نمای ساختمان به عنوان پوششی عایق از ساختمان در برابر عوامل بیرونی محافظت می کند و عمر ساختمان را افزایش می دهد . علاوه بر این ، موجب زیبایی و نمایش شکوه ساختمان می شود . نما انواع مختلفی دارد و از مصالح گوناگونی برای این منظور می توان بهره برد . یکی از محبوب ترین آن نمای رومی است که برگرفته از امپراطوری روم باستان و ایران می باشد . نمای رومی به دلیل ستون ها بلند مزین به سرستون های مجلل ؛ پنجره ها بزرگ و کشیده ، ورودی مجلل ساختمان ؛ حس کاخ نشینی را تداعی می کند . شاید این مهم ترین دلیل رواج چنین سبک نما در کشورمان ، در چندسال اخیر باشد ! این نما ، جزء نماهای روشن و تک رنگی است که برای اجرا از سیمان یا سنگ استفاده می شود . نمای رومی سیمانی در مقایسه با سنگ مقرون بصرفه تر است و رنگ کاملا سفید و مات به ساختمان می دهد . همچنین سرعت کار بیشتر است و زمان کمتری برای اتمام کار نیاز است . پس چنانچه موارد ذکر شده جزء اولویت های شماست ، سیمان پیشنهاد مناسبی است .

امروزه سیمان های متنوعی برای مصارف گوناگون همچون نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

انواع نمای سیمانی

  • نمای سیمان سفید
  • نمای سیمان شسته
  • نمای سیمانی تخته ماله
  • نمای تگرگی و ماهوتی
  • نمای تیشه ای ( چکشی )
  • نمای سیمانی آبساب و موزائیک شسته
  • نمای خراشی

نحوه اجرای نمای رومی سیمانی

برای اجرای نمای رومی سیمانی قبل از هرچیزی باید شاسی کشی توسط توری رابیتس انجام شود . پس از اتمام جوشکاری به منظور فراهم کردن سطحی مناسب برای سیمان کاری ، روی توری ها را از ملات ( ملات سیمان و پودرسنگ ) می پوشانند . بعد از آن برای داشتن سطح کاملا یکدست و صاف ، کروم بندی های طولی و ارتفاعی انجام می شود . کیفیت ملات ساخته شده برای این مرحله از جمله نکات مهمی است که درصورت بی دقتی می تواند احتمال کنده شدن ملات از دیوار را افزایش دهد . بنابراین از کاربرد ماسه با دانه بندی نامناسب ، سیمان بی کیفیت و استفاده از سیمان به مقدار کم و نوع نا مرغوب ، اجتناب ورزید . به این ترتیب زیرسازی اولیه به پایان رسیده و نوبت به اندودسیمانی می رسد.


نکات مهم در اجرای نمای سیمانی

1. مرطوب بودن سطح زیرین قبل از اجرای اندود سیمانی ، موجب چسبندگی مناسب ملات به سطح نما می شود .

2. بعد از اجرای اندودسیمانی به منظور عمل آوری بتن ، روزانه 2 الی 3 مرتبه به اندود سیمانی باید آب داده شود . (این کار، باید بمدت یک هفته مرتبا تکرار شود)

3. در چنین نماهایی معمولا بعد از مدتی ، به دلیل نشست ساختمان و انبساط و انقباض هایی که پیش می آید ، نما دچار ترک می شود .این معضل خصوصا در سطوح بزرگ بیشتر به چشم می خورد . البته برای رفع این مشکل ترفندهایی همچون استفاده از رنگ های نانو و توجه به دمای محیط ( حداقل دمای محیطی در زمان اجرا ، 5 درجه سانتی گراد یا بیشتر باشد تا از یخ زدگی و فساد سیمان جلوگیری شود ) وجود دارد که تا حد امکان مانع از بروز این مشکل گردد .

مدت زمان اجرا

یکی از نکاتی که در زمان اجرای این نما اهمیت دارد ، شرایط آب و هوایی است . چراکه در خشک شدن ملات بتن و ماسه سیمان تاثیرگذار است . متراژ و ارتفاع ساختمان ، المان ها و جزئیات طرح نما  و سطح مورد نظر برای اجرا از دیگر مواردی است که بر مدت زمان اجرا تاثیرگذار است .


تاثیر مهارت سیمان کار در اجرای نما

از مهم ترین مواردی که در نمای سیمانی باید به آن توجه کرد ، سپردن کار به تیم متخصص و باتجربه است . اجرای صحیح و اصولی این کار تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و عمر نما دارد . به همین خاطر اگر تصمیم شما به استفاده از سیمان برای نماست ، حتما این مورد را جدی بگیرید . یک استادکار ماهر باید : انواع سیمان ، موارد استفاده هرکدام ، ترکیب صحیح و ساخت ملات مناسب ، تشخیص اشکال هندسی و نقشه خوانی ، کروم بندی ، آسترکشی ، لیسه کشی ، انبار کردن اصولی مصالح  ، سیمان کاری در قسمت های تنگ و ارتفاعات را بداند و به تمام فوت و فن های کار مسلط باشد .

قیمت نمای رومی سیمانی

قیمت نمای سیمانی در مقایسه با دیگر نماها همچون سنگ کمتر است و در تعیین آن عواملی همچون: محل احداث بنا ، کیفیت مصالح و نوع نمای مصرفی ، خبره بودن نیروی انسانی و … دخیل می باشد .

بالاخره نمای رومی سیمانی مناسب است یا خیر ؟

حقیقتا این پرسش را به صراحت نمی توان پاسخ داد و این شما هستید که برحسب اولویت هایتان باید تصمیم بگیرید  که برای نمای رومی خود از سنگ استفاده کنید یا سیمان ! اما برای یافتن پاسخی روشن تر ، فکر می کنم پرداختن به مزایا و معایب نمای رومی سیمانی از طریق مقایسه با رقیب سرسختش یعنی سنگ ، بد نباشد .طبیعتا هیچ مصالحی نمی تواند اصالت و شکوه سنگ را داشته باشد . سنگ جان دارد و نفس می کشد و شما  آن را به خوبی حس می کنید . سنگ نما برخلاف سیمان ، به طور مطلق یکدست نیست و بازه رنگی آن هرچقدرهم که محدود باشد اما به نما رنگ و روی تازه می بخشد و چشم را از یکنواختی نجات می دهد . در صورتی که سیمان رنگ سفید یکدست و مصنوعی دارد.برخلاف سیمان که رنگ و روی ماتی دارد؛  سنگ ساب پذیر است و ظاهری درخشان به ساختمان می دهد ؛ این ویژگی علاوه بر تاثیربصری ، موجب نظافت راحت تر سنگ می شود.

سنگ نماهای ارزان قیمت کدامند ؟

از آنجایی که در نماهای کلاسیک (رومی ) المان های زیادی به کار می رود ، ظرافت و طرحشان هم تاثیر زیادی در نتیجه کار می گذارد . درست است که سیمان نرم و منعطف است و کار با آن راحت تر است ،  اما ظرافت این المان های تزیینی در نوع سیمانی بسیار کمتر از سنگی است . بنابراین در نمای سیمانی باید از این زیبایی چشم پوشی کرد .

مورد مهم دیگر که جدای از نوع سبک همیشه مطرح بوده است ؛ طول عمر و دوام نماست . طبیعتا سنگ جزء مصالح بادوامی است که حتی با گذشت سالیان طولانی استوار باقی می ماند و مراقبت راحت تری دارد . همچنین درصورت کدرشدن و بروز مشکل ، به دلیل امکان آب بندی و ساب پذیری مجدد ، می توان آن را به روزهای اولش بازگرداند که این خود مزیتی بزرگ است .


ازآنجایی که نمای سیمانی از ترکیب موادی همچون آهک ، سیلیس ، رس و اکسیدهای معدنی تشکیل شده است ؛ به لحاظ مقاومت و دوام ، به هیچ عنوان قابل قیاس با سنگ نیست . از طرفی زیبایی سیمان به مرور زمان ، به دلیل جذب گرد و غبار و آلودگی ، کم می شودو به رنگ تیره در می آید ، از این رو نگهداری سخت تری هم دارد . نکته مهم دیگر در استفاده از سیمان این است که مناسب مناطق مرطوب نیست چرا که همچون اسفنج رطوبت را به خود می گیرد و موجب نم ساختمان می شود .

یکی از محبوب ترین سنگ نماها تراورتن ها هستند ، که به صورت موجدار و بی موج فرآوری می شوند . این سنگ ها به دلیل ساختار متخلخل ، وزن کمی دارند و به خوبی ملات را در خود جذب می کنند . همچنین تنوع رنگی بسیاری دارند و عایق مناسبی برای ساختمانند . در صورتی که سیمان این چنین نیست.

باتوجه به اینکه ایران منبع غنی از کوه های تراورتن است ، سالانه میزان زیادی از این سنگ های زینتی فرآوری و انبار می شود و در رنج های قیمتی گوناگونی به بازار عرضه می شود . اگر تصمیم گرفته اید که بجای سیمان از سنگ استفاده کنید اما نمی دانید چه سنگی مقرون بصرفه تر است ، پیشنهاد می کنم مقاله زیر را از دست ندهید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − چهار =