اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید، می توانید پادکست زیر را در خصوص رزین گوش دهید.

سنگ ، محصولی از دل طبیعت و نمادی از استقامت و دوام است . توجه به این محصول ارزشمند از دیرباز تا کنون به قوت خود باقی مانده است . اما برای قابل استفاده شدن ، نیازمند پذیرش یکسری فرآِیند است. برای تبدیل یک سنگ خام به سنگی زینتی و لوکس ، فرآیندهای مختلفی بروی آن انجام می شود. یکی از آن ها که نقش بسیار مهم در دوام و ماندگاری سنگ دارد، ضد آب کردن سنگ است.هرسنگی که شکاف و روزنه حتی ریز داشته باشد، نیاز به عایق شدن دارد، حتی سخت ترین و متراکم ترین آن ها ( همچون سنگ گرانیت ) !

مشکلات ناشی از تخلخل و روزنه های سنگ

درمیان انواع سنگ ساختمانی سنگ تراورتن یکی از متخلخل ترین سنگ های موجود است. که البته درصد این تخلخل در گونه های مختلف آن با توجه به شایط پیدایش متفاوت است. در ساختمان سازی جذب آب و تخلخل سنگ همچون شمشیر دولبه ای است که باخود مزایا و معایبی به همراه دارد. بافت اسفنجی سنگ، موجب چسبندگی خوب با ملات و سیمان شده و احتمال رها شدن سنگ و سقوط آن را کمتر می کند. همچنین به دلیل تراکم کمتر، وزن کمتری داشته و وزن ساختمان را تا حد قابل توجهی کم می کند. این دو مورد از بزرگترین محاسن چنین سنگ هایی است.

رزین کردن روی سنگ

و اما معایب آن :
وقتی سنگی درسطح بیرونی اش (سطح مجاور با محیط ) شکاف و روزنه ای داشته باشد، آب و رطوبت را به داخل می کشد و براثر گرم و سرد شدن هوا، بعد از مدتی دچار ترک های عمیق می شود و رفته رفته شکسته می شود.حتی رویش گل سنگ و خزه ها در میان این شکاف ها ، موجب فشار آوردن به سنگ و خرد شدن آن می شود پس برای رفع آن می بایست تمام شکاف ها و سوراخ های سنگ پر شود . که برای این کار دو روش وجود دارد.

چگونه مانع از نفوذ آب و آسیب های ناشی از آن می شوند؟

حقیقتی که وجود دارد این است که ذات سنگ را نمی توان تغییر داد. سنگ ها برحسب نحوه پیدایش، یافت مخصوص به خود را دارند و وجود هرگونه عارضه ای چون ترک، روزنه وسوراخ های کوچک وبزرگ و… طبیعی است. از طرفی نمی توان صرف این معایب، آن ها را کنار گذاشت. پس باید به دنبال راهکار بود.

در گذشته برای پرکردن حفرات سنگ از بتونه های رنگی استفاده می کردند که به آن ها ماستیک می گویند. ماستیک نوعی ماده ی سیمانی با ضریب انبساطی نزدیک به سنگ است که می توان رنگ آن را مشابه با زمینه سنگ تهیه نمود. همینطور قیمت کمی دارد و مقرون بصرفه است . بتونه کردن را نمی توان به طور حتم روشی درست دانست چراکه امکان پریدگی آن زیاد است. از طرفی به خوبی قابل شهود است. حتی با لمس کردن سطح سنگ هم می توان آن را احساس کرد.بنابراین استفاده از آن دیگر مثل گذشته رایج نیست.مگر برای سنگ های ارزان قیمت که مناسب استفاده برای قسمت های فرعی همچون پشت نماها و… هستند.

 ماستیک سنگ تراورتن

درمقابل ماستیک ، مایع شفافی وجود دارد که به اعماق شکاف ها نفوذ کرده و درزها و حفرات را پرمی کند . نام این محصول رزین است که به صورت دستی ( با کاردک ) یا ماشینی بروی سنگ انجام می شود . رزین نفوذپذیری بیشتری دارد و تا حد ممکن به اعماق سنگ رفته و آن را پرمی کند.همچنین موجب عایق شدن سنگ در برابر رطوبت شده و شفافیت سنگ را چندین برابر می کند. از این رو سنگ جلوه ی زیباتری از خود به نمایش می گذارد. حال قبل از معرفی انواع رزین سنگ در کارخانه ها به معرفی مختصری درباره رزین و فواید آن می پردازیم:

رزین چیست؟

در یک نگاه کلی رزین ها را می توان در دو گروه طبیعی و مصنوعی قرار داد. رزین طبیعی همانطور که از نامش پیداست از طبیعت گرفته می شود. این رزین همان مایع غلیظ و چسبناکی است (صمغ) که با خراشیدن تنه برخی از درختان بدست می آید. تهیه این صمغ در یک بازه زمانی مشخص صورت می گیرد و نوع و کاربرد صمغ هر درخت با دیگری متفاوت است.

زمانی که بشر پی به خواص و کاربرد صمغ درختان برد، تا حدود زیادی این ماده طبیعی مشکل گشای کارهایش بود. اما رفته رفته با تغییر سبک زندگی و نیازهای جدید و پیچیده، باید انسان ها به تقلید از طبیعت به دنبال راهکاری جدید می اندیشیدند. بنابراین ایده ساخت رزین های مصنوعی شکل گرفت. به طوریکه امروزه شاهد تولید انبوهی از انواع رزین مصنوعی با کاربردهای گوناگون هستیم.

این رزین ها از ترکیب مواد مختلفی چون برخی روغن ها و اسیدهای چرب (مثل گلیسیرین، اسید فوماریک، اسید استئاریک) و انواع الکل ( مثل مونو اتیلن، دی اتیلن)به همراه دیگر مواد شیمیایی تولید می شوند.

موارد تاثیرگذار بر رزین سنگ

  • شرایط دمایی مناسب هنگام انجام این فرآیند
  • نسبت دقیق ترکیب مواد باهم
  • نوع رزین مصرفی و کیفیت محصول
  • خشک بودن کامل سنگ و عدم هرگونه رطوبت ، گرد وغبار و آلودگی بروی سطح مورد نظر
  • صرف زمان لازم برای خشک شدن مواد ( بعضا برای سرعت در کار ، دمای بیشتری برای خشک شدن رزین استفاده می کنند که این کار بشدت بر کیفیت سنگ تاثیرگذاراست )

بعد از خشک شدن رزین سنگ وارد مرحله ی ساب می شود . در این بخش ، به دلیل چرخش سریع لقمه های پالیشر بروی سنگ ، امکان خالی شدن مواد از برخی سوراخ های ریز ( به اصطلاح لب پریدگی سنگ ) وجود دارد . که البته این موضوع ارتباط مستقیمی با نحوه ی اجرا ، صرف زمان کافی جهت خشک شدن مواد ،نوع مواد مصرفی ومرغوبیت آن دارد .

 تفاوت ماستیک با رزین سنگ

برای سنگی همچون مرمر ( اونیکس ) و ترااونیکس که قابلیت عبور نور از خود دارند ، باید از رزین های بی رنگ Glass)) استفاده کرد که مزاحمتی در مسیر عبور نور ایجاد نکند . نوع دیگر رزین ، رزین سنگUV  است که فرمولاسیون آن طوری ایجاد شده که دربرابر اشعه خورشید مقاوم است و برای خشک شدن از کوره های مخصوص تابش یو وی استفاده می شود .

فواید استفاده از رزین سنگ

  • عایق آب
  • استفاده راحت
  • ضدباکتری و خزه
  • مقاوم به نور خورشید
  • نفوذ به اعماق شکاف ها
  • براق شدن و شفافیت سنگ
  • تا حدودی از لک شدن سنگ پیشگیری می کند

رزین کردن روی سنگ
استفاده از رزین، به دلیل شفافیت زیاد و سهولت در اجرا، سهم قابل توجهی از فرآوری سنگ را به خود اختصاص داده است. درحال حاضر در صنعت سنگ، دونوع رزین پلی استر و رزین اپوکسی وجود دارد که در ادامه به بررسی تفاوت های هریک می پردازیم :

تفاوت های رزین پلی استر و اپوکسی

در اغلب کارخانه ها برای عمل رزین سنگ ، به دلیل مقرون بصرفه بودن از رزین پلی استر استفاده می کنند . رزین پلی استر به هنگام ترکیب با هاردنر سریعا واکنش می دهد و به سرعت سفت می شود . همچنین ویسکوزیته بالایی دارد ، از اینرو عمق نفوذ خیلی زیادی ندارد و به لحاظ مقاومت نیز در سطح معمولی قرار دارد .

برای سنگ های برند و گران قیمت از رزین اپوکسی استفاده می شود . رزین اپوکسی به دلیل مقاومت بسیار و فرمولاسیونی که دارد ، قیمت بیشتری دارد . از این رو استفاده از آن برای هرسنگی مقرون بصرفه نیست . این رزین چسبندگی بیشتری به سطح دارد و در برابر سایش ، عوامل مخرب شیمیایی و محیطی ، ترک خوردن مقاومت بسیاری از خود نشان می دهد . ماندگاری بالا و خاصیت ضد آب بسیار قوی از دیگر ویژگی های رزین اپوکسی است .

به طور کل رزین سنگ باید …

  • ضریب انبساط حجمی و طولی نزدیک به سنگ داشته باشد .
  • استحکام بالایی داشته باشد .
  • از زردی کمتری در طول زمان برخوردار باشد .
  • بعد از مصرف نشست نکند.
  • سطح آن پس از ساب دهی و برخورد با پالیشرها مقاوم باشد و حفره ها پرشده از مواد خالی نشوند.
  • پس از ترکیب با هاردنر ، به سرعت واکنش ندهد و سفت شود .
  • نفوذپذیری زیادی داشته باشد.
  • چسبندگی مناسب

همانطور که گفته شد اغلب سنگ ها ( اعم از سنگ مرمریت ، مرمر ، تراورتن ، کریستال و حتی گرانیت ) حتی با داشتن روزنه ای کوچک ، نیازمند رزین کاری هستند به طوریکه در بازار بین الملل نیز این موضوع حائز اهمیت است . با این وجود ، اغلب رزین هایی تولیدی در داخل ، کیفیت چندان مطلوبی نداشته و اغلب رزین سنگ از خارج کشور تامین می شود . شرکت مگاپوکسی یکی از برترین تولید کنندگان انواع چسب سنگ و رزین سنگ در سطح جهان است که سال هاست محصولات با کیفیت خود را تحت ضمانت عرضه می کند. برای خرید واستعلام قیمت این محصولات می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

1 فکر در مورد “ رزین سنگ چیست

  1. مهران گفت:

    سلام رزین اپوکسی مخصوص پوشش سنگ درایران هم تولیدمیشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *