• تاریخ آخرین به روزرسانی:1401/08/04

شما عزیزان همچنین می‌توانید برای بدست آوردن اطلاعات کامل از انواع سنگ های تراورتن روشن، به پادکست زیر گوش دهید.

اگر بخواهید برای ساختمانتان یک سنگ نمای خوب انتخاب کنید، بین سنگ‌های تراورتن کدام بیش‌تر از همه نظرتون را جلب می‌کند؟ سنگ‌های تراورتن تیره(مثل تراورتن خرمایی،تراورتن سیلور و…) یا سنگ تراورتن کرم روشن(مثل سنگ عباس آباد،تراورتن آتشکوه و…) یا ترکیب هر دو؟

سنگ‌های تراورتن کرم روشن، پرکاربردترین سنگ‌ها در ساختمان‌سازی علی الخصوص در نمای ساختمان به شمار می آیند. علاوه بر این تم روشن این سنگ‌ها به گونه‌ای است که به راحتی با رنگ‌های تیره‌تر مانند قهوه‌ای، سیلور و… ترکیب شده و جلوه زیبایی به نما می‌بخشد.

بنابراین می‌توان گفت میان سنگ‌های تراورتن روشن و تیره، انتخاب اکثر مردم نمای روشنی است که در قسمت‌هایی با رنگ های تیره‌تر  ترکیب شده باشد. با این وجود ساختمان‌های زیادی هم هستند که در نمای خود به صورت یکدست از تراورتن‌های روشن استفاده کنند.

تعداد زیادی از سنگ‌های تراورتن استخراجی از معادن سراسر کشور در رنگ‌های روشن سنگ کرم و سفید می‌باشند. از این رو ما در این مقاله به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

به طور کلی تراورتن‌های روشن دارای تم رنگی کرم و سفید با موج‌هایی زیبا می‌باشند. این موج‌ها حاصل رسوب گذاری لایه‌های مختلف طی فرآیند تشکیل سنگ تراورتن است که رنگ و طرح آن‌ها در انواع مختلف متفاوت است. از این رو کوپ این سنگ در کارخانه‌های سنگبری به دو صورت موج‌دار و بی‌موج برش داده می‌شود. اما از آنجا که در برش بی‌موج پرتی سنگ کمتر است عمدتا به صورت بی‌موج به فرآوری می‌رسد.

این سنگ‌ها در ابعاد مختلفی برش داده می‌شوند که از اسلب تراورتن موج دار می‌توان به بوک مچ و فورمچ‌های زیبایی دست یافت.

حال به میزانی که تم رنگی آن‌ها تیره تر و میزان ناخالصی‌ها و تخلخل‌های موجود در آن بیش تر شود، سنگ در درجات ضعیف‌تری قرار می‌گیرد.

از سنگ‌های تراورتن کرم روشن درچه مکان‌هایی استفاده می شود؟

به طور کلی مهم‌ترین کاربرد تراورتن علی الخصوص تراورتن‌های روشن در نمای بیرونی ساختمان است. با این وجود در صورت انتخاب سنگ روشن برای نمای ساختمان سنگ های چینی سفید نیز مناسب هستند. در مقاله سنگ‌های سفید نمای ساختمان به طور کامل به معرفی سنگ‌های سفید که قابل استفاده در نما نیز باشند پرداخته‌ایم.

حال از جمله خصوصیات سنگ‌های تراورتن تخلخل بالا و چسبندگی خوب آن‌ها با ملات است، علاوه بر این چون با شرایط مختلف آب و هوایی سازگار است؛ بهترین سنگ نما به شمار می آیند.

نمای رومی آپارتمانی

از این رو تراورتن در سبک‌های مختلف نما کاربرد فراوانی دارد. در این میان رایج ترین سبک نما، نمای رومی است که عمدتا از سنگ‌های تراورتن روشن(کرم و سفید)  بی موج ساخته می‌شود. جهت دریافت اطلاعات کامل سنگ نمای رومی به قسمت مقالات مراجعه کنید.

سنگ‌های تراورتن روشن بسیار مناسب نمای مناطق گرمسیر هستند زیرا به طور کلی رنگ‌های روشن گرما را در خود نگه نمی‌دارند و در صورت تابش خورشید نه تنها زیبایی خود را از دست نمی‌دهند بلکه روشن تر و زیباتر می‌شوند. برخلاف سنگ‌های مرمریت که با تابش نورخورشید زیبایی خود را از دست می‌دهند.

ترکیب این سنگ‌ها با  با سنگ‌های تیره تر مانند تراورتن های شکلاتی، خرمایی، سیلور و قرمز نمای بسیار زیبایی به ساختمان می بخشند.

حال در زیر به معرفی تعدادی از معروف ترین سنگ های تراورتن روشن می پردازیم .

معرفی مشهورترین تراورتن های روشن

به طور کلی بهترین و بیش ترین سنگ های تراورتن ایران از معادن واقع در استان مرکزی شهرستان محلات استخراج می شوند. این منطقه دارای معادن زیادی است که اکثر آنها دارای تم رنگی روشن و کیفیت بالایی هستند. البته از دیگر نقاط کشور مانند اصفهان نیز تراورتن روشن استخراج می شود، اما به مرغوبیت تراورتن‌های محلات نیست. تعدادی از آنها را در زیر معرفی می کنیم:

  • سنگ تراورتن عباس آباد

سنگ عباس آباد از مرغوب ترین،گران ترین و روشن ترین سنگ های تراورتن است. این سنگ در دو طیف رنگی سفید و کرم وجود دارد. حال با توجه به طرح و شکل موج های موجود درآن، سورت های متنوعی از آن بوجود می آیدکه از جمله آن ها دنده گاوی،موج کبریتی،بی موج، موجدار و….است که قیمت های آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال قیمت سنگ سفید عباس آباد دنده گاوی با عباس آباد موج کبریتی متفاوت است.

سنگ عباس اباد جنس خیلی خوب و فشرده ای دارد که میزان و عمق تخلخل های اون از همه سنگ های تراورتن دیگه کمتر است و همانطور که بیان شد از گران ترین و لوکس ترین سنگ های تراورتن به شمار می رود. معدن سنگ تراورتن عباس آباد در استان مرکزی، شهرستان محلات واقع شده است.

تراورتن سفید عباس آباد از نظر ظاهری بسیار شبیه به تراورتن طبس است. و سورت کرم آن نیز مشابه سنگ های تراورتن کرم طرق،کرم تکاب، کرم رامشه و کرم ابرکوه است.

بررسی تفاوت های ظاهری سورت های ضعیف تا قوی سنگ تراورتن عباس اباد
  • تراورتن آتشکوه

تراورتن آتشکوه مانند سنگ عباس اباد یکی دیگر از بهترین و گرانترین سنگ های تراورتن است که گاها قیمت تراورتن آتشکوه در بعضی از سورت ها حتی بیش تر از قیمت سنگ عباس آباد است. این سنگ نیز در دو طیف رنگی روشن کرم و سفید یکدست استخراج می شود و دارای سورت های مختلف با قیمت های مختلفی است.

این سنگ نیز از معادن واقع در استان مرکزی شهرستان محلات استخراج می شود.

  • سنگ تراورتن دره بخاری

تراورتن دره بخاری یکی از مرغوبترین سنگ های تراورتن با تم رنگی روشن کرم تا شکلاتی است. درون این سنگ رگه ها و موج های تیره قهوه ای شکلی وجود دارد که به سنگ زیبایی خاصی بخشیده است. این سنگ به علت موج های دایره ای شکلی که دارد به عنوان تراورتن موج پیچ نیز شناخته می شود.

معدن سنگ دره بخاری نیز در استان مرکزی شهرستان محلات واقع شده است. قیمت سورت های مختلف این سنگ نیز با یکدیگر متفاوت است به گونه ای که قیمت سنگ تراورتن دره بخاری بی موج با قیمت سنگ دره بخاری موج دار متفاوت است.

  • سنگ تراورتن طبس

تراورتن طبس یکی از سنگ های تراورتن کرم روشن است که درون آن رگه های مشکی و گاها شکلاتی و صورتی دیده می شود. این سنگ نیز براساس میزان رگه های موجود در آن و روشنی رنگ زمینه به درجات مختلفی دسته بندی می شود که در قیمت آن تاثیرگذار است. این سنگ در میان سنگ های تراورتن روشن مشابه خود دارای قیمت پایین تری است.

    • سنگ تراورتن ابیانه

تراورتن ابیانه سنگی با رنگ زمینه کرم روشن و یکدست است. تم رنگی سورت های ضعیف تر آن به سمت کرم تیره و بژ می رود و ناخالصی های تیره رنگی نیز در آن دیده می شود.

این سنگ از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به سنگ های تراورتن آتشکوه و دره بخاری دارد اما قیمت آن بسیار مناسب تر است که علت آن نیز تفاوت ساختار و جنس آن ها است زیرا تراورتن ابیانه دارای تخلخل بیشتر و مقاومت کمتری نسبت به تراورتن های مرغوب است.

    • سنگ تراورتن طرق

تراورتن طرق از سنگ های تراورتن روشن پرتقاضا می باشد که دارای سورت های مختلف کرم،کرم روشن و شکلاتی است. به میزانی که رنگ زمینه به تیرگی رود و تخلخل ها و ناخالصی های موجود در آن بیش تر شود، سنگ در درجات ضعیف تری قرار می گیرد. معدن این سنگ در منطقه کشه نزدیکی اصفهان واقع شده است.

 

    • سنگ تراورتن کرم کاشان

تراورتن کرم کاشان سنگی با تم رنگی کرم روشن است که درون آن هاله های ابروبادی مشابه تراورتن حاجی آباد دیده می شود. در کاشان تراورتن های مرغوب دیگری مانند سیلور و شکلاتی نیز استخراج می شود.

این سنگ بسیار شبیه به سنگ های کرم طرق،کرم رامشه،سنگ دره بخاری و تراورتن آبگرم محلات است.

  •  سنگ تراورتن آبگرم محلات

تراورتن آبگرم محلات نیز یکی از سنگ های تراورتن با کیفیت و دارای رنگ زمینه روشن از کرم تا شکلاتی است. این سنگ در درجات ضعیف تر دارای تخلخل های بیش تر و تم کرم تیره است. معدن تراورتن آبگرم نیز در استان مرکزی و منطقه آبگرم شهرستان محلات واقع شده است.

 

    • سنگ تراورتن رامشه

تراورتن رامشه از سنگ های تراورتن روشن با قیمت مناسب می باشد که در مقایسه با سنگ های تراورتن دیگر دارای تخلخل بیش تری می باشد.درون این سنگ موج ها و رگه های تیره تر از رنگ زمینه دیده می شود که در سورت های ضعیف تر لکه ها یا هاله های صورتی نیز در آن دیده می شود. این سنگ دارای سورت های مختلفی مانند تراورتن رامشه موج دار،بی موج و کرم رامشه است.

معدن این سنگ نیز در منطقه آب ترش رامشه، روستایی در نزدیکی شهرستان جرقویه علیای اصفهان واقع شده است.

سنگ تراورتن کرم روشن

عوامل موثر بر قیمت سنگ های تراورتن روشن

قیمت سنگ تراورتن روشن نیز مانند دیگر سنگ های تراورتن تحت تاثیر عوامل مختلف متغیر است. حال عوامل تاثیرگذار بر آن عبارتند از:

  • تم رنگی:به میزانی که تم رنگی سنگ روشن تر و یکدست تر باشد از قیمت بالاتری برخوردار است. به عنوان مثال قیمت سنگ سفید عباس آباد با قیمت سورت کرم آن متفاوت است.
  • سورت بندی: قیمت سورت های مختلف سنگ های تراورتن با یکدیگر متفاوت است. مثلا قیمت سورت موج کبریتی سنگ عباس آباد با قیمت سورت دنده گاوی آن متفاوت است.
  • درجه بندی کیفی: به طور کلی به میزانی که تم رنگی سنگ روشن تر و یکدست تر و میزان ناخالصی های موجود در آن کمتر باشد، سنگ در درجات بالاتری قرار می گیرد و قیمت آن بیش تر می شود. مثلا قیمت سنگ دره بخاری ممتاز از درجات پایین تر آن بیش تر است.
  • کیفیت فرآوری ها: دقت در برش، گونیا بودن و کیفیت رزین و اپوکسی به کار رفته در مراحل فرآوری سنگ بر قیمت نهایی آن ها تاثیرگذار است.
  • ابعاد و ضخامت درخواستی

5 فکر در مورد “ معرفی سنگ تراورتن کرم روشن

  1. علی سرمد گفت:

    سلام
    می توانیم به جای سنگ های تراورتن کرم روشن از سنگ های ترامیت و لایمستون برای نما استفاده کنیم؟

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام و درود
      سنگ های ترامیت و لایمستون از نظر ظاهری خیلی شبیه به تراورتن های کرم روشن هستند اما از نظر ظاهری سنگهای مناسبی برای نما نیستند. در صورت کم بودن بودجه و علاقه به این تم رنگی می توانید استفاده کنید اما فقط برای مناطق خشک.

  2. حسن فرهنگ گفت:

    سلام
    بین سنگ های تراورتن آتشکوه و سنگ عباس آباد کدام بهتر است و کدام قیمت کمتری دارد؟

  3. امیرحسین منصوری گفت:

    سلام وقت بخیر
    سنگی که از نظر ظاهری مشابه تراورتن عباس آباد باشه اما قیمت مناسبتری داشته باشه چی پیشنهاد می دهید؟

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام و درود
      سنگ قیمت مناسب مشابه سنگ عباس آباد زمینه کرم، سنگ های کرم طرق، کرم تکاب ابرکوه هستند و برای زمینه سفید هم سفید طبس که قیمتهای مناسبتری نسبت به سنگ عباس آباد دارند اما ظاهرشون تقریبا مشابه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *