• تاریخ آخرین به روزرسانی:1401/08/08

در سرتاسر جهان هستی با توجه به کانی های موجود در ساختار سنگ ، شاهد تنوع بالای سنگ‌های طبیعی هستیم .  آبی ، سبز ، قهوه ای ، قرمز ، سفید ، مشکی و … از جمله رنگ هایی هستند که هرکدام در بازه های رنگی مختلفی یافت می شوند .اما در بین آن ها سنگ مشکی یکی از محبوب‌ترین و در عین حال لوکس ترین آنهاست.

سنگ های تیره و متمایل به مشکی را اغلب می توان در گرانیت ها و مرمریت ها پیدا کرد ، که از تنوع بی نظیری هم برخوردارند . البته در میان سنگ های چینی هم می توان به سورت مشکی چینی الیگودرز ( البته تماما و یکدست مشکی نمی باشد و همرا با شاله است ) اشاره کرد . سنگ بازالت نیز رنگ تیره ای دارد که در بیشتر موارد بخاطر ظاهر خشن و مقاومت خوب ، برای کف و پله بخش های بیرونی استفاده می شود. ناگفته نماند که با ساب چرمی زیبا ، می توان بعنوان سنگ کف و دیوارها برای برای بخش هایی همچون سرویس بهداشتی اماکن عمومی هم استفاده کرد . در میان تراورتن ها هم رنگ های دودی وجود دارد که با نام سیلور در بازار سنگ نامگذاری شده اند . البته نمی توان به آن ها تراورتن سیاه گفت اما نسبت به گروه خود ، جزء رنگ های تیره به شمار می روند . حال چرا استقبال از سنگ مشکی برای نمای داخل این چنین زیاد است ؟

دلیل محبوبیت استفاده از سنگ مشکی کف و نمای داخل چیست ؟

سنگ مشکی جزء سنگ های پرطرفداری است که در ساختمان های مختلف ( تجاری ، مسکونی ، اداری و…) بعنوان سنگ نمای داخلی به کار می رود . با توجه به اینکه در ایران معادن سنگ تیره بسیاری وجود دارد ، پس شاهد گونه های مختلفی از آن در جنس ، طرح و بازه رنگی هستیم و در کارخانه های سنگبری برحسب تقاضای بازار ، آن ها را در ابعاد مختلف تایل ، طولی ، ریزه بار و اسلب برش می دهند . حال منظور از سنگ های تیره ، رنگ هایی است که به سمت مشکی گرایش دارند . مثل : قهوه ای ، خاکستری یا طوسی ، نوک مدادی و سیاه .

درست است که رنگ تیره فضا را بسته تر نشان می دهد اما کانون گرمی ایجاد می کند . کافیست متراژ و میزان دریافت نور محیط در نظر گرفته شود تا ظاهری دلچسب و جذاب به آن بخشد . مثلا برای سالن های پذیرایی بزرگ ، لابی ، اتاق های نشیمن ، فرودگاه ، پاسازها و مراکزخرید استفاده از سنگ های اسلب مشکی مثل : سنگ لاشتر مشکی و طوسی ، مرمریت گلدن بلک ، گرانیت مشکی نطنز ، مرمریت ماکو ، مرمریت نجف آباد و … فضای خارق العاده ای ایجاد می کند .

سنگ های رنگی در هرکجا که به کار رفته باشند ، کانون توجه هستند ! مثلا یک پاساژ تجاری را در نظر بگیرید که در واحدهای آن جواهرات به فروش می رود . حال اگر دیوارها ، سنگ کف ، بخشی ازکانتر و دکوری که طلا و جواهرات در آن قرار می دهند مزین به سنگ های مرمریت مشکی باشد ، چه جلوه شاهکاری خواهد داشت ! این ظاهر شکیل و جذاب ناخود آگاه موجب کشش مشتری به سمت آن خواهد شد . به طور کل رنگ های تیره به خاطر آنکه بیشتر ازسایر رنگ ها دیده می شوند ، توجه بیشتری به خود جلب می کنند . این مورد در فضایی که متعلق به آسانسور است هم به چشم می خورد . در بیشتر موارد شاهد آن هستیم که از سنگ های قرمز، قهوه ای ، مشکی و سبز برای فضای اطراف درب آسانسور استفاده می شود . این کار علاوه بر جلوه بصری ، موجب بهتر دیده شدن مکان آسانسور و دسترسی راحت افراد می شود .


کاربرد سنگ های تیره به دلیل سازگاری با انواع دکوراسیون و رنگ ، محبوبیت زیادی با خود به همراه دارند . از زیباترین این ترکیب ها : مشکی طلایی ، سفید مشکی ، قهو ای طلایی ، کرم قهوه ای ، سفید طوسی است .در مواقعی که به هر دلیل نمی خواهند سنگ کف تماما مشکی یکدست باشد ، از رنگ های متضادشان مثل سنگ کرم و سفید ؛ به عنوان رنگ قالب استفاده می کنند و سنگ های تیره در حاشیه به کار می روند . برای این منظور می توان از سنگ های ریزه بار استفاده کرد و مقدار قابل توجهی در هزینه های خرید سنگ صرفه جویی کرد یا بنابر طراحی های خاص معماران ، ازسنگ های برش خورده توسط ماشین آلات پیشرفته سنگبری ( واترجت ) استفاده نمود . این ماشین قابلیت برش هرنوع سنگ و طرحی که در اتوکد طراحی شده باشد را دارد .


استقبال از سنگ های مشکی برای سرویس های بهداشتی ساختمان های لوکس تجاری ، مسکونی ، هتل ها ، رستوران ها و … بسیار زیاد است . به طوریکه ازآن ها برای کف ، دیوار ، روشویی و … استفاده می شود . اما در انتخاب سنگ چنین بخش هایی باید احتیاط کرد . چراکه به طور مداوم در تماس با آب و شوینده هستند پس باید در برابر جذب آب ، لک پذیری و شوینده ها مقاوم باشند . این موضوع به خصوص برای سنگ مشکی کف اهمیت دارد و علاوه بر موارد ذکر شده باید پرداخت سطح آن هم صیقلی همچون دیوار نداشته باشد . چرا که ساب زیاد سنگ موجب سرخوردگی خواهد شد. علاوه بر این برای انواع میز و کانتر ، سنگ جزیره ، صفحه کابینت ، دیوار مابین کابینت ها ی آشپزخانه استفاده از سنگ های گرانیت و مرمریت مشکی بسیار لوکس و شگرف است .

در میان انواع سنگ های مشکی موجود در بازار کدام بهتر است ؟

این سوال ، دغدغه همیشگی خریداران سنگ بوده است . در جواب به آن هم همیشه گفته ایم که انتخاب سنگ قواعدی دارد که اگر به درستی رعایت شود ، خریدی لذت بخش خواهد بود و تمام نگرانی ها واسترس های بعد شما را ازبین خواهد برد . اما این قواعد چیست ؟ یکی از مهم ترین آن ها توجه به مکانی است ، که قرار است سنگ در آن به کار رود . یعنی توجه به نوع کاربری ! حال که شما تصمیم خود را در انتخاب رنگ سنگتان گرفته اید ، بهتر است به تناسب جنس آن با محلی که می خواهد، نصب شود هم دقت کنید . طبیعتا سنگی که در کف پذیرایی شما به کار رفته با سنگی که در آژمایشگاه شیمی وجود دارد ، متفاوت است. دلیل آن هم میزان مقاومت و دوام سنگ نسبت به شرایطی است که درآن قرار گرفته است . حال بیایید جداگانه به شرح مختصری از پرفروش ترین سنگ های مشکی ساختمان بپردازیم .

سنگ گرانیت مشکی

سنگ های گرانیت سخت ترین سنگ‌های ساختمانی اند که دارای تراکم بالا ، وزن بسیار ، تخلخل رو به صفر ، جذب آب ناچیز و حداقلی ، مقاومت بسیار زیاد در برابر خش ، ضربه ، فشار ، سرما و گرما ، مواد اسیدی و … می باشد . به همین خاطر برای مکان های در معرض مواد شیمیایی و اسیدی ، اماکن شلوغ و پرتردد و مناطق سردسیری مناسب است . اما با وجود تمام این محاسن ، به خاطر وجود کانی های فلزی باید از کار کردن آن ها در بیمارستان ها و بخش هایی که در معرض اشعه هستند بشدت پیشگیری شود . همچنین این عناصر موجب هوازدگی سنگ و بروز لک روی آن خواهد شد ( خصوصا در مناطق شرجی و مرطوب ) .

قیمت سنگ گرانیت مشکی

در این دسته از سنگ ها ، گرانیت های مشکی ازسختی بیشتری حتی نسبت به سنگ های گرانیت سفید برخوردارند ، همین عامل در برش سنگ تاثیرگذار است و موجب  بالا رفتن هزینه ی فرآوری می شود . به همین خاطر قیمت سنگ گرانیت مشکی بیش از رنگ های روشن است . در گرانیت ها هرچه سنگ زمینه یکدست تر ، مشکی تر و عاری از غده و لک باشد ، قیمت بالاتری خواهد داشت . فاصله معدن تا سنگبری هم ازعواملی است که بشدت بر قیمت نهایی سنگ تاثیرگذار است . مثلا معدن سنگ باکیفتی همچون گرانیت مشکی نطنز در استان اصفهان است و همانطور که می دانید در این استان چندین شهرک بزرگ ، مشغول به فرآوری هستند . این مسافت کم از معدن تا کارخانه ، در هزینه حمل و نقل سنگ بسیار بصرفه بوده و به نفع کارخانه دار و مشتری است .

سنگ مرمریت مشکی

سنگ های مرمریت بافت نرم تری نسبت به گرانیت ها دارند و این موضوع جدای از آزمایش هایی که بروی سنگ انجام می شود ، قابل احساس در ظاهرشان هم هست . در واقع سنگ های مرمریت مشکی از ظرافت بیشتری در مقایسه با گرانیت برخوردارند . ازاین رو برای ساختمان های مسکونی ( و اماکن کم ترددتر) که جنبه ی زیبایی سنگ بیشتر اهمیت دارد ، از مرمریت ها استفاده می شود . همچنین سنگ های مرمریت بعضا شامل رگه و شاله های رنگی هستند که قابلیت بوک مچ و فورمچ شدن دارند . به همین خاطر در زیبایی فضا تاثیر بصری بیشتری می گذارند . این هاله و رگه ها که به رنگ های طلایی ، سفید و مسی رنگ هستند ، همچون اثری هنری در زمینه سیاه سنگ خودنمایی می کنند .اطلاعات کامل راجع به سنگ های مرمریت مشکی در مقاله معرفی انواع سنگ مرمریت مشکی بیان شده است. 

دونکته:

1.سنگ مشکی کف اگر قرار است از جنس مرمریت باشد ، باید نرخ جذب آب ولک پذیری کمی داشته باشد. زیرا به مرور زمان براثر رفت و آمد و ضربه ممکن است سنگ دچار لب پریدگی شود به همین خاطر توصیه میکنیم حتی الامکان سنگ مورد نظر عاری از وجود رگه های آهکی و فسیلی باشد و از سورت های قوی برای این کار استفاده شود.

2.مرمریت مشکی فقط برای مصارف داخلی کاربردی است نه نمای بیرون .

سنگ چینی مشکی

سنگ های چینی ازنظر آنالیز ( مقاومت ، تراکم ، جذب آب ، لک پذیری ، دوام در برابر سایش و فشار و ضربه و سرما ) بین مرمریت و گرانیت ها قرار دارد . یعنی کمتر از گرانیت و بیشتر از مرمریت است .

نمونه ای از سنگ های چینی ، سورت مشکی چینی الیگودرز است که البته نمی توان آن را مطلقا مشکی دانست و دیگری سنگ چینی پانداست که هم نمونه وارداتی از آن وجود دارد ( چینی پاندای اصل ) و هم مشابه آن که از معادن الیگودرز است . این دو نمونه اگر در ابعاد اسلب تهیه شوند زیبایی بسیاری خواهند داشت . همچنین به دلیل شاله های رنگی قابلیت بوک مچ و فورمچ شدن دارند . وبرای هر قسمت ازساختمان و حتی بیرون از آن قابل استفاده اند .

معایب سنگ مشکی کف به همراه نکات

  • باتوجه به اینکه سنگ های تیره ، دربرابر نور خورشید دوام چندانی ندارند ، توصیه می کنیم حتی الامکان در معرض نورخورشید از آن ها استفاده نشود . چرا که دچار رنگ پریدگی می شوند و دیگر جلوه و زیبایی اول را نخواهند داشت . این موضوع خصوصا در رابطه با سنگ های مرمریت مشکی صدق می کند و در گرانیت های مشکی کمتر است . در واقع کانی هایی که موجب تیرگی سنگ در گرانیت ها می شوند ، از مقاومت خوبی دربرابر خورشید برخوردارند .
  • اغلب موارد سنگ های تیره را برای آنکه زیباتر جلوه دهند ، رنگ می کنند . خصوصا  اگر قرار به صادرات هم باشد . این کار درست است که سنگ را شکیل تر می کند اما نباید فراموش کرد که به مرور زمان ، رنگ آن کمتر می شود و توقع دوام مادالعمر را نباید داشت .
  • محبوب ترین پرداخت روی سنگ های تیره صیقلی است . چرا که جلوه و درخشش سنگ را دوچندان می کند . اما نکته ای که حائز اهمیت است ، خش پذیری آن است . از آنجایی که رنگ تیره ، خش را بیشتر ازرنگ های روشن نشان می دهد ، بهتر است در مراقبت ونگهداری آن دقت بیشتری شود . بالاخص زمانیک که سنگ مشکی کف ساختمان به کار رود .
  • چنانچه تمایل به استفاده از سنگ های تیره برای پله و کفپوش دارید ، دقت کنید که میزان مقاومت آن نسبت به لک پذیری کم باشد و  نرخ جذب آب بالایی نداشته باشد .
  • باوجود اینکه سنگ های تیره فضا را لوکس تر می کنند و مورد پسند افراد زیادی هستند ، اما اگر در فضای درستی به کاربرده نشوند ، نه تنها ظاهری شکیل به آن نمی دهند بلکه فضای خسته کننده ای ایجاد می کنند . برای پیشگیری از چنین موضوعی توصیه می کنیم حتما به ابعاد فضای مدنظر و میزان نور آن دقت شود .

انواع سنگ مشکی کف کدامند ؟

باتوجه به دسته سنگ های موجود می توان به انواع گرانیت مشکی ، مرمریت مشکی ، سنگ چینی مشکی و بازالت اشاره کرد . به لحاظ ظاهری در گرانیت های مشکی ایرانی اغلب شاهد سطحی یکنواخت از دانه های ریز و متوسط ( اغلب به رنگ های طوسی و روشن ) هستیم . همچنین در برخی ازآن ها رگه هایی زیبا به رنگ سفید دیده می شود . البته اگر تنوع بیشتری از طرح و رنگ در گرانیت ها بخواهید ، بهتر است به دنبال سنگ های گرانیت وارداتی باشید که به طبع قیمت بیشتری دارند .
ظاهر سنگ های چینی مشکی کمی متفاوت تر از گرانیت ها و مرمریت هاست و نباید انتظار زمینه مشکی یکدست از آن داشت . در واقع وجود شاله و هاله های رنگی ( عموما طوسی و روشن ) در رنگ غالب مشکی توانسته ظاهر جذاب و متمایزی به این سنگ های مقاوم دهد . همین خصوصیت ظاهری موجب فراهم شدن بوک مچ و فورمچ های بینظیری از آن ها شده است .
واما مرمریت های مشکی ؛ این دسته ، از تنوع بیشتری نسبت به دونمونه قبلی برخوردارند .در بیشتر مرمریت های تیره ، شاهد شاله ورگه های پهن و باریک ( اغلب به رنگ طلایی و سفید ) هستیم که بر زیبایی هرچه تمام این سنگ ها تاکید می کنند . مرمریت ها درمقایسه با گرانیت وچینی ها جنس نرم تر و جذب آب بیشتری دارند . همچنین برخی از آن ها قابلیت بوک مچ فورمچ شدن دارند .
بازالت هم ازدیگر سنگ های مقاومی است که ظاهری خشن و تیره و متمایل به سیاه دارد. این سنگ هم باتوجه به مقاومت بالا و جذب آب حداقلی در زمره سنگ های مشکی قرار دارد . از بازالت می توان در تمامی قسمت های ساختمان و محوطه استفاده کرد .

سنگ های تیره مناسب خرید سنگ کف حیاط کدامند ؟

خرید سنگ کف جزء آن مواردی است که وسواس های خاص خود را می طلبد . یعنی بیش تر از زیبایی باید به دوام سنگ باتوجه به شرایط آب وهوایی منطقه بپردازیم . درضمن آنکه پرداخت سطح سنگ هم باید به صورت زبرشده باشد تا با ایجاد اصطکاک کافی ، مانع از سرخوردگی شود . این مورد به ویژه در مواقع بارانی اهمیت می یابد . به همین خاطر باید به دنبال سنگ های ساب نخورده ، تیشه ای ، بوش همر و نظیر آن باشید . باتوجه به توضیحات داده شده بهترین سنگ های تیره کف حیاط ومحوطه سازی ؛ سنگ لاشتر تیشه ای و سنگ لایبید تیشه ای و بازالت هستند .

در خرید سنگ کف ساختمان باید چه مواردی را درنظر گرفت ؟

در خرید سنگ کف ساختمان باید چه مواردی را درنظر گرفت ؟
وقتی صحبت از خرید سنگ کف می شود باید در ابتدا مشخص کنیم برای کفپوش داخلی می خواهیم یا بیرون ساختمان ؟ دوم آنکه کاربری ساختمان را درنظر بگیریم. یعنی ملک شخصی است یا یک ساختمان عمومی ؟ تجاری است ؟ مرکز درمانی است ؟ آژمایشگاه است و … . سوم موقعیت مکانی ساختمان و نسبت ارزنده بودن ملک را باید در نظرداشت . چهارم آنکه باید بدانیم اگر قرار است در داخل ساختمان باشد ، قرار است این سنگ در کدام بخش مورد استفاده قرار گیرد ؟ آیا در بخش پرتردد است ، آیا در تماس مداوم با آب ، رطوبت و شوینده هاست ؟ و درنهایت اگر قرار بر استفاده در محوطه و قسمت های بیرونی ساختمان است ، باید شرایط آب وهوایی و عوامل جوی منطقه در نظر گرفته شود .
اگر تمام این موارد را بدانید ، آنگاه می توانید باکمک یک مشاور مجرب ، بهترین خرید سنگ را داشته باشید.

معرفی بهترین سنگ های گرانیت مشکی

  1. گرانیت مشکی پیرانشهر
  2. گرانیت مشکی تویسرکان
  3. گرانیت مشکی نطنز
  4. گرانیت مشکی سرکان
  5. گرانیت مشکی چایان

معرفی سنگ های مرمریت مشکی

  1. مرمریت لاشتر مشکی
  2. مرمریت گلدن بلک
  3. مرمریت تری دی بلک
  4. مرمریت مشکی نجف آباد
  5. مرمریت مارشال
  6. مرمریت پالادیوم
  7. مرمریت بلک رز
  8. مرمریت تیهو
  9. مرمریت دهبید اسپایدر
  10. مرمریت پرتورو

معرفی سنگ های چینی مشکی

  1. سنگ چینی مشکی سیرجان
  2. چینی مشکی الیگودرز
  3. سنگ چینی فیوژن

کلام آخر

یکی از بزرگترین دسته رنگی سنگ های طبیعی، سنگ های مشکی هستند که در انواع سنگ های گرانیت، مرمریت وچینی یافت می شوند. لذا به عنوان یکی از مهم ترین سنگ ها در طراحی قسمت های مختلف ساختمان از کانتر گرفته تا سنگ کف قابل استفاده اند. سنگ های مشکی برا کف به عنوان خرج کار، گزینه مناسبی اند. 

1 فکر در مورد “ سنگ مشکی کف

  1. لطفی گفت:

    کفسابی سنگ سابی
    09125291136

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *