطعا خیر .

سنگ تراورتن
سنگ تراورتن

اما چرا گفتیم تخلخل سنگ عامل مهم در کف پوش سنگی است ؟

خب بهتر است از دیگاه دیگر به سنگ نگاه کنیم . سنگی که قرار است در کف یک مکان به کار رود باید از دوام و استحکام کافی در برابر وزنی که به آن وارد می شود  ، برخوردار باشد . این چیزی است که در سنگ های متراکم و محکم دیده می شود . وقتی صحبت از تراکم باشد یعنی تخلخل بسیار کم و حتی نزدیک به صفر است .  پس تخلخل رابطه معکوس با تراکم دارد . اما سوال مهم این است که آیا سنگ متخلخلی مثل تراورتن برای کف استفاده می شود یا خیر ؟ بله ؛ اما به شرط آنکه با ضخامت بیشتری نسبت به سنگ های رایج کف استفاده شود . با این کار ، دوام سنگ در برابر فشارهای وارده بیشتر می شود و دوام بیشتری خواهد داشت . استفاده از تراورتن خصوصا در ابعاد کوچک و حجیم ( شبیه به مکعب مستطیل ) برای سنگفرش کف خیابان و پیاده روها ، اغلب در کشورهای خارجی به چشم می خورد .

موضوع تراکم سنگ بالاخص برای اماکن شلوغ و پرتردد بسیار حائز اهمیت است . بنابراین همیشه توصیه ما توجه به سنگ هایی است که از تراکم مطلوبی برخوردار باشند  . در حال حاضر رایج ترین سنگ کف مرمریت ها هستند . در میان این سنگ های زینتی توجه به درصد تخلخل و جذب آب امری ضروری است .


انواع سنگ تراورتن
انواع سنگ تراورتن

2- وزن

همانطور که گفتیم هرچه سنگ متراکم تر باشد ، وزن بیشتری دارد و همیشه تاکید داشته ایم که از سنگ متراکم برای کف استفاده شود . اما با بالارفتن وزن ساختمان چه باید کرد ؟

این سوال مهمی است که باید به آن پاسخ داد . خب اگر قرار باشد یک ساختمان چندطبقه مسکونی یا مثلا تجاری داشته باشیم استفاده از سنگ مرمریت می تواند انتخاب معقولانه ای باشد. چرا که وزن سبک تری در مقایسه با گرانیت ها دارد . اما آیا از هر مرمریتی می توان استفاده کرد ؟ قطعا خیر .چرا که درمیان مرمریت ها به دلیل تفاوت در شرایط پیدایش و کانی های سازنده ، هریک باهم مشخصه های فیزیکی و شیمیایی متفاوتی دارند . به همین خاطر هر نوع مرمریتی مناسب سنگ کف نیست ! درست است که برخی از آن ها وزن کمتری دارند اما ممکن است بسته به کاربری ساختمان ، دوام چندانی نداشته باشند و حتی دچار فرورفتگی شوند . یا مشکل جذب آب بالا داشته باشند و اصلا مناسب کف نباشند و تنها برای کاربری هایی همچون دیوار  باشند .

حال یک ساختمان پرتردد یک یا حداکثر دو طبقه ای را در نظر بگیرید . برای چنین مکانی بهتر است که سنگ متراکمی مثل گرانیت به کار رود ، حال هرچقدر هم که سنگین باشد ! یا مثلا برای معابر و محوطه ها که قراراست وزن زیادی به سنگ وارد شود . طبیعی است که سنگ با تراکم بالا تحمل بیشتری خواهد داشت و به سنک سبک وزن ارجحیت دارد .

3- میزان جذب آب : عاملی مهم درانتخاب کف پوش سنگی برای قسمت های مرطوب

باتوجه به اینکه درصد تخلخل وجذب آب رابطه ی مستقیمی باهم دارند ، از این رو برای قست های مرطوب و درمعرض شستشوی زیاد ؛ بهتراست از سنگ هایی با تخلل وجذب آب کمتر استفاده شود . چرا که دربرابر شستشو ومواد شوینده مقاومت بهتری خواهند داشت .

مورد دیگر در رابطه با جذب آب ؛ لک پذیری سنگ است . سنگی که جذب آب بالا داشته باشد ، قطعا لک پذیری زیادی هم خواهد داشت . به خصوص برای کف ؛ چراکه  درمعرض رفت و آمدهاست و بیش از هر قسمت دیگری کثیف خواهد شد.

مورد مهم دیگر تخریب سنگ بر اثر پوسیدگی ناشی ازجذب آب بالای سنگ است . سنگ هایی که قدرت نفوذپذیری بالایی دارند ، به مرور زمان دچار پوسیدگی خواهند شد و دوام چندانی نخواهند داشت. این موضوع خصوصا برای سنگ کف ، که امکان ماندن آب بیش از دیوار است ، بیشتر هم می شود . به همین خاطر توصیه اکید می کنیم که از سنگ های جاذب آب ، بالاخص برای بخش های مرطوب استفاده نشود .

4- مقاومت فشاری و سایشی

سنگ مصرفی برای کفپوش ، باید نسبت به فشار، وزن وسایش ؛ مقاوم باشد . با توجه به جنس سنگ و اینکه قرار است درکدام قسمت به کارگرفته شود ، میزان حساسیت ها به این مورد متفاوت است . مثلا سنگی که درقسمت ورودی ساختمان کار می شود، باید مقاومت بیشتری نسبت به سنگ اتاق خواب داشته باشد. چرا که درمعرض رفت وآمد بیشتری قراردارد. همچنین سنگی که برای کف پارکینگ و حیاط استفاده می شود، باید تحمل وزن بالای اتومیبل‌ها و تردد را داشته باشد . برای معابرعمومی هم بهتر است از سنگهای زیر استفاده شود:  گرانیت ، بازالت ، کریستال چینی ، مرمریت ، ترااونیکس ، اونیکس ( مرمر) ، تراورتن 

5- مقاومت نسبت به ضربه وخش

هرچه سنگ میزان سختی و مقاومت سنگ بیشتر باشد نسبت به ضربه و خش هم مقاومت تر خواهد بود . سنگ گرانیت یکی از این سنگ هاست . به راحتی خش برنمی دارد و در برابر ضربه محکم تر از سایرین عمل می کند . بعد ازآن می توان به سنگ های کریستال چینی اشاره کرد که بسیار مناسب برای سنگ کف هستند ( یعنی نه تنها دربرابرضربه مقاومند بلکه جذب آب بسیارکمی دارند وتنوع طرحشان هم بسیار است ) . بعد از این ها ، سنگ های مرمریت وپس ازآن تراورتن ومرمر را می توان نام برد . که البته سنگ مرمر درمقایسه با بقیه ، سنگی نسبتا نرم وحساس به خراش وضربه است .

البته درانتخاب انواع کف پوش سنگی موارد دیگری همچون بودجه ، سازگاری طرح ورنگ با دکوراسیون و … دخیل هستند .

کلام پایانی

متاسفانه بی توجهی به مواردی که ذکر شد ، موجب تحمیل خسارت سنگین به کارفرما خواهد شد . چرا که سنگ ، متریالی گران است و اگر به درستی انتخاب نشود ، نه تنها خسارت مالی ، بلکه به اعتبار و رزومه ی کارفرما لطمه وارد می کند و رضایت مالک را به همراه نخواهد داشت . بنابراین کسب دانش کافی برای خرید سنگ ، جزء موارد اساسی برای پیمانکاران ومهندسین ساختمان به شمارمی آید .

ازطرفی باتوجه به تنوع کف پوش سنگی ، امکان شناخت صددرصدی ازسنگ ها غیرممکن است . بنابراین با مشاوره از متخصصین این حوضه ، می توان در زمان وهزینه ی خود صرفه جویی نمود .

تیم بازرگانی ایران اسلب به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان سنگ کشور ، آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *