پرداخت صیقلی سطح سنگ یکی از انواع پرداخت های قابل اجرا روی انواع سنگ ها است. این نوع پرداخت زیبایی سنگ را دوچندان می کند. با این حال مهم است که هنگام خرید آن همه ویژگی های آن را در نظر بگیریم. اینکه:

سنگ صیقلی برای چه مکان هایی مناسب تر است؟

چگونه می توانیم میزان ساب سنگ صیقلی را اندازه بگیریم؟

ویژگی های سنگ صیقلی چیست و نکات قابل توجه هنگام خرید آن چه مواردی است؟

حال به این منظور اجازه بدهید پیش از پاسخ به پرسش های بالا توضیحات مختصری راجع به فرآیند صیقلی و ساب دادن سنگ بیان کنیم.

انواع سطوح سنگ

معرفی انواع روشهای پرداخت سنگ

مراحل ساب سنگ

از جمله اقداماتی که در مراحل فرآوری سنگ انجام می شود ساب سنگ است. این عملیات توسط دستگاه های ساب سنگ انجام می شود.

انواع دستگاه ساب براساس سایز سنگ تعیین می شود به گونه ای که دستگاه ساب اسلب دهانه بزرگتری نسبت به دیگر ابعاد کوچکتر سنگ دارد.

همچنین با توجه به نوع سنگ نیز لقمه های متفاوتی به کار می رود. به عنوان مثال سنگ گرانیت، لقمه و کله مخصوص به خود را دارد که در شکل زیر نشان داده شده است.

لقمه و کله مناسب سنگ های نرم مانند مرمر و مرمریت نیز در شکل زیر نشان داده شده است.

تفاوت این دو نوع دستگاه در شکل گیره ها و هم چنین لقمه های ساینده هر کدام است.

زمانی که سنگ زیر دستگاه ساب می رود مستقیم در تماس با هدها قرار نمی گیرد، بلکه عملیات ساب سنگ توسط لقمه های نصب شده روی هدها انجام می شود. همچنین جهت جلوگیری از اصطکاک لقمه ها با سنگ از وسط هر هد(کله) روی سنگ آب ریخته می شود.

این لقمه ها جنس ها و شکل های مختلفی دارند که هرکدام در یک مرحله از ساب مورد استفاده قرار می گیرد. در هر نوع سنگ با توجه به نوع سنگ و نوع ساب مورد نیاز از لقمه های مشخص استفاده می شود که سطح سنگ را سمباده می کنند. حال در ادامه به معرفی سنگ صیقلی و ویژگی های آن می پردازیم.

ویژگی های سنگ صیقلی چیست و چه تاثیری در کاربرد آن دارد؟

سنگ صیقلی از رایجترین پرداخت هایی است که در صنعت ساختمان سازی به کار می رود. در این روش سنگ زیر دستگاه ساب قرار می گیرد و  از زیر کله گی هاي گردان عبور می کند. بر اثر فشار و حرکت چرخشی کله گیها، سطح ناصاف سنگ به تدریج و بعد از چندین مرحله کم کم ساییده و صیقلی شده و یک سطح براق و آینه مانندی به خود می گیرد و نور را منعکس می کند. به گونه ای که در صورتی که شخصی روبروی آن بایستد می تواند تصویر خود را در آن ببیند. همچنین از آنجا که این نوع پرداخت نور را منعکس می کند، طرح و رنگ سنگ بهتر و بیش تر به نمایش گذاشته می شود. علاوه بر این پرداخت صیقلی مقاومت بیش تری در برابر لکه از خود نشان می دهد.

با این وجود معایب این نوع پرداخت این است که سنگ بسیار لغزنده می شود. به همین دلیل بهتر است از آن برای سنگ کف و به خصوص سنگ پله استفاده نکنیم.

اما در صورتی که کمتر ساب داده شود می تواند به عنوان کفپوش و یا سنگ پله فضاهای داخلی کم تردد استفاده شود اما برای کف و پله فضاهای بیرونی بهتر است از پرداخت های دیگری مانند فلیم و یا تیشه ای استفاده کرد. و اما بیشترین کاربرد این نوع پرداخت به عنوان سنگ نمای ساختمان و نمای داخلی  می باشد. همچنین از آنجا که خراش و یا خط روی سنگ صیقلی بیش تر به چشم می آید، بهتر است از سنگ هایی با پرداخت صیقلی در کانتر نیز استفاده نشود.

این نوع پرداخت در اکثر سنگ ها قابل اجراست و درجه پولیش نیز با توجه به عناصر و بافت سنگ تعیین می شود. بنابراین جهت انجام پرداخت صیقلی سنگی مانند سنگ گرانیت که از سختی و ساب پذیری بالایی برخوردار است، مراحل کمتری نیاز است نسبت به سنگی مانند سنگ های مرمریت و تراورتن. به طور کلی اگر بخواهیم سنگ های ساختمانی را از نظر ساب پذیری به ترتیب بیان کنیم گرانیت در بالاترین مرتبه قرار می گیرد پس از سنگ چینی،مرمریت و تراورتن هستند. همچنین لازم به ذکر است که مرغوبیت پالیشر ها و سختی سنگ در کیفیت ساب تاثیر قابل توجهی دارد.

هیچ یک از پرداخت هایی که روی انواع سنگ ها اجرا می شود بر ماهیت اصلی سنگ تاثیری نمی گذارد و ویژگی های ذاتی آن را تغییر نمی دهد بلکه تنها به عنوان مثال در مواردی که ذات سنگ جاذب رطوبت و لکه است پرداخت مناسب می تواند روند از بین رفتن سنگ را تنها کاهش دهد.

آیا راهی برای اندازه گیری میزان ساب سنگ وجود دارد؟

در واقع براقیت سنگ یک کمیت فیزیکی است که میزان بازتاب نور از سطح سنگ را بیان می کند.  حال میزان براقیت سنگ های ساختمانی رایجی که ما در زندگی خود مشاهده می کنیم مثل سنگ مرمریت، سنگ گرانیت و… چقدر است و چگونه اندازه گیری می شود؟ و یا اینکه میزان استاندارد هر کدام چقدر است؟

تشخیص دقیق میزان ساب سنگ صیقلی از دستگاه ساب سنج استفاده می شود.

با این وجود به صورت تجربی نیز می توان به کیفیت و میزان ساب سطح سنگ پی برد. فقط نکته آن این است که اگر بتوان زمانی که روبروی سنگ می ایستیم، سفیدی چشمان خود را درون سنگ مشاهده کنیم می توان گفت سنگ از ساب قابل قبولی برخوردار است.

در صورتی که میزان ساب سنگ با استفاده از دستگاه ساب سنج اندازه گیری شود مقادیر بیش تر از 120 برای سنگ های چینی و بیش تر از 100 برای دیگر سنگ ها مقادیر قابل قبولی می باشند.

قیمت سنگ صیقلی با توجه به نوع سنگ و میزان ساب انجام شده روی آن قیمت آن متفاوت است.

البته لازم به ذکر است که هزینه صیقلی کردن سطح سنگ کمتر از هزینه فلیم و یا چرمی می باشد. حال رعایت تعدادی نکات هنگام خرید سنگ صیقلی الزامی می باشد که در زیر به آن می پردازیم.

در خرید سنگ صیقلی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام انتخاب و خرید سنگ صیقلی توجه به یک سری نکات جهت انتخاب صحیح و مطمئن الزامی است که شامل موارد زیر می باشند:

  1. از آنجا که جهت پرکردن تخلخل سنگ هایی مانند تراورتن از رزین و اپوکسی استفاده می شود؛ هنگام خرید سنگ صیقلی حتما باید به این نکته توجه کنیم که این قسمت ها به خوبی ساب خورده شده باشد و سطح سنگ دارای تورفتگی و یا برآمدگی در این قسمت ها نباشد.
  2. سنگ های اسلب موجود در یک دسته به گونه ای هستند که توری پشت سنگ اسلب رویی در تماس با سطح صیقلی سنگ اسلب پشتی می باشد. از این رو گاها ممکن است اگر سنگ ها به درستی خشک نشده باشند و یا در معرض آفتاب قرار گیرند؛ سطح صیقلی سنگ پشتی اثر توری را به خود بگیرد. بنابراین هنگام خرید سنگ اسلب صیقلی به سطح آن دقت کنید که این مشکل وجود نداشته باشد.
  3. نکته دیگر این است که توجه داشته باشید سطح سنگ از کمترین میزان خط و خش برخوردار باشد.
  4. در سنگ های مشکی مانند مرمریت لاشتر و…زمانی که سطح صیقلی دو سنگ را در تماس با یکدیگر قرار می دهند(به خصوص در صادرات) ممکن است گاها بر اثر عوامل مختلف لکه های سفیدی روی سطح این دو سنگ بوجود آید؛ به همین علت جهت جلوگیری از این اتفاق باید یک قطعه پلاستیک نازکی بین دو سنگ قرار بگیرد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که بیان شده، پرداخت صیقلی سنگ یکی از انواع پرداخت سطح سنگ است که در آن سطح سنگ با استفاده از دستگاه ساب، ساب داده شده تا به درجه ساب موردنظر برسد. این نوع پرداخت عمدتا برای سنگ نمای ساختمان و یا نمای داخلی به کار می رود. زیرا به علت لغزندگی که دارد مناسب کف و مکان های مرطوب نمی باشد. حال هنگام خرید این گونه سنگ ها حتما باید به کیفیت پرداخت، میزان ساب توجه داشت و به ظاهر آن توجه کافی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *