ابزارهای نمارومی می توانند از جنس سنگ یا بتن های از پیش ساخته باشند . اما همه ما می دانیم که مصالح مصنوعی ، هیچ گاه اصالت و شکوه سنگ های طبیعی را القا نخواهد کرد . جالب است بدانید باستان شناسان ، از طریق مطالعه و تجزیه و تحلیل خطی ابزار سنگی ، به فرهنگ و نحوه ی زندگی مردم آن زمان پی می برند . همین پیشینه ، گویای اصالت و استقامت سنگ در برابر شرایط جوی است . در این مقاله قرار است ابزارهای سنگی مختلفی که در سبک کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند ، معرفی شوند .


یکی از محبوب ترین طراحی های نمای ساختمان ، مربوط به سبک کلاسیک ( رومی ) است که قدمت آن به دوران امپراطوری ایران و روم باستان می رسد . این سبک از نما به واسطه ی استفاده از پنجره های بزرگ و یکسره ، ستون های مرتفع ، سر ستون ها ، سردر و تاج نماهای رومی مجلل ، حس کاخ نشینی را تداعی می کند . خوشبختانه این سبک نما برای هرنوع ساختمانی ( اعم از ویلایی ، یک طبقه ، دوطبقه … برج ) قابل اجراست و موجب خلق اثری بی نظیر خواهد شد .

ازآنجایی که این سبک نما ، شامل المان های زیادی است ، ظرافت کاری بسیاری می طلبد تا زیبایی خود را هر چه تمام تر به معرض نمایش بگذارد . درگذشته تمام ابزارهای سنگی به صورت دست ساز بود . اما رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی ، این کار به صورت ماشینی انجام گرفت . درحال حاضر ماشین های برش CNC  و واترجت این کار را بسیار دقیق و ظریف انجام می دهند . به وسیله این دستگاه ها ، هر طرح و نقشی قابل اجراست . تنها نیاز است که الگوی موردنظر را در نرم افزاری همچون اتوکد ، طراحی کرده و به دستگاه متصل کنید . خروجی مدلی دقیقا مشابه همان طرح ، بدون هیچ نقصی خواهد بود . بدین ترتیب سرعت و دقت کار بالا رفت و تاثیر زیادی برقیمت نهایی گذاشت . ناگفته نماند که هنرمندان زبردستی وجود دارند که با مهارت بالای خود ، ابزارهای سنگی بی نظیری می سازند که قابل قیاس با هیچ دستگاهی نیست . اما هزینه این کار درمقایسه با نمونه ماشینی خیلی بیشتر است و نیاز به صرف زمان بیشتری دارد .


نما نه تنها پوششی محافظ برای ساختمان است ، بلکه معرف آن هم هست .از این رو طرح نما ، مهارت استادکار ، نوع سنگ و ابزارهای مصرفی همگی بر ظاهرنهایی کارتاثیر بسیاری خواهند گذاشت . ابزارهای نمارومی سنگی از موارد ظریف اما مهمی هستند که در داشتن نمایی شکیل و منحصربفرد ، نقشی مهم ایفا می کنند . معمار، نقشه نمارومی را مطابق با سلیقه ی مالک طراحی کرده و پس از تایید به نماکار می دهد . نماکار نیز بعد ازشاسی کشی اقدام به اجرا می نماید . برای این کار مصالحی همچون سنگ ( اغلب در ابعاد طولی ) ، چسب سنگ ، ابزارهای سنگی و … نیاز است . به طورمعمول سنگ های تراورتن روشنِ بی موج ، بهترین کاندید برای نمای کلاسیک یا رومی هستند . تراورتن ها سنگ های نرمی هستند که به راحتی برش می خورند و قابلیت کارهای حجمی را بهتر از هر سنگ دیگری دارند . علاوه بر این ، دوام بسیار و وزن بسیار کمی در مقایسه با دیگر سنگ ها دارند . به همین خاطر به عنوان بهترین سنگ برای نما شناخته شده اند .

معرفی برخی از پرکاربردترین ابزارهای نمارومی

از جمله مهم ترین المان هایی که در این سبک نما بسیار مورد توجه اند ، عبارتند از :

نمای سردر رومی ، تاج نمای رومی ، ابزار سرستون و پاستون سنگی ، ابزار سنگی ستون ، براکت سنگی ، ابزار ستون ، ابزارهای خطی و طولی ، ابزار تخم مرغی ، ابزار قاب دور درب و پنجره ، صراحی و … . به طورکل ابزارسنگی به دو دسته تقسیم می شود . یکی مربوط به ابزارهای خطی ( طولی ) است و دیگری مربوط به نمادها و گل بته هاست . درواقع هرچیزی که در گروه خطی قرا نگیرد جزء این دسته قرار می گیرد .

ابزارهای خطی ( طولی )

ابزارهایی که برای قاب بندی و قوس های بالای پنجره ، قاب درب های ورودی ، قاب آینه و تابلوسنگ ها و کتیبه ها ، شومینه سنگی ، باند طبقات ( لبه بین طبقات ) ، لبه بالکن و بام ، فریم ( قاب بندی دور ) کلی نما  و قرنیز مورد استفاده قرار می گیرد را ابزار طولی می گویند . همانطور که از نام آن مشخص است ، این ابزار دارای طول دلخواه و عرض معمول بین 2 تا 3 سانتی متر است . تهیه این ابزار از سنگ های تراورتن ، مرمر و مرمریت با دستگاه CNC

، مطابق با متراژ درخواستی و نقشه طراح نماست . طرح ابزار ، ضخامت ، عرض ( ارتفاع ) ، جنس سنگ و متراژ همگی بر قیمت ابزارخطی تاثیرگذار است .این ابزار خطی در طرح های مختلفی همچون ورساچه ، گلریس ،تاژ ، امواج ، گلاویز ، گلبرگ ، نیم کروی ، بابونه و … تولید می شوند .

براکت سنگی

از این ابزار تزیینی که می توان آن را در جنس های دیگری همچون چوب ، رزین ، پلی اورتان و … تهیه نمود ؛ برای بخش های داخلی و بیرونی استفاده می شود . از براکت ( یا همان کله گاوی ) در محل اتصال بدنه به قسمت های بالایی و انتهای کار مثل نبشی ، سرستون و باند استفاده می شود . تاثیر زیبایی این ابزار در نمای کلاسیک به حدی است که نمی توان از کاربرد آن چشم پوشی کرد . حکاکی این ابزار طبق ابعاد مورد سفارش مشتری ، توسط دست یا دستگاه بروی سنگ هایی همچون تراورتن و مرمریت قابل اجراست . طرح براکت ، جنس سنگ ، ابعاد ، تعداد  و دستی یا ماشینی بودن ، از جمله مواردی است که بر قیمت براکت سنگی تاثیرگذار است .

ابزار ستون

یکی از اساسی ترین المان های نمای کلاسیک ، ستون ها هستند که حس شکوه و استواری را در بیننده القا می کند . در اغلب بناهای تاریخی برجای مانده نیز ، شاهد این هستیم که باوجود تحریف دیگر قسمت ها ، بخش هایی همچون ستون ها پابرجا مانده اند ! این ستون ها که به شکل چهارگوش و گرد به کار می روند ، می تواند به صورت شمش یا قوطی تهیه گردد . در اغلب موارد ستون های چهارگوش به صورت قوطی توخالی متقاضی بیشتری دارد ، چراکه هزینه تمام شده آن در مقایسه با شمش بسیارکمتر است .

نمونه دیگری از ستون ها وجود دارد که به آن ستون قاشقی می گویند . این ستون ها هم به صورت گرد و هم به شکل تخت تهیه می شوند . ستون های تخت به طور معمول با ضخامت 4 سانتی متر ساخته می شوند اما برای ستون های گرد نیاز به استفاده از شمش هایی با ضخامت بیشتر است . برای ساخت ستون قاشقی ، مساحت روی کار محاسبه می شود و به تعداد معینی ابزار قاشقی و تعدادی سادگی زده می شود. برای این ستون ضخامت سنگ نباید کمتر از 3 سانتی متر باشد  .

ستون های سنگی

سرستون ها و پاستون ها

به منظور زیباتر شدن نما ، در قسمت پایین و بالای ستون ها از ابزارهای طرحداری همچون کله گاوی ، کله قوچی و … استفاده می شود . عموما سرستون ها از پاستون ها طرح بیشتری دارند و شکیل تر هستند . چراکه محدودیتی در ایجاد اشکال برای آن وجود ندارد و می توان سبک های متفاوتی بروی آن اعمال کرد . از طرفی سرستون ها بیشتر در معرض دید هستند و توجه بیشتری معطوف آن هاست .


ابزار تخم مرغی

یکی از پرکاربردترین ابزار سنگی که علاوه بر نما ، در تمام قسمت های ساختمان و نما قابل استفاده است . برای سرستون ، پا ستون ، ابزارهای کنسول ، پله و … از ابزار تخم مرغی استفاده می شود . سنگ مصرفی برای این منظور اغلب تراورتن و مرمریت است و سنگی سخت و محکمی همچون گرانیت مناسب این کار نیست .

ابزار قاب دور درب و پنجره

از اصلی ترین اجزای نمای ساختمان فریم یا همان قاب است که زیبایی بسیاری به نما می دهد . طرح های مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه چند نمونه از آن ها را به تصویر کشیده ایم.

صراحی

از متنوع ترین حجاری هایی که روی سنگ انجام می شود ، صراحی است . صراحی علاوه بر تکمیل زیبایی نمای ساختمان ، نقش حفاظتی دارد . این موضوع خصوصا برای استفاده در بالکن و پشت بام امری حیاتی به شمار می رود .به همین خاطر توصیه می کنیم که از انواع باکیفیت و دایره ای با قطر زیاد استفاده شود ، چراکه درقسمت گلویی صراحی ، در نوع مربعی ، امکان شکستگی بیشتر است . بنابراین دقت شود که قسمت ها منحنی بدون شکستگی باشند . اغلب جنس صراحی ها از سنگ های آهکی مثل تراورتن است . برای نصب نرده صراحی از دو روش روکار و توکار استفاده می شود . فاصله نرده ها از هم تابعی از بودجه مصرفی است . اما در ارتفاعات هرچه این فاصله کمتر باشد ، علاوه بر زیبایی ، ایمنی بیشتری خواهد داشت . برای پله نیز بهتر است در هر پله یک نرده درنظر گرفته شود . از آنجایی که اتصال صراحی اهمیت ویژه ای در امنیت جان ساکنین ساختمان دارد ؛ نیاز است در اتصال آن از چسب سنگ های قوی و مناسب استفاده گردد . برای این کار می توانید از چسب سنگ های مگاپوکسی استفاده نمایید .

قرنیز

قرنیزها که جزء ابزارهای خطی به شمار می روند ، معمولا ارتفاعی کمتری داشته و با دستگاه های پروفیل زن و شابلون زن ( دو دیسک ) تولید می شوند . برای قسمت هایی هم که بصورت دایره و بیضی شکل هستند ف قرنیز را از طریق ابزارزنی دستی یا سی ان سی تولید می کنند . که البته انجام دستی با فرز تمیزی و دقت دستگاه را نخواهد داشت .اما دردسر طراحی با نرم افزار را نخواهد داشت و پرتی سنگ و قیمت تمام شده کمتر است .

قیمت ابزارهای نمارومی سنگی

نوع ابزار و جنس سنگ عامل مهمی در تعیین قیمت ابزارهای رومی است . بعد از آن بسته به ابعاد ، ضخامت و متراژ درخواستی فاکتور قیمت تعیین خواهد شد . درخواست ابزار سنگی باید براساس نقشه های سه بعدی تهیه شده توسط نرم افزار به همراه متراژ دقیق باشد . بنابراین چنانچه تمایل به استعلام قیمت و خرید ابزارهای نمارومی دارید ، با شماره 03133881111 تماس حاصل فرمایید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + چهارده =