• تاریخ آخرین به روزرسانی:1401/08/08

شما عزیزان همچنین می توانید برای بدست آوردن اطلاعات کامل از سنگ ازاره، به پادکست زیر گوش دهید.

اگر به ساختمان های قدیمی اطراف خودمون علی الخصوص بناهای تاریخی نگاه کوتاهی بیندازیم، متوجه استفاده از روکشی در پای دیوارها(سنگ ازاره) می شویم. در واقع این عنصر که به آن ازاره گفته می شود، نقش حفاظت از بنا در برابر عوامل مختلفی مانند رطوبت، ضربه و عوامل دیگر را بر عهده دارد زیرا در غیر اینصورت رطوبت به عمق بنا نفوذ کرده و به مرور موجب آسیب دیدن دیوار و پی ساختمان می گردد.حال جهت خرید سنگ ازاره ممکن است سوالات مختلفی براتون پیش آید مانند اینکه ازاره به چه معناست؟ از چه جنس هایی ساخته می شود؟  و..ما در این مقاله قصدپاسخ به تمام سوالات شما را داریم

سنگ ازاره چیست؟

ازاره یا هزاره در لغت به آن قسمتی از دیوار اطاق یا ایوان گفته می شود که از کف طاقچه تا کف باشد. با توجه به این معنا می توان نتیجه گرفت که ازاره به مصالح به کار رفته در قسمت پایین دیوار که در تماس با آب و رطوبت کف ساختمان است، گفته می شود. حال به این منظور مصالح مختلفی استفاده می شود که از رایجترین و بهترین آنها سنگ های طبیعی است.

سنگ ازاره که به آن سنگ مٌثَنی یا سنگ تیشه ای نیز گفته می شود یکی از انواع ازاره است. از آنجا که قسمت های مختلف ساختمان، علی الخصوص نمای بیرونی در معرض شرایط آب و هوایی مختلفی قرار دارند، باید تمهیدات لازم جهت محافظت از آنها در نظر گرفته شود. در این بین قسمت پایینی و یا انتهایی دیوار یا بنا به میزان بیشتری در معرض رطوبت و عوامل مختلف است. استفاده از سنگ ازاره در نما نیز به منظور محافظت و جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوار و پی ساختمان می باشد.

همچنین از آنجا که معمولا مصالح به کار رفته در دیوار جاذب آب و رطوبت است، به منظور محافظت از پی ساختمان باید از ازاره استفاده کرد. علاوه بر این استفاده از ازاره جنبه تزیینی نیز دارد. این موضوع در بناهای قدیمی کاملا مشهود است.

تفاوت ازاره و قرنیز

به طور کلی علاوه بر اینکه پای دیوارهای بیرونی ساختمان در معرض رطوبت و صدمات احتمالی است، دیوارهای داخلی نیز از این موضوع مستثنی نمی باشند.

به همین خاطر عمدتا جهت محافظت از دیوارهای داخلی نیز از قرنیز استفاده می شود.

بنابراین اولین تفاوت ازاره و قرنیز در مکان استفاده آن ها است. قرنیز عمدتا در دیوارهای داخلی استفاده می شود، اما ازاره معمولا در نمای بیرونی به کار می رود.

علاوه بر این از آنجا که آب باران در صورت برخورد با زمین معمولا تا ارتفاع حدود 15 سانتی متر بر می گردد، حداقل ارتفاع سنگ ازاره بیش تر از ارتفاع قرنیز می باشد و از مصالح قوی تری مانند سنگ نیز ساخته می شود؛ ولی برای ساخت قرنیز چون در فضای داخلی است نیاز به استفاده از مصالح قوی نمی باشد و از مصالخ مختلفی مانند چوب نیز استفاده می شود. 

سنگ ازاره معمولا از چه سنگ هایی ساخته می شود؟

به طور کلی از گذشته تاکنون جهت ساخت ازاره از مصالح مختلفی مانند سنگ،آجر،کاشی، بتن، سفال و… استفاده می شد.

در این بین بهترین گزینه استفاده از سنگ های طبیعی می باشد که از قدیم به میزان زیادی در قسمت های مختلف ساختمان از جمله ازاره استفاده  می گردد.

حال به این منظور عمدتا از ابعاد طولی سنگ استفاده می شود.

همچنین همانطور که در بالا نیز بیان شد نام دیگر سنگ ازاره سنگ ازاره تیشه ای است. بنابراین روی ازاره، به منظور افزایش مقاومت آن، پرداخت تیشه ای نیز انجام می شود.

انواع سنگ ازاره

از سنگ های مختلفی در ابعاد پلاک و پرداخت تیشه ای به منظور ساخت ازاره می توان استفاده کرد. مهم ترین ویژگی که ازاره باید داشته باشد این است که در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و ضربه مقاوم باشد.

لذا از انواع سنگ ها جهت ساخت ازاره می توان استفاده کرد که از جمله آنها عبارتند از:

  • گرانیت
  • مرمریت
  • تراورتن
  • چینی(کریستال)

سنگ ازاره گرانیت

یکی از مستحکم ترین سنگ های ساختمانی موجود در بازار سنگ گرانیت است. این سنگ از تخلخل تقریبا صفر و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. به همین خاطر بهترین گزینه به منظور ساخت ازاره می باشد. اما به علت قیمت فرآوری بالا و به طور کل قیمت بالا، کمتر استفاده می شود مگر برای ساختمان های با شرایط خاص که در آن از گرانیت صیقلی یا تیشه ای برای ازاره استفاده می شود.

در این بین از آنجا که گرانیت روشن از مقاومت بیش تری برخوردار است، برای ازاره پیشنهاد می شود که از انواع روشن آن استفاده شود. که پیشنهاد ما سنگ گرانیت سفید نطنز، سنگ گرانیت سفید بروجرد، سفید زاهدان و… برای ساخت سنگ ازاره است.

سنگ ازاره مرمریت

یکی از بورس ترین و رایج ترین سنگ ها برای ازاره سنگ مرمریت لاشتر هم به صورت صیقلی و هم به صورت تیشه ای است. میزان جذب آب سنگ های مرمریت از گرانیت بیشتر است اما در صورت انجام پرداخت تیشه ای میزان آن کم می شود.

در بین سنگ های مرمریت می توان به سنگ های ازاره لاشتر، و سنگ تیشه ای گندمک اشاره کنیم.

سنگ ازاره چینی

علاوه بر سنگ ازاره لاشتر یکی دیگر از بهترین و رایج ترین سنگ ها برای ازاره سنگ تیشه ای کریستال لایبید است. البته از نوع صیقلی آن هم می توان برای ازاره استفاده کرد اما در نوع تیشه ای آن هم تم سنگ روشن تر می شود و هم ارزان تر است. سنگ های کریستال نیز، هم از مقاومت خوبی برخوردارند و هم جذب آب آنها ناچیز(کمتر از مرمریت و بیش تر از گرانیت) است. به همین خاطر گزینه مناسبی برای سنگ ازاره است.

به عنوان مثال می توان به سنگ تیشه ای لایبید اشاره کرد.

سنگ ازاره تراورتن 

از آنجا که امروزه نمای اکثر خانه ها از تراورتن است، تراورتن نیز پرکاربردترین سنگ برای ازاره است. با این وجود مقاومت آن از سنگی مانند گرانیت کمتر بوده و جذب آب نیز بیشتر می باشد. اما در صورت انجام پرداخت تیشه ای روی آن به مقاومت آن افزوده می شود.

ابعاد سنگ ازاره

برای سنگ ازاره کریستال تیشه ای لایبید معمولا از سنگ هایی با عرض 40 استفاده می کنند. قد و پای آن نیز نباید خیلی بلند و یا خیلی کوتاه باشد. چیزی بین 90 سانت تا 150 و 160 سانت بهترین سایزی است که می توان انتخاب کرد. زیرا در فرآیند تیشه کردن آن با دستگاه احتمال تاب دار شدن سنگ وجود دارد. این اتفاق نصب و اجرای سنگ ازاره را کمی مشکل می کند. علاوه بر این سنگ ازاره کریستال در ضخامت های مختلف 2 سانت(با دستگاه قله بر) و یا ضخامت 1.5 سانت (با دستگاه وسط بر) تولید می شود.

برای سنگ تیشه ای لاشتر، اول از همه اینکه سنگ لاشتر تیشه ای به صورت دستی ظاهر زیباتری دارد تا ماشینی. تیشه دستی به دو صورت تک تیشه و دو تیشه انجام می شود. ضخامت سنگ نیز در این حالت باید بین 1.9 سانت تا 2 سانت باشد. 

همچنین سنگ مرمریت گندمک برای ازاره معمولا از تیشه ای ماشینی آن برای ازاره استفاده می کنند. مرمریت گندمک به علت تم رنگی آن بسیار همخوان با تم رنگی آجر است. 

قیمت سنگ ازاره

سنگ ازاره از آنجا که معمولا از سنگ های تیشه ای ساخته می شود، دارای قیمت مناسبی است. اما با این وجود به طور کلی تحت تاثیر عوامل مختلف مانند نوع سنگ، کیفیت تیشه ای شدن و فرآوری، ابعاد و درجه کیفی سنگ قیمت های متفاوتی دارد. 

نحوه محاسبه سنگ ازاره

به این منظور باید دورتادور دیوارهای نما که برای نصب سنگ ازاره در نظر گرفته ایم را اندازه گیری کرده و سپس ارتفاع موردنظر را نیز به آن اضافه کنیم.البته این اندازه گیری توسط استادکار نصب سنگ انجام می شود.

خلاصه

با توجه به مطالب بیان شده می توان نتیجه گرفت، سنگ ازاره به سنگ های تیشه ای گفته می شود که پیرامون ساختمان و پای دیوار نصب می شوند. این عنصر وظیفه محافظت از ساختمان در برابر عوامل جوی و شرایط مختلف آب و هوایی را بر عهده دارد. 

به این منظور از سنگ های مختلفی مانند مرمریت لاشتر و…استفاده می شود. 

بهترین نوع سنگ ازاره کدام سنگ است؟

از جهت ساختار و مقاومت بهترین سنگ ازاره، سنگ گرانیت است. اما از آنجا که اکثرا نمای ساختمان ها از تراورتن است. به منظور همخوانی با نما تراورتن پرکاربردترین سنگ برای ازاره است. اما به صورت تیشه ای. 

نحوه استعلام قیمت سنگ ازاره به چه صورت است؟

به منظور دریافت قیمت سنگ ازاره می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

سنگ ازاره با قرنیز چه تفاوت هایی دارد؟

مهم ترین تفاوت این دو در محل استفاده آن ها است. ازاره برای پای بنا در خارج از ساختمان به کار می رود در صورتی که قرنیز برای پای دیوار در داخل ساختمان به کار می رود. همچنین ارتفاع سنگ ازاره بیش تر از قرنیز است.  

انواع سنگ ازاره کدامند؟

از انواع سنگ های مرمریت،تراورتن، گرانیت و چینی می توان به منظور ازاره استفاده کرد. 

2 فکر در مورد “ سنگ ازاره

  1. علی منصوری گفت:

    سلام ، برای ازاره مناطق شمالی چه سنگی را پیشنهاد می کنید؟

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام و درود دوست عزیز
      برای ازاره به طور کل باید سنگی انتخاب شود که جذب آب پایینی داشته باشد و برای مناطق شمالی نیز سنگ های چینی و گرانیت بهترین انتخابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *