اگر درمیان انواع سنگ نمای تراورتن روشن به جستجوی سنگ  نمای ارزان قیمتی هستید که زمینه روشنی هم داشته باشد ، تا پایان این مقاله همراه ما باشید .

زمانی که صحبت از نمای ساختمان می شود ، نمای سنگی در مقایسه با انواع دیگر همچون نمای آجر ، سیمان و … برتری های غیر قابل قیاسی دارد . اما بهای بیشتری هم باید برای آن صرف نمود . دلیل آن هم مشخص است . یکی به دلیل هزینه نبشی کشی های قبل از نما ( اعم از نما رومی و مدرن ) و دیگری به خاطر قیمت بالای سنگ است . به همین خاطر بسیاری اوقات ، افراد علی رغم میل باطنی از نمای سنگی صرف نظر می کنند . درست است که سنگ در مقایسه با بسیاری از مصالح دیگر گران تر است اما همیشه هم الزام به استفاده از سنگ تنها نیست ! در بسیاری موارد ، شاهد نماهای ترکیبی با چوب یا آجر هستیم که جلوه ی بسیار زیبایی به ساختمان بخشیده است و یا برای نماهایی که تماما سنگ هستند ( مثل نمارومی ) هیچ ضرورتی به استفاده از تنها یک نمونه سنگ ، آن هم گران قیمت نیست !

سنگ نمای ارزان قیمت

در خیلی از ساختمان های چند طبقه ، مهندسین از ترکیب دو سنگ مشابه استفاده می کنند . چرا که دید انسان تا ارتفاع محدودی است و از طرفی تشخیص بسیاری از سنگ های مشابه از یکدیگر بسیار دشوار و حتی غیرممکن است . به همین خاطر در ارتفاعات پایین دست تر از سنگ های برند و در ارتفاعات بیشتر از نمونه های ارزان قیمت مشابه استفاده می شود . با این کارتا حد زیادی در هزینه ها صرفه جویی می شود .علاوه بر این جهت کاهش هزینه های نمای سنگی ساختمان راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید با مطالعه مقاله 8 راهکار جهت کاهش هزینه های نمای سنگی از آن ها مطلع شوید.

همانطور که می دانید در ایران ، در اغلب موارد برای انتخاب سنگ نما به سراغ سنگ های تراورتن می روند . این سنگ ها به دلیل وجود حفرات بسیاری که در بافت خود دارند ، علاوه بر خاصیت عایق بودن سنگ ( در برابر صوت ، سرما و گرما ) ، چسبندگی بسیار زیادی با ملات داشته و وزن کمتری به ساختمان وارد می کنند .

ایران کشوری غنی از انواع سنگ بالاخص تراورتن ها ، آن هم با تنوع بسیار است . همینطور از ظرفیت های تولید زیادی برخوردار هستیم . از این رو نه تنها ضرورتی به وارد کردن سنگ نداریم ، بلکه ظرفیت زیادی برای صادرات داریم . بنابراین با قیمت خوبی می توان هرنوع سنگ تزیینی ساختمانی را تهیه نمود و دست آرشیتکت ها در طراحی هر نوع نمای داخلی و بیرونی باز است .

تراورتن ها تنوع بسیار زیادی دارند ، این تنوع شامل جنس و رنگ ، کیفیت و به طبع قیمت می باشد . یکی از مزایای خرید اینرنتی سنگ آگاهی از تفاوت و شباهت های انواع سنگ ها است و از آنجا که همیشه پیشنهادات زیادی متناسب با هر سلیقه ای وجود دارد، دراین مقاله سعی کردیم برای خرید سنگ نمای ارزان ، به معرفی اجمالی چندنمونه از پرفروش ترین سنگ های تراورتن کرمی  بپردازیم .

معرفی سنگ نماهای ارزان قیمت

سنگ تراورتن رامشه

سنگی با زمینه کرم و یکدست که هاله های کوچک و کمی با رنگ تیره تر از زمینه در سطح سنگ وجود دارد . هرچه سورت این سنگ رو به ضعیف تر شدن می رود ، این هاله ها پهن تر و تیره تر می شوند . تراورتن رامشه علاوه بر کرم ، سورت بژ هم دارد که در زمینه خود هاله های کرمی جای داده است .سورت های بسیار ضعیف این سنگ شامل هاله های پرتقالی رنگ و دودی هستند .تراورتن رامشه به سنگ های حاجی آباد و عباس آباد شبیه است اما درصد تخلخل بیشتری دارد و مقاومت فشاری کمتر . اما از نظر قیمت بسیار ارزان تر از دو نمونه نام برده است .

به طور کل اگر به دنبال جایگزین مناسبی برای تراورتن دره بخاری یا عباس آباد هستید ، می توایند از درجات کیفی بالای این سنگ استفاده کنید .

سنگ تراورتن طرق ​

خاستگاه این سنگ در شهر نطنز اصفهان ، منطقه ای غنی از انواع تراورتن کرمی ، شکلاتی ، زرد و سیلور است . رنگ کرمی آن از زمینه کرم شروع و به سمت بژ و شکلاتی می رود . در سورت های ضعیف تر این سنگ شاهد رگه های مشکی هستیم که هرچه مقدارشان بیشتر باشد در درجات پایین تر قرار می گیرند . در سورت های ضعیف تر هاله های تیره قهوه ای رنگ در زمینه کرمی روشن بشدت خودنمایی می کند . در سورت های ضعیف تر، این اختلاف رنگ موج ها شدت بیشتری می گیرد . تخلخل کم و ساب پذیری بسیار خوب از جمله ویژگی های این سنگ است .

سنگ تراورتن کرم کاشان

سنگی با زمینه کرم  تا بژ که از موج های یکنواخت و منظم تشکیل شده است و همین ویژگی از بارزترین مشخصه های آن به شمار می رود . درجات کیفی بالای تراورتن کرم کاشان بسیار جذاب و زیباست و به تراورتن حاجی آباد و دره بخاری شبیه است . این سنگ باتوجه به کیفیت مطلوبی که دارد ، از قیمت مناسبی هم برخوردار است .

در این منطقه تراورتن های باکیفیت شکلاتی کاشان وسیلور نیز استخراج می شود .

تراورتن تکاب

منطقه تکاب که متعلق به استان آذربایجان غربی است شامل تراورتن های مختلفی با زمینه رنگ های مختلف همچون : کرم ، شکلاتی ، سیلور و عسلی ، خرمایی است . نمونه کرم آن از زمینه روشن تا متمایل به بژ است و در سورت های ضعیف آن هاله هایی با دو سه درجه تیره تر از زمینه وجود دارد . حال هرچه این موج های قهوه ای تراکم بیشتری پیدا کنند سنگ در دسته سورتهای ضعیف تری قرار می گیرد. در تراورتن تکاب در درجات ضعیف تر ، سوراخ های بزرگتری دارند .

این سنگ به دلیل فراوانی معادن ، بسیار دردسترس است و با قیمت مناسبی عرضه می شود و اغلب به صورت بی موج برش داده می شود .

سنگ تراورتن سفید طبس

تراورتنی با تم روشن ( رنگ سفید زمینه اصلی این سنگ است ) همراه با رگه های مشکی و بعضا شکلاتی و صورتی است . مقاومت فشاری بالا ، ساب پذیری خوب و درصد تخلخل کم از جمله ویژگی های تراورتن سفید طبس است . از آنجایی که این سنگ شامل رگه های سیاه است ، در ترکیب با تراورتن سیلور جلوه ی زیبایی خواهد داشت .
سنگ سفید طبس
سنگ تراورتن ابرکوه

این سنگ دارای چندین سورت کرم ، کرم بژ ،  شکلاتی و نسکافه ای است که شکلاتی موجدار آن ازجمله پرفروش ترین های آن است . موج های این سنگ به شکل منظمی کنار هم قرار گرفته اند و زیبایی سنگ را دوچندان نموده است . در سورت کرم مایل به بژ تراورتن ابرکوه ، گل های کوچک روشن تر از رنگ زمینه وجود دارد .

سنگ تراورتن یزد

نام دیگر این سنگ ، تراورتن کرم دهشیر است . برخی از سورت های آن کرم نسبتا روشن دارد و در نمونه های ضعیف تر رنگ زمینه تیره تر و همراه با هاله های صورتی و سیاه می شود . زمینه نسبتا یکدست این سنگ به عنوان حسن بزرگی برای این سنگ تلقی می شود که این مورد در کاربردهای متراژ بالا بیشتربه چشم می آید . اما در مقایسه با سنگ های مشابهش از خلل و فرج های بیشتری برخوردار است .
مواردی که به آن ها اشاره کردیم تنها چند نمونه از سنگ نماهای ارزان قیمت بازار است که برحسب تقاضای بالا ، در این لیست قرار گرفتند . اما با توجه به تولید انبوه سنگ های تراورتن ، قطعا نمونه های دیگری هم خواهید یافت . نکته ای که لازم می دانم به آن اشاره نمایم این است که برخی سنگ ها به دلیل آنکه برند شده اند ، حتی سورت های ضعیفشان هم قیمت بالاتری از سنگ های معمولی ( سنگ هایی که در بازار جایگاهی برای خود پیدا نکرده اند ) دارند و خیلی ها تصور می کنند که حتی اگر از درجات پایین تر سنگ برندی استفاده کنند خیلی بهتر از دیگر سنگ هاست درحالی که چنین تصوری اشتباه است . چراکه معمولا دسته بندی سنگ ها برحسب زیبایی ظاهری است و هرکدام که رنگ یکدست تر و متمایل به روشن داشته باشند ، در درجات بالاتر قرار می گیرند و هرکدام که عیوب ظاهری و لکه های رنگی بسیار داشته باشند در درجه پایین تر دسته بندی می شوند . پس بجای آنکه بخواهید هزینه خود را صرف سورت ضعیف سنگ برند کنید ، بهتر است از درجات بالاتر سنگ های ارزان قیمت استفاده کنید . فقط فراموش نکنید که برای هر اقلیم آب و هوایی باید سنگ متناسب با آن انتخاب شود .
سوالات و نظرات خود را در پایین همین پست کامنت کنید .

2 فکر در مورد “ سنگ نماهای ارزان قیمت کدامند؟

  1. مهدی گفت:

    سنک ابرکوه آیا برای مناطق سردسیر مناسب است؟

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام و درود
      سنگ ابرکوه برای مناطق سردسیر پیشنهاد نمی شود و گزینه مناسبی نیست چون تخلخل بالایی داره و احتمال نفوذ آب و درپی آن یخ زدن آب و شکستن سنگ وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *