سنگ های مرمریت دهبید و پارادایس هر دو در دسته مرمریت های پرفروش کرم قرار دارند. همانطور که در مقاله انواع مرمریت کرم بیان کردیم؛ این دو سنگ از نظر ظاهری شباهت زیادی با یکدیگر دارند به گونه ای که به مرمریت پارادایس مرمریت شبه دهبید نیز گفته می شود.

از این رو برآن شدیم تا در مقاله ای کوتاه به بیان شباهت ها و وجه تمایزهای این دو سنگ بپردازیم.

سنگ مرمریت پارادایس و دهبید در چه زمینه هایی مشابه یکدیگرند؟

بارزترین شباهت میان این دو مرمریت پرفروش که با نگاه کوتاهی به آنها می توان به آن پی برد، رنگ زمینه آنها است. رنگ اصلی زمینه هر دوی این سنگ ها کرم است با این تفاوت که تم پارادایس کرم بژ با رگه های فسیلی است اما تم انواع مرمریت دهبید کرم روشن تا تیره با رگه های کلسیتی شاخ گوزنی تا گل یخی است.

ویژگی های ساختاری این دو سنگ نیز از جهاتی مشابه است. به عنوان مثال هر دو از ساب پذیری خوب، جذب آب و تخلخل کمی برخوردارند.

وجه تمایزهای مرمریت دهبید و پارادایس

بارزترین تفاوت ظاهری این دو سنگ یکنواخت‌تر و یکدست‌تربودن سطح مرمریت پارادایس نسبت به مرمریت دهبید می باشد. قسمت هایی از سورتهای ضعیف تر مرمریت پارادایس که با نام مرمریت بلخاری نیز شناخته می شوند، رو به کبودی می رود.

تفاوت این دو در میزان این کمیت های فیزکی این دو سنگ می باشد به گونه ای که وزن مخصوص دهبید از پاردایس کمتر است و همچنین پارادایس از تخلخل و جذب آب کمتری برخوردار است. مقاومت فشاری دهبید نیز از پارادایس  بیشتر است.

حال به طور کلی از نظر کاربردی نیز، از هر دوی این سنگ ها می توان در مکان های مختلفی از ساختمان از جمله کف استفاده کرد و در نمای بیرونی نیز نمی توان از مرمریت ها به کاربرد زیرا در معرض خورشید رنگ خود را از دست می دهد.

تفاوت قیمت مرمریت پارادایس و دهبید

از نظر قیمتی، مرمریت پاردایس قیمت مناسب تر و پایین تری دارد و همچنین پرفروش تر و پرکاربردتر  از مرمریت دهبید است. از این رو اگر مایل به استفاده از سنگ مرمریت دهبید در ساختمان خود هستید در صورتی که بودجه کافی جهت خرید مرمریت دهبید ندارید، بهترین گزینه مرمریت پارادایس می باشد.

قیمت مناسب و یکدستی سطح این سنگ موجب شده بتوان از این سنگ در پروژه های متراژبالا استفاده کرد. به طور کلی مرمریت دهبید از سنگ های گران قیمت به شمار می رود.

معدن مرمریت پارادایس در استان اصفهان شهرستان سمیرم واقع شده که نزدیکی معدن آن به کارخانه های سنگبری، خود از عوامل پایین آمدن قیمت آن می باشد. همچنین معدن مرمریت دهبید در استان فارس منطقه دهبید واقع شده است.

خلاصه

به طور کلی هر دو این مرمریت ها در دسته مرمریت های کرم قرار می گیرند با این تفاوت که مرمریت پارادایس کرم بژ اما مرمریت دهبید کرم روشن تا تیره است. علاوه بر این مرمریت پارادایس از یکدستی و یکنواختی بیش‌تری برخوردار است. و قیمت آن نیز کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *