مقاله ای که قراره پنج دقیقه از زمانتون را بهش اختصاص بدید ، صرفا اشاره تیتر وار به نکات خرید سنگ نما نیست . احساس کردم مطالب باید صادقانه و روان در اختیار مخاطب قرار بگیره تا با خوندنش بتونه یک خرید سنگ آگاهانه ای داشته باشه . پس بدون هیچ معطلی ازتون دعوت می کنم همراه من باشید .

اولین گله مندی من از اون عزیزانی هست که فقط طراحی نما مدنظرشونه ولاغیر . فقط تمایل دارن یک سبک شکیل و مشتری پسند طراحی کنند و با استفاده از تکسچر یک سنگ زیبا و متمایز دل کارفرما را ببرند . ولی آیا چیزی که انتخاب کردند ، علاوه بر بُعد ظاهری ، ابعاد دیگه را هم پوشش میده ؟ خب یک لحظه همین جا صبر کنید .چون این موضوع خیلی مهمه ؛ اونقدری که خیلی وقت ها باعث نارضایتی کارفرما شده . همین نارضایتی باعث انتقال اشتباه نظر افراد به هم میشه. در آخرهم نتیجه اش میشه یک توصیه غلط درباره استفاده از فلان سنگ ! حتی بعضی وقت ها هم اشخاص را به طورکلی به سمت عدم استفاده از سنگ برای نما ترغیب می کنه.

در چنین اتفاقاتی ، دلایل مختلفی میتونه دخیل باشه و اکثر مواقع هم ، افراد بدون اینکه بیان عیب یابی کنند و ببیند مشکل از کجا بوده ، نظر خودشون را از یک برداشت کلی مطرح میکنن و میگن فلان سنگ را من کار کردم ، خوب نبود !

نوع سنگ

خب اول همه بهتره فراموش نکنیم که تنوع سنگ خیلی بیشتر از اونی هست که فکرشو می کنیم . این تنوع یعنی تفاوت در ظاهر ، جنس ، ویژگی و … . حالا هرسنگی برحسب شرایط پیدایش و کانی های تشکیل دهندش مناسب یک ( یا چند ) کاربری مختلفه . مثلا خود من خیلی وقت ها که ازکوچه خیابون های شهر( اصفهان ) رد میشم ، شاهد کاربرد سنگ مرمریت برا نماهستم . جای تعجب داره برای من که چرا مرمریت ؟؟!!! آخه سنگ لطیف و آفتاب مهتاب ندیده ای مثل مرمریت را چه به محوطه بیرونی ساختمان؟؟؟
سنگ نمای ارزان قیمت
این امکان وجود داره که برای بعضی از گونه های مرمریت استثنا قائل بشیم ، چون تا حدودی در برابر شرایط جوی دوام خوبی دارن، اما اصولا ساختار این دسته از سنگ ها طوریه که در برابر نور آفتاب تحمل چندانی ندارن وبعد مدتی رنگ و روی خودشون از دست میدن . پس تا وقتی این همه سنگ برای نما وجود داره چرا مرمریت آخه ؟ تازه بیشترشون هم مشکی و قهوه ای !!!

سازگاری سنگ با شرایط منطقه ای

نکته مهم بعدی که متاسفانه خیلی ها بهش توجه ندارن ، عدم تناسب جنس سنگ با منطقه ای که ساختمان ساخته شده . مثلا هیچوقت یک سنگ تیره را برای مناطق خلیجی استفاده نمیکنن و همیشه دنبال روشن ترین سنگ ها هستن تا مانع از جذب نور و گرمای بیشتری ساختمان بشن . یا مثلا سنگی مثل لایمستون که درصد آهک بالایی داره ، برای منطقه کم بارش و خشک سنگ مناسبیه . درصورتیکه همین سنگ را تو شهرهای پربارش و مرطوب نمیتونید کار کنید . ( البته با تاسف فراوان باید اعلام کنم که خیلی از پیمانکاران ، عاشق رنگ بسیار روشن و سفید این سنگ میشن و چون نمیخوان هزینه بیشتری صرف کنن و یک تراورتن روشن با جنس خوب که سازگار اون منطقه باشه را کار کنند ، به اشتباه ، برای خرید سنگ نماشون ، دست به خرید اینجور سنگ ها میزنند . )

برای مناطق خیلی سردسیری هم که خب همه میدونیم که کریستال ها و گرانیت ها ، بخاطر استحکام بسیارعالی و جذب آب حداقلی ( و بعضا رو به صفر ) یک انتخاب ایده آل هستن . البته چون تراکمشون بالاست و سطح صاف و توپری ( بدون تخلخل ) دارن ، لازمه برای اجرای نما ، حتما از اسکوپ و گیره ها مخصوص این کار استفاده بشه . یعنی اصلا بدون این تدابیر، اعتباری به چسبندگی سنگ روی دیوار و باقی موندنش سرجاش با یک گرم و سرد شدن نیست ( البته کمی اغراق کردم اینجا ). خب نگران این موضوع نباشید . شما می تونید حتی از اسکوپ برای نماکاریتون استفاده نکنید و اصلا هم دلواپس سقوط سنگ تحت هیچ شرایطی نباشید . خب مگه میشه ؟؟؟ بله که میشه ،همین مشکلات این چنینی بود که باعث ساخت چسب سنگ های قوی شد که با خودشون کلی مزیت دیگه به ارمغان آوردن. مثلا اگه دیوار شاقول نباشه ، باز هم میشه به راحتی با این چسب ها این مشکل حل کرد و به کار سرعت داد . ( البته نه هرچسبی هااا ) .

دربازار، چسب سنگ های مختلفی وجود داره که معایب ومزایای خودشون را دارند . اما چسبی که بتونه روی هرسطحی بچسبه و گیرایی بسیار بالاداشته باشه ، کم هست . درضمن اگر این ویژگی ها صرفا یک ادعا نباشه ، باید همراه با ضمانت نامه کتبی باشه . خوشبختانه این موضوع در چسب سنگ های مگاپوکسی صدق میکنه و به ازای خرید مستقیم از نمایندگی اصلی ، ضمانت 15 ساله به شما تعلق می گیره .

خب از بحث خودمون خارج نشیم ، داشتیم از سنگ نما و سازگاریشون با منطقه میگفتیم . حقیقتا سنگ های تراورتن از شناخته شده ترین و معمول ترین نوع سنگ نما ها هستن که از تنوع بسیار بالا در کیفیت ، طرح و رنگ برخوردارند و جزء اون دسته سنگ های هستند که ممکنه از هر سینه کار معدن چندسورت مختلف قابل استخراج باشه . درضمن اینکه تلرانس رنگیشون هم نسبت به سنگ های دیگه بیشتره و حدود 10 درصد از خریدتون ، بازی رنگ را خواهد داشت . به طور کل اگر بخواهیم راجب دوام تراورتن ها در شرایط جوی نظر بدیم ، میشه در یک نگاه کلی گفت که سنگ های نسبتا سازگاری هستند و در طول زمان امتحانشون پس دادند . اما نه همشون ! و نه شرایط خیلی بحرانی ( مثلا برای مناطق بسیار آلوده )

راجع به لایمستون و ترامیت ها هم که عرض کردم خدمتتون ، میزان آهکشون بالاست و میزان جذب آب و لک پذیرشون زیاده . پس مناسب مناطق پربارش ، مرطوب و حتی صنعتی ( بخاطر غلظت آلاینده های جوی )  نیستند .

نحوه فرآوری و مواد مصرفی

این مورد را در خیلی از مقالاتمون مطرح کردیم و بازهم به عنوان یک آیتم مهم اینجا هم بهش اشاره کردم .سنگ خام تا بخواد به دست مصرف کننده برسه، باید پروسه زیادی را طی کنه . از دستگاه برش سنگ گرفته تا موادی که روی سطح سنگ استفاده میشه ، همگی بر کیفیت و ماندگاری سنگ تاثیر داره . مثلا نوع و جنس رزینی که برای این کار استفاده میشه ، تاثیر زیادی بر کیفیت و دوام سنگ داره . مثلا موقع ساب حفره های پرشده با رزین ، خالی نمیکنه . یا بعد از گذشت تنها چند ماه و در معرض نور خورشید قرار گرفتن زرد نمیشه و ظاهر کدری بگیره .حتی اگر از نوع UV  هم باشه که دیگه نورعلی نور . البته این هم بگم که این کارها برای کارخانه ها هزینه بر هست و برا هرسنگی درست نیست بخوان این همه هزینه کنند .

رزین سنگ
در رابطه با برش هم ، چون برای نما اغلب از سنگ طولی استفاده میشه ، دستگاه قله ، کار برش سنگ را با کیفیت معمول و مناسبی انجام میده و از این نظر صرف اقتصادی هم برای مصرف کننده داره . چون نسبت به ماشین برش های دیگه ارزون قیمت تره . فقط نکته ای که اهمیت داره ، این هست که سنگ گونیا و نسبتا کالیبرباشه که موقع نصب ، پوست اوستاکارنما کنده نشه .

قیمت سنگ

سنگ یک کالای لاکچری به حساب میاد که در مقایسه با خیلی ازمصالح های مشابه خودش ، کمی گرون قیمت تره . اما خب رنج قیمتی گسترده ای هم براش وجود داره و کسی را دست خالی برنمیگردونه .

این قیمت تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین میشه و تا حدودی هرچیزی که تا الان گفتیم ، به نحوی بر قیمت سنگ نما و … تاثیرگذاره . چیزی که مهم هست اینه که گاهی شرایط به نحوی هست که ما را ناچار به یک انتخاب باکیفیت میکنه . مثل این میمونه که قصد کوهنوردی دارید ، اما در مقابل نمیخواید هزینه کنید و کفش مناسب این کار را بخرید . خب معلومه که اذیت میشید ):

تازه پولی هم که بابت خرید همون کفش ها دادید ، ازبین میره . چون دیگه برای یک پیاده روی روزانه هم بلااستفادست ! پس ناچارید یا قید کوهنوردی را بزنید ، یا دست به جیب مبارک کنید و یک کفش استاندارد بخرید .خرید سنگ هم دقیقا همینطوره .

ولی خوبه که همینجا یک استثنا قائل بشیم . چون گاهی نیاز به صرف بودجه زیاد برای خرید سنگ نیست . مثلا کجا ؟ برای قسمت های پشت نما ، درپوش ها ، دیوارهای پارکینگ . حتی منطقه هایی که خیلی در معرض تغییرات دمایی ، باران های اسیدی و … نیستند هم میشه از سنگ های ارزان قیمت نما مثل برخی از تراورتن ها، لایمستون، ترامیت و استفاده کرد .

مشاهده سنگ نماهای ارزان قیمت تراورتن

پس فکر کنم تونستم منظورم را برسونم که اگه ساختمان شما در منطقه جوی حساسی قرار داره ، سعی کنید دنبال سنگ باکیفیت باشید چون یکم بیشتر خرج کردنش ، ارزش چند برابری براتون خواهد داشت.(مثل تراورتن عباس آباد ، دره بخاری ، حاجی آباد و … )

فقط مراقب باشید که موقع خرید سنگ نما با یک مشاور آگاه و متخصص صحبت کنید و کسی را برای این کار انتخاب کنید که اونقدر سبد محصولی متنوع داشته باشه که صرفا قصد فروش سنگ خودش را نداشته باشه . منظورم را که متوجه هستید (:

جنس خود سنگ

خب دیگه آخرمقاله است و فکرکنم تا الان چندین بار جنسیت سنگ تکرار شده باشه . اما به هرحال چون خیلی مهمه ، ناچار شدم تحت عنوان یک تیتر مجزا ، مطرحش کنم ولی آخر از بقیه موارد هم آوردمش چون نمیخواستم از اهمیت موارد بالا ، غافل بشید . این یک حقیقته که هرچی جنس کالایی بهتر باشه ، دوام بیشتری خواهد داشت و طبیعتا قیمت بیشتری هم خواهد داشت .مساله دیگه هم این هست که سنگ ها را بعد از فرآوری سورت بندی میکنند و برحسب کیفیت ظاهری در درجات کیفی مختلفی دسته بندی می کنند. مثلا اگه قصد خرید سنگ درپوش دارید یا میخواید قسمت های فرعی ساختمان که چندان درمعرض دید نیستند برای یک قسمت هایی از نما مثل درپوش و پشت کاری ومواردی که خیلی درمعرض دید نیستند و اهمیت ندارند از درجات پایین تر استفاده می کنند که به صرفه تر هم هست .

کلام پایانی

به طور قطع موارد دیگه هست که بشه به این مقاله اضافه کرد و البته  خوشحال میشم اگر موردی به نظرتون اهمیت داره را برام همینجا کامنت کنید و نظر بدید . ولی فراموش نکنید که علاوه برآگاهی از نکات خرید سنگ نما ، موضوع های مهم دیگه ای هم هستن که بعضی وقت ها نادیده گرفته میشن . مثل : نکات نصب ، مهارت نماکار و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *