• به روز رسانی شده در تاریخ: 1402/1/07

سنگ مرمر از کلمه یونانی marmorose  به معنای درخشان نشات گرفته شده است. به طور کلی نام تجاری این سنگ در جهان اونیکس (onyx) به معنای درخشان و شفاف می باشد. در بازار بین الملل، مرمر به سنگ هایی گفته می شود که از لایه های با بلورهای روشن و شفاف ساخته شده باشند. در علم زمین شناسی به این سنگ ها calcite banded  گفته می شود. سنگ های مرمر در انواع مختلفی استخراج می شوند و دارای کاربردها و ویژگی های مختلفی هستندکه در ادامه به بیان آنها می پردازیم. در زیر نیز کاتالوگ تمامی سنگ های مرمر موجود در بازار در اختیار شما قرار دادیم.

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که سنگ مرمر با سنگ مرمریت تفاوت های بسیاری دارد، به عنوان مثال سنگ مرمر نور را از خود عبور می دهد و بیشتر جنبه دکوراتیو دارد (به دلیل قیمت بالا و کمیابی و ویژگی های خاص مانند تحمل فشار،جذب آب،تخلخل و …) اما سنگ مرمریت در این ویژگی ها متفاوت است، این امر باعث میشود که کاربرد آن ها هم تغییر کند. لطفا متن زیر را مطالعه فرمایید تا با علم و آگاهی بیشتری خرید کنید.

اگر تاکنون از نمایشگاه های سنگ دیدن کرده باشید زیبایی و شکوه خیره کننده سالن سنگ مرمر موجب شگفتی و حیرت شما خواهد شد. شفافیت سنگ های مرمر به حدی است که بیننده با دیدن آنها تصویری از دریایی مواج را پیش روی خود خواهد دید.این شفافیت موجب شده که نور به راحتی از آنها عبور کند.به طوری که در صورت استفاده از اسلب مرمر در طراحی فضاهای داخلی مانند دیوار لابی و یا میز پیشخوان، فضای بسیار شیک و لاکچری ایجاد خواهد کرد.

در صورتی که زمان کافی برای خواندن این مقاله ندارید، شما را به شنیدن این پادکست دعوت می کنم.

سنگ مرمر از دگرگونی کدام سنگ به وجود می آید؟

مرمر یک سنگ دگرگونی آهکی است و از دگرگونی سنگ های آهکی به وجود می آید. کانی اصلی تشکیل دهنده مرمر کلسیت (caco3) می باشد که در سنگ های آهکی دیگری مانند لایمستون و تراورتن نیز وجود دارد.

سنگ مرمر (اونیکس) چگونه تشکیل می شود؟

زمانی که سنگ آهک تحت تاثیر فشار و دمای زیاد قرار بگیرد دگرگون شده و در نتیجه این فرآیند مرمر به وجود می آید. به طور کلی در مکان‌هایی که سنگ تراورتن استخراج می شود مرمر نیز قابل استخراج است زیرا سنگ تراورتن سنگی آهکی است که از دگرگونی آن می توان به سنگهای مرمر دست یافت. به این ترتیب می توان گفت سنگ مرمر در دهانه چشمه های آبگرم و یا غارها به وجود می آید. دیگر مواد معدنی تشکیل دهنده این سنگ علاوه بر کلسیت گرافیت، پیریت، میکاس ،دولومیت، آراگونیت و اکسید آهن می باشد.

یکی از تفاوت های مرمر با دیگر سنگ های ساختمانی مانند گرانیت و یا سنگ مرمریت این است که مرمر درست روی سطح زمین تشکیل می شود در صورتی مرمریت و گرانیت در اعماق زمین به وجود می آیند. این نوع سنگ از رسوب چشمه های آب گرم غنی از کانی کلسیت تشکیل می شود.

فرآیند تشکیل آن به این صورت است که هنگام رسیدن آب به دهانه چشمه، مواد معدنی درون آن رسوب کرده و پوسته ای از بلورهای کلسیت را ایجاد می کند. حال تفاوت در میزان جریان آب، موجب ایجاد تغییراتی در میان لایه ها شده و ناخالصی هایی را در  مرمر ایجاد می کند که موجب ایجاد انواع مختلف مرمر می گردد. اما سنگ مرمر در خالص ترین حالت ممکن خود(99% کلسیت) بسیار سفید و شفاف است. البته به راحتی با مواد معدنی دیگر به صورت رگه و یا موج ترکیب می شود.

تنوع رنگی این سنگ براساس میزان نوع و میزان ناخالصی ها به وجود می آید. به عنوان مثال رنگ زرد یا قهوه ای ناشی از اکسید آهن آبدار ، سرخ و یا صورتی ناشی از اکسید آهن بی آب یا دهیدراته و خاکستری نیز ناشی از وجود منگنز و مواد زغالی است.به طور کلی مرمر اغلب به رنگهای زرد مایل به قهوه ای یافت می شود اما به رنگ های سفید، روشن تا زرد تیره، عسلی، قرمز یا سبز روشن تا تیره نیز وجود دارد.

علاوه بر این با توجه به تغییرات جریان آب طرح های آنها نیز با یکدیگر متفاوت می شوند مانند سنگ های مرمر راه راه(لایه لایه)، موج دار و یا خالدار.حال که با ساختار و نحوه تشکیل سنگ های مرمر آشنا شدیم در ادامه به بررسی موضوعات کاربردی این سنگ می پردازیم.

خصوصیات سنگ مرمر

به طور کلی هر سنگ با توجه به کانی های تشکیل دهنده و نحوه شکل گیری دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر بفردی است. حال یکی از مهم ترین خصوصیات و معایب سنگ مرمر نیز نرمی و شکنندگی بالای آن است. به طوری که معمولا کوپ های استخراجی این سنگ کوچک می باشند. سنگ های مرمر از سنگ هایی هستند که نور را از خود عبور می دهد که این از بارزترین ویژگی های این نوع سنگ است که آن را از دیگر سنگ های ساختمانی متمایز می کند. مرمر از گران قیمت ترین سنگ های ساختمانی می باشد حال این سنگ بخاطر تم روشن و طبع سردی که دارد علاوه بر اینکه به خنکی فضا کمک می کند موجب افزایش اکسیژن خون می شود و حس آرامشی را به فضا انتقال می دهد.این سنگ که از با کیفیت ترین، گران ترین و کمیاب ترین سنگ های ساختمانی است، به دلیل صیقل پذیری بالایی که دارد در صورت استفاده از آن در مکان های  لوکس و مجلل، با جلای بالا و آیینه ای که دارد، بسیار به زیبایی فضا کمک می کند. انواع موجدار آن نیز قابلیت فرآوری به صورت بوک مچ و فورمچ را دارند که برای طراحی داخلی مکان های لوکس مانند دیوار لابی هتل های مجلل بسیار زیبا می باشد.

قیمت سنگ مرمر

با توجه به تنوع بالای سنگ مرمر تقریبا غیر ممکن است که دو اسلب سنگ مرمر دقیقا و عینا مشابه هم باشند حتی اگر از یک معدن و منطقه استخراج شده باشند.  لذا برای این سنگ قیمت و نرخ ثابتی نمی توان تعیین کرد. اما به طور کلی عواملی که بر قیمت آن تاثیر گذار است عبارتند از:

  • طرح و رنگ سنگ مرمر: قیمت سنگ های مختلف مرمر با یکدیکر متفاوت است. به عنوان مثال قیمت سنگ مرمر سفید با قیمت سنگ مرمر صورتی متفاوت است. همچنین قیمت سنگ مرمر آبی به علت کمیاب بودن آن از دیگر سنگ های مرمر بیش تر است.
  • درجه کیفی و سورت بندی سنگ: هر چه سنگ از کیفیت بالاتری برخوردار باشد و یا یکدست تر و ناخالصی های کمتری داشته باشد، در درجه کیفی بالاتری قرار می گیرد و بالطبع قیمت بالاتری خواهد داشت. علاوه بر این با توجه به کیفیت و محبوبیت هر سورت از یک نوع سنگ مرمر قیمت ها مختلف است؛ به عنوان مثال قیمت سنگ مرمر سفید ساده با قیمت سنگ مرمر سفید با نقوش طلایی متفاوت است.
  • ابعاد و ضخامت: قیمت سنگ مرمر با توجه به ابعاد و ضخامت‌های مختلف، متفاوت خواهد بود.
  • کیفیت فرآوری ها: کیفیت فرآوری ها از نظر دقت در برش، کیفیت و مرغوبیت رزین اپوکسی و کیفیت ساب از عوامل تاثیر گذار بر قیمت تمام سنگ های ساختمانی هستند.

ایران اسلب با تجربه و سابقه خوبی که در زمینه فروش سنگ مرمر دارد، می تواند متنوع ترین و زیباترین اسلب های مرمر را به شما ارائه دهد.

درحال حاضر این اسلب‌های زیبای مرمر برای فروش و تحویل موجود می باشند. جهت استعلام قیمت و دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

انواع سنگ مرمر

 سنگ مرمر سفید

مرمر سفید از معروفترین سنگ های مرمر و دارای بافت ابری سفید و رگه های طلایی رنگ می باشد.یکی از مشهورترین معادن مرمر سفید در خارج از کشور می توان به معدن سنگ مرمر سفید در ایتالیا اشاره کرد. و در داخل کشور نیز می توان به معدن سنگ مرمر سفید قروه سنندج و ده رستم بم اشاره کرد.  مانند مرمر سفید ایتالیا. قیمت سنگ مرمر سفید به میزانی که سنگ سفید تر و خالص تر باشد بیش تر خواهد شد.

سنگ مرمر صورتی

مرمر صورتی با نام سنگ لیدی مرمر نیز شناخته می شود. این سنگ که از معادن هند در خارج از کشور و از معادن نقده در آذربایجان غربی استخراج می شود دارای رنگ اصلی سفید است که هاله های چرخشی به رنگ صورتی و سبز در آن دیده می شود به گونه ای که معمولا هاله های صورتی آن بیشتر به چشم می آید. واضح است که قیمت سنگ مرمر صورتی هند بیش تر از قیمت مرمر صورتی نقده است. 

حال از دیگر انواع سنگ‌های مرمر شامل موارد زیر هستند:

  1. سنگ مرمر سبز: یکی از رایجترین سنگ های مرمر که عمدتا در اماکن مذهبی دیده می شود مرمر سبز است. این سنگ دارای تم رنگی غالب سبز و گاها رگه های سفید و طلایی است.  البته این تم رنگی با توجه به کم یا زیاد شدن نوع کانی ها از سبز کم رنگ تا پررنگ متغیر است.همانطور که بیان شد رنگ اصلی  مرمر، سفید خالص است حال در صورتی که در کانی های تشکیل دهنده این سنگ مقداری منیزیم و یا دولومیت وجود داشته باشد حین دگرگونی، رنگ سبز به خود می گیرد.
  2. سنگ مرمر قرمز: رنگ زمینه این مرمر قرمز، از تیره تا روشن است که در آن هاله های طلایی و سفید نیز دیده می شود. این سنگ، سنگ مجللی است که عمدتا برای فضاهای داخلی و مصارف تزیینی به کار می رود.
  3. مرمر عسلی: مرمر عسلی یک سنگ بسیار زیبا با رنگ زمینه عسلی و قهوه ای روشن است که در آن خطوط و رگه های زیبای سفید، زرد و نارنجی دیده می شود
  4. سنگ مرمر آبی: رنگ زمینه آبی و خاکستری مایل به روشن با رگه های سفید و طلایی است که به زیبایی آن افزوده است. در ایران می توان به مرمر آبی ارومیه اشاره کرد. این سنگ از لوکس ترین و گران قیمت ترین سنگ های مرمر به شمار می رود.
  5. سنگ مرمر پرتقالی: مرمر پرتقالی نیز یکی دیگر از مرمرهای زیبایی است که یکی از معروف ترین آن ها معدن مرمر پرتقالی واقع در مشهد است. این سنگ دارای رنگ زمینه پرتقالی با رگه های سفید و گاها قهوه ای است که به صورت موج های زیبایی در سطح سنگ پراکنده اند. قیمت سنگ مرمر پرتقالی به میزانی که رنگ زمینه یکدست تر و بدون عیب باشد، بیش‌تر است. 

انواع سنگ مرمر ایران

عمده ترین سنگ های مرمر در ایران از معادن موجود در استان های خراسان(مشهد)، کرمان،کردستان، آذربایجان شرقی و غربی استخراج می شود.

از انواع سنگ مرمر در ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرمر سبز: مرمرسبز آب باریک آذرشهر،مرمر سبز عباس آباد جلفا، مرمر سبز توران پشت یزد، مرمر سبز بورق یزد
  • مرمر سفید: مرمر ده رستم بم و قروه سنندج

  • مرمر صورتی: مرمر صورتی نقده
  • مرمر عسلی: مرمر عسلی در خراسان شمالی،کرمان و اصفهان، در نزدیکی مشهد و هم چنین در هرات افغانستان
  • مرمر پرتقالی:مرمر پرتقالی کاشمر
  • مرمر قرمز:مرمر قرمز آذرشهر
  • مرمر آبی:مرمر آبی ارومیه

به طور کلی بهترین معدنهای مرمر در ایران و ایتالیا واقع شده اند که ایران نیز از ایتالیا برتر است.

قیمت سنگ مرمر از دیگر سنگ های ساختمانی بیشتر می باشد و استخراج آن نیز بسیار کمتر می باشد.

تفاوت سنگ تراورتن با سنگ مرمر

با توجه به مطالبی که از نحوه تشکیل مرمر بیان کردیم شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد پس چگونه است که سنگ های مرمر بسیار گران قیمت تر از سنگ های تراورتن هستند؟ و پرسش های دیگر. ما می خواهیم در زیر به تعدادی از سوالات شما در زیر پاسخ دهیم.

همانطور که گفتیم فرآیند تشکیل سنگ تراورتن مشابه مرمر می باشد. درواقع یافتن لایه هایی از مرمر در معادن تراورتن معمول است. اما مرمر در مجاورت آب های گرم تشکیل می شود در حالی که سنگ های تراورتن در قسمت هایی که آب چشمه بسیار آهکی است به وجود می آید.

همچنین این دو از لحاظ ساختاری نیز با یکدیگر متفاوت هستند، به گونه ای که سنگ تراورتن دارای بافتی متخلخل و توری مانند است در صورتی که سنگ  مرمر بسیار نرم و بدون تخلخل است.

علاوه بر این از نظر وزنی نیز وزن مخصوص مرمر بیشتر از سنگ تراورتن است زیرا وزن مخصوص سنگ مرمر 2700 است در صورتی که وزن مخصوص سنگ تراورتن 2500 است.این دو از لحاظ ظاهری نیز شباهتهایی با یکدیگر دارند.

تراونیکس چیست؟

همانطور که از نام این سنگ پیداست،تراونیکس در واقع ترکیبی از سنگ های تراورتن و انیکس(مرمر) است. همانطور که در بالا نیز بیان شد سنگ مرمر زمانی به وجود می آید که سنگ های آهکی تحت حرارت و فشار زیاد قرار بگیرند. در این صورت دگرگون شده و سنگ به وجود می آید. حال اگر این فرآیند دگرگونی به طور کامل انجام نشود، سنگی به نام تراونیبیکس به وجود می آید.

کانی های اصلی تشکیل دهنده این سنگ شامل کلسیت،آراگونیت و کربنات آهن است.

از مهم ترین ویژگی های این سنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخلخل بیش تر آن نسبت به سنگ مرمر
  • رگه های زیبا مانند سنگ تراورتن
  • توانایی رد کردن نور از خود: البته از قسمتهایی از این سنگ که خاصیت تراورتن در آن پررنگ تر است، به این مفهوم که رگه های موجود در آن پررنگ تر است نور عبور نمی کند. از قسمتهای شفاف آن که مانند سنگ مرمر است نور توانایی عبور دارد.


تفاوت سنگ مرمر و مرمریت

شاید عده ای تصور کنند سنگ مرمریت همان سنگ مرمر است که اینگونه در بین مردم تلفظ می شود در صورتی که این دو سنگ کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

اصلی ترین و مهم ترین تفاوت این دو نوع سنگ در قیمت آنها می باشد به گونه ای که قیمت مرمر بسیار بالاتر از سنگ مرمریت می باشد.

علاوه بر این بارزترین تفاوت ظاهری این دو به قابلیت عبور نور مرمر برمی گردد. سنگ مرمریت حتی در کمترین ضخامت خود نیز قابلیت عبور نور از خود را ندارد.

هم چنین تنوع رنگی و استخراج سنگ مرمریت بیشتر از مرمر می باشد. سورتهای مختلف و انواع سنگ مرمریت در صفحه مرمریت معرفی شده اند.

راههای تشخیص سنگ مرمر اصل

با توجه به ارزش بالایی که سنگ‌های مرمر دارند، معمولا برخی افراد سودجو با ایجاد تغییراتی در ظاهر و شکل برخی سنگ‌های دیگر چون گرانیت آنها را مانند سنگ مرمر کرده و با عنوان و قیمت سنگ مرمر به بازار عرضه می‌کنند. اما ارزش و قیمت بالای این سنگ تنها به علت ظاهر زیبای آن نیست بلکه خواص دیگری هم در این سنگ وجود دارد که آن را از باقی سنگ‌ها متمایز کرده است. این مشخصات به شرح زیر است:

  1. مهم‌ترین وجه تمایز این سنگ با باقی سنگ‌ها در عبور نور آن است. همانطور که بیان شد، شفافیت سنگ مرمر به حدی است که نور را به راحتی می‌تواند از خود عبور دهد. 
  2. حال از نظر ظاهری هم سنگ‌های مرمر دارای رگه‌های بسیار زیبای مختص به خود هستند. رگه‌های سنگ مرمر به صورت رشته‌ای و معمولا به رنگ کرم است، البته رنگ‌های دیگری چون زرد، بنفش، آبی و حتی قرمز هم وجود دارد. 
  3. از نظر رنگ‌بندی قبل از هر چیز دقت داشته باشید که سنگ مرمر در اغلب موارد به صورت کاملا خالص نیست و دارای ترکیبات دیگری هم هست که در آن رگه‌ها و ترکیب رنگ‌های مختلفی را بوجود آورده است. علاوه بر این رنگ سنگ مرمر است اگر سنگی به رنگ‌های نارنجی، سیاه یا فیروزه‌ای بود در اینکه سنگ مرمر است شک کنید زیرا احتمال دارد این سنگ گرانیت باشد.سنگ های مرمری که در کارخانه ساخته می‌شوند و طبیعی نیستند، تم رنگی آنها با سنگ مرمر اصل متفاوت است.
  4. آزمایش دیگری که برای اصل بودن سنگ مرمر می‎‌توان انجام داد این است که قسمتی از سنگ را که در دید نباشد، خراش کوچکی دهیم اگر سنگ خراش پیدا کرد سنگ مرمر اصل است ولی در غیر اینصورت ممکن است سنگ دیگری باشد که به رنگ و ظاهر سنگ مرمر درآمده است. 

فرآوری سنگ مرمر

همانگونه که در ویژگی های این سنگ بیان شد مرمر بسیار شکننده و در عین حال کمیاب است از این رو به منظور جلوگیری از خرد شدن و افزایش پرتی، کوپ سنگ آن را پیش از برش اصطلاحا بقچه پیچ می کنند. با توجه به میزان تقاضا و زیبایی اسلب سنگ مرمر رایجترین ابعاد برش آن به صورت اسلب می باشد و از آنجا که قد کوپ مرمر کوتاه می باشد معمولا اسلب های مرمر کوتاه هستند. در فرآوری اسلب مرمر جهت افزایش استحکام و جدانشدن از نما، پشت آنها را توری می زنند. علاوه بر این جهت ضدآب کردن و پرکردن حفره ها نیز نیاز به انجام چسب و اپوکسی می باشد. پس از این مرحله اسلب ها آماده انجام پرداخت هستند که رایجترین آنها پرداخت صیقلی می باشد. هدف از انجام پرداخت سنگ های مرمر رسیدن به براقترین و آینه ای ترین سطح ممکن است.

پولیشرهای  که برای سنگ مرمر به کار می رود، همان هایی هستند که برای صیقلی کردن دیگر سنگ ها استفاده می شود اگر چه تعدادی از آنها اختصاصا برای  مرمر ساخته شده اند. میزان فشاری که هنگام صیقلی کردن سنگ های مرمر توسط پولیشر ها به سنگ وارد می شود با دیگر سنگ ها تفاوت زیادی دارد حتی در انواع سنگ های مرمر نیز متفاوت است.

سنگ های مرمر مانند سنگ های تراورتن دارای رگه و موج است از این رو برش آن می تواند به دو صورت موجدار و بی موج انجام شود. با این وجود برش آن به صورت بی موج از لحاظ استحکام و اقتصادی مناسب تر می باشد زیرا سنگ در موج ها(ناخالصی ها) کمی سست است و ممکن است هنگام برش  در رگه ها خرد شود و پرتی آن بالا رود که این با توجه به کمیاب بودن مرمر از جهت اقتصادی نیز به صرفه نیست. علاوه بر این مرمر بی موج شفاف تر از موجدار هم می باشد.

با این تفاسیر با توجه به تقاضا و در صورت تمایل مشتری به ایجاد بوک مچ و فورمچ در طراحی باید از اسلب مرمر موجدار استفاده شود که زیبایی و شکوه خاصی نیز به فضا می بخشد.

کاربرد سنگ مرمر

سنگ مرمر به علت دارا بودن قابلیت عبور نور و کمیاب بودن عمدتا در فضاهای داخلی و یا مصارف تزیینی به کار می رود. به همین دلیل بیشتر در مکان های لوکس و مجلل مانند لابی هتل و یا میز پیشخوان در ساختمان های بزرگ استفاده می شود. علاوه بر این از دیگر کاربردهای این سنگ عبارتند از کانتر و میز پیشخوان، مصنوعات سنگی مانند روشویی مجسمه سازی،دیوار لابی، کف ساختمان های لوکس است. راجع به روشویی سنگی مرمر در ادامه محصولات بیش تری ارائه خواهیم داد.

شاید تاکنون دیده باشید که بیشترین سنگ کار شده در حرم امامان معصوم سنگ مرمر سبز می باشد.

به طور کلی فضاهایی که می توان از این سنگ استفاده کرد عبارتند از:

  • نمای داخلی
  •  سنگ پله مرمر
  • ستون
  • کانتر و میز پیشخوان
  • نیمکت و روشویه سنگی
  • لابی
  • قاب دورقاب آسانسور
  • شومینه
  • گلدان و مجسمه

البته ذکر این نکته هنگام استفاده از این سنگ لازم است که چون سنگ مرمر سنگی کربناته و آهکی است و علاوه بر این دارای تخلخل نیز هست، از طرفی نیز قیمت بالایی دارد، برای دوام و ماندگاری بیشتر آن باید حتما فرآوری های لازم از جمله ضد آب کردن انجام شود و پس از آن نیز در تمیز کردن و مراقبت از آن کوشا باشیم. در غیر اینصورت به راحتی آسیب دیده و زیبایی خود را از دست می دهد. نحوه مراقبت از کانتر سنگ مرمر را در مقاله جداگانه به آن می پردازیم.

روشویی مرمر

یکی از مهم ترین کاربردهای سنگ مرمر در ساخت روشویی سنگی است؛ که عمدتا در ساختمان های لوکس و لاکچری کار می شوند. در زیر تعدادی از روشویه های سنگی ساخته از سنگ مرمر معرفی و قابل ارائه شده و قابل ارائه توسط ایران اسلب می باشد. جهت دریافت اطلاعات بیش تر با کارشناسان ایران اسلب تماس بگیرید. 

خلاصه این مطلب

مرمر نوعی سنگ دگرگونی آهکی است که از گران قیمت ترین و کمیاب ترین سنگ ها می باشد.

از مهم ترین ویژگی های سنگ مرمر می توان به قابلیت عبور نور آنها اشاره کرد که در صورت به کاربردن اسلب آنها در طراحی داخلی به زیبایی فضا می افزاید.

این نوع سنگ ها عمدتا در مصنوعات سنگی مانند گلدان،مجسمه های سنگی و…به کار می رود.

این سنگ در انواع و رنگ های مختلفی یافت می شود که از بین آنها می توان به مرمر قرمز،مرمر عسلی و مرمر آبی اشاره کرد.

پرسش های متداول

سنگ مرمر و مرمریت چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

سنگ مرمر و مرمریت با وجود شباهت اسمی که دارند تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند که مهمترین آن ها تفاوت در قیمت آن ها است. مرمر گرانترین سنگ ساختمانی است. علاوه بر این مرمر دارای قابلیت عبور نور است در صورتی که مرمریت در کمترین ضخامت این قابلیت را ندارد.

سنگ مرمر چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ مرمر از نرم ترین سنگ های ساختمانی است که دارای کوپ های کوچکی است و دارای قابلیت عبور نور از خود است. علاوه بر این گران ترین سنگ است. 

سنگ مرمر در چه رنگ هایی وجود دارد؟

سنگ های مرمر در رنگ ها و انواع مختلفی وجود دارند که شامل:

  • مرمر سفید
  • مرمر صورتی
  • مرمر سبز
  • مرمر قرمز
  • عسلی
  • آبی

انواع سنگ مرمر در ایران کدامند و معادن آن در کجا واقع شده اند؟

  • مرمر سفید سنندج
  • مرمر سبز آذرشهر و یزد
  • مرمر صورتی نقده
  • مرمر عسلی خراسان شمالی،اصفهان و کرمان
  • مرمر پرتقالی کاشمر
  • مرمر قرمز آذرشهر
  • مرمر آبی ارومیه

آیا سنگ مرمر نیز چرمی می شود؟

سنگ مرمر به علت کمیاب بودن و قیمت بالایی که دارد، معمولا به صورت صیقلی پرداخت می شود. پرداخت چرمی معمولا برای سنگ های دیگر مانند مرمریت و یا 

گرانیت به کار می رود. اما در صورت تمایل نیز به این منظور معمولا از فرچه های نرم تری که به همین منظور طراحی شده اند استفاده می شود. 

از سنگ مرمر عمدتا در چه مکان هایی استفاده می شود؟

سنگ مرمر سنگ گرانبهایی است که عمدتا برای اماکن و ساختمان های خاص برای نمای داخلی، میز پیشخوان و یا پله و کف استفاده می شود. نکته آن قیمت بالای آن و کمیاب بودن آن است.

15 فکر در مورد “ سنگ مرمر چه نوع سنگی است؟

  1. علی اکبر ابراهیمی گفت:

    گالری مرمر ابراهیمی انواع سنگ های طبیعی مرمر اونیکس ابعاد اسلب لوکس صادراتی تخصصی متراژ مرمر های منحصربفرد گالری مرمر ابراهیمی
    09132273654

  2. فاطمه لطفی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    نمونه عکس سنگ تراونیکس هم در محتوا بگذارید ممنون میشم.

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام و درود
      سپاس از توجهتون. انجام شد.

  3. علی کریمیان گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    قیمت روز سنگ مرمر آبی را می خواستم؟

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام و درود
      برای استعلام قیمت سنگ مرمر بهترین راه تماس با کارشناسان ما است تا در کمترین زمان ممکن شما را راهنمایی کنند.

  4. زینب قربانزاده گفت:

    عالی بود مرسی از توضیحاتتون

    1. زهرا کارخیران گفت:

      خواهش می کنم خوشحالم که مفید بوده براتون

  5. حسین یاری گفت:

    به نظرتون مرمر را میشه تو نما کار کرد؟

  6. حسین نصر گفت:

    ممنون از اطلاعات مفیدتون، برای دیوار لابی یه مجتمع سنگ مرمر می خواستیم با تم رنگی های کرم تقریبا؛ چه مرمر هایی را پیشنهاد میدید که کیفیتشم خوب باشه؟

    1. رسول قجاوند گفت:

      سلام جناب نصر، پیشنهاد میکنم با پشتیبانی تماس بگیرید، ایشون خیلی میتونند کمکتون کنند.

  7. مرتضی گفت:

    متشکرم،مطالب فوق بسیار اموزنده و کامل بود

  8. سپهر گفت:

    سلام، ممنون از مطالب مفیدتون، فقط اگر لطف کنید یه عکس از کوه مرمر قبل از برش سنگ هم بگذارید ممنون میشم

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام، خوشحالم که براتون مفید بوده. اضافه شد، می تونید مشاهده کنید.

  9. محمد گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات مفید و جامع شما .

    1. زهرا کارخیران گفت:

      ممنونم، خوشحالم که براتون مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *