خیلی وقت ها به هنگام عبور ازیک خیابان در شب ، متوجه ساختمان های می شویم که شاید در طول روز به چشممان هم نیامده باشد یا جذابیت چندانی برایمان نداشته باشد . شاید یکی ازمهم ترین دلایل آن نورپردازی نما باشد . سال های قبل تنها در ساختمان مهم و بزرگ تجاری وامثال آن به مبحث نوراهمیت می داده اند اما درحال حاضر این موضوع علاوه بر ساختمان های تجاری و مراکز تفریحی و … درساختمان های مسکونی هم به چشم می خورد. زمانیکه مالک ساختمان بودجه قابل توجهی را صرف ساخت بنا و نمای آن می کند ، چه باقصد فروش آن ملک باشد چه جنبه مصرفی داشته باشد ، پرداختن به ظاهر آن نیز اهمیتی زیادی دارد ، چرا که نمای ساختمان همچون پوششی می تواند معرف شکوه و عظمت ساختمان باشد .
از آنجایی که انواع سبک نما (کلاسیک ، مدرن ، مینیمالیسم ، اسلامی و…) وجود دارد و ازمصالح متنوعی همچون چوب ، آجر،کامپوزیت ،شیشه ،سنگ (سنگ چینی ، سنگ مرمریت ، سنگ گرانیت و صد البته سنگ تراورتن که از محبوبیت بیشتری برای این منظور در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی برخوردار است ) و … برای این منظور استفاده می شود ؛ شاهد سبک های مختلفی از نورپردازی هم خواهیم بود .
اگر به یک توپ نوری از پهلو بتابانیم ، یک نیم دایره خواهیم دید و اگر ازجلو به آن بتابد ، گرد بنظر خواهد آمد . به کمک نور ، بافت مصالح بهتر دیده می شود و حس ما را نسبت به شکل و بافت اشیای درمعرض نمایش، تحت تاثیر قرار می دهد .

انواع نورپردازی نمای ساختمان

به طورکل نورپردازی برای نما با هدف دیده شدن ساختمان در شب بوده است اما از آنجایی که جلوه ی باشکوهی به نما می بخشد و فضای شهری را هم جذابتر می کند امروزه به طور گسترده تری مورد استقبال قرار گرفته است . برای این منظور در ابتدا باید به بررسی المان های معماری بنا پرداخت و موارد تکراری آن را پیداکرد . بعد از آن ، نیاز به بازدید میدانی برای پیش بینی نورپردازی می باشد . نوع نما ، جنس مصالح به کار رفته ، ترکیب مصالح و رنگ هرکدام ، میزان روشنایی ساختمان های اطراف ازجمله موارد تاثیرگذار برانتخاب سبک نورپردازی نماهستند . مثلا در نمارومی ( نما کلاسیک ) به نورپردازی حجمی می پردازند و برای برجسته نشان دادن المان هایی همچون صراحی ها ، ستون ها وسرستون ها ومجسمه ها از نورپردازی تاکیدی استفاده می کنند. در حالیکه در یک نمای مدرن که ترکیبی از دو جنس متمایز همچون سنگ و آجر است ، نورپردازی ترکیبی به کار می رود . چراکه انعکاس نور در دوجنس مختلف باهم فرق دارد . تفاوت درطیف نور( دراصطلاح رنگ نور) وشدت نور( لومن نورچراغ ) موجب چنین موضوعی می شود . ترکیب نور امبر(Amber) با نورNatural یا Warm White یکی از جذاب ترین نوع نورپردازی ترکیبی است که درحال حاضر هم مورد پسند بسیاری واقع شده است . از آنجایی که نورپردازی ساختمان هایی با نمای ترکیبی در دسته مدرن قرار می گیرند و پیچیدگی های خاص خود را دارند ، از روش های خلاقانه وجدید در ترکیب نورپردازی های حجمی ، خطی ، تاکیدی و ترکیبی می توان بهره برد .

از چه چراغ هایی برای نورپردازی نما استفاده می شود؟

  • چراغ زمینی یا چراغ دفنی
  • چراغ‌های ‌وال ‌واشر
  • چراغ لاین یا خطی
  • چراغ پروژکتوری (نورافکن )
  • چراغ های دکوراتیو
  • ریسه های ال ای دی
  • جت لایت


برای خرید هرگونه تجهیزات نورپردازی خود می توانید با شماره 60600 449 0913 تماس بگیرید .

نورپردازی نمای ساختمان مسکونی

نورپردازی جداره ها :

درساختمان هایی با نمای معمولی و نه چندان جذاب ، با پنجره های منظم از وال واشر ال ای دی ( لامپ های ال ای دی خطی ) در جدار پنجره ها استفاده می شود که خود نما نسبتا تاریک است و اشکال نورانی طبق الگویی منظم در جداره پنجره جلوه می کنند . این روش مناسب زمانی است که اجازه نصب چراغ های روشنایی در قسمت های بیرونی ساختمان را نداشته باشید و نور محیط اطراف هم زیاد نباشد .

نورپردازی دیوارهای نما :

در این روش پروژکتورهایی که پرتو نور را به پایین و بالا هدایت می کنند ، بروی سطح دیوار نصب می شوند و الگوی نوری زیبایی بروی سطح نما ایجاد می کنند . از این نورپردازی برای داخل و بیرون مکان هایی که آرک و منحنی وجود دارد استفاده می شود . همچنین برای تاکید بر تقارن ساختمان هم می توان از آن بهره برد . این مدل نورپردازی برای نمای سنگی یا آجری ( سطوح خشن ) بسیار مناسب است .

نورپردازی ازسطح زمین :

در این مدل ازچراغ های دفنی در سطح زمین استفاده می شود ومیزان نور را باتوجه به ارتفاع مدنظرتنظیم می کنیم . درطبقه اخر نیز ازچراغ های کوچک تیتو که از قدرت کمتری نسبت به پروژکتورهای ال ای دی برخوردارند ، استفاده می شود . به این ترتیب نور از سطح زمین به ساختمان تابیده می شود و با رسیدن به ارتفاعاتش محو می شود . این کار ساختمان را بلندتر از حدمعمول نشان می دهد . چنین نورپزدازی برای نمای ساختمانی که در مرکز شهر قرار دارد و میزان روشنایی آنجا زیاد است ، مناسب است .

5 فاکتورمهم درنورپردازی نمای ساختمان

  • انتخاب چراغ با پوشش و برد مناسبمثلا برای ساختمان های مرتفع باید از چراغ هایی با پرتاب نور بسیار استفاده کرد . چراغ هایی با زاویه تابش 40 تا 45 درجه که بتوانند نور تا ارتفاع بیشتری هدایت کنند . در مواردی که ارتفاع ساختمان کمتر باشد ، باید چراغ هایی با پوشش نوری بیشتر و برد کمتر استفاده شود .
  • شدت نور و رنگ آن:انتخاب و ترکیب رنگ یکی از مسائلی است که اگر به درستی انجام شود، حتی برای معمولی ترین نما و نورپردازی هم ، جلوه ی زیبایی به ارمغان می آورد . هماهنگی رنگ نور با رنگ مصالح به کار رفته برای نما ،  توجه به نورپردازی نمای ساختمان های مجاور ، قرارگیری صحیح مکان منبع نور و عدم ورود نور به داخل ساختمان .
  • مصرف انرژی:بحث مصرف انرژی یکی از مهم ترین مواردی است که نه تنها برای ساکنین بلکه در سطح کشوری و حتی جهانی حائز اهمیت است . همین موضوع باعث تولید و گسترش استفاده از چراغ های ال ای دی  شد که علاوه بر تامین نورکافی ، مصرف انرژی کمی دارند . مورد دیگری که باعث صرفه جویی در انرژی و هزینه می شود ، اجتناب از زیاده روی کاربرد چراغ هاست . بجای این کار می توان تنها بخش هایی از ساختمان که المان های تاثیرگذاری دارند را با نورپردازی خوب ، برجسته تر کنید .
  • جهت و زاویه ، ارتفاع نصب تجهیزات ، فاصله قرارگیری این تجهیزات با هم:تجهیزاتی همچون پروژکتورها و وال واشرها به طور معمول دارای ساختاری هستند که به راحتی می توان زاویه آن ها را تغییر داد . قرارگیری این چراغ ها در جهت عمودی ، باعث می شود ساختمان بلندتر به نظر برسد . معمولا این چراغ ها به گونه ای تنظیم می شوند که تا 60 درصد از فضای پایین یا بالا را روشن کنند . بسته به ارتفاع ساختمان ، ارتفاع قرارگیری تجهیزات نیز متفاوت است . همچنین فاصله آن ها از هم باید به گونه ای باشد که محدوده روشنایی یکدیگر را پوشش دهند .با این کار سایه روشن ها به خوبی خود را نشان می دهند و نیاز به تجهیزات کمتری خواهد بود .
  • توجه به دوام و مقاومت تجهیزات در برابر شرایط جوی:از آنجایی که تجهیزات نورپردازی نما در معرض شرایط جوی قرار می گیرند ، بنابراین مقاوم بودنشان در برابر عوامل بیرونی و شرایط جوی (گردوغبار و بارندگی) بسیار حائز اهمیت است .

نورپردازی نمای آجری

آجرنما نیز همچون سنگ از انعکاس نور بسیار پایینی برخوردار است. این ویژگی موجب انتخاب چراغ هایی با پرتاب نور بالا شده است. البته توجه به ارتفاع نیز امری ضروری در انتخاب نوع این لامپ هاست. اما اگر قصد پرتاب نور تا ارتفاع زیاد دارید، باید به دنیال پروژکتورهایی با نور خطی لومن بالا باشید.
طرح نورپردازی نمای آجری می تواند به صورت نقطه ای، ثابت، ترکیبی، پس زمینه ای و … باشد. درخصوص انتخاب رنگ هم بایدی وجود ندارد و سلیقه ای است. اما پیشنهاد می شود اگر نمای آجری شما رنگ گرمی دارد، از نورهایی با رنگ گرم تر استفاده شود تا زیبایی نما را دوچندان کند.
از جمله چراغ هایی که برای نمای آجری استفاده می شود، می توان به وال واشر، چراغ خطی، جت لایت و پروژکتور اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *