امروزه سبک ها و طراحی های متنوعی برای نمای ساختمان پیش روی شما وجود دارد. به همین خاطر در صورت آگاهی نداشتن و کمبود اطلاعات کافی راجع به هر یک ممکن است در انتخاب سبک مناسب نمای ساختمان خود دچار مشکل شوید و انتخابی نادرست انجام دهید. به همین خاطر شما می توانید با داشتن اطلاعات مختصری از هر یک و با در نظر گرفتن نکاتی مانند نوع کاربری ساختمان، سبک نمای ساختمان های اطراف و هم چنین بودجه ی در نظر گرفته شده، انتخابی درست و آگاهانه داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم شما را با سبک های نما در معماری شامل موارد زیر آشنا کنیم:

  • نمای کلاسیک یا نمای رومی
  • نمای مدرن
  • نمای مینیمال
  • نمای اسلامی

نمای رومی یا کلاسیک

یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین انواع سبک نما، نمای رومی می باشد. نمای رومی در واقع به نماهایی گفته می شود که در آن از جزییات و المان های متعددی مانند ستون ها،صراحی، قرنیز های رومی و قوس های گرد و عریض استفاده شده است. علاوه بر این مهم ترین مشخصه نمای رومی تقارن میان دو طرف آن است.

یکی از دلایل رواج این نوع سبک نما نیز می تواند تمایل مردم به تجمل گرایی باشد. شاید عده ای با استفاده از این سبک نما به دلیل همخوانی نداشتن با فرهنگ ایرانی، مخالف باشند در صورتی که این گونه نیست، نمای رومی سیر طولانی از تاریخ معماری را گذرانده که در آن ایران باستان نیز وجود دارد این موضوع را تنها می توان با نگاهی به معماری آثار باستانی مانند تخت جمشید متوجه شد که در آن المان های نمای رومی به کار رفته است.

با این وجود به علت افزایش بی رویه استفاده از این سبک نما و مشکلاتی که در پی آن به وجود آمد امروزه اجرای آن در تعدادی از شهرها با محدودیت هایی از طرف شهرداری روبرو شده است.

لازم به ذکر است که رایج ترین متریال ساخت نمای رومی سنگ های تراورتن روشن مانند تراورتن آتشکوه، تراورتن عباس آباد، تراورتن آبگرم محلات و..می باشند. با این وجود به علت هزینه بالای نمای رومی سنگی گاها این نما با استفاده از سیمان سفید نیز قابل اجرا است.

 

سنگ نما رومی

نمای رومی

نمای مدرن

نمای مدرن همانگونه که از نامش مشخص است نمایی است که با به کارگیری به روز ترین اصول معماری به وجود آمده است. در واقع این سبک از نما در مقابله با نماهای قدیمی تر مانند نمای رومی که دارای جزییات بسیار و پیچیده ای بودند شکل گرفت که در طراحی آن خلاقیت زیادی به کار رفته است. به این ترتیب می توان گفت نمای مدرن نمایی است که در عین سادگی از زیبایی بالایی نیز بهره مند است.

در طراحی این نوع نما اصول و قوانین نمای مدرن رعایت می شود که شامل سادگی در طراحی و اجرای فرم نما، در عین خلاقیت و زیبایی است. در واقع در نمای مدرن سعی بر این است که با خطوط افقی و قائم اشکال زیبا و منظم در عین سادگی ایجاد شود.  علاوه بر این برخلاف نمای رومی یا کلاسیک در نمای مدرن می توان بیش از یک متریال را به کار برد. البته عده ای در این رابطه زیاده روی می کنند و سادگی نمای مدرن را از بین می برند.

نمای مدرن از مصالح مختلفی مانند سنگ های طبیعی،کامپوزیت،شیشه(کرتین وال) ساخته شود اما بهترین و رایج ترین آن ها سنگ های طبیعی است که در کنار آن ممکن است از آجر نیز استفاده شود.

نمای مینیمال

به طور کلی طراحی مینیمال که به آن مینیمالیسم نیز گفته می شود، بر پایه ساده گرایی و روش های خالی از پیچیدگی بنا نهاده شده است. این معماری به دنبال جنبش مدرنیسم توسط طراحان و معماران برجسته ای چون میس ون دروهه شکل گرفت. این معماری در ایران چندان پرکاربرد و شناخته شده نبود. اما امروزه با افزایش توجه به طراحی معماری ساختمان، معماری مینیمالیست نیز مورداستفاده قرار می گیرد. میزان سادگی عناصر به کار رفته در این نوع نما بیشتر از نمای مدرن است.

حال استفاده از آن در نما از مهم ترین کاربردهای این نوع طراحی می باشد. از مهم ترین مشخصه های نمای مینیمال همانطور که در مقاله نمای مینیمالیسم بیان شد عبارتند از:

  • سادگی و عدم وجود تزیینات پیچیده( به حداقل رساندن دیوارها،ستون ها و…)
  • محدود بودن استفاده از متریال متنوع(تنها یک یا دو عدد)
  • استفاده از خطوط مستیقیم و بدون زاویه
  • تاکید بر پنجره های بلند
  • اهمیت بالای طراحی فضای باز در این سبک

علاوه بر این از آنجا که رنگ سفید خود نماد سادگی است. عمدتا در ساخت این سبک از متریال با رنگ سفید استفاده می شود. حال در صورت انتخاب سنگ های طبیعی به این منظور سنگ های تراورتن روشن مایل به سفید مانند تراورتن عباس آباد، تراورتن آبگرم محلات، تراورتن آتشکوه و…سنگ های سفید نما پیشنهاد ما به این منظور می باشد. جهت دریافت اطلاعات قیمتی این محصولات با کارشناسان ما تماس گرفته تا به روز ترین و کامل ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند.

نمای اسلامی

معماری یا نمای اسلامی همانطور که از نامش پیداست به نمایی گفته می شود که در آن اصل رعایت اصول و قوانین اسلامی است. عناصر اصلی تشکیل دهنده این سبک نما قوس ها،کتیبه ها،مقرنس و ستون ها، گنبد است. این سبک نما در واقع به زمان ساسانی و پس از حمله اعراب به ایران بر می گردد که معماری ساسانی به عنوان معماری اسلامی معرفی شد.

از مهم ترین مشخصه های این نوع نما عبارتند از:

  • استفاده از عناصر تزیینی اسلامی مانند خوشنویسی،نقوش اسلیمی و..
  • استفاده از مصالح بومی
  • رعایت اصول اسلامی
  • رعایت اصل تقارن همانند نمای رومی

این نوع سبک نما عمدتا برای اماکن مذهبی حسینه ها و مساجد به کار می رود و متریال اصلی که برای آن به کار می رود سنگ،آجر و کاشی است. نمونه ای از آن را در تصویر زیر می بینید.

حال که تا حدودی با انواع سبک نما آشنا شدید، به راحتی می تواند سبک نمای ساختمان خودتان را با توجه به نوع کاربری، فضا و محیط اطراف خودتون به راحتی انتخاب کرده و به طراحی مورد علاقه خود نیز دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *