این مقاله مربوط به روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر روحیه انسان می باشد . همچنین به تاثیر رنگ هادر طراحی داخلی ساختمان و معرفی تعدادی سنگ ساختمانی مطابق با رنگ های معمول پرداختیم . رنگ بر روحیات و رفتار انسان تاثیرگذاراست و موجب انتقال احساسات می شود. از طرفی در میزان نور و بزرگ و کوچک نشان دادن فضا موثر است . اینکه بدانیم چه رنگی برای کجا مناسب تر است یا در ترکیب با کدام رنگ ها زیباتر جلوه می کند ، اهمیت ویژه ای دارد . پس تا پایان مقاله همراه ما باشید .

رنگ های خنثی

رنگ هایی همچون سفید ، طوسی ، بژ ، کرم و قهوه ای جزء رنگ های محبوبی هستند که بر روحیات فرد اثری خنثی دارند. رنگ خنثی نتیجه ی ترکیب چند رنگ بایکدیگر است که رنگ های گرم و سرد را تحت تاثیر قرار نمی دهد .بنابراین استفاده از این قبیل رنگ ها بدون ریسک است و قابلیت ست شدن با اکثر رنگ ها را دارد .

رنگ های روشن وتیره

رنگ های روشن فضا را روشن تر و بزرگت تر از اندازه واقعی نشان می دهد . درحالیکه به کاربردن رنگ های تیره نیاز به نورپردازی بیشتر و فضای بزرگتر دارد . بنابراین استفاده از رنگ های کرمی ، سفید ، طوسی بسیار روشن و … برای ساختمان های کوچک انتخاب هوشمندانه ای است وبرای بخش هایی که بزرگ ترند برای بسته تر نشان دادن فضا و صمیمی تر شدن آن از رنگ های تیره استفاده می شود .

رنگ تیره و روشن

روانشناسی رنگ های گرم و سرد

در میزان استفاده از رنگ های گرم و اینکه در کدام قسمت ساختمان به کار می رود باید دقت شود . مثلا استفاده زیاد از رنگ های گرم حس شلوغی و تشویش در انسان ایجاد می کند . بنابراین برای مکان هایی همچون اتاق خواب که برای استراحت و آرامش است ، کاربرد رنگ های سرد باعث ریلکس شدن بدن و نوازش چشم می شود و به این ترتیب زمینه ی خوابی آرام را فراهم می کند . حال اگر خیلی تمایل به یکنواختی و یکدست شدن رنگ های سرد ندارید ، می توانید به دور از افراط از رنگ های گرم استفاده کنید .

رنگ های سرد بیشتر برای استخر ، حمام ،اتاق خواب ، اتاق ماساژ، اتاق عمل ، سالن های انتظار ، بیمارستان ها، و… مناسب است . چرا که تنش را کم کرده و به حفظ آرامش افراد کمک می کند . از جمله رنگ های سرد : آبی ، سبزوبنفش . کاربرد رنگ سرد برای محیط های کوچک انتخاب درستی است چراکه فضا را بزرگتر نشان میدهد.

برای قسمت هایی که نیاز به هیجان و پویایی دارد ، از رنگ های گرم ( قرمز ، زرد و سبز ) استفاده می شود . این رنگ ها فضا را بسته تر و صمیمی تر می کند به همین خاطر استفاده ازاین رنگ ها برای فضاهای بزرگتر پیشنهاد می شود . رنگ های گرم نماد تحرک ، انگیزه ، جنب و جوش و عشق و صمیمت هستند .

همچنین رنگ هایی مثل قرمز و نارنجی موجب تحریک اشتها می شوند به همین خاطر از چنین رنگ هایی برای آشپزخانه ، رستوران ها ، فست فودها و … استفاده می شود . تنها رعایت این نکته ضروری است که کاربرد بیش از حد چنین رنگ هایی موجب تشویش می شوند .

رنگ کرمی

تکسچر سنگ تراورتن طرق کرمرنگی شکیل و مورد پسند که ازترکیب سفید و زرد بدست می آید . کرمی رنگ روشنی است که فضا را دلبازتر نشان می دهد و در ترکیب با رنگ های سفید ، طلایی ، قهوه ای ، صورتی کمرنگ ، طوسی ، آبی ، سرمه ای ، قرمز و سبز کمرنگ ، بی نظیر است . اکثرپله ها وسنگفرش های سالن ها ، مجتمع ها و … از سنگ های مرمریت کرمی پوشیده شده است که فضا را لوکس و چشم نواز می کند . از جمله مرمریت های کرمی محبوب  مرمریت های دهبید ، هرسین ،  مرمریت خوی ، پارادایس و … هستند . کرمی رنگ محبوبی است که چشم را خسته نمی کند و موجب گرما بخشیدن به محیط می شود . بنابراین برای پله و کف به عنوان بهترین انتخاب ، شناخته شده است .

رنگ طوسی ( خاکستری )

تکسچر سنگ مرمریت پرشین سیلک

یکی از رنگ های خنثی که از بازه ی تیره تا روشن ، تاثیرات روانی متفاوتی خلق می کند . این رنگ سازگاری بسیاری با اکثر رنگ ها دارد وحس سادگی ، تمیزی و آرامش ایجاد می کند . البته استفاده بیش از حد از این رنگ ، آن هم در بازه ی تیره می تواند کمی کسالت بار باشد . این رنگ درهرقسمت ساختمان قابل اجراست و فضای خنکی ایجاد می کند . استفاده از سنگ مرمریت پرشین سیلک که تمی طوسی روشن با رگه های ابریشمی زیبا دارد ، فضای بی نظیری از طبیعت خلق می کند که با هرنوع رنگی قابل ست شدن است . استفاده از طوسی ملایم برای اتاق خواب هم ، موجب کاهش استرس و ریلکس شدن عضلات می شود و به این ترتیب زمینه ی خوابی آرام را فراهم می آورد . یا اگر علاقمند به خاکستری تیره باشید از سورت طوسی مرمریت لاشتر می توان بهره برد . این سنگ هم ازآن دسته سنگ های پرطرفداری است که شهرت جهانی دارد و برای هرقسمت ساختمان قابل اجراست .

رنگ مشکی

تکسچر سنگ مرمرییت مشکی نجف آباد

انتخاب رنگ سیاه کمی جسورانه است . رنگی که بیشتر برای جلب توجه  قسمتی از ساختمان مناسب است و در هرفضایی کار شود ، آنجا را بسته تر و محدودتر از چیزی که هست به نمایش می گذارد . در عین حال در ترکیب با لوازم طلایی ، فضایی اشرافی و باشکوه خلق می کند . مثلا کاربرد اسلب های سنگ مرمریت مشکی در دیوارهای لابی ، تی وی روم ، آشپزخانه وسرویس بهداشتی یکی از بی نظیرترین انتخاب های ممکن است . کابرد سنگی همچون مرمریت لاشتر ( در سورت مشکی ) برای دیوارها ، کف و روشویه در ترکیب با شیرآلاتی که به رگه های سنگ همخوانی دارند ، نمایی لوکس ومنحصر ایجاد می کند. البته افراط در کاربرد رنگ مشکی برای سالن هایی کوچک ، فضا را کوچکتر نشان می دهدو نورپردازی بیشتری می طلبد . استفاده از رنگ های مشکی به عنوان قابی در حاشیه آسانسور نیز بسیار رایج است .

رنگ سفید

تکسچر سنگ کریستال مایا

سفید نمادی از پاکیزگی ، معصومیت و صلح است . رنگی خنثی که در ترکیب با اغلب رنگ ها به خوبی جواب می دهد و برای دیوار ، سقف ، کمد ، کابینت ، میز و … استفاده می شود . سفید رنگ روشنی است که موجب انعکاس نور می شود و علاوه بر روشنایی ، فضا را از آن چیزی که هست بزرگ تر نشان می دهد . سنگ مرمریت سمیرم نمونه ای از سنگ های بسیار روشن و متمایل به سفید است که از تقاضای بسیار زیاد و قیمت پایینی برخوردار است . ترکیب رنگ سفید با طلایی به لوکس بودن فضا کمک می کند . همچنین سنگ های کریستال چینی سفید بسیاری وجود دارد که علاوه بر سفیدی ، حالت دانه های کریستالی را دارند و در خنک تر کردن فضا و روشنایی آن تاثیر بسیار دارند .ازسنگ های کریستالی به دلیل وجود رگه های زیبا ، اسلب های بوک مچ و فورمچ بی نظیری حاصل می شود که به زیبای فضا کمک می کند.

رنگ قهوه ای

سنگ مرمریت دهبید اسپایدر

رنگی از جنس طبیعت است که حس استحکام ، پایداری و صمیمیت به همراه دارد . قهوه ای به صورت ترکیبی با رنگ کرم بسیار معمول ومورد پسند می باشد و هیچ گاه از مد نمی افتد . از این رنگ اغلب برای مبلمان ، کمد ، درب ها و کابینت استفاده می شود . برای پوشش کف نیز از این رنگ ( تیره تا روشن ) در جنس های مختلفی همچون : سرامیکی  ، لمینت ، پارکت چوبی ، پی وی سی ( وینیل ) ، شیشه ای ، سنگ و … استفاده می شود . سنگ مرمریت مهکام و مرمریت دهبید اسپایدر نمونه هایی از سنگ های قهوه ای هستند که نه تنها برای کفپوش بلکه برای دیوار و پله کاربرد دارند و زیبایی منحصربفردی از طبیعت به نمایش می گذارند .

رنگ سبز

تکسچر سنگ گرانیت سبزجنگلی

رنگی متعادل و خنثی که با خود حس آرامش به همراه دارد و موجب آسودگی خاطر و کاهش استرس می شود . به همین دلیل وقتی به طبیعت می رویم با دیدن فضای سبز ، خستگی و فشارهای روانی رنگ می بازند و آرامش وجودمان را فرا میگیرد و یا در اتاق عمل ها برای کاهش اضطراب و تنش از کاشی های سبزرنگ استفاده می شود . ترکیب رنگ سبز با نقره ا ی حس رفاه و غنی بودن را تقویت می کند . نمونه ای از کاربرد این رنگ در سالن مجلس است که از سنگ گرانیت سبزجنگلی کارشده است . بهتر است از این رنگ برای بوتیک ها و سالن های آرایشی استفاده نشود ، چراکه رنگ پوست را به خوبی منعکس نمی کند .

رنگ قرمز

تکسچر سنگ گرانیت قرمز یزد

در روانشناسی رنگ ها ، قرمزهیجان ، عشق ، گرمی و انرژی ؛ نمادهایی از رنگ قرمز هستند . این رنگ در ترکیب با رنگ های کرم و بژ تناسب بسیاری دارد . قرمز رنگی جسورانه است که به راحتی جلب توجه می کند . این رنگ ضربان قلب را بالا می برد و موجب اختلال در خواب می شود . بنابراین استفاده بیش از حد آن توصیه نمی شود . اگر علاقمند به استفاده از سنگ قرمز هستید می توانید از گرانیت قرمز گوجه ای برای هر قسمت از ساختمان خود چه فضای داخل و چه بیرون بدون هیچ نگرانی استفاده کنید .

رنگ آبی

تکسچر سنگ گرانیت فیروزه مشهد

در روانشناسی رنگ ها ، آبی رنگی شفابخش و صلح آمیز است که با کاهش فشارخون موجب آرامش انسان می شود . برای طراحی اتاق خواب ، سرویس های بهداشتی ، سالن مطالعه ، اتاق کودک  و همچنین مکان های پرتردد مثل سالن های انتظار و پذیرش می توان استفاده کرد .گرانیت فیروزه مشهد یکی از زیباترین نمونه سنگ هایی است که بخاطر رنگ چشم نواز سبزآبی که دارد برای این منظور می توان از آن بهره برد. همچنین مرمرهای آبی بی نظیری وجود دارد که به دلیل قیمت بالای این سنگ ها بیشتر برای پروژه های لوکس به کار می رود .

رنگ نارنجی

رنگ گرم و شادی است که سطح انرژی را بالا می برد وافسردگی و کج خلقی را کم می کند . این رنگ حس تازگی می بخشد و محیط را از حالت کسل کننده خارج می کند ، از این رو شاهد کاربرد آن برای مراکز نگهداری سالمندان هستیم . ازآنجایی که نارنجی ، رنگی محرک است ؛ برای اتاق کار و اتاق خواب بهتر است کمتراستفاده شود .

تصویر  قرار داده شده در زیر مربوط سنگ مرمر پاییزان است که با قابلیت عبور نور از خود ، جلوه ی بسیار زیبایی به ساختمان شما خواهد داد . برای خرید این سنگ می توانید  با شماره 09131151002 یا 03133881111 تماس بگیرید .

اسلب مرمر پاییزان

رنگ بنفش

رنگی سلطنتی وبا شکوه که حس خلاقیت را تقویت می کند . ازبنفش تیره برای عمق دهی فضا و روشن آن ( یاسی ) برای ایجاد فضایی آرام  ، ملایم ، گرم و صمیمی استفاده می شود . این رنگ ، فشار خون و ترشح غدد را کاهش می دهد و حس ششم و خلاقیت را افزای می دهد . از بنفش تیره تا روشن برای هر قسمت ساختمان می توان استفاده کرد .

رنگ صورتی

رنگی لطیف که اغلب برای اتاق خواب ، اتاق کودک و حمام و دستشویی به کارمی رود . از آنجایی که می تواند موجب کاهش اشتها شود ، بهتراست برای اتاق غذاخوری و آشپزخانه استفاده نشود . صورتی جزء رنگ های ملایمی است که فضا را عاشقانه و رمانتیک می کند . سنگ مرمر صورتی یکی از لوکس ترین نمونه سنگ هایی است که به این منظور می توان از آن برای سالن های مجلل ، اتاق خواب ، سرویس بهداشتی و … استفاده کرد .

کلام پایانی

در مبحث این مقاله به روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر روحیات انسان و ارتباط با طراحی داخلی ساختمان پرداختیم و سعی نمودیم تعداد محدودی از انواع سنگ ساختمانی مطابق با رنگ هایی که به آن ها پرداختیم را معرفی اجمالی نماییم . اما از آنجایی که تنوع سنگ های ساختمانی بسیار گسترده است ، پیشنهاد می کنیم به صفحه محصولات ما مراجعه نمایید و ازتمام محصولاتمان به همراه مشخصات فیزیکی و آنالیز هریک به طور مجزا ، دیدن فرمایید .

برای دریافت مشاوره در خرید سنگ یا قیمت سنگ های ساختمانی با کارشناسان مجرب ایران اسلب در تماس باشید .

03133881111 – 09131151002

برای دریافت اطلاعات بیشتر و قیمت هر محصول می توانید به صفحه هر کدام از سنگ هایی که در سایت قرا داده ایم مراجعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *