• تاریخ آخرین به روزرسانی:1401/08/07

امروزه سبک ها و طراحی های متنوعی برای نمای ساختمان پیش روی شما وجود دارد. در این میان یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین انواع سبک نما، نمای رومی است که در دسته طراحی های نمای کلاسیک قرار می گیرد.

نمای یک ساختمان به سبک رومی با رنگ کرم تیره

نمای رومی چیست؟

نمای رومی در واقع به نماهایی گفته می شود که در آن از جزییات و المان های متعددی مانند ستون ها، صراحی، قرنیز های رومی و قوس های گرد و عریض استفاده شده است. علاوه بر این مهم ترین ویژگی نمای رومی تقارن میان دو طرف آن است. به طور کلی بهتر است قبل از انتخاب هر نوع سبک نمایی، آگاهی کاملی راجع به ویژگی های آن سبک داشته باشیم. حال مهم ترین مشخصه های نمای رومی استفاده از جزییات زیاد و پیچیدگی آن می باشد. به این مفهوم که در این نوع نما از ابزارها و المان های متعددی استفاده می شود که از جمله آن ها عبارتند از: ستون های سنگی بلند و تزیین شده که به شیوه های دوریک، کرنتین و یونیک (همانطور که در تصویر مشاهده می کنید) در قسمت های مختلف از جمله ورودی ساختمان تعبیه می شود و المان های دیگری مانند سرستون، صراحی، مجسمه و کتیبه است.

حال به طور کلی ویژگی های نمای رومی در زیر بیان می شود.

ویژگی های نمای رومی

  1. قوس های گرد و عریض
  2. تقارن میان المان های نمای رومی: رعایت اصل تقارن در نمای رومی از اهمیت بالایی برخوردار است.
  3. پنجره های بلند صاف یا قوس دار
  4. سقف بلند که موجب جلال و شکوه ساختمان می شود
  5. منحنی های استفاده شده در طراحی کلاسیک موجب القای حس راحتی و آرامش در انسان می شود.

از آنجا که امروزه نمای ساختمان های زیادی به این سبک طراحی شده، به راحتی با نگاه کوتاهی به آن ها می توانید متوجه این ویژگی ها شوید.



با بررسی رفتار مردم، یکی از اصلی ترین دلایل رواج نمای رومی را می توان تجمل گرایی دانست. زیرا در گذشته این نوع نما عمدتا برای ساختمان های خاص مثل اماکن فرهنگی و یا مجتمع های لوکس و گران قیمت انجام می شد. اما با گذشت زمان به علت در دسترس بودن مصالح آن و ارزشی که به ساختمان می بخشد، استفاده از این سبک نما افزایش یافت و امروزه  شما می توانید انواع نمای رومی را به صورت‌های نمای رومی ساده، نمای رومی ساختمان دو طبقه، یک طبقه، نمای رومی ویلایی و…ببینید.

با این وجود شاید عده ای با استفاده از این سبک نما به دلیل همخوانی نداشتن با فرهنگ ایرانی، مخالف باشند در صورتی که این گونه نیست، به همین خاطر خوب است که یک نگاهی به تاریخچه این سبک نما بیندازیم.

حال در ادامه علاوه بر بیان تاریخچه نمای رومی به معرفی ابزار نمای رومی و معرفی و مقایسه مصالح نمای رومی می پردازیم. همچنین  در آخر نیز به معرفی تعدادی از مهم ترین سنگ های نمای رومی به همراه بیان رنج قیمت آن ها می پردازیم که شما می توانید با توجه به بودجه و نیاز خودتان سنگ موردنظرتون را انتخاب کنید و با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تاریخچه نمای رومی ساختمان

پرسشی که به ذهن هر کسی با شنیدن نام آن می رسد این است که آیا این سبک نما، وارداتی است و از معماری روم برگرفته شده است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با نگاهی به بناهای بازمانده در دوران قبل از اسلام ( امپراطوری ایران باستان)  همچون تخت جمشید به وضوح متوجه استفاده از صراحی ها ، مجسمه های سنگی ،کتیبه ها و ستون های بلند سنگی که همان المان های نمای رومی اند، می شویم . همزمان با امپراطوری ایران؛ امپراطوری روم نیز اشتراکات زیادی با این سبک طراحی داشت. به دلیل تاثیرات فرهنگی این دو امپراطوری بزرگ ، تلفیقی از معماری شرق و غرب بوجود آمد که در واقع همین نمای کلاسیکی است که به نام نمای رومی ترویج یافت .

نمایی که با دیدن آن حس شکوه ، تجمل و ابهت به هر بیننده ای القا می شود و طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

مجسمه بزرگ یک اسب در تخت جمشید

حال باید ببینیم اجرای نمای رومی با استفاده از چه مصالحی امکان پذیر است.

معرفی رایج ترین مصالح نمای رومی

شاید تاکنون اکثر نماهای رومی که دیده اید و یا خودتان مجری آن بوده اید، از سنگ های طبیعی ساخته شده باشند. جهت اجرای نمای رومی متریال مختلفی وجود دارد که مهم ترین و رایج ترین آن ها از گذشته تاکنون سنگ های ساختمانی بوده اند یا به عبارتی می توان گفت: نمای رومی با سنگ های طبیعی شناخته می شود.

با این وجود انواع دیگری از این سبک نیز وجود دارد که در ساخت آنها از متریال دیگری مانند سرامیک و یا سیمان و…استفاده می شود.

سیمان و یا سنگ کدام یک گزینه بهتری برای اجرای نمای رومی است؟؟؟!

به طور کلی به منظور انتخاب صحیح متریال انواع نما از جمله نمای رومی، لازم که چند فاکتور اساسی مانند طول عمر و دوام، سازگاری با شرایط آب و هوایی، زیبایی و داشتن همخوانی با فضا، هزینه و… بررسی شود. حال به نظر شما بین سنگ، سیمان و یا سرامیک کدام یک گزینه بهتری برای اجرای نمای رومی است؟؟؟!

مسلما پاسخ همه در این رابطه سنگ است ولی برای اطمینان بیشتر لازم دانستم به طور کامل به معرفی نمای رومی سنگی و نمای رومی سیمانی بپردازم و در نهایت نیز مقایسه ای بین این دو متریال انجام دهم؛ تا بهتر و با آگاهی بیشتری به انتخاب مصالح بپردازید.

نکات اساسی اجرای نمای رومی سنگی

سنگ های ساختمانی یکی از بهترین متریال جهت اجرای نمای رومی است. زیرا به طور کلی سنگ در نما علی الخصوص نمای رومی شکوه و زیبایی خاصی به ساختمان می بخشد و از دوام و ماندگاری بالایی نیز برخوردار است. البته همه این محاسن در صورت انتخاب سنگ مناسب محقق می شود زیرا ویژگی های سنگ های مختلف با یکدیگر فرق دارد و هر سنگ مناسب مکان خاصی است. به عنوان مثال سنگ مرمریت در صورتی که در معرض نورخورشید قرار بگیرد تغییر رنگ می دهد و انتخاب خوبی برای نمای بیرونی نیست. در اینجا مسئله نداشتن آگاهی از روش انتخاب سنگ مناسب نمای رومی پیش میاد اما جای هیچ نگرانی نیست، چون من در ادامه این مقاله با کسب اطلاعات از افراد با تجربه تمام راهنمایی های لازم جهت انتخاب سنگ نمای رومی مناسب را در اختیار شما قرار داده ام.

ویژگی های بهترین سنگ نمای رومی

اساسا یکی از نکات مهم در انتخاب سنگ نمای مناسب توجه به نوع و سبک نمای ساختمان است. حال سنگ های تراورتن بهترین گزینه جهت اجرای نمای ساختمان علی الخصوص نمای رومی هستند. به این ترتیب بهترین سنگ برای نمای رومی، سنگ تراورتن است. زیرا از آنجا که نمای رومی دارای جزییات و اجزای مختلفی مانند ستون ها و سرستون ها،صراحی، گل ها و طرح های از پیش ساخته شده سنگی زیادی است، و سنگ تراورتن هم علاوه بر چسبندگی بالا از تراش پذیری خوبی نیز برخوردار است و در برابر ضربه و تراش خوردن مقاومت خوبی دارد و نمی شکند و بهترین گزینه برای ساخت این جزییات(در واقع مصنوعات سنگی)، می باشد. علاوه بر این از ساب پذیری بالایی هم برخوردار است.

به طور کلی مزایای سنگ تراورتن نما رومی عبارتند از:

  1. دارا بودن بازه رنگی روشن
  2. ساب پذیری بالا و تراش پذیر
  3. مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی
  4. وجود منابع و معادن فراوان تراورتن

با این وجود ممکن است تاکنون شاهد نماهای رومی با سنگی مانند سنگ مرمر نیز بوده باشید.

حال در اینجا پرسشی که ممکن است در ذهن شما نیز بوجود آمده باشد این است که بین تعداد زیاد سنگ های تراورتن بهترین سنگ تراورتن نما رومی چه ویژگی های دارد و چگونه باید باشد؟

جهت پاسخ به این سوال در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که همانطور که می دانیم کوپ سنگ تراورتن در کارخانه های سنگبری هم به صورت موج دار و هم بی موج برش داده می شود که به صورت بی موج هم از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است چون پرتی آن را در برش کاهش می دهد(قیمت نهایی آن کمتر است) و هم دوام و ماندگاری سنگ در این حالت بیش تر است.

حال در اجرای نمای رومی نیز از سنگ تراورتن بی موج استفاده می شود. علت آن هم علاوه بر پایین بودن مقاومت تراورتن موج دار در برابر برش خوردن و ابزار زدن، از آنجا که نمای رومی خود دارای جزییات و پیچیدگی های زیادی است و بهتر است سنگ به کار رفته در آن بی موج باشد . علاوه بر این متراژ سنگی که در نمای رومی به کار می رود بیش تر از نماهای دیگر است. به همین دلیل سورت بی موج سنگ تراورتن از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است چون پرتی را کاهش می دهد.

البته نکته دیگری که در سنگ نمای رومی باید به آن دقت کرد رنگ سنگ است. سنگ انتخاب شده برای نماهای رومی اغلب رنگ های روشن سفید و کرم است.

البته بین این دو رنگ، اگر دقت کرده باشید اکثر نماهای رومی از رنگ کرم استفاده کرده اند شاید علت اون هم این باشد که این رنگ جزییات نما را زیباتر به نمایش می گذارد و تمایزی بین نمای رومی سنگی و سیمانی ایجاد می کند. ولی معماران زیادی هم هستند که سنگ های تراورتن سفید(البته نه سفید خالص) را به این منظور انتخاب می کنند. بنابراین می توان گفت بهترین سنگ تراورتن نما رومی به صورت بی موج و در رنگ های کرم و سفید است.

نکته دیگر این است که سنگ نمای رومی را تنها در یک یا دو رنگ انتخاب کنید.

حال از جمله بهترین سنگ های تراورتنی که در رنگ های روشن سفید و کرم وجود دارند عبارتند از:

  1. سنگ تراورتن آتشکوه
  2. سنگ تراورتن عباس آباد
  3. سنگ تراورتن دره بخار

البته ناگفته نماند که پیش از همه این موارد در انتخاب سنگ نما باید به مواردی از قبیل شرایط آب و هوایی و…که در مقاله بهترین سنگ نمای ساختمان به آن پرداخته شد، توجه کرد.

حال لازم است که به مراحل اجرای نمای رومی سنگی و نکات اساسی آن بپردازیم.

مراحل اجرای نمای رومی سنگی

طراحی نقشه نمای رومی

به طور کلی اولین مرحله جهت ساخت نمای ساختمان علی الخصوص نمای رومی، تهیه نقشه آن است. در اجرای نمای رومی قاعده و قانون خاصی وجود ندارد، و تقریبا می توان گفت همه چیز به سلیقه و درخواست مشتری طراحی می شود. هر چقدر جزییات و المان های بیشتری در طراحی آننمای رومی ساختمان در نظر گرفته شود، نما پیچیده تر، با شکوه تر و در عین حال پر هزینه تر خواهد شد. پس هنگام طراحی نقشه نمای رومی حواستان به جیبتون هم باشد!

حال به نظر شما در نقشه نمای رومی چه مواردی تعیین می شود؟؟

در نقشه، علاوه بر تعیین میزان و نوع المان ها، میزان برجستگی نما و میزان قوس ها، ضخامت سنگ ها نیز تعیین می شود.

شاسی کشی و رابیتیس کاری

پس از طراحی نقشه، نوبت به شاسی کشی می رسد. شاسی کشی یا همان آهن کشی نمای ساختمان مهمترین مرحله در اجرای نمای ساختمان است. زیرا در صورتی که این مرحله به درستی انجام نشود، احتمال تخریب نما وجود دارد که در این صورت علاوه بر از بین رفتن زیبایی نما، موجب بروز حوادث و خسارت هایی به ساختمان می شود. در واقع شاسی وظیفه تحمل وزن نمای ساختمان و افزودن استحکام به آن را بر عهده دارد. علاوه بر این با اجرای شاسی مهندسان قادر به اجرای هر نوع طرح و شکلی در نمای ساختمان می باشند. همچنین اگر عملیات شاسی کشی به درستی و با استفاده از مصالح خوب انجام شود؛ به انعطلف پذیری ساختمان کمک کرده و به مقاومت ساختمان در برابر زلزله می افزاید.

رابیتیس کاری نیز به منظور ایجاد فرم ها و منحنی ها باید انجام شود.نکته حائز اهمیت در این دو مرحله، تاثیر ضخامت و نوع سنگ ها در اجرای شاسی کشی و رابیتیس کاری است. به گونه ای که هر چه وزن نما بیشتر باشد، شاسی باید مقاوم تر باشد.

رابیتیس کاری نمای رومی

نصب سنگ و ابزارها

همانطور که در مقاله بهترین سنگ نما نیز بیان شد، روش های مختلفی جهت نصب سنگ نمای ساختمان وجود دارد که همه در دو دسته نصب خشک و نصب تر(با استفاده از دوغاب و ملات سیمانی) قرار می گیرند.

حال از آنجا که برای نمای رومی عمدتا از سنگ تراورتن استفاده می شود و تراورتن چسبندگی خوبی با ملات دارد( البته دقت کنید که سنگ موردنظر حتما پس از عملیات برش شسته شود تا گردوخاکی که پشت آن نشسته، از بین برود)؛ رایجترین روش نصب سنگ نمای رومی به روش دوغاب است. البته به منظور افزایش استحکام اتصال سنگ به ساختمان، استفاده از اسکوپ نیز الزامی است.

اما در رو نصب تر از آنجا که وزن نمای رومی به تنهایی بالا است، با ملات وزن آن نیز دوچندان می شود که از نظر اصول ساختمان سازی چندان مناسب نیست. به همین خاطر امروزه شهرداری ضوابطی را برای اجرای نمای رومی تعیین کرده تا حدی که در تعدادی از شهر ها نیز با ممنوعیت روبرو شده است.

در نمای رومی، علاوه بر توجه به اجرای صحیح نصب سنگ، نصب اصولی و صحیح ابزارهای آن علی الخصوص سرستون ها نیز حائز اهمیت است.

نحوه محاسبه متراژسنگ نما رومی

جهت اندازه گیری متراژ سنگ موردنیازنمای رومی(که اغلب در ابعاد طولی است)  علاوه بر اندازه گیری مساحتی که باید نما شود، باید به جزییات نمای رومی نیز توجه داشت. مدل سنگ نما رومی نیز در متراژ سنگ موردنیاز تاثیر دارد.

به طور کلی متراژسنگ به کار رفته در نمای رومی بیشتر از نماهای معمولی است. همچنین میزان پرتی سنگ در این سبک بیشتر است که باعث می شود که قیمت سنگ بالاتر رود.

قیمت سنگ نمای رومی

پس از محاسبه متراژ موردنیاز سنگ نمای رومی، جهت برآورد هزینه نهایی باید به یک سری نکات توجه کرد.

به طور کلی عوامل مختلفی وجود دارند که در قیمت نهایی انواع سنگ های ساختمانی تاثیرگذارند. قیمت هر متر سنگ نما رومی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نمی توان قیمت ثابتی را برای هر سنگ بیان کرد. لذا عوامل تاثیر گذار بر قیمت سنگ نمای رومی عبارتند از:

درجه بندی کیفی: یکی از نکات مهم در درجه بندی کیفی یکدستی و تم رنگی سنگ است. به عنوان مثال قیمت سنگ نما رومی سفید با قیمت سنگ های دیگر متفاوت است.

  1. قدوپای سنگ
  2. نوع و کیفیت فرآوری های انجام شده روی سنگ
  3. نوع سنگ
  4. سورت بندی سنگ

علاوه بر موارد بالا قیمت ابزار نمای رومی نیز با توجه به نوع سنگ به کار رفته، درجه بندی کیفی آن،فرآوری ها و پرداخت انجام شده و میزان پیچیدگی آن متفاوت است. به میزانی که فرآیند تراش زنی و ساب دادن آن سخت تر باشد قیمت آن بالاتر می رود. به عنوان مثال ساخت این مصنوعات از سنگی مانند گرانیت بسیار سخت می باشد.

این ابزار به صورت پیش ساخته در اختیار نصاب قرار می گیرد و در تعدادی از آنها ممکن است از دستگاه سی ان سی استفاده شود که در این صورت قیمت آن بالاتر می رود.

خب تا اینجا به طور کامل با نمای رومی سنگی آشنا شدیم؛ حال جهت مقایسه بهتر این دو متریال لازم است که به طور مختصر به معرفی نمای رومی سیمانی نیز بپردازیم:

معرفی نمای رومی سیمانی

امروزه سیمان های متنوعی برای مصارف گوناگون همچون نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • انواع نمای سیمانی
  • نمای سیمان سفید
  • نمای سیمان شسته
  • نمای سیمانی تخته ماله
  • نمای تگرگی و ماهوتی
  • نمای تیشه ای ( چکشی )
  • نمای سیمانی آبساب و موزائیک شسته
  • نمای خراشی

نحوه اجرای نمای رومی سیمانی

برای اجرای نمای رومی سیمانی قبل از هر چیزی باید شاسی کشی توسط توری رابیتس انجام شود . پس از اتمام جوشکاری به منظور فراهم کردن سطحی مناسب برای سیمان کاری ، روی توری ها را از ملات ( ملات سیمان و پودرسنگ ) می پوشانند . بعد از آن برای داشتن سطح کاملا یکدست و صاف ، کروم بندی های طولی و ارتفاعی انجام می شود . کیفیت ملات ساخته شده برای این مرحله از جمله نکات مهمی است که درصورت بی دقتی می تواند احتمال کنده شدن ملات از دیوار را افزایش دهد . بنابراین از کاربرد ماسه با دانه بندی نامناسب ، سیمان بی کیفیت و استفاده از سیمان به مقدار کم و نوع نا مرغوب ، اجتناب ورزید . به این ترتیب زیرسازی اولیه به پایان رسیده و نوبت به اندودسیمانی می رسد.

نکات مهم در اجرای نمای سیمانی

  1. مرطوب بودن سطح زیرین قبل از اجرای اندود سیمانی ، موجب چسبندگی مناسب ملات به سطح نما می شود .
  2. بعد از اجرای اندودسیمانی به منظور عمل آوری بتن ، روزانه ۲ الی ۳ مرتبه به اندود سیمانی باید آب داده شود . (این کار، باید بمدت یک هفته مرتبا تکرار شود)
  3. در چنین نماهایی معمولا بعد از مدتی ، به دلیل نشست ساختمان و انبساط و انقباض هایی که پیش می آید ، نما دچار ترک می شود .این معضل خصوصا در سطوح بزرگ بیشتر به چشم می خورد . البته برای رفع این مشکل ترفندهایی همچون استفاده از رنگ های نانو و توجه به دمای محیط ( حداقل دمای محیطی در زمان اجرا ، ۵ درجه سانتی گراد یا بیشتر باشد تا از یخ زدگی و فساد سیمان جلوگیری شود ) وجود دارد که تا حد امکان مانع از بروز این مشکل گردد .
  4. مدت زمان اجرا: یکی از نکاتی که در زمان اجرای این نما اهمیت دارد ، شرایط آب و هوایی است . چراکه در خشک شدن ملات بتن و ماسه سیمان تاثیرگذار است . متراژ و ارتفاع ساختمان ، المان ها و جزئیات طرح نما  و سطح مورد نظر برای اجرا از دیگر مواردی است که بر مدت زمان اجرا تاثیرگذار است .
  5. تاثیر مهارت سیمان کار در اجرای نما: از مهم ترین مواردی که در نمای سیمانی باید به آن توجه کرد ، سپردن کار به تیم متخصص و باتجربه است . اجرای صحیح و اصولی این کار تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و عمر نما دارد . به همین خاطر اگر تصمیم شما به استفاده از سیمان برای نماست ، حتما این مورد را جدی بگیرید . یک استادکار ماهر باید : انواع سیمان ، موارد استفاده هرکدام ، ترکیب صحیح و ساخت ملات مناسب ، تشخیص اشکال هندسی و نقشه خوانی ، کروم بندی ، آسترکشی ، لیسه کشی ، انبار کردن اصولی مصالح  ، سیمان کاری در قسمت های تنگ و ارتفاعات را بداند و به تمام فوت و فن های کار مسلط باشد .

قیمت نمای رومی سیمانی

قیمت نمای سیمانی در مقایسه با دیگر نماها همچون سنگ کمتر است و در تعیین آن عواملی همچون: محل احداث بنا ، کیفیت مصالح و نوع نمای مصرفی ، خبره بودن نیروی انسانی و … دخیل می باشد .

بالاخره نمای رومی سیمانی مناسب است یا خیر ؟ به منظور دریافت پاسخ این سوال لازم است که تفاوت های این دو نوع نمای رومی را بیشتر بدانیم.

تفاوت های اساسی نمای رومی سنگی با نمای رومی سیمانی

حقیقتا به صراحت نمی توان گفت نمای رومی سنگی بهتر از سیمانی یا بالعکس و این شما هستید که برحسب اولویت هایتان باید تصمیم بگیرید  که برای نمای رومی خود از سنگ استفاده کنید یا سیمان ! اما برای یافتن پاسخی روشن تر ، فکر می کنم پرداختن به مزایا و معایب نمای رومی سیمانی از طریق مقایسه با رقیب سرسختش یعنی سنگ ، بد نباشد .

مهم ترین تفاوت های این دو نوع نما در موارد زیر می باشد:

  1. طبیعتا هیچ مصالحی نمی تواند اصالت و شکوه سنگ را داشته باشد . سنگ جان دارد و نفس می کشد و شما  آن را به خوبی حس می کنید . سنگ نما برخلاف سیمان ، به طور مطلق یکدست نیست و بازه رنگی آن هرچقدرهم که محدود باشد اما به نما رنگ و روی تازه می بخشد و چشم را از یکنواختی نجات می دهد . در صورتی که سیمان رنگ سفید یکدست و مصنوعی دارد.
  2. برخلاف سیمان که رنگ و روی ماتی دارد؛  سنگ ساب پذیر است و ظاهری درخشان به ساختمان می دهد ؛ این ویژگی علاوه بر تاثیربصری ، موجب نظافت راحت تر سنگ می شود.
  3. از آنجایی که در نماهای کلاسیک (رومی ) المان های زیادی به کار می رود ، ظرافت و طرحشان هم تاثیر زیادی در نتیجه کار می گذارد . درست است که سیمان نرم و منعطف است و کار با آن راحت تر است ،  اما ظرافت این المان های تزیینی در نوع سیمانی بسیار کمتر از سنگی است . بنابراین در نمای سیمانی باید از این زیبایی چشم پوشی کرد .
  4. مورد مهم دیگر که جدای از نوع سبک همیشه مطرح بوده است ؛ طول عمر و دوام نماست . طبیعتا سنگ جزء مصالح بادوامی است که حتی با گذشت سالیان طولانی استوار باقی می ماند و مراقبت راحت تری دارد . همچنین درصورت کدرشدن و بروز مشکل ، به دلیل امکان آب بندی و ساب پذیری مجدد ، می توان آن را به روزهای اولش بازگرداند که این خود مزیتی بزرگ است .ازآنجایی که نمای سیمانی از ترکیب موادی همچون آهک ، سیلیس ، رس و اکسیدهای معدنی تشکیل شده است ؛ به لحاظ مقاومت و دوام ، به هیچ عنوان قابل قیاس با سنگ نیست . از طرفی زیبایی سیمان به مرور زمان ، به دلیل جذب گرد و غبار و آلودگی ، کم می شودو به رنگ تیره در می آید ، از این رو نگهداری سخت تری هم دارد . نکته مهم دیگر در استفاده از سیمان این است که مناسب مناطق مرطوب نیست چرا که همچون اسفنج رطوبت را به خود می گیرد و موجب نم ساختمان می شود .

بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده نمای رومی سیمانی در مقایسه با سنگ  از نظر اقتصادی مقرون بصرفه تر است و رنگ کاملا سفید و مات به ساختمان می دهد . همچنین سرعت کار بیشتر است و زمان کمتری برای اتمام کار نیاز است . پس چنانچه موارد ذکر شده جزء اولویت های شماست ، سیمان پیشنهاد مناسبی است .اما اگربودجه کافی، دوام،زیبایی و اتصال ایمن از معیارهای شماست و همچنین استادکار ماهر جهت نصب سیمان را ندارید، پیشنهاد ما نمای رومی سنگی است.

معرفی ابزارهای نمای رومی سنگی

درگذشته تمام ابزارهای سنگی به صورت دست ساز بود . اما رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی ، این کار به صورت ماشینی انجام گرفت . درحال حاضر ماشین های برش CNC  و واترجت این کار را بسیار دقیق و ظریف انجام می دهند . به وسیله این دستگاه ها ، هر طرح و نقشی قابل اجراست . تنها نیاز است که الگوی موردنظر را در نرم افزاری همچون اتوکد ، طراحی کرده و به دستگاه متصل کنید . خروجی مدلی دقیقا مشابه همان طرح ، بدون هیچ نقصی خواهد بود . بدین ترتیب سرعت و دقت کار بالا رفت و تاثیر زیادی برقیمت نهایی گذاشت . ناگفته نماند که هنرمندان زبردستی وجود دارند که با مهارت بالای خود ، ابزارهای سنگی بی نظیری می سازند که قابل قیاس با هیچ دستگاهی نیست . اما هزینه این کار درمقایسه با نمونه ماشینی خیلی بیشتر است و نیاز به صرف زمان بیشتری دارد .

حال از جمله مهم ترین المان هایی که در سبک نما رومی بسیار مورد توجه اند ، عبارتند از :

  1. سردر نمای رومی
  2. تاج نمای رومی ساختمان
  3. ابزار سرستون و پاستون سنگی
  4. ابزار سنگی ستون
  5. براکت سنگی
  6. ابزار ستون
  7. ابزارهای خطی و طولی
  8. ابزار تخم مرغی
  9. ابزار قاب دور پنجره نمای رومی و درب نمای رومی
  10. صراحی و … .

حال به طورکل ابزارسنگی به دو دسته تقسیم می شود . یکی مربوط به ابزارهای خطی ( طولی ) است و دیگری مربوط به نمادها و گل بته هاست . درواقع هرچیزی که در گروه خطی قرا نگیرد جزء این دسته قرار می گیرد .

ابزارهای خطی ( طولی )

ابزارهایی که برای قاب بندی و قوس های بالای پنجره ، قاب درب های ورودی ، قاب آینه و تابلوسنگ ها و کتیبه ها ، شومینه سنگی ، باند طبقات ( لبه بین طبقات ) ، لبه بالکن و بام ، فریم ( قاب بندی دور ) کلی نما  و قرنیز مورد استفاده قرار می گیرد را ابزار طولی می گویند . همانطور که از نام آن مشخص است ، این ابزار دارای طول دلخواه و عرض معمول بین 2 تا 3 سانتی متر است . تهیه این ابزار از سنگ های تراورتن ، مرمر و مرمریت با دستگاه CNC، مطابق با متراژ درخواستی و نقشه طراح نماست . طرح ابزار ، ضخامت ، عرض ( ارتفاع ) ، جنس سنگ و متراژ همگی بر قیمت ابزارخطی تاثیرگذار است .این ابزار خطی در طرح های مختلفی همچون ورساچه ، گلریس ،تاژ ، امواج ، گلاویز ، گلبرگ ، نیم کروی ، بابونه و … تولید می شوند .

براکت سنگی

از این ابزار تزیینی که می توان آن را در جنس های دیگری همچون چوب ، رزین ، پلی اورتان و … تهیه نمود ؛ برای بخش های داخلی و بیرونی استفاده می شود . از براکت ( یا همان کله گاوی ) در محل اتصال بدنه به قسمت های بالایی و انتهای کار مثل نبشی ، سرستون و باند استفاده می شود . تاثیر زیبایی این ابزار در نمای کلاسیک به حدی است که نمی توان از کاربرد آن چشم پوشی کرد . حکاکی این ابزار طبق ابعاد مورد سفارش مشتری ، توسط دست یا دستگاه بروی سنگ هایی همچون تراورتن و مرمریت قابل اجراست . طرح براکت ، جنس سنگ ، ابعاد ، تعداد  و دستی یا ماشینی بودن ، از جمله مواردی است که بر قیمت براکت سنگی تاثیرگذار است .

ابزار ستون

یکی از اساسی ترین المان های نمای کلاسیک ، ستون ها هستند که حس شکوه و استواری را در بیننده القا می کند . در اغلب بناهای تاریخی برجای مانده نیز ، شاهد این هستیم که باوجود تحریف دیگر قسمت ها ، بخش هایی همچون ستون ها پابرجا مانده اند ! این ستون ها که به شکل چهارگوش و گرد به کار می روند ، می تواند به صورت شمش یا قوطی تهیه گردد . در اغلب موارد ستون های چهارگوش به صورت قوطی توخالی متقاضی بیشتری دارد ، چراکه هزینه تمام شده آن در مقایسه با شمش بسیارکمتر است .

نمونه دیگری از ستون ها وجود دارد که به آن ستون قاشقی می گویند . این ستون ها هم به صورت گرد و هم به شکل تخت تهیه می شوند . ستون های تخت به طور معمول با ضخامت ۴ سانتی متر ساخته می شوند اما برای ستون های گرد نیاز به استفاده از شمش هایی با ضخامت بیشتر است . برای ساخت ستون قاشقی ، مساحت روی کار محاسبه می شود و به تعداد معینی ابزار قاشقی و تعدادی سادگی زده می شود. برای این ستون ضخامت سنگ نباید کمتر از ۳ سانتی متر باشد  .

سرستون ها و پاستون ها

به منظور زیباتر شدن نما ، در قسمت پایین و بالای ستون ها از ابزارهای طرحداری همچون کله گاوی ، کله قوچی و … استفاده می شود . عموما سرستون ها از پاستون ها طرح بیشتری دارند و شکیل تر هستند . چراکه محدودیتی در ایجاد اشکال برای آن وجود ندارد و می توان سبک های متفاوتی بروی آن اعمال کرد . از طرفی سرستون ها بیشتر در معرض دید هستند و توجه بیشتری معطوف آن هاست .

ابزار تخم مرغی

یکی از پرکاربردترین ابزار سنگی که علاوه بر نما ، در تمام قسمت های ساختمان و نما قابل استفاده است . برای سرستون ، پا ستون ، ابزارهای کنسول ، پله و … از ابزار تخم مرغی استفاده می شود . سنگ مصرفی برای این منظور اغلب تراورتن و مرمریت است و سنگی سخت و محکمی همچون گرانیت مناسب این کار نیست .

ابزار قاب دور درب و پنجره

از اصلی ترین اجزای نمای ساختمان فریم یا همان قاب است که زیبایی بسیاری به نما می دهد . طرح های مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه چند نمونه از آن ها را به تصویر کشیده ایم .

صراحی

از متنوع ترین حجاری هایی که روی سنگ انجام می شود ، صراحی است . صراحی علاوه بر تکمیل زیبایی نمای ساختمان ، نقش حفاظتی دارد . این موضوع خصوصا برای استفاده در بالکن و پشت بام امری حیاتی به شمار می رود .به همین خاطر توصیه می کنیم که از انواع باکیفیت و دایره ای با قطر زیاد استفاده شود ، چراکه درقسمت گلویی صراحی ، در نوع مربعی ، امکان شکستگی بیشتر است . بنابراین دقت شود که قسمت ها منحنی بدون شکستگی باشند . اغلب جنس صراحی ها از سنگ های آهکی مثل تراورتن است . برای نصب نرده صراحی از دو روش روکار و توکار استفاده می شود . فاصله نرده ها از هم تابعی از بودجه مصرفی است . اما در ارتفاعات هرچه این فاصله کمتر باشد ، علاوه بر زیبایی ، ایمنی بیشتری خواهد داشت . برای پله نیز بهتر است در هر پله یک نرده درنظر گرفته شود . از آنجایی که اتصال صراحی اهمیت ویژه ای در امنیت جان ساکنین ساختمان دارد ؛ نیاز است در اتصال آن از چسب های قوی و مناسب استفاده گردد . برای این کار می توانید از چسب سنگ های مگاپوکسی استفاده نمایید .

قرنیز

قرنیزها که جزء ابزارهای خطی به شمار می روند ، معمولا ارتفاعی کمتری داشته و با دستگاه های پروفیل زن و شابلون زن ( دو دیسک ) تولید می شوند . برای قسمت هایی هم که بصورت دایره و بیضی شکل هستند ف قرنیز را از طریق ابزارزنی دستی یا سی ان سی تولید می کنند . که البته انجام دستی با فرز تمیزی و دقت دستگاه را نخواهد داشت .اما دردسر طراحی با نرم افزار را نخواهد داشت و پرتی سنگ و قیمت تمام شده کمتر است .

ضوابط و اصول طراحی نمای رومی

حال در انتها به عنوان حسن ختام شما را با ضوابط و نکات مهمی راجع به این سبک نما آشنا می کنم:

  1. توجه به ضوابط و قوانین شهرداری:با توجه به افزایش بی رویه ساخت نمای رومی و عدم رعایت اصول و استانداردهای تعیین شده جهت ساخت این نما، استفاده از آن توسط شهرداری با محدودیت هایی روبرو شد. از این رو اجرای نمای رومی در ابتدا در سال ۹۵ در شهر قم با ممنوعیت روبرو شد و پس از آن رفته رفته در شهرهای دیگر مانند تهران و اصفهان نیز به شکل های مختلفی اجرا شد که نحوه اجرای آن شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. به گونه ای که به عنوان مثال در اصفهان به صورت تلفیقی اجرا می شود و در تعدادی دیگر از شهرها هنوز این طرح اجرا نشده و اجرای نمای رومی ممنوعیتی ندارد. به طور کلی در طراحی نمای ساختمان علاوه بر در نظر گرفتن خواسته ها و شرایط کارفرما، ضوابط و قوانین شهرداری نیز باید در نظر گرفته شود.
  2. رعایت اصول طراحی نمای رومی:همانطور که در مقاله نمای ساختمان نیز بیان شد هنگام تصمیم گیری راجع به سبک نمای ساختمان و مصالح به کار رفته در آن، توجه به سبک و نوع ساختمان های هم جوار از منظر شهرسازی و زیبایی فضای شهر از اهمیت بالایی برخودار است. به عنوان مثال در نمای رومی ساختمانی که در بافت بالای شهر قرار دارد بهتر است از ستون های بلند استفاده شود.

حال در طراحی نمای رومی نیز توجه به یک سری نکات حائز اهمیت است که شامل موارد زیر می باشد:

  1. مهم ترین و ابتدایی ترین نکته در طراحی نمای رومی توجه به نوع کاربری ساختمان است. زیرا به عنوان مثال طراحی ساختمان مسکونی با یک ساختمان با کاربری فرهنگی متفاوت است در ساختمان فرهنگی بهتر است از مجسمه و قاب دور پنجره ها استفاده شود در صورتی که در ساختمان مسکونی قرنیز ها اهمیت بیش تری دارند.
  2. توجه به اهمیت نسبت ها و تقارن در طراحی نمای رومی: اگر تاکنون به نمای رومی ساختمان های اطراف خودتون توجه کرده باشید شاید متوجه تقارن میان المان های آن شده باشید.
  3. استفاده از متریال مناسب: همانطور که درمقاله سنگ نمای رومی به آن اشاره شد، بهترین سنگ نمای رومی سنگ های تراورتن روشن بی موج می باشد.
  4. مهم ترین نکته در طراحی نمای رومی این است که اصلا ساختمان مناسب نمای رومی باشد. برای ساختمان های کوچک و با مساحت کم بهتر است از این نوع نما استفاده نشود. با این وجود امروزه استفاده می شود.
  5. انتخاب مناسب المان های نمای رومی در قسمت های مختلف نما
  6. توجه به انتخاب رنگ های به کار رفته در نما : تم رنگی نمای رومی معمولا رنگ های کرم، کرم روشن، سفید و قهوه ای می باشد.
  7. علاوه بر این به طور کلی توجه به نورپردازی نمای ساختمان موجب زیباتر شدن نما در سبک های مختلف می شود زیرا به کمک نور بافت مصالح بهتر دیده می شود و حس مخاطب را نسبت به اشیای در معرض نمایش تحت تاثیر قرار می دهد. به همین خاطر توجه به نورپردازی نما از اصول زیباشناختی نمای ساختمان می باشد که جلوه زیبا و با شکوهی به ساختمان در شب می بخشد.

حال به منظور طراحی نورپردازی نما در ابتدا باید به بررسی المان های تکراری نما پرداخت و پس از آن نیاز به بازدید میدانی جهت پیش بینی نورپردازی می باشد.

اطلاعات کامل به این منظور در مقاله نورپردازی نما می باشد.

بناهای باستانی با معماری رومی

  1. کلوسئوم (تماشاخانه بزرگ روم)
  2. ساختمان پنتئون در روم
  3. معبد ماسیون کری در جنوب فرانسه
  4. استو هاس در انگلستان
  5. انجمن های روم باستان
  6. معبد بچوس در لبنان
  7. معبد هرکول در روم
  8. مریدا تماشاخانه رومی در اسپانیا

ساختمان های معروف با معماری رومی

  1. کاخ باکینگهان انگلستان
  2. برج کج پیزا
  3. موزه تاریخ طبیعی لندن
  4. دروازه برندبرگ برلین
  5. بورس نیویورک
  6. ساختمان فرمانداری کالیفرنیا
  7. موزه بریتانیا لندن
  8. آلتر دلا پاتریا در روم
  9. کاخ سفید
  10. یونین استیشن در واشنگتن

بررسی جزییات چند مدل نمای رومی

در انتها لازم دانستم جهت آشنایی بیش تر با این سبک از نما با به تصویر کشیدن چند مدل نمای رومی به بررسی مشخصه های آن ها بپردازیم.

نمای رومی ویلایی

همانطور که مشاهده می کنید در طراحی این کاخ ویلا از سبک نمای رومی استفاده شده است. تقارن میان المان ها نمای رومی،استفاده از ستون ها،پنجره های بلند قوس دار و نرده های صراحی که از مشخصه های نمای رومی است به وضوح مشخص است.

نمای رومی با جزییات بسیار

در این مدل نمای رومی نیز از جزییات بسیار در طراحی استفاده شده است. از جمله آن ها می توانیم به مجسمه ها، تزیینات بسیار و ستون های ……..اشاره کرد.

نمای رومی آپارتمان

در تصاویر زیر نیز طراحی های نمای رومی ساده مجتمع های مسکونی را مشاهده می کنید که با رعایت اصول نمای رومی مانند تقارن، استفاده از ستون ها و صراحی به نمای زیبایی دست یافته اند.

امیدوارم که با این مقاله توانسته باشم به تمام سوالات شما راجع به نمای رومی پاسخ داده باشم. حال جهت استعلام قیمت انواع سنگ تراورتن می توانید با شماره تماس های موجود در سایت تماس گرفته و در کمترین زمان ممکن تمام اطلاعات موردنیاز خود را بدست آورید.

پرسش های متداول

نمای رومی در واقع به چه سبکی گفته می شود؟

در واقع نمای رومی یکی از انواع سبک نمای ساختمان است که در آن از جزییات و المان های متعددی مانند ستون،سرستون،صراحی و…استفاده شده باشد.

نمای رومی چه ویژگی هایی دارد؟

مهم ترین ویژگی نمای رومی، تقارن میان دو طرف آن و وجود المان ها و جزییات زیاد در ساخت آن است. ویژگی های دیگر آن نیز شامل:سقف های بلند،قوس های گرد و عریض،پنجره های بلندو…است.

نمای رومی نمای وارداتی است؟

خیر، با نگاهی به بناهای بازمانده از دوران قبل از اسلام(امپراطوری ایران باستان) مانند تخت جمشید به وضوح متوجه استفاده از المان های نمای رومی مانند صراحی و…می شویم.

نمای رومی از کدام یک از مصالح ساختمانی ساخته می شود؟

در ساخت نمای رومی از سنگ،سیمان و یا سرامیک استفاده می شود. با این وجود رایج ترین آن ها سنگ های طبیعی می باشند. به طور کلی نمای رومی سنگی بسیار رایج تر از دیگر مصالح است.

کدامیک از انواع سنگ های طبیعی بهترین گزینه برای نمای رومی هستند؟ و چرا؟

سنگ تراورتن زیرا از آنجا که تراورتن چسبندگی بالایی دارد به طور کلی برای نما بهترین گزینه است. حال چون نمای رومی جزییات و المان های زیادی هم دارد تراورتن هم تراش پذیری و ساب پذیری خوبی دارد بهترین گزینه به این منظور است.

بهترین سنگ تراورتن نمارومی چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ تراورتن بی موج در رنگ های روشن کرم و سفید.
نکته دیگر اینکه سنگ نمارومی را تنها در یک یا دو رنگ کار می کنند.

متراژ سنگ نمارومی به چه صورت محاسبه می شود؟

در اندازه گیری متراژسنگ برای نمای رومی باید علاوه بر مساحتی نما، به جزییات نمای رومی هم توجه کنیم. به طور کلی متراژسنگ و پرتی سنگ برای نمای رومی بیش تر از نمای معمولی است.

نمای رومی سیمانی با نمای رومی سنگی چه تفاوت هایی دارد؟

1.سنگ طبیعی است و یکدست نیست و به نما رنگ و روی تازه می بخشددر صورتی که سیمان سفید و یکدست است.
2.سنگ ساب پذیر است و ظاهری درخشان به نما می دهد در صورتی که سیمان رنگ و روی ماتی دارد.
3.زیبایی المان های نمای رومی در نوع سنگی بیش تر از سیمانی است. اما لازم به ذکر است که سیمان نرم و منعطف است.
4.طول عمر و دوام نا در نوع سنگی مسلما بیش تر از سیمانی است.
5. اما قیمت نمای رومی سیمانی کمتر از نمای رومی سنگی است.

در طراحی نمای رومی توجه به چه نکاتی حائز اهمیت است؟

1. توجه به ضوابط و قوانین شهرداری
2.توجه به نوع کاربری ساختمان
توجه به اهمیت نسبت ها و تقارن در طراحی نمای رومی
3. استفاده از متریال مناسب
4. انتخاب مناسب المان های نمای رومی
5. انتخاب مناسب رنگ های به کار رفته در نما
6.توجه به نورپردازی نما

11 فکر در مورد “ کاملترین اطلاعات راجع به نمای رومی

  1. محمدرضا صادقی گفت:

    سلام مطالب کامل بود و عالی
    برای نما رومی سیمانی سفید برا باز سازی ساختمان قدیمی چکار کنم ک در شمال با توجه ب بارندگی زیاد که کمتر کثیف بشه ؟ تازه میخوام تعمیر کنم

  2. شهاب گفت:

    نما رومی کار خاستین در خدمتم،۰۹۱۲۶۷۸۸۵۴۶

  3. سلام. مطلب کامل بود. فقط یه سوال.. از چسب های کاشی و سرامیک اسلب هم می توان برای نصب سنگ های ساختمانی اسلب بهره برد. منظورم چسب bk2f شیمی ساختمان هست؟

    1. حامد گفت:

      چون سنگ وزنش سنگین هست و اب و رطوبت جذب میکنه فکر نکنمئ مناسب باشه همون دئغاب بهتره اگه خوب درست بشه شرایط محیطی هم تاثیر داره

    2. رسول قجاوند گفت:

      امکان پذیر هست ولی نه وقتی گزینه ای با نام چسب مگاپوکسی داریم. اکثر مهندسین ساختمان جدیدا از این چسب استفاده میکنند.

  4. شهاب گفت:

    باسلام ممنون از اطلاعات خوبتون
    بغلانی هستم طراح نما ساختمان .
    برای طراحی وسفارش پروژه با شماره 09932366624 تماس بگیرید.

  5. علی نصیری گفت:

    سنگ نمای رومی قیمت تو رنج 500 الی 600 چی وجود داره؟

  6. مجید غروی گفت:

    سلام اجرا نما رومی میخواستم توی کرمان.ممنون میشم معرفی کنید.

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه در حال حاضر امکان معرفی مجری نمای رومی برای منطقه شما نداریم..

      1. وحید گفت:

        سلام استاد نمای رومی و قلوه و نماهای جنگل و طرح چوب نماهای سیمانی وطراح باغ شهری
        الاچیق شومینه و کباب پز هستم لطفاً در صورت دلخواه با این شماره تماس بگیرید
        09175540696 جمالی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *