یکی از قدیمی ترین و رایج ترین روش های نصب سنگ استفاده از ملات سیمانی می باشد. اما امروزه گسترش شهرنشینی و افزایش ساخت و ساز ساختمان ها و برج های بلند در کنار مشکلاتی که در نصب با ملات وجود داشت، موجب پیدایش روش های جایگزینی به این منظور شد. بنابراین یکی از بهترین روش های نصب سنگ استفاده از چسب سنگ است. 

حال اگر از مشکلات نصب سنگ با ملات خسته شده اید؛ بهتر است به فکر استفاده از روش های جایگزینی باشید که علاوه بر برطرف کردن دغدغه ها و مشکلات شما در استفاده از ملات، قوی تر و بهتر از آن هم عمل کند.  لذا اگر آشنایی کافی از چسب سنگ ندارید، پیشنهاد می کنم بیش تر راجع به آن مطالعه کنید زیرا چسب سنگ کاربردهای فراوانی دارد که یکی از مهم ترین آن ها نصب سنگ است و آشنایی با آن و آگاهی از برتری های آن برای شما خالی از لطف نیست. چه بسا که شما را در انتخابی روشی مطمئن نیز یاری می نماید. از این رو در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با انواع روشهای نصب سنگ و برتری های استفاده از چسب در نصب سنگ، نسبت به ملات آشنا کنیم.

معرفی انواع روشهای نصب سنگ ساختمانی

روش های مختلف نصب سنگ های ساختمانی در دو دسته نصب تر و نصب خشک قرار می گیرند. انتخاب بهترین روش نصب تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند ابعاد سنگ( اسلب،تایل و…)، نوع سنگ و مکان موردنظر متفاوت است. به این مفهوم که به عنوان مثال نحوه نصب سنگ اسلب روی دیوار با نحوه نصب سنگ اسلب در کف متفاوت است. هم چنین روش نصب سنگ گرانیت با نصب سنگ متخلخلی مانند تراورتن متفاوت می باشد.

نصب سنگ با ملات که بسیار استفاده می شود در دسته نصب تر قرار دارد. و یکی از رایج ترین روش های نصب خشک سنگ نیز استفاده از چسب سنگ است که در زیر به معرفی کامل آن ها می پردازیم.

چسب سنگ مگاپوکسی

چسب سنگ ماده ای دو جزئی بر پایه رزین اپوکسی یا پلی استر است که قابل استفاده جهت اتصال انواع سنگ های طبیعی در مراحل مختلف ساختمان سازی می باشد. حال یکی از بهترین و مشهورترین انواع چسب سنگ موجود در بازار چسب سنگ مگاپوکسی است. این چسب از تولیدات کمپانی استرالیایی  vivacity Engineering Pty.Ltd است که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع مصالح ساختمانی است و با برند مگاپوکسی شناخته می شود.

این کمپانی توانسته  با به کارگیری متخصصان مجرب به بهترین فرمول در تولید چسب سنگ اپوکسی دست یابد. در واقع این چسب همان چسب سنگ بر پایه رزین اپوکسی است. چسب سنگ مگاپوکسی امروزه به عنوان بهترین چسب جهت نصب مصالح ساختمانی مختلف از جمله انواع سنگ های طبیعی و مصالح دیگری مانند چوب و سطوح فلزی نیز می باشد.

ویژگی های چسب سنگ مگاپوکسی

حال از مهم ترین ویژگی های این سنگ که موجب کاربرد فراوان آن در صنایع مختلف قالبسازی،کشتی رانی و علی الخصوص ساختمان سازی شده است شامل موارد زیر می باشد:

  • یکی از مهم ترین مزایای چسب سنگ مگاپوکسی که موجب برتری آن نسبت به دیگر مصالح مانند دوغاب و ملات شده است؛ چسبندگی بالای آن می باشد. در این صورت ایمنی ساختمان بالا رفته و امکان سقوط سنگ و بروز اتفاقات ناگوار پس از گذشت مدت زمانی از نصب سنگ نخواهد بود.
  • مقاومت در برابر فشار و دما: یکی از مهم ترین ویژگی های چسب مگاپوکسی استحکام بالای آن در برابر فشار می باشد. هم چنین مقاومت این چسب در برابر دما به گونه ای است که در دمای بالا تا 90+ و در دمای پایین تا 30- بدون هیچ گونه تنش و نرم شدگی قوام خود را حفظ می کند و دچار تغییر شکل نمی شود.
  • ضد حریق بودن: تقریبا بیش از 50 درصد از املاح معدنی موجود در ساختار این چسب به گونه ای است که مانع رسیدن اکسیژن به نسج آن شده و در هنگام تماس با آتش بدون تغییری در ساختارش، از شعله ور شدن آن جلوگیری می کند و تنها ممکن است تغییر رنگ دهد.

این موضوع مزیتی بزرگ در ساختمان هنگام آتش سوزی می باشد.

  • یکی دیگر از ویژگی های چسب سنگ اپوکسی انعطاف پذیری و خاصیت کششی آن ها می باشد. این موضوع موجب ایجاد قابلیت جابه جا کردن و تنظیم کردن سنگ در زمان نصب و البته پیش از گیرایی چسب شده است. در صورتی که در روش نصب با ملات جابه جاکردن و تنظیم کردن سنگ پس از اتصال کار بسیار سختی می باشد.
  • چسب سنگ مگاپوکسی قابل استفاده جهت به کار بردن در قسمت های مختلف ساختمان چه در محیط بیرونی و چه داخلی می باشد. علاوه بر این قابل استفاده هم جهت نصب سنگ و هم جهت تعمیر و یا بازسازی ساختمان می باشد.
  • یکی دیگر از ویژگی های چشمگیر چسب مگاپوکسی این است که بهترین چسب برای چسباندن سنگ به آهن و یا زیرسازی های دیگری مانند آجر، سفال، شیشه، فلز،سیمان، بتن و…که قادر به تحمل وزن باشند، است.
  • و مهم ترین ویژگی آن که موجب اطمینان شما از خرید چسب سنگ مگاپوکسی می شود، تضمین کیفیت مادام العمر آن است. در این صورت شما می توانید با خیال راحت محصول اورجینال و اصل آن را از نمایندگی های این کمپانی با هولوگرام مگاپوکسی که خود ضامن کیفیت آن است خریداری نمایید.

محصولات چسب مگاپوکسی

همانطور که بیان شد این کمپانی تولیدکننده انواع مصالح ساختمانی است که از جمله آنها انواع چسب و رزین می باشد. حال انواع چسب تولید این شرکت شامل موارد زیر می باشد:

  • مگاپوکسی PM
  • مگاپوکسی PF
  • مگاپوکسی P1
  • مگاپوکسی 69
  • مگاپوکسی H
  • مگاپوکسی MC
  • مگاپوکسی HX
  • مگاباند

جهت دریافت اطلاعات بیشتر راجع به مشخصات فنی و دستورالعمل استفاده از انواع این محصولات به صفحه چسب سنگ مگاپوکسی مراجعه کنید. علاوه بر این شما می توانید جهت مطالعه راهنمای خرید بهترین چسب سنگ نیز به مقاله مربوطه مراجعه کنید. 

نحوه استفاده از چسب مگاپوکسی

از آنجا که پیش از استفاده از چسب نیاز به داشتن آگاهی هایی می باشد، این شرکت علاوه بر اینکه دستورالعمل و مشخصات فنی محصولات را خود را به طور کامل در اختیار مشتریان خود قرار می دهد علاوه بر این اگر برای استفاده از این چسب ها مبتدی هستید و هیچ اطلاعاتی ندارید، جای هیچ نگرانی نیست، چرا که کارشناسان این کمپانی آموزش های لازم را در اختیار شما خواهند گذاشت.

حال به طور کلی نحوه استفاده از آن ها به این صورت است که در ابتدا مقادیر مشخصی از دو پارت A و B را (با توجه به نسبت ذکر شده در مشخصات فنی آن ها) جدا و به مدت 2 تا 3 دقیقه با یکدیگر مخلوط می شود. در آخر نیز چسب آماده شده را به صورت لقمه ای و در 4 گوشه سنگ و یکی دیگر در وسط آن (نقطه ثقل) سنگ زده می شود. در این صورت وزن هر سنگ تنها روی خود آن سنگ می باشد. به این ترتیب امکان ترک خوردن آن در هنگام زلزله نیز کاهش می یابد. 

تا به اینجا به معرفی کامل چسب سنگ مگاپوکسی پرداختیم اما با همه این تفاسیر چرا چسب سنگ بهترین روش چسباندن سنگ(همان نصب) سنگ است؟

دلایل برتری چسب سنگ نسبت به ملات سیمانی یا دوغاب

جهت پاسخ به پرسش بالا نیاز به مقایسه این دو روش و بیان مزایا و معایب هر یک از آنها می باشد.

معایب نصب سنگ با ملات

  • یکی از مهم ترین معایب این روش وجود احتمال جداشدن و سقوط سنگ از ساختمان می باشد. این اتفاق به دلایل مختلفی امکان دارد اتفاق بیفتد که شامل موارد زیر است:
  1. اینکه برخلاف تصور عموم که کارآماده سازی ملات(ترکیب سیمان،ماسه، آب و…) کار آسان و راحتی است؛ در صورت نداشتن مهارت و دقت کافی در آماده سازی آن میزان چسبندگی آن کاهش یافته و ممکن است سنگ به مرور زمان از ساختمان جدا شود.
  2. علاوه بر این وجود مواد آلی و سولفاتی که ممکن است در آب، سیمان و یا حتی آجر باشد موجب ضعیف شدن چسبندگی و از هم پاشیدگی ملات می شود.
  3. هم چنین رعایت نسبت ترکیب مواد با یکدیگر در آماده سازی ملات تاثیر بسزایی در میزان چسبندگی آن خواهد داشت.
  • در روش نصب سنگ احتمال تغییر رنگ سنگ علی الخصوص در سنگ های روشن مانند تراورتن های روشن وجود دارد زیرا ملات به داخل سنگ نفوذ پیدا کرده و رنگ سنگ را تغییر می دهد.
  • از مهم ترین معایب استفاده از ملات وزن بالایی است که به ساختمان وارد می کند. تصور کنید جهت نصب هر قطعه سنگ نیاز به حجم بالایی ملات نیز می باشد. این موضوع علی الخصوص در ساختمان های سنگی موجب بالارفتن بیش از حد وزن ساختمان می شود که از نظر قوانین ساختمان سازی و زلزله شناسی کار درستی نیست. در مقاله روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله می توانید اطلاعات کامل در این باره بدست آورید. 
  • نکته مهم دیگر در روش نصب سنگ با ملات که کار را کمی سخت تر می کند این است که این روش در سنگ هایی مانند سنگ های تراورتن که دارای تخلخل بالایی هستند کارآمدتر است و جهت نصب سنگ هایی مانند گرانیت که تخلخل پایینی دارند حتما باید از اسکوپ استفاده شود. هم چنین در سنگ هایی با ابعاد بزرگ مانند اسلب نیز این موضوع برقرار(باید اسکوپ زده شود) است و بهتر است از آنها در ارتفاع بلند استفاده نشود.
  • همچنین استفاده از این روش در مناطق سردسیر نیز بسیار سخت و حتی غیرممکن است و در صورت استفاده باید میزان سیمان ملات را افزایش داد که این خود در هنگام فرونشست زمین موجب ترک خوردن سنگ شود.

در صورتی که در چسب :

  • وزن وارد شده به ساختمان به میزان زیادی کاهش می یابد به گونه ای که در هر 100 مترمربع نمای ساختمان، 10 تن ملات حذف می گردد.
  • در نصب سنگ با چسب مگاپوکسی از چسبندگی و ایمنی نصب می توان اطمینان کافی بدست آورد.
  • از آنجا که نحوه استفاده از چسب به گونه ای است که قسمتهایی از سنگ فضای خالی می ماند، ساختمان عایق خوبی می تواند باشد در صورتی که در ملات پشت سنگ به طور کامل با ملات پر می شود.
  • سرعت انجام کار در این روش تقریبا 4 برابر استفاده از روش ملات است.
  • نحوه استفاده از آن برای سنگ های مختلف و با ابعاد مختلف یکسان است و نیاز به تجهیزات دیگری نمی باشد.
  • احتمال ترک خوردگی در مواقع زلزله و یا فرونشست زمین وجود ندارد و در مناطق سردسیر نیز به راحتی قابل استفاده است.
  • تاثیری در رنگ سنگ در طول زمان نخواهد گذاشت.

قیمت چسب مگاپوکسی نسبت به ملات

از آنجایی که این چسب محصولی وارداتی می باشد در دسته مصالح ساختمانی گران قیمت قرار می گیرد. اما در صورتی که برآوردی کلی از هزینه های نصب سنگ به روش ملات و چسب داشته باشیم می توانیم متوجه این موضوع شویم که هزینه های نهایی هر دو آنها تقریبا یکسان و چه بسا که کمتر هم شود. اما کیفیت و ایمنی چسب کجا و ملات کجا! زیرا هزینه های زیرسازی و آماده سازی ساختمان جهت نصب با ملات نیز کارفرما را متحمل هزینه های هنگفتی می کند که در نصب با چسب وجود ندارد. 

کلام آخر

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه رسید که استفاده از روش نصب سنگ با استفاده از چسب هم از نظر ایمنی و کیفیت کار و هم از جهت هزینه های کلی مقرون به صرفه می باشد که چسب سنگ مگاپوکسی یکی از بهترین انواع چسب موجود در بازار می باشد. مشخصات فنی و دستورالعمل استفاده از این نوع چسب به طور کامل در کنار محصولات آن وجود دارد. همچنین در صورت مبتدی بودن در استفاده از چسب سنگ نیز جای هیچ نگرانی نمی باشد زیرا کارشناسان این کمپانی آموزش های لازم در این باب را به شما خواهند داد.

با خرید چسب مگاپوکسی از نمایندگی های اصلی این کمپانی می توانید چسب مگاپوکسی را با هولوگرام مگاپوکسی خریداری نموده که دارای تضمین کیفیت می باشد.

گروه بازرگانی ایران اسلب نیز از نمایندگان اصلی این شرکت می باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و خرید این محصول می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و تمام اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کنید.

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ چسب سنگ مگاپوکسی برترین جایگزین ملات سیمانی

  1. صالحی گفت:

    سلام خسته نباشید از چسب سنگ مگا پوکسی جهت سنگهای کف پارکینگ که در اثر گرما و سرما خورده شده‌اند می‌توان استفاده کرد و قسمتهای خورده شده را پر نمود

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام،تشکر. بله چسب سنگ برای ترمیم سنگ هم کاربرد داره. در محتوایی به موضوع ترمیم سنگ توسط چسب سنگ پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =