به منظورجداسازی دوبخش مجزا ازهم یک محیط ، از انواع جدول سنگی و بتنی استفاده می شود . در واقع به کمک این جداول علاوه برتفکیک محیطی ، به زیبایی محوطه شهری و ساختمان هم می پردازند .این جداول برحسب کاربرد در ابعاد مختلفی (50*40*8 – 60*30*8 – 50*30*8 – 50*40*10 – 60*30*10 – 50*30*10 و … ابعاد سفارشی ) تهیه می شود .

حال این سوال مطرح است که چرا اغلب افراد ، سنگ را به جدول بتنی ترجیح می دهند ؟ تا پایان مقاله همراه ما باشید تا دلایل برتری سنگ بر بتن را توضیح دهیم .

چه مواردی در انتخاب جدول اهمیت دارد ؟

آنچه در انتخاب جدول با هرجنسی اهمیت دارد ؛ توجه به مقاومت فشاری ، مقاومت سایشی ، جذب آب ، مقاومت در برابر شرایط جوی ( سرما و یخبندان و بارندگی ) ، دوام و ماندگاری ، مقاومت در برابر تغییر رنگ ، مقاوت نسبت به ضربه است . چراکه مدام در معرض محیط بیرونی و عوامل مخرب ناشی از آن قرار دارند . از این رو انتخاب متریالی که تا سال ها دوام داشته باشد امری ضروری است .

موارد کاربرد جدول سنگی

جدول-سنگی-مرمریت

1.هدایت جریان آب

به منظورهدایت جریان آب درسطح معابر اصلی و فرعی ، جدول گذاری هایی همچون کانیو ، جداول نهر و رفوژ میانی انجام می شود . اهمیت این کار در فصول بارندگی بیش از هرزمان دیگر، خود را نشان می دهد . چراکه با شدت بارندگی احتمال جاری شدن سیلاب و آب گرفتگی معابر بیشتر می شود . بنابراین جدول کشی و دقت در نحوه اجرا ، شیب بندی و انتخاب جنسی مقاوم در برابر شرایط منطقه ؛ امری ضروری است .

2.ایجاد مسیر در فضای سبز با جدول سنگی

دربوستان ، باغ ، ویلا و … به منظور جداسازی مسیر تردد فضای سبز از جداول استفاده می شود . حال اگر سنگفرش های محوطه با پیروی از الگویی زیبا در کنار هم قرار گرفته باشند ، استفاده از جدول سنگی ؛ علاوه بر هم خوانی ، موجب زیبایی دوچندان محوطه خواهد شد . بالاخص که تنوع رنگی درسنگ ها زیاد است و دست آرشیتکت ها برای طراحی باز است .

3.سکوی سنگی

ازدیگر موارد کاربرد جداول می توان به سکوبندی اشاره کرد . سکوهایی که برای تفرجگاه ها ساخته می شود ، سکوی پمپ بنزین ها ، سکوهایی که برای قرار دادن کانکس ایجاد می کنند و …

4.جداسازی پیاده روها از خیابان

چرا برای جدول کشی ها باید ازسنگ استفاده کرد ؟

ازآنجایی که جدول درمحوطه های بیرونی به کار می رود و مادام العمر در معرض عوامل مخرب جوی و ترددهای بسیار قرار دارد؛ انتخاب جنس به کار رفته برای آن اهمیت ویژه ای می یابد .همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم مواردی چون : مقاومت دربرابرسایش ، فشار ، سرما ، جذب آب و… برای طول عمربیشتر جدول مهم اند . از طرفی درگذشته استفاده از جداول سیمانی بسیار متداول بود ، اما به دلیل عمر کم ، هرچندسال یکبار نیاز به تعویض خواهند داشت ؛ همین موضوع سبب گشت که مهندسین به استفاده از سنگ برای اینکار روی آورند .در واقع اگرفاکتورهای ذکر شده را به هنگام تصمیم گیری مدنظر قرار دهیم، انتخابی اصولی ترخواهیم داشت که ما را ملزم به دوباره کاری ، تعویض یا تعمیر پس از گذشت اندک زمانی نمی کند .

سنگ ها از جمله مصالحی هستند که با شناخت درست از انواع آن ، می توان به تمامی فاکتورهای مهم دست یافت. چراکه بسیار گسترده اند وهرکدام مشخصه های فیزیکی مجزایی دارند .بنابراین برحسب منطقه کاربرد، میتوان یکی از آن ها را برگزید .

سنگ ها با تتوع رنگی بسیار و بافت طبیعیشان ، نه تنهایی چهره ی شهر را زیباترمی کنند بلکه برای محیط زیست هم کاملا بی خطر هستند . این درحالی است که تهیه نمونه بتنی علاوه برصرف منابع طبیعی و انرژِی ، آلودگی جوی به همراه خواهد داشت !

پس انتخاب سنگ برای این کار از هر نظر مقرون بصرفه تر خواهد بود .

جداول سنگی دورباغچه

انواع جدول سنگی

آنچه در انتخاب سنگ اهمیت دارد ، محل کاربرد ، شرایط جوی ( میزان بارندگی و یخبندان و … ) و در نهایت مقدار بودجه در نظر گرفته شده  است . مثلا گرانیت ها از جمله سنگ های سخت و متراکمی هستند که بشدت در برابر سرما مقاومند و جذب آب حداقلی دارند . به همین خاطر بهترین گزینه برای شهرهای پربارش وسردسیر هستند . از نظر مقاومت دربرابر سایش و ضربه و فشار هم حرف اول را نسبت به سایر سنگ های نام برده دارند . بعد از گرانیت ها نیز به سنگ های کریستال و پس از آن به بازلت و برخی از گونه های سنگ مرمریت و تراورتن می توان اشاره داشت .

ذکر این نکته ضروری است که گرانیت اغلب برای صادرات یا محوطه سازی پروژه های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد و قیمت بالاتری دارد . ازجمله سنگ های پرمصرف برای این کار می توان به سنگ تیشه ای کریستال لایبید ، سنگ تیشه ای لاشتر ، سنگ تراورتن طرق بصورت خام ، گرانیت نطنز خرمدره ، گرانیت نهبندان و …اشاره کرد .
جداول سنگ گرانیتی

1 فکر در مورد “ دلایل ارجحیت جدول سنگی به بتنی چیست ؟

  1. میثم شکوهی گفت:

    قیمت جدول50*40 برای دور میدون می‌خوام
    09152460159شکوهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *