اگر قصد خرید چسب سنگ را دارید، توصیه میکنیم قبل از هر اقدامی این مطلب را با دقت بخوانید. این مطلب به شما کمک میکند بهترین انتخاب را داشته باشید.

شاید برای شما هم این سوالات پیش آمده است که ، چرا با وجود ملات های سیمانی ، انواع چسب سنگ تولید و روانه بازار شده است ؟ چه چسب هایی برای چسباندن سنگ وجود دارد ؟ درمیان محصولات موجود در بازار کدامیک بهتر است ؟ همراه ما باشید تا پاسخ تمام این سوالات را بیابید .

چرا باید چسب سنگ را جایگزین ملات سیمانی کرد ؟

به احتمال زیاد شمایی که خواننده این مقاله اید ، کسی باشید که دست کم یکبار هم که شده با ملات سیمانی کار کرده اید یا شاهد نحوه اجرای آن از نزدیک باشید . همانطور که می دانید سابقه استفاده از سیمان زیاد است و برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد . یکی از این موارد در صنعت ساختمان مربوط به اتصال سنگ و کاشی و… به دیوارها و کف می باشد . سهولت استفاده و قیمت نسبتا مناسب ملات ، موجب محبوبیت و ترویج آن در ساختمان سازی شده است . اما آیا تا بحال به این فکر کرده اید که براثر سنگین بودن ملات سیمان چه بار اضافه ای به ساختمان تحمیل می کنید ؟ و یا اینکه براثر استفاده از ملات ؛ ازساختمان  خود در برابر، زلزله ، نشست ، نم و مشکلات ناشی از تغییرات سریع جوی ( تغییرات دمایی )  هیچ گونه حفاظتی به عمل نمی آورید ؟ و یا شاید هنگام نصب سنگ اسلب بروی دیوار شاهد شکم برداشتن سنگ بوده باشید . این موضوع حتی در برخی موارد موجب ترک و شکستگی اسلب شده است !

همه ی این معایب با ورود چسب سنگ تا حدود زیادی رفع شد .البته ناگفته نماند که هر چسبی ، خوب نیست و نمی توان از تمامی چسب ها انتظار یکسانی داشت ! به همین خاطر در این مقاله علاوه بر آشنایی با چسب های مختلف ، به معرفی یکی از برترین کمپانی های تولید کننده جهان پرداخته ایم . اما قبل از هرچیزی بهتر است شما را با ویژگی های یک چسب سنگ خوب آشنا کنیم و سپس به معرفی انواع چسب سنگ  و موارد مصرفشان بپردازیم.

بهترین چسب سنگ چگونه باید باشد؟

با توجه به معایبی که برای نصب سنگ با ملات بیان شد؛ بهترین چسب سنگ، چسبی است که بتواند نه تنها تمام معایب ملات را از بین ببرد بلکه بسیار قوی تر و بهتر از آن نیز عمل کند.

حال مهم ترین ویژگی هایی که یک چسب سنگ خوب باید داشته باشه شامل موراد زیر است:

۱.قدرت چسبندگی بالا:

مهم ترین عیب و ضعف ملات قدرت چسبندگی پایین است. به همین خاطر یک چسب خوب در گام اول چسبی است که استحکام بالایی در اتصال سنگ داشته باشد و در واقع گیرایی  بسیار بالایی داشته باشد که میزان آن در انواع چسب سنگ با توجه به ساختار آن ها متفاوت است.

۲.قابل استفاده در قسمت های مختلف ساختمان :

یکی از نکات مهم که در انتخاب چسب سنگ باید به آن دقت داشت این است که قابل استفاده برای قسمت های مختلف ساختمان چه در محیط بیرونی و چه در داخل باشد. زیرا برخی از چسب ها تنها مناسب استفاده در فضاهای داخلی هستن در صورتی که هستند چسب سنگ هایی که هم برای داخل استفاده می شوند و هم در فضای بیرونی مانند نمای ساختمان جوابگو هستند. به این ترتیب می توان گفت یک چسب سنگ خوب چسبی است که کارآیی آن هم در محیط های بیرونی و هم داخلی عالی باشد.

۳.عدم ایجاد تغییر رنگ در سنگ:

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در استفاده از ملات با آن روبرو هستیم، تغییر رنگ سنگ بعد از گذشت مدتی است. حال این مشکل علاوه بر ملات، پس از استفاده از برخی از چسب ها مانند چسب۱۲۳ و چسب های پودری نیز در سنگ ممکن است رخ دهد. به همین خاطر هنگام انتخاب چسب سنگ توجه به این موضوع نیز حائز اهمیت است.

۴.انعطاف پذیر:

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی هایی که لازمه یک چسب سنگ خوب است، دارا بودن خاصیت کششی و انعطاف پذیری است. این ویژگی هنگام وارد شدن نیروهای باد و لرزه به ساختمان بیش تر به چشم می آید. زیرا در این صورت سنگ می تواند در جای خودش کمی تکان بخورد اما از ساختمان جدا نشود. حال در استفاده از ملات از آنجا که ملات تنها مقاومت فشاری دارد و مقاومت کششی ندارد نیروی باد یا لرزه به سنگ وارد شده و از ساختمان جدا می شود.

۵.مقاوم در برابر تغییرات دما:

با توجه به اینکه یکی از دلایل ریزش سنگ نمای ساختمان می توانست نصب آن در فصول سرد و یا خیلی گرم سال باشد. آن هم به علت منقبض شدن ملات و جداشدن سنگ از ساختمان. به این ترتیب یک چسب سنگ خوب، چسبی است که در برابر تغییرات دمای هوا نیز مقاوم بوده و تغییر حجم ندهد.

۶.مقاوم در برابر فشار:

این نکته علی الخصوص برای نصب سنگ در کف مهم می باشد. یک چسب سنگ خوب باید استحکام بالایی در برابر فشارهای وارده نیز داشته باشد.

۷.ضدحریق:

از نگاه کلی استفاده از مصالح ضد حریق در ساخت و ساز جهت کاهش خسارات ساختمان در مواقع آتش سوزی از اهمیت بالایی برخوردار است. حال یکی دیگر از ویژگی هایی که یک چسب سنگ خوب می تواند داشته باشد، مقاومت آن در دماهای بالا است.

۸.تضمین کیفیت:

به طور کلی مهم ترین ویژگی یک چسب سنگ خوب که موجب اطمینان شما از خرید چسب سنگ می شود، دارابودن ضمانت کیفیت آن است. تضمین کیفیت مادام العمر یک محصول می تواند نشان دهنده کیفیت بالای آن محصول باشد.

انواع چسب سنگ برحسب ساختار

1.چسب سنگ پلی استر

این چسب ها برپایه پلی استر هستند و به دلیل هزینه نسبتا پایین ، سهولت در استفاده و سرعت عمل ، جزء اولین انتخاب سازندگان به شمار می رود . در تمام کارهای ساختمانی برای درزگیری یا چسباندن می توان از آن ها استفاده نمود . اما به دلیل دوام نامطلوب در برابر تغییرات سریع دمایی ، چندان مناسب بخش های بیرونی ساختمان نمی باشند . این چسب ها در مقایسه با نوع اپوکسی پایداری نسبتا بیشتری در برابر تغییر رنگ تحت اشعه ماوراء بنفش دارند . اما زمانی که صحبت از استحکام و قدرت چسب به میان باشد ، چسب مگاپوکسی حرف اول را میزند .

این محصولات در دمای اتاق قابلیت نگهداری دارند و نباید در دمایی بالاتر از 75 درجه فارنهایت ( 24 درجه سانتی گراد ) قرار گیرند .چراکه گرما و سرمای زیاد تاثیر منفی بر عمر مفید این چسب ها می گذارد . بنابراین از قرار دادن آن ها در زیر نور آفتاب یا شرایطی که امکان انجماد یا ذوب داشته باشد ، حتما خودداری نمایید .

از آنجایی که آب بندی سطوح جزء جداناشدنی از کارهای سنگی است . چند نمونه از بهترین مواد پوششی سطح ( همه سطوح ) برای آب بندی و … معرفی کرده ایم .

2.چسب سنگ اپوکسی

چسب های اپوکسی جزء چسب های خمیری شکلی هستند که در بسته های یک جزئی و دوجرئی به بازار عرضه می شوند .

در چسب های اپوکسی تک جزء ، تمام اجزای فرموله شده  ، از قبل باهم مخلوط شده و معمولا برای واکنش به دمای بالایی نیاز دارند . این محصولات در دمای پایین ، در یخچال و حتی فریزر نگهداری می شوند . اما نوع دوجزئی متشکل از دو پارت مجزاست که باید قبل از استفاده به مقدار معین ( مطابق با نسبت اختلاط  درج شده ) با یکدیگر ترکیب شوند تا به چسبندگی مطلوب برسند . از آنجایی که این چسب ها بلافاصله بعد از ترکیب ، سفت می شوند . باید به محض ترکیب مورد استفاده قرار گیرند . چنانچه مقداری از آن اضافه آمد ، به هیچ عنوان به داخل ظرف اصلی برنگردانید و آن را دور بریزید .

از ویژگی های اصلی اپوکسی می توان به استحکام فیزیکی و مکانیکی بسیار خوب ، مقاومت بالا در برابر تغییرات حرارتی ( انجماد و ذوب ) و سرعت بالا  اشاره کرد . این دسته از چسب ها را می توان به گونه ای تولید کرد که زمان عمل آوری متفاوتی داشته باشند ، تا به این ترتیب بتوان از آن ها در کاربردهای مختلفی استفاده نمود . این چسب ها تحمل دمای بسیار زیاد را دارند و از قیمت بیشتری در مقایسه با نوع پلی استری برخوردارند .

اپوکسی بهترین چسب سنگ برای داشتن اتصالی  قوی و محکم بروی انواع سنگ ( حتی سنگ سخت و صافی همچون گرانیت ) است . این چسب جزء معدود چسب هایی است که برای کاربردهای مختلف داخلی و خارجی پیشنهاد می شود .

انواع چسب اپوکسی :

  • چسب اپوکسی معمولی ( در دمای محیط)
  • چسب اپوکسی حرارتی ( نیاز به دمای بالا برای انجام واکنش دارد)
  • چسب اپوکسی UV

چسب های اپوکسی معمولی :

چسب هایی دوجزئی که چسبندگی خوبی بروی بسترهای مختلف از خود نشان می دهند و برای چسباندن متریال مختلفی همچون فلزات ، شیشه ، بتن ، سنگ ، چوب ، کاشی ، سرامیک و بسیاری از پلاستیک ها استفاده می شوند .این محصول ساختارشیمیایی قوی دارد و در برابر عوامل بیرونی ( مثل شرایط آب و هوایی و … ) از دوام بسار بالایی برخوردار است . این چسب ها در دمای اتاق قابل نگهداری هستند و برای استفاده باید به مقدار صحیح دوپارت آن را با هم ترکیب کرد .

چسب اپوکسی حرارتی :

این چسب ها به دو صورت تک جزء  و دو جزء مورد استفاده قرا می گیرند . چسب های اپوکسی حرارتی دارای ساختار محکم تر و سفت تری هستند و دارای دمای انتقال زیادی می باشند . از نوع دو جزئی این چسب ها عمدتا برای کاربردهای مقاوم دربرابر درجه حرارت بالا ، مانند بازار هوافضا و تولید خودرو استفاده می شود . در نوع تک جزئی به دلیل از پیش مخلوط بودن اجزاء نگرانی در مورد مشکلات درصد اختلاط وجود ندارد و برای نگهداری به دمای بسیار پایین نیاز است . استفاده از چسب های اپوکسی تک جزئی در سال های اخیر به ویژه در مونتاژ لوازم الکترونیکی اهمیت زیای یافته است .

چسب اپوکسی UV :

چسب هایی که بوسیله جذب اشعه ماوراء بنفش (UV) واکنش می دهد وبرای مونتاژ لوازم الکترونیکی و اتصالات عمومی مانند ماژول سنسور تصویر ، پانل صفحه نمایش و … مورد استفاده قرار می گیرند .

3.چسب سنگ های پودری

البته در بازار چسب های دیگری هم وجود دارد که برای اتصال کاشی و سنگ استفاده می شوند . از جمله این چسب ها ، چسب های پودری هستند که اغلب  با نام چسب کاشی شناخته می شوند . چسب هایی برپایه سیمان ، رزین های پودری و پلیمر که با افزودن آب به آن ها ، مورد استفاده قرار می گیرند . چسب های پودری به دلیل وجود همزمان رزین با الیاف و آب ، انعطاف پذیری و چسبندگی نسبتا خوبی دارند و برای چسباندن انواع سرامیک ، سنگ ، کاشی و آجر به کار می روند . این چسب ها به دلیل وجود پلیمرخاصی که دارند ، بعد از خشک شدن ، نسبت به رطوبت مقاوم می شوند . لازم به ذکر است که این چسب ها به دلیل ترکیباتی که دارند ، مناسب استفاده بروی سطوح گچی نیستند .

معرفی چسب سنگ های موجود در بازار

میکا ، ملیکا ، جلاسنج ، راگا و … از جمله چسب های نسبتا معمولی هستند که شاید نام آن ها را شنیده باشید . این چسب های دوجزئی و بر پایه پلی استر هستند که جزء دوم آن ها ( سخت کننده اش ) به صورت جداگانه و در تیوب عرضه می شود . از این چسب ها در صنعت ، ساختمان سازی ، نماکاری و مصارف خانگی می توان استفاده نمود . از جمله ویژگی های این چسب‌هاعبارتند از :

  • زمان خشک شدن مناسب در فصل های مختلف
  • کیفیت ظاهری و داخلی زیاد
  • مقاومت خوب در آب ، سرما و گرما
  • قابلیت تراشکاری و سنباده خوری
  • تغییر حجم ناچیز
  • امکان اضافه کردن رنگ به این چسب برای دستیابی به رنگ موردنظر وجود دارد.

نکات ضروری در استفاده از چسب سنگ های دوجزیی

چسب سنگ های دوجزئی علاوه بر چسباندن سنگ به سطوح مختلف ، برای تعمیرات سنگ ( نظیر ترمیم ، درزگیری ) ، اتصال آهن به سیمان ، اتصال سنگ های مصنوعی و چسباندن صفحات چندلایه ای به هم و… نیز به کار می رود .سرعت کار با استفاده از این چسب ها بالاست ، گیرایی زیادی دارند و به سرعت خشک می شوند . البته تحت برندهای مختلفی دربازار وجود دارند . از این رو نمی توان توقع عملکرد و نتیجه یکسانی از آن ها داشت .مساله دیگر درخصوص نحوه ترکیب و تهیه این چسب هاست که برای دستیابی به نتیجه ای مطلوب می بایست مطابق با دستورالعمل های درج شده بروی هر محصول عمل کرد . اما یکسری از اصول در تمام چسب ها یکسان است که در ادامه به آن پرداخته ایم .

تهیه چسب سنگ و نکات آن

همانطورکه گفته شد این چسب ها در دو جزء مجزا تهیه شده اند ،که هر کدام در قوطی هایی ( با رنگ درب مختلف ) نگهداری می شوند . نسبت اختلاط این مواد با هم 1 به 1 است که باید به میزان آن دقت شود . برای برداشتن مواد از هر پارت نیز ، باید از کاردک جداگانه ای استفاده شود . همینطور برای مخلوط کردن دو جزء با همدیگر نیز باید از کاردک تمیز و عاری از هریکی از این دو جزء باشد .

موضوع مهم دیگر در رابطه با نحوه ترکیب مواد است . بعد از آن که به نسبت مساوی از هرکدام برداشتیم ،  به صورت دایره ای به مخلوط کردن این دو اقدام می کنیم. این کار موجب یکنواختی و یکدست شدن خمیر حاصل می شود . سطحی که برای این منظور انتخاب می کنیم می تواند سرامیک یا سنگی با نرخ جذب آب پایین باشد .

برای مخلوط کردن دوجزء باهم حدود 3 دقیقه وقت لازم است تا این اختلاط به خوبی صورت پذیرد . درغیر اینصورت چسب کارایی لازم را نخواهد داشت .

بعد از آنکه خمیر یکدست و نرمی حاصل شد ، به اندازه حدود 60 گرم ( به اصطلاح اندازه یک گردو ) از آن را در نقاط مختلف سنگ به صورت قیفی شکل ( فرمی شبیه قیف بستنی ) قرار می دهیم . نکته جالب درخصوص این چسب ها ویسکوزیته بالاست که مانع از ریختن چسب می شود .حتی اگر گالن آن را سرازیر کنید !

هرچسب بنابر شرایط ساخت ، مدت زمان گیرایی ، مدت زمان انجام کار و خشک شدن کامل و … متفاوت است که باید برای اطلاع دقیق به دستورات محصول مراجعه کرد .

مثلا در چسب سنگ مگاپوکسی PF زمان انجام کار 3 الی 5 دقیقه است و حداقل و حداکثر زمان گیرایی به ترتیب 15 دقیقه و 24 ساعت است . درحالیکه در چسب سنگ مگاپوکسی PM تا 45 دقیقه زمان کار ، 4 الی 6 ساعت حداقل زمان گیرایی و 24 ساعت زمان گیرایی کامل لحاظ شده است .

مواردی همچون مقاومت فشاری ، مقاومت کششی ، مقاومت خمشی و مقاومت کششی برشی نیز در هریک از این چسب ها مقدار متفاوتی دارد که برای دریافت کامل این اطلاعات بهتر است به لینک زیر مراجعه کنید .

اطلاعات چسب سنگ مگاپوکسی PF

اطلاعات چسب سنگ مگاپوکسی PM

نکات تهیه چسب سنگ های دوجزئی مگاپوکسی

مهیا نمودن بستر زیرکار و نحوه اجرا

هرلیتر چسب وزنی معادل 4/1 کیلوگرم دارد که متراژی بین 1 تا 3 متر مربع را پوشش می دهد . میزان این متراژ رابطه مستقیمی با ابعاد و وزن سنگ ، شاقول بودن و تمیزی زیر کار و ارتفاع ساختمان دارد .

چسب سنگ های دوجزئی برپایه رزین اپوکسی قابلیت چسبندگی بروی سطوح زیرکار مختلفی همچون بتن ، فلز ، چوب ، شیشه و … دارند . که در این بین شاهد کاربرد فراوان آن ها بروی سازه های فلزی ، بتنی و آجری هستیم . نکته ای که لازم است به آن اشاره کرد این است که برای استفاده روی هرسطح می بایست شرایط لازم برای زیرکار فراهم گردد .

مثلا به هنگام استفاده از این چسب برای چسباندن سنگ به آهن می بایست قبل از هر اقدامی ، آهن را بقدری ساب دهید که به رنگ نقره ای آن برسید . درواقع وجود هرگونه لایه رنگی ، روغن ضد زنگ و حتی اکسید آهن در عدم چسبندگی و کارایی سنگ تاثیر بسزایی دارد .

مورد دیگر ساب دادن توری پشت سنگ است . البته این کار تنها در قسمت های اتصال لازم است و نباید کل توری پشت سنگ را ازبین برد .

در خصوص چسباندن سنگ هایی با ابعاد بزرگ برای اطمینان بیشتر می توان از انکر یا پیچ های فولادی ضد زنگ با استفاده از همان تکنیک نقطه ای چسب استفاده کرد .

به هنگام چیدن و اتصال سنگ ها کنار یکدیگر باید فاصله ی بین هردو قطعه ( فاصله بندکشی ) را در حدود 3 میلی متر قرار داد چراکه سنگ دچار انقباض و انبساط می شود و این کار از شکسته شدن سنگ به هنگام منبسط شدن در گرما پیش گیری می کند .

لقمه گذاری سنگ در هرچهارگوش و نقطه ثقل سنگ انجام می شود . درواقع این لقمه ها حدود ده درصد از مساحت سنگ را به صورت پراکنده می پوشانند . ضخامت این لقمه ها حداقل 3 میلی متر و حداکثر 60 میلی متر می باشد .

چسب های مگاپوکسی در شرایط سرد و مرطوب به خوبی جواب می دهند و استحکام بسیار مناسبی پس از غوطه ور شدن در آب دارند ( ضد آب اند ) . عوامل اکسید کننده نیز از جمله مواد ناسازگار با آن است . این چسب ها از پایداری و واکنش پذیری مناسبی برخوردارند .

در چسب سنگ های مگاپوکسی بهترین روش استفاده این است که حدود 90درصد از PM و حدود 10 درصد از PF استفاده شود . حداقل دمای کارکردن با هرکدام از چسب سنگ ها ممکن است با هم کمی متفاوت باشد . مثلا در نوع PM ، 15 درجه سانتی گراد و در PF ، 10 درجه سانتی گراد است . چنانچه دمای محیط کار کمتر از حد مجاز باشد می بایست قبل از باز کردن درب گالن چسب آن را در ظرف آب گرم قرار داد و پس از آن اقدام به برداشتن چسب نمود .

چسب سنگ های مگاپوکسی

نکات ایمنی استفاده از چسب سنگ ها

  1. استنشاق : مواد ممکن است برای غشاهای مخاطی و مجاری تنفسی تحریک کننده باشند .
  2. تماس با پوست : درصورت تماس با پوست موجب تحریک و درماتیت تماسی آلرژیک می شود .
  3. بلع : بلع می تواند منجر به تهوع ، استفراغ و تحریک دستگاه گوارش شود.

درصورت آلوده شدن پوست ، مو و چشم باید قسمت مورد نظر را حدود 15 دقیقه با آب جاری بشویید. در صورت تماس با دهان نیز باید دهان را با آب بشویید. چنانچه چسب بلعیده شده باشد ، شخص را وادار به استفراغ نکنید. یک لیوان آب بدهید تا بنوشد. هرگز چیزی از طریق دهان به بیمار بیهوش ندهید. اگر استفراغ رخ داد، آب بیشتری به او دهید و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

نکات نگهداری

در جای خشک ، خنک و دارای تهویه مناسب و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود. همچنین از مواد غذایی نیز دور نگه داشته شود .ظرف را در حالت ایستاده قرار دهید و از منابع گرما و اشتعال زا دور نگه دارید . ظروف را در صورت عدم استفاده در بسته نگه دارید و به طور مرتب از نظر نشت کردن چک کنید

چسب مگاپوکسی ، قوی ترین چسب سنگ دنیا

چسب های مگاپوکسی از قوی ترین چسب سنگ های موجود در دنیا هستند . این چسب محصول کمپانی مگاپوکسی از کشور استرالیاست و در سراسر دنیا ، نمایندگی فعال دارد . شرکت مگاپوکسی به واسطه کیفیت بی نظیر در تولید محصولات چسب و رزین ، موفق به کسب جایگاه ویژه ای در صنایع مختلف ( اعم از کشتی سازی ، الکترونیک ، ساختمان ) شده است . باتوجه به اینکه موضوع مورد بحث ما در رابطه با ساختمان است بنابراین تنها به بررسی چسب های ساختمانی آن می پردازیم .

چسب سنگ های تولیدی این شرکت دارای ساختاری دوجزئی ( پارت A , B ) و برپایه اپوکسی می باشند .

مگاپوکسی PM ، مگاپوکسی PF ،  مگاپوکسی 69 ، مگاباند و…  از جمله چسب های مصرفی در حوزه ساختمانی هستند که هرکدام مشخصات فنی و دستورالمعل های خاص خود را دارند . همه ی این نکات و بایدها و نبایدها به طور کامل آموزش داده شده است . به همین خاطر هرکسی قادر به استفاده از این چسب هاست ، حتی اگر تابحال از چسب سنگ نما و … استفاده نکرده باشد !

دلایل برتری چسب های مگاپوکسی نسبت به سایرچسب ها

  • برخلاف بسیاری از چسب سنگ های موجود در بازار ، چسب های مگاپوکسی قابلیت اتصال بروی تمام سطوح ( بتن ، شیشه ، چوب ، کاشی و… ) را با حداکثر گیرایی دارد .
  • سرعت خشک شدن این چسب ها بالاست و نسبت به تغییرات دمایی بسیار مقاوم هستند .
  • خاصیت کششی بسیار مناسب این محصولات موجب نصبی راحت و دقیق می شود .
  • فرمول ساختاری چسب های مگاپوکسی به نحوی ساخته شده است که ضد حریق باشند .
  • کاربا این محصولات راحت است و سرعت عمل را تا 4 برابر افزایش می دهد .
  • برخلاف چسب های پودری که به ازای هرمترمربع ، مقدار قابل توجهی ملات چسبی نیاز است ؛ چسب های مگاپوکسی تنها با چند لقمه ، محکم ترین اتصالات را ایجاد می کنند . تنها کافی است خمیر تهیه شده از مخلوط دو پارت را به صورت لقمه ای در چهارگوشه سنگ و مرکز ثقل سنگ قرا دهید . به این ترتیب علاوه بر صرفه جویی ، مانع ازتحمیل بار مرده به ساختمان می شوید . این نحوه کاربرد چسب های خمیری مگاپوکسی موجب عایق شدن ساختمان هم می شود . چرا که فضای خالی مابین دیوار و سنگ زیاد است .
  • لقمه ای از چسب که در مرکز ثقل ( وسط ) سنگ می گذارند ، باعث می شود که وزن سنگ بروی خودش اعمال شود . این کار تا حد زیادی مانع از ترک خوردگی سنگ می شود . به این ترتیب مقاومت ساختمان در برابر زلزله نیز افزایش می یابد .
    این محصولات دربرابر فشار مستحکم هستند و در دمای مابین +90 تا -30 درجه سانتی گراد بدون هیچ تنش و نرم شدگی ، قوام خود را حفظ می کنند .

حال متوجه شدید که چرا وقتی قرار بر معرفی بهترین چسب برای چسباندن سنگ باشد ، نام محصولات مگاپوکسی برروی زبان هاست .

 

بررسی و مقایسه انواع چسب سنگ

در بازار چسب سنگ های مختلفی با نام های مختلف وجود دارد که تعدادی از آنها عبارتند از:

  • جلاسنج
  • مگاتایت
  • راگا
  • مگااستون
  • میکا
  • ملیکا
  • مگاپوکسی

از این رو در جدول زیر تمامی اطلاعات و ویژگی های این چند نوع چسب سنگ را گردآورده ایم که با نگاه کوتاهی به آن هم به پاسخ پرسش بالا می رسید و هم با ویژگی ها آن ها آشنا می شوید.

پیش از آن لازم به ذکر است در میان انواع چسب سنگ تعدادی از آن ها بر پایه اپوکسی بوده و تعدادی بر پایه پلی استر. چسب سنگ هایی که بر پایه پلی استر هستند بهتر است در فضای داخلی استفاده شوند اما ساختار چسب سنگ های بر پایه اپوکسی به گونه ای است که مناسب استفاده هم در فضای داخلی هستند و هم خارجی.

معرفی بهترین محصولات آب بندی و پوششی انواع سطوح

همانطور که پیش تر اشاره کردیم این شرکت علاوه بر تولیدات چسبی ، رزین های باکیفیتی با نام های مگاپوکسی H، مگاپوکسی HX ،  مگاپوکسی MC  تولید نموده است .

مگاپوکسی H با نفوذ عمیق به داخل شکاف ها ، موجب استحکام سنگ می شوند . همچنین نقش موثری در ساب خوردن و صیقلی شدن سنگ دارد . از این رزین در کارخانجات سنگبری  برای استحکام بخشی هرچه بیشتر انواع سنگ های ساختمانی می شود .

مگاپوکسی HX جهت اسلب های طبیعی برای پیشگیری از صدمات ناشی از برش ، نصب ، حمل و نقل ، توری زدن ، مش نمودن پشت سنگ و پرکردن تخلخل های سنگ ، به صورت شفاف استفاده می شود . همچنین از این رزین می توان به عنوان پوششی محافظ جهت آب بندی انواع سطوح استفاده کرد . از دیگر موارد مصرف رزین مگاپوکسی HX برای مصارف گوناگونی همچون :

  • درزگیری بتن های ترک خورده
  • جایگزین گروت
  • معابر ماشین رو و ریل آهن ، پل ها
  • ضد لغزنده کردن سطوح

مگاپوکسی MC  رزینی با پایه اپوکسی رنگی که از دو نوع نامبرده بالا غلیظ تر است و برای پوشش استخرها ( آب بندی و رنگ ) ، نماها و سالن های تولیدی ، چاله آسانسورها ، اسکلت فلزی ، کشتی سازی و آب بندی سرویس های بهداشتی زیرکاشی ، سنگ و … می باشد . این رزین به عنوان پوشش بهداشتی و ضد گرد و غبار برای کف و دیوارها به کار گفته می شود .از بارزترین مزایای این محصول ضدخش بودن آن است . همچنین به عنوان رنگ هم می توان از آن استفاده نمود .

نصب سنگ با ملات چه معایبی دارد؟

از جمله معایب ملات عبارتند از: چسبندگی پایین، وزن بالا، نیاز به مهارت بالا در تهیه ملات وجود دارد، احتمال شکم برداشتن و تغییر رنگ سنگ

انواع چسب سنگ موجود در بازار شامل چه مواردی است؟

چسب سنگ مگاپوکسی، چسب جلاسنج، چسب سنگ راگا و…

در حال حاضر بهترین چسب سنگ موجود در بازار چیست؟

چسب سنگ مگاپوکسی قوی‌ترین چسب مگاپوکسی موجود در بازار است.

نوشته های مرتبط

21 فکر در مورد “ انواع چسب سنگ را می شناسید ؟

  1. دانا مرادی گفت:

    درود سپاس
    ممنون توضیحات عالی ودقیق
    من تابلو هنری درست میکنم کاشی شکسته برای وصل کردن و نصب کاشی به فلز مگاپوکسی خوبه آیا تابلو ۲در۲هست کاشی ۴میل هست ودر فضای بیرونه ممنونم لطفا نظرتون رو بگید سپاسگزارم

  2. مصطفی گفت:

    سلام . بعضی از سنگ های نماکاریم به عرض ۶ سانت و طول های ۱ الی ۲ متر کنده شدن . با چه چسبی بچسبونیم با توجه به اینکه امکان پیچ و رول پلاک هم به علت عرض کمش نداره؟

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام و درود
      شما بهتر است خمیر سیمان به صورت نرم و رقیق درست کنید و با استفاده از آن سنگ را سرجای خود بچسبانید. البته از چسب هم می تونید استفاده کنید اما هزینه اش بیشتر می شود.

  3. مهدی گفت:

    بسیار عالی و آموزنده

    1. ممنوونم. خوشحالم که براتون مفید بوده

    2. حسن تقوی گفت:

      سلام خسته نباشید
      من میخوام سرامیک را روی سنگ بچسبانم، مکان زندگی ما شمال هست و بارندگی،و جایی که میخواهم این کار را انجام دهم بیرون ساختمان و بدیهیست که در هر صورت با اب تماس پیدا میکند. از چه چسبی استفاده کنم، طبق نوشته باید از چسب مگاپوکسی استفاده کنم، اگر لطف کنید و بفرمایید که از کدام یک از محصولات موجود در ایران اسفاده کنم بهتره،ممنون

      1. کیوان شاهین گفت:

        سلام خدمت شما دوست عزیز.
        این چسب توانایی چسبیدن روی سطوح بسیار زیادی رو داره و اگر خوب چسبیده بشه (گرد و خاک بینش نباشه / بین سطح سنگ و سرامیک مواد مزاحمی مثل توری سنگ یا اپوکسی وجود نداشته باشه) میتونه سالیان سال براتون چسبندگی ایجاد کنه. این چسب رقیبی نداره توی بازار و اگر کار شما حساس هست پیشنهاد میکنم حتما از این چسب استرالیایی استفاده کنید

  4. محسن گفت:

    تشکر خیای کامل و دقیق بود

  5. محسن گفت:

    خیلی اطلاعاتتون عالی بود ممنون از همه سایت ها دقیق تر و جامع تر بود

    1. با سلام . با تشکر از شما دوست عزیز

      1. محمدعلی بلوچی گفت:

        سلام برای سرامیک نما چه چسبی بخرم که مادام العمر کار کنه؟؟

  6. رسول گنجی گفت:

    سلام اطلاعاتتون خیلی خوب و جامع بود
    بااین اوصاف که شما توضیح داده اید مگاپوکسی بهتر از بقیه چسبای بازاره. من خودم قبلا با این چسب آشنایی داشتم اما با توضیحات شما از کیفیتش تقریبا مطمئن شدم. فقط کاش قیمت های آن گذاشته بودین.

    1. درود جناب گنجی عزیز. ممنوون از شما.
      در رابطه با کیفیت کاملا تضمین شده هستند چسب های مگاپوکسی و از این بابت خیالتون کاملا راحت باشه. از نظر مقایسه هم اصلا قابل قیاس نیستند و ما بعد از اطمینان از بازخوردی که از پروژه های مختلف داشتیم، تصمیم گرفتیم نمایندگی این محصول را برعهده بگیریم. درخصوص قیمت هم می تونید با پشتیان واتس آپ یا شماره های درج شده در سایت درتماس باشید.

  7. رحیم ضیائی گفت:

    به نظر شما الان ملات به صرفه تر هست یا چسب سنگ ؟

    1. زهرا هارونی گفت:

      درود جناب ضیائی
      طبیعتا قیمت ملات کمتره و بنظر اقتصادی تر میاد اما به هیچ عنوان قابل قیاس با چسب سنگ نیست!بنظرم قبل از قیمت این را درنظر داشته باشید که بعد چندسال امکان جداشدن سنگ از ملات خیلی زیاده و لازمه که پیچ ورولپلاک کنید نمارا.درصورتیکه بااستفاده از چسب نیاز به این دوباره کاری ها هم نخواهد بود .

      1. Azadi گفت:

        شما اگر اسکوپ با سیم استفاده کنید و بعدش با ملات سیمانی کار کنید عمرا اگه کنده بشه

  8. عسکز گفت:

    سلام سنگی که شوره میزنه و زردی بر اثر چسب ۱۲۳ ایجاد میشه باید چکار کنیم در ضمن اطلاعات شما عالی هستش

    1. زهرا هارونی گفت:

      باسلام ممنوون از حسن نظرتون.
      به طور کل استفاده از چسب ۱۲۳ برای نصب سنگ ، کار اشتباهی و اگر هم استفاده بشه تنها برای نگهداشتن سنگ برای دوغاب ریزی ، چراکه ساختار این چسب ها به نحوی است که بعد از مدت خیلی کوتاه با سنگ واکنش میده و نتیجش لک هایی که در روی سنگ نمایان میشه . به همین خاطر توصیه ما به استفاده از چسب های مخصوص سنگ کاری یعنی مگاپوکسی هست . در خصوص شوره هم علل مختلفی داره مثل عدم استفاده از آب چکان مناسب ، رطوبت و تابش شدید آفتاب به سنگ که املاح موجود در سنگ را به سطح هدایت میکنه ( بعضا در تراورتن ها ).

      1. داوود گفت:

        زردی سنگ بعدیه مدت ازبین میره وجاهایی کارمیشه اوایل هرچه بیشترافتاب بخوره زردی زودترازبین میره

        1. کیوان شاهین گفت:

          سلام داوود جان،
          بطور کلی استفاده از این چسب خیلی پیشنهاد نمیشه مخصوصا برای سنگ های سفید توی نما!
          همه ما میدونیم که ممکنه این چسب ها رنگشون بپره بعد از مدتی یا کمرنگ بشه ولی خب چه کاریه؟!!
          چسبایی هست مثل همین چسب سه دقیقه ای مگاپوکسی که خیلی راحت مثل این چسب عمل میکنند و مخصوص سنگ هم هستند و استفاده ازشون توی پروژه ها بشدت توصیه میشه و از همه مهمتر اینکه اصلا زرد نمیشن!

    2. Azadi گفت:

      منم سنگ کارم توصیه میکنم چسب ۱۲۳ رو از پشت به سنگ بزنید تا زردی خودشو نشون نده و حتما حتمااااا از اسکوپ و سیم استفاده کنید اینجوری به هیچ عنوان سنگ جدا نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 19 =