سنگ اسلب از جمله اصطلاحات پرکاربرد در صنعت سنگ است که می تواند انتخاب مناسبی برای قسمت های مختلف ساختمان علی الخصوص کانتر، کف و یا نمای داخلی باشد. در واقع در لغت، واژه اسلب به معنای ورقه یا برگه است. به این ترتیب سنگ اسلب به سنگ های قواره بزرگی گفته می شود که توسط دستگاه اسلب بر(اره بر) برش داده می شود. سنگ اسلب ابعاد بزرگتری نسبت به دیگر برش های سنگ مانند تایل، طولی و… دارد. همانطور که در تصویر زیر نیز می بینید استفاده از اسلب سنگ به میزان زیادی می تواند به زیباتر شدن فضا کمک کند.

 

حال جهت پاسخ به سوالاتی مانند اسلب چه ویژگی هایی دارد؟ در چه مکان هایی به کار می رود؟ انواع سنگ اسلب موجود در بازار کدامند؟ و…در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ابعاد سنگ اسلب چگونه است؟

ابعاد سنگ اسلب تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند میزان تقاضای مشتری متفاوت است و نمی توان برای آن ابعاد استانداردی تعیین کرد. اما به طور کلی اسلب دارای ابعادی بالاتر از 100*100 و ضخامت های متغیری است. البته الزامی به مربعی بودن آن نیست تا حدی که اغلب به صورت مستطیلی می باشد.

علاوه بر این با توجه به ابعاد و قواره کوپ سنگ ابعاد اسلب نیز متفاوت است. به گونه ای که در صورت کوچک بودن کوپ، ابعاد اسلب بدست آمده از آن نیز کوچک می باشد. مانند سنگ مرمر ، زیرا سنگ مرمر عمدتا دارای کوپ های کوچکی است و در نتیجه اسلب آن نیز کوچک می باشد.

فرآوری سنگ اسلب به چه صورت است؟

برش سنگ به ابعاد اسلب توسط دستگاه اره بر انجام می شود. زیرا برش سنگ در این ابعاد توسط دستگاه قله بر امکان پذیر نیست. برای کالیبره کردن دور آن نیز از فرزهای مخصوصی استفاده می شود. به طور کلی مراحل و ابزارهای فرآوری اسلب با دیگر ابعاد سنگ متفاوت است، و توسط دستگاه های به روز و پیشرفته تری امکانپذیر است که همه کارخانه های فرآوری کننده مجهز به این دستگاه ها نیستند.

 همانطور که در مقاله ماشین برش سنگ بیان شد، دستگاه اره بر دارای سگمنت های الماسه ای است که این سگمنت ها خود دارای دانه های الماسه ای هستند.

پیش از آنکه کوپ سنگ توسط اره بریده شود؛ باید توسط سیم الماسه هر شش وجه آن سیم بر شده و مکعبی شکل شود.

حداکثر میزان مجاز ابعاد کوپ جهت برش اره بر نیز 3*1.85*1.75 است. تیغه ی مصرفی مورد استفاده برای هر نوع سنگ نیز متفاوت است که به دو دسته اره نرم بر و اره سخت بر تقسیم می شود.  

اره نرم بر مناسب سنگ های آهکی(مانند مرمر) است که جنس نرم تری دارند و اره سخت بر نیز مناسب سنگ های سختی مانند گرانیت است.

علاوه بر این برای سنگ های نرمی مانند سنگ مرمر، پیش از آنکه کوپ به زیر دستگاه اره برود جهت افزایش استحکام و کاهش میزان پرتی اصطلاحا بقچه پیچ می شود.

اسلب سنگ چه ویژگی هایی دارد؟ مزایا و معایب آن کدامند؟

همانطور که بیان شد اسلب به سنگ های قواره بزرگ گفته می شود. با توجه به این موضوع، مهم ترین ویژگی و حسن آن؛ یکدستی و یکنواختی و حس طبیعی بودنی است که به فضا می بخشد.

علاوه بر این از دیگر محاسن اسلب سنگ عبارتند از:

  • استحکام بالا
  • دوام و ماندگاری بیشتر
  • زیبایی و جذابیت بیشتر
  • کمتر بودن میزان بازی رنگ
  • کمتر شدن میزان پرتی سنگ در برش
  • قابلیت ایجاد بوک مچ و فورمچ: به طور کلی جهت ایجاد بوک مچ و فورمچ در نما از اسلب سنگ هایی استفاده می شود که رگه دار و موج دار باشند.

با این وجود، اوایل سنگ اسلب به خاطر ابعاد بزرگش، عمدتا برای پروژه های صادراتی به فرآوری می رسید. اما امروزه معماران و سازندگان بسیاری از سنگ اسلب مخصوصا برای پروژه های لاکچری خود استفاده می‌کنند.

با این وجود یکی از بزرگترین معایب سنگ اسلب قیمت بالای آن به علت سختی مراحل فرآوری و ابعاد بزرگ آن است.

همچنین از دیگر معایب آن عبارتند از:

  • نصب سخت تر و گرانتر
  • هزینه حمل و نقل بیشتر: حمل و نقل سنگ اسلب از کارخانجات به ساختمان ها، با ابعاد کوچکتر مانند تایل متفاوت است. چرا که به این منظور نیاز به استفاده از  دستگاه ها و ابزارهای مخصوصی(همانطور که در تصویر می بینید) است که این خود در قیمت نهایی آن تاثیر گذار است.

علاوه بر این از دیگر مشکلات حمل و نقل سنگ اسلب، انتقال آن به داخل ساختمان است. این کار نیازمند تجهیزات و وسایلی است که تامین آن ها هزینه بر و مشکل است. به همین خاطر باید پیش از انتخاب سنگ اسلب برای ساختمان، امکانات و تجهیزات موردنیاز آن پیش بینی شده باشد.

از اسلب در چه مکان هایی استفاده می شود؟

از اسلب سنگ های ساختمانی با توجه به نوع سنگ در قسمت های مختلفی از ساختمان می توان استفاده کرد اما با توجه به ابعاد بزرگی که دارد متناسب با درخواست مشتری و طراحی انجام شده به کار می رود.

علاوه بر این، از جمله نکاتی که در خرید سنگ اسلب حتما باید به آن توجه شود، این است که اسلب جهت نصب به فضای بزرگتری نیاز دارد. از این رو باید فضای بزرگی برای اسلب اختصاص داده شود. هم چنین ترکیب سنگ های تایل و طولی با سنگ اسلب نیز بسیار زیبا می شود.

حال از مهم ترین کاربردهای آن با توجه به نوع و مشخصات سنگ،عبارتند از:

  • کف: به این منظور عمدتا از اسلب سنگ مرمریت، چینی و یا گرانیت و گاها مرمر استفاده می شود. که در صورت ایجاد بوک مچ و فورمچ بسیار زیباتر خواهد بود.
  • نمای داخلی(دیوار لابی، تی وی روم، سرویس بهداشتی): به این منظور به عنوان مثال به کاربردن اسلب سنگ مرمر در نمای داخلی مانند دیوارلابی  با قابلیت عبورنور خود، زیبایی دوچندانی به فضا می بخشد و فضای بسیار لوکس و جذابی ایجاد خواهد کرد.
  • نمای بیرونی: استفاده از اسلب سنگ های تراورتن در نمای بیرون، موجب یکپارچگی نما از نظر رنگی و سورتی می شود که این مشکل اغلب در سنگ های با ابعاد 40 طولی وجود دارد. اما عیب آن وزن بالای آن و استحکام کمتر اتصال آن علی الخصوص در ارتفاع است که برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله مشکل ساز است.
  • پله: گاها در طراحی، در صورتی که سنگ اسلب طرح دار و موج داری در کف به کار برده شود، به منظور ادامه یافتن طرح ها، سنگ اسلب را به ابعاد پله برش داده و در پله کار می کنند. در این صورت بسیار زیبا و در عین حال هزینه بر نیز خواهد شد.

به طور کلی از اسلب سنگ هایی مانند مرمریت، چینی و گرانیت عمدتا در پله استفاده می شود.

  • حاشیه آسانسور
  • کانتر سنگی: به این منظور عمدتا اسلب سنگ گرانیت، کوارتز و چینی به کار می رود. البته برای پیشخوان هتل ها و مراکز عممی استفاده از اسلب سنگ مرمر در صورت انجام نورپردازی مناسب بسیار زیبا خواهد شد.
  • مصنوعات سنگی مانند میز سنگی

همچنین نکته ای که در انتخاب انواع سنگ های ساختمانی باید به آن توجه داشت همخوانی رنگ و ظاهر سنگ انتخابی با نوع دکوراسیون می باشد. ظاهر و تم رنگی سنگی که برای به عنوان مثال کف انتخاب می شود باید با دیگر اجزای دکوراسیون همخوانی داشته باشد. همچنین جهت انتخاب رنگ سنگ به نور و بزرگی فضا نیز باید توجه کافی داشت زیرا به عنوان مثال استفاده از اسلب مشکی در فضاهای کم نور و کوچک مناسب نیست.

علاوه بر این یکی از راه های زیباتر شدن فضا نورپردازی سنگ اسلب علی الخصوص در سنگ های مرمر، اونیکس و تراونیکس به علت دارا بودن قابلیت عبور نور می باشد. زیرا با استفاده از نور بافت و ساختار مصالح بهتر و زیباتر دیده شده و حس بهتری به مخاطب القا خواهد شد.

نکات خرید سنگ اسلب

هنگام خرید سنگ اسلب توجه به چند نکته حائز اهمیت است که  در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید. در زیر به بررسی 4 مورد از آن ها می پردازیم.

  1. پیش از هر اقدامی یافتن سنگ کار و استاد کار ماهری که بتونه نصب سنگ اسلب را به نحو احسنت انجام دهد، مهم ترین اقدام در راستای این انتخاب است.
  2. داشتن نقشه پروژه، می تواند به شما کمک زیادی در راستای کاهش میزان پرتی ها در کار کند. که این خود با توجه هزینه بالای اسلب بسیار چشمگیر است.
  3. همانطور که در نحوه حمل اسلب بیان شد، حتما جهت انتقال اسلب به خصوص برای مواقعی که مکان نصب اسلب در طبقات بالا می باشد، به تهیه تجهیزات موردنیاز توجه داشته باشید.
  4. در انتخاب سنگ اسلب مورد نظر خود علاوه بر توجه به زیبایی و همخوانی آن با دکوراسیون ساختمان به نوع سنگ و ویژگی های آن توجه داشته باشید زیرا که هر سنگی با توجه به ویژگی های ساختاری اش برای استفاده در مکان هایی مناسب است. به عنوان مثال استفاده از اسلب مرمریت برای نما مناسب نیست. لذا حتما در این زمینه با مشاوران و کارشناسان این زمینه مشورت کرده و اطلاعات لازم را بدست آورید.
  5. به طور کلی روش های مختلف نصب سنگ اسلب به دو دسته نصب تر و نصب خشک تقسیم می شوند. در روش نصب تر اسلب با استفاده از دوغاب به سطح زیرین خود نصب می شود و رایج ترین روش در دسته نصب خشک نیز استفاده از چسب می باشد. چسب سنگ ماده ای دو جزیی بر پایه اپوکسی و پلی استر است. درحال حاضر چسب مگاپوکسی بهترین چسب سنگ موجود در بازار است بر پایه اپوکسی می باشد که علاوه بر چسباندن و نصب سنگ ، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف نیز دارد. اطلاعات کامل انواع محصولات چسب مگاپوکسی را می توانید در صفحه چسب مگاپوکسی مشاهده کنید.

 

امروزه  بهترین روش جهت اجرای سنگ اسلب استفاده از چسب سنگ می باشد. دلیل آن در پاسخ به پرسش زیر بیان شده است.

چرا استفاده از چسب سنگ برای نصب اسلب بهتر است؟

با توجه به نکاتی که در مقاله چسب سنگ مگاپوکسی بهترین جایگزین دوغاب سیمانی بیان شد، در روش نصب سنگ با چسب سرعت کار تقریبا 4 برابر استفاده از ملات است. علاوه بر این نکته حائز اهمیت دیگر در نصب با ملات این است که ماهیت تعدادی از سنگ ها علی الخصوص سنگ های مرمر و سنگ های روشنی مانند سنگ های چینی( سنگ چینی الیگودرز، سنگ چینی قروه و…. ) به گونه ای است که با آب ملات واکنش نشان داده و پس از گذشت مدتی از نصب سنگ تغییر رنگ می دهند. البته علت این تغییر رنگ می تواند تغییر رنگ توری پشت سنگ با توجه به کیفیت فرآوری آن نیز باشد در صورتی که در چسب این مشکل وجود ندارد. همچنین بهتر است جهت نصب اسلب سنگ های روشن از ملات تهیه شده از سیمان سفید استفاده شود.

مشکل دیگری که در نصب با ملات وجود دارد این است که در روش ملات توری که پشت سنگ وجود دارد درگیری سنگ با ملات را کمتر کرده و از میزان چسبندگی آن می کاهد. این موضوع علی الخصوص در دیوار بسیار حائز اهمیت است. زیرا در کف در صورت جدا شدن توری از سنگ به علت نیروی گرانش زمین احتمال جدا شدن سنگ از کف کمتر از زمانی است که اسلب در دیوار نصب شده باشد. زیرا در دیوار نیروی گرانش وجود ندارد و احتمال جدا شدن سنگ بالاتر می رود. این مشکل در مکان هایی مانند آسانسور که لرزش وجود دارد بیشتر است.

اما در روش نصب سنگ با چسب، توری را در نقاطی که چسب زده می شود ساب می دهند به این ترتیب احتمال جدا شدن سنگ کمتر می شود.

حال با توجه به روشی که انتخاب می شود، مکان قرارگیری آن نیز در نحوه اجرای سنگ اسلب تاثیرگذار است. از این رو توجه به اینکه مکان نصب در کف یا دیوار است بسیار مهم می باشد. زیرا هریک قوانین و نکات مربوط به خود را دارند.اما به طور کلی از جمله مهم ترین اقدامات در نصب سنگ اسلب، انجام زیرسازی مناسب است که با توجه به مکان مورد نظر متفاوت است.

نحوه نصب سنگ اسلب کف

جهت نصب سنگ اسلب در کف ابتدا باید زیرسازی مناسب با استفاده از ملات خشک انجام شود. پس از آن جهت تنظیم کردن و تراز ملات پشت سنگ دو عدد شمشه قرار داده می شود که در نهایت پس از تنظیم کردن، بیرون آورده می شود.

سپس مقداری از ملات تهیه شده را روی قسمت موردنظر ریخته و اسلب روی آن قرار داده می شود. توجه کنید ملات خشک، به سرعت می تواند آب ملات سیمانی را به خود جذب کند به همین دلیل باید در زمان کوتاهی پس از ریختن ملات، اسلب روی آن قرار داده شود. در نهایت نیز جهت افزایش استحکام اتصال آن با استفاده از چکش ضربه هایی روی آن زده می شود.

اما برای نصب اسلب در کف با استفاده از چسب، ابتدا باید سطح زیر کار کاملا تمیز و عاری از گردو غبار شود. هم چنین باید از صافی و یکدستی سطح نیز اطمینان کامل حاصل شود.

پس از آن چسب سنگ مورد نظر که پیشنهاد ما چسب مگاپوکسی است با توجه به دستورالعمل آن تهیه شده و با استفاده از ابزار مناسب(لیسه یا ماله دندانه دار) به سطح مورد نظر زده می شود. حال جهت پر شدن و جلوگیری از ایجاد فضاهای خالی که امکان داره میان چسب و سطح به وجود آید، بهتر است که پشت سنگ نیز به همین صورت چسب زده شود. در اینجا بهتر است که جهت اطمینان از همتراز شدن آن با اسلب های همجوار از همتراز سنگ استفاده شود و پیش از کارکردن اسلب، کلیپس آن قرار داده شود.

حال اسلب را با استفاده از قاپک اتوبوسی حمل اسلب توسط 4 نفر آورده شده و به آرامی روی قسمت موردنظر قرار داده می شود.

در نهایت نیز جهت از بین بردن و خارج کردن هوای اضافی که ممکن است بین چسب و اسلب به وجود آمده باشد، با استفاده از ماله ضربات محکمی از مرکز به سمت بیرون زده می شود. در نهایت نیز با قرار دادن گوه همتراز از هم سطح بودن آن ها می توان اطمینان پیدا کرد.

حال به طور کلی رعایت یک سری نکات در نصب سنگ اسلب کف دارای اهمیت است که شامل موارد زیر است:

  • برای نصب سنگ اسلب در کف مکان هایی مانند سرویس بهداشتی، حمام و… که کفشور دارند، رعایت شیب مناسب الزامی است.
  • گونیا بودن اولین سنگ اسلب کارشده بسیار مهم است زیرا اگر اولین اسلب گونیا نباشد، بندکشی ها بهم می ریزد.
  • در نصب اسلب با ملات، جهت خشک نشدن ملات و افزایش استحکام اتصال بهتر است که به مدت حدودا دو الی 3 روز سنگ های نصب شده آب پاشی شوند.

نحوه نصب سنگ اسلب روی دیوار

نصب اسلب در دیوار کمی متفاوت تر و دشوار تر از کف است و دو نوع زیرسازی به این منظور وجود دارد زیرسازی سیمانی و فلزی. البته جهت نصب اسلب روی دیوار به صورت خشک زیرسازی فلزی بهتر است. البته در مکان هایی که احتمال ضربه خوردن به سنگ وجود دارد بهتر است زیرسازی فلزی و سیمانی انجام شود تا پشت سنگ خالی نباشد. به این صورت که در زیرسازی فلزی قسمت های خالی با سیمان پر شود.

حال نصب آن با استفاده از ملات به این صورت است که در ابتدا اسلب با استفاده از اسکوپ به دیوار متصل و نگه داشته می شود سپس ملات تهیه شده در فاصله های زمانی مشخص و به میزان مشخصی ریخته می شود.

در روش خشک و با چسب بهتر است که  در ابتدا توری پشت سنگ در قسمت هایی که چسب زده می شود ساب داده شود. و گردوخاک پشت سنگ نیز تمیز شود. سپس اسلب را به محل موردنظر آورده و چسب تهیه شده را به صورت لقمه ای در نقاط مشخصی به دیوار زده و اسلب روی آن قرار داده می شود. در نهایت جهت استحکام اتصال ضرباتی به آن زده می شود.

انواع اسلب موجود در بازار کدامند؟

انواع سنگ های ساختمانی، قابلیت برش به ابعاد اسلب را دارند که از جمله آنها می توان به اسلب سنگ مرمریت، اسلب سنگ چینی،اسلب سنگ مرمر و…اشاره کرد.

حال در زیر هر کدام از آنها را به صورت مختصر معرفی خواهیم کرد:

سنگ اسلب مرمریت

سنگ های مرمریت تنوع رنگی و طرحی بالایی دارند. به همین خاطر پرکاربردترین انواع اسلب، اسلب سنگ مرمریت می باشد.

علاوه بر این از آنجا که اغلب این نوع سنگ، دارای رگه های زیبایی است؛ این رگه ها در ابعاد اسلب بیشتر و زیباتر به چشم می خورد. همچنین از اکثر سنگ های مرمریت می توان در ابعاد اسلب به صورت بوک مچ و فورمچ استفاده نمود.

از اسلب سنگ مرمریت می توان در نمای داخلی،کف و پله استفاده نمود.

به عنوان مثال می توان به سنگ اسلب لاشتر، سنگ اسلب گلدن بلک،اسلب سنگ مرمریت دهبید اسپایدر،سنگ اسلب مرمریت پرشین سیلک اشاره کرد.

اسلب سنگ چینی

سنگ های چینی نیز یکی از قدیمی ترین سنگ های ساختمانی هستند که در قسمت های مختلفی از ساختمان به کار می رود. در گذشته عموما از ابعاد تایل این سنگ استفاده می شد. اما امروزه از اسلب سنگ چینی نیز می توان در قسمت های مختلفی مانند کف،نمای بیرون و پله استفاده کرد.

از سنگ های چینی رگه دار می توان به اسلب سنگ چینی سایمان و یا بیانکو اشاره کرد که در صورت استفاده از اسلب آنها به صورت بوک مچ و فورمچ بسیار زیبا خواهد شد.

اسلب سنگ مرمر

سنگ مرمر از گران ترین و زیباترین سنگ های ساختمانی است که در پروژه های لوکس از آن استفاده می شود. به این منظور در صورتی که از اسلب آن در قسمت های مختلفی مانند دیوار لابی استفاده شود و پشت آن نور انداخته شود؛ بسیار زیبا خواهد شد. علاوه بر این سنگ مرمر نیز دارای رگه ها و موج های زیبایی است و از آن می توان به بوک مچ و فورمچ های زیبایی دست یافت.

سنگ اسلب گرانیت

سنگ های گرانیت از مستحکم ترین سنگ های ساختمانی هستند. این نوع سنگ دارای تخلخل بسیار ناچیزی است. از این رو هنگام نصب آن مخصوصا در ابعاد اسلب، حتما باید از اسکوپ استفاده شود. علی الخصوص زمانی که در ارتفاع(مانند نمای بیرون) نصب شود.

در این میان می توان به اسلب سنگ گرانیت سبزجنگلی و کاهویی اشاره کرد.

سنگ اسلب تراورتن

سنگ تراورتن در میان انواع سنگ های ساختمانی بیشترین میزان تخلخل را دارد. این سنگ دارای رگه ها و موج های فراوانی است که این موضوع موجب شده برش آن به منظور کاهش میزان پرتی سنگ عمدتا به صورت بی موج باشد.

با این وجود زیبایی سنگ اسلب تراورتن به صورت موج دار بسیار بیش تر می باشد. از سنگ اسلب تراورتن می توان به بوک مچ و فورمچ های زیبایی دست یافت.

قیمت سنگ اسلب

کاملا واضح است که قیمت اسلب نسبت به دیگر ابعاد کوچکتر سنگ بیشتر می باشد. علت آن نیز به خاطر بیشتر بودن هزینه های برش و فرآوری، حمل و نقل و بیشتر بودن ابعاد سنگ می باشد.

علاوه بر این از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن با توجه به نوع سنگ ؛ ضخامت، نوع پرداخت وکیفیت فرآوری ها می باشد. به عنوان مثال قیمت سنگ اسلب گرانیت با قیمت سنگ اسلب مرمریت متفاوت است و در میان مرمریت ها نیز قیمت سنگ اسلب گلدن بلک با قیمت سنگ اسلب لاشتر متفاوت است.  همچنین قدوقواره کوپ سنگ نیز در قیمت نهایی اسلب تاثیرگذار است.

حال شما عزیزان می توانید جهت دریافت لیست قیمت انواع سنگ های ساختمانی با کارشناسان ما تماس گرفته تا به شما در اسرع وقت راهنمایی لازم را ارائه دهند.

1 فکر در مورد “ کاملترین اطلاعات راجع به سنگ اسلب

  1. رضا گفت:

    نصاب اسلب هستم.۰۹۳۶۶۱۴۵۵۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *