آیا تابحال به کاربرد سنگ در محوطه سازی باغ ها و فضاهای سبز توجه کرده اید؟با به یاد آوردن باغ های قدیمی و بستر رودخانه ها، می توان به استفاده هنرمندانه از سنگ های طبیعی پی برد. سنگ یک ماده طبیعی است که در صورت قرار گرفتن در کنار دیگر عناصر طبیعت، جلوه و شکوه طبیعت را به نمایش خواهد گذاشت. به همین خاطر یکی از رایج ترین متریال جهت محوطه سازی مانند کفسازی باغ، سنگ های ساختمانی در ابعاد و انواع مختلف هستند. اما در صورت انتخاب غلط ممکن است خیلی زود تخریب شده و تجربه ناخوشایندی برای شما باقی بگذارد.

از این رو من در این مقاله می خواهم علاوه بر این که شما را در انتخاب بهترین سنگ برای قسمت های مختلف باغ و محوطه آشنا کنم؛ ایده های جذابی برای استفاده از این ماده طبیعی نیز ارائه دهم که به طراحی نهایی شما کمک خواهد کرد.


با توجه به تغییر رویه زندگی امروزه مردم و گسترش آپارتمان نشینی، نیاز به محوطه سازی بیشتر از گذشته به چشم می خورد. به همین خاطر امروزه افراد علاقمند به طبیعت و گیاهان، سعی بر این دارند که قسمتی از فضای خود را به گیاهان اختصاص دهند و چه بسا که به طور کلی یک قسمت مانند پاسیو یا پشت بام را تبدیل به گلخانه یا باغ کوچکی می کنند. حال جهت محوطه سازی در مکان های مختلف مانند باغ، باغ رستوران، باغ تالار، ویلا، روف گاردن یا حتی پاسیو توجه به نکات محوطه سازی بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا در این جا همزیبایی و القای حس طبیعت نسبت به اماکن دیگر از حساسیت بالاتری برخوردار است و هم انتخاب مصالح صحیح از نظر ساختاری نیز حساس تر از اماکن دیگر است زیرا باغ یا محوطه در تماس با عوامل جوی مختلفی مانند باران، نورخورشید و…است و به طور کلی به عنوان مثال سنگفرش باغ بسیار بیشتر از سنگ کف یک واحد مسکونی در معرض آسیب دیدن است.

به همین خاطر هنگام انتخاب متریال مناسب برای محوطه سازی لازم است که به چند نکته دقت داشته باشید:

  • دوام و ماندگاری
  • سازگاری با شرایط آب و هوایی
  • زیبایی و همخوان بودن با نوع کاربری

حال اگر انتخاب شما پیش از این سنگ ها ساختمانی بوده اما دچار نگرانی و دودلی هستید، این اطمینان خاطر را به شما می دهم که بهترین انتخاب را کرده اید. زیرا سنگ یک ماده طبیعی است و در صورت انتخاب صحیح بیشترین سازگاری با آب و هوا را دارد و مهم تر از همه کمک بسیاری به زیبایی فضا نیز خواهد کرد. با این وجود جهت اطمینان بیش تر نیاز است به مزایای سنگ بپردازیم:

مزایای استفاده از سنگ در محوطه سازی

مزایای استفاده از سنگ در محوطه باغ ها عبارتند از:

  • نگهداری آسان
  • طول عمر بالا
  • مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی(در صورت انتخاب صحیح)
  • ایجاد جلوه ای طبیعی و زیبا
  • قابل استفاده در ابعاد مختلف
  • موجب سهولت زهکشی و جلوگیری از فرسایش گیاهان می گردد
  • نقش حمایت کننده گیاهان را بر عهده دارد

در نتیجه می توان گفت که این ماده طبیعی بهترین گزینه به این منظور می‌باشد. البته در صورت انتخاب مناسب سنگ برای قسمت‌های مختلف محوطه.

کاربردهای سنگ در محوطه سازی

همه مزایای بیان شده از سنگ برای محوطه سازی همه در گرو استفاده صحیح از آن ها است. به همین خاطر چند مورد از کاربردهای سنگ در باغ را در زیر بیان می کنیم.

کفسازی و سنگفرش

مهم ترین کاربرد سنگ در محوطه، استفاده از آن در کفسازی و سنگفرش محوطه های باغی می باشد. سنگ با دارا بودن مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه و شرایط مختلف آب و هوایی(البته در صورت انتخاب صحیح) با انجام فرآوری های مختلف از جمله بهترین مصالح کفسازی محوطه های بیرونی است.

حال اینکه کدام یک از سنگ ها به این منظور مناسب تر هستند و بهترین سنگ برای کفسازی محوطه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؛ خود پرسشی که در اینجا مطرح می شود.

ویژگی های بهترین سنگ کف محوطه

  1. سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی
  2. استحکام و مقاومت بالا
  3. جذب آب پایین
  4. درجه بندی کیفی بالا
  5. سالم و بدون ترک و شکستگی
  6. پرداخت سطح لغزنده نباشد(فلیم، تیشه ای، سندبلاست به این منظور پیشنهاد می شود)

همچنین به این منظور از ابعاد تایل و طولی و همچنین سنگ های لاشه، کوبیک یا مالون نیز  استفاده می شود. از انواع سنگ های ساختمانی بر حسب سلیقه می توان در قسمت های مختلف فضا از جمله سنگفرش فضاهای بیرونی استفاده کرد.

انواع سنگ برای کف سازی محوطه

سنگ گرانیت

همانطور که می دانید سنگ های گرانیت از مستحکم ترین و مقاوم ترین سنگ های ساختمانی هستند که میزان تخلخل و جذب آب آن ها نیز بسیار ناچیز می باشد.

از این رو معمولا سنگ های گرانیت پرکاربردترین سنگ در میان سنگ های ساختمانی می باشد.

لذا این سنگ بهترین گزینه به منظور ساخت سنگفرش فضاهای بیرونی به شمار می رود.زیرا هم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم است و هم در برابر فشار و ضربه و نفوذ آب.

هم چنین به منطور جلوگیری از لغزندگی مخصوصا در مواقعی که بارندگی و رطوبت وجود دارد، پرداخت مناسب آن باید انجام شود. به این منظور عمدتا از پرداخت فلیم و یا تیشه ای استفاده می شود. از جمله سنگ های گرانیت پرکاربرد نیز می توان به گرانیت سفید نطنز، گرانیت سفید بروجرد و…اشاره کرد.

سنگ تراورتن

همانطور که در مقاله سنگ کف بیان شد به طور کلی سنگ تراورتن گزینه مناسبی جهت کفسازی و یا سنگ کف باغ نمی باشد. با این وجود در صورت تمایل به استفاده از این سنگ، می توان از ابعاد مکعبی آن با ضخامت زیادتر استفاده شود که فشار وارده بر آن در سطح سنگ پخش شود.


سنگ چینی

سنگ های چینی نیز از نظر مقاومت و جذب آب میان سنگ های گرانیت و مرمریت قرار دارد. از این رو در صورت انجام پرداخت تیشه ای قابلیت استفاده در کف فضاهای بیرونی را دارند. برای کف محوطه باغ نیز سنگ چینی تیشه ای مانند تیشه ای لایبید قابل استفاده است.

سنگ مرمریت

همچنین بین سنگ های مرمریت نیز به عنوان مثال از سنگ تیشه ای لاشتر، کف میدان امام اصفهان استفاده شده است. به طور کلی عمدتا از سنگ های تیشه ای برای کف فضاهای بیرونی استفاده می شود.

سنگ اسلیت

این نوع سنگ جذب آب بالا، قیمت بالا و همچنین هزینه های نصب بالایی دارد. با این وجود به میزان زیادی در قسمت های مختلف باغ می توان از آن استفاده کرد به عنوان مثال در دیوار جداسازی قسمت های مختلف و یا سنگفرش مسیر پیاده روی.

هنگام انتخاب سنگ کف برای باغ حواستان باشه برای فضای بزرگ از یک نوع سنگ استفاده نکنید زیرا در این صورت فضا بسیار یکنواخت خواهد شد.

سنگ لاشه کف باغ

سنگ لاشه نیز یکی از گزینه های رایج برای سنگ کف باغ است. سنگ لاشه در واقع به حالت بدون فرآوری سنگ، سنگ لاشه گفته می شود که از انواع سنگ های گرانیت، مرمریت و تراورتن بدست می آید. علاوه بر این براساس اقداماتی که روی آن انجام می شود دارای انواع مالون، قواره و لاشه است که هر سه آنها قابل استفاده در کف ساختمان هستند. 

جهت استعلام قیمت انواع سنگ های بیان شده با شماره تماس 1111 88 33 031 تماس بگیرید.

از دیگر کاربردهای سنگ در محوطه سازی عبارتند از:

  • در اطراف گیاهان
  • ساخت دیوار سنگی و جداکننده قسمت های مختلف :انواع دیوار سنگی در باغ به اهداف مختلف مانند جدا کردن خیابان از چمن ها یا در بستر کاشت گل و گیاهان و همچنین برای جلوگیری از فرسایش به کار می روند. البته نکته ای که در ساخت دیوار سنگی وجود دارد استفاده و یا عدم استفاده از ملات است. در صورتی که سنگ ها گرد باشند استفاده از ملات الزامی است اما سنگ های گوشه دار و مسطح بدون ملات هم روی هم سوار می شوند.
  • در مسیر پیاده روی :ایجاد مسیرپیاده روی سنگی یکی از ایده هایی است که به زیبایی فضا کمک زیادی خواهد کرد. علاوه بر این در صورتی که در بین تخته سنگ ها گیاهان و یا چمن عبور کند نیز بسیار زیبا خواهد شد.
  • آلاچیق: به طور کلی ساخت آلاچیق در باغ برای استراحت و زمان های دورهمی و برای بهره بردن از طبیعت گزینه بسیار خوبی است که با مصالح مختلفی مانند چوب و سنگ قابل اجرا است. اما دوام و استحکامی که سنگ در برابر باران و عوامل مختلف دارد قابل مقایسه با چوب نیست.
  • فواره ها و آبنماهای سنگی
  • نیمکت ها و صندلی های سنگی
  • روف گاردن

سنگ یک ماده طبیعی است که اگر در کنار دیگر عناصر طبیعت به کار رود،زیبایی و شکوه بیش تری را به نمایش خواهد گذاشت و در این مقاله به بررسی کاربرد سنگ در محوطه سازی پرداختیم.

2 فکر در مورد “ کاربرد سنگ در محوطه سازی

  1. مجتبی پورحسینی گفت:

    سلام ممنون بابت مطلب بسیار مفیدتون، ممنون میشم یه سنگ مناسب برای کف حیاط معرفی کنید.هم مقاومت خوبی داشته باشه (ماشین توی حیاط میره) هم مقرون به صرفه باشه.

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام وقتتون بخیر، ممنون از حسن نظر شما
      پیشنهاد ما برای سنگفرش کف حیاط سنگ تیشه ای لایبید و سنگ تیشه ای لاشتر است که توضیحات کامل هر دوی آنها در مقالات وجود دارد. این دو بهترین گزینه برای کف فضاهای بیرونی پرتردد هستند که با توجه به مقاومت و دوام بالایی که دارند قیمت مناسبی هم دارند.
      البته گرانیت های فلیم شده(مثل گرانیت فلیم نهبندان و…) هم از نظر مقاومت گزینه مناسبی برای کف حیاط هستند، اما قیمت بالاتری دارند و چون فرمودید مقرون به صرفه هم باشه دو گزینه اول بهتر است.
      اگر مایل بودید اطلاعات کامل تری داشته باشید با این شماره 1002 115 0913 یا 1111 88 33(031) تماس بگیرید تا اطلاعات کامل آنها را در اختیارتون قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *