یکی از بخش های مهمی که در طراحی دکوراسیون داخلی خانه باید در نظر بگیریم، تی وی وال یا همان دیوار پشت تلویزیون است. در چند سال اخیر طراحی تی وی روم بیشتر مورد توجه قرار می گرفت اما امروزه با توجه به آپارتمان نشینی و کمبود فضا طراحی تی وی وال رواج پیدا کرد. زیرا در این صورت برخلاف تی وی روم فضایی از خانه اشغال نشده و در عین حال زیبایی فضا نیز در نظر گرفته می شود. انتخاب متریال و طراحی این فضا باید به گونه ای باشد که علاوه بر همخوانی با دکوراسیون به زیبایی فضا نیز بیفزاید.

حال توجه به نکات اساسی طراحی این فضا، در زمان ساخت و یا بازسازی ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در ادامه به بررسی نکات مهم اجرای تی وی وال پرداخته و در آخر به معرفی چند مدل از آن ها می پردازیم.

 تی وی وال چیست؟

تی وی وال(TV WALL) همانطور که از اسمش پیداست به دیوار پشت تلویزیون گفته می شود. امروزه به علت کمبود فضا اغلب تلویزیون را به دیوار نصب می کنند تا فضای کمتری اشغال کند. حال هنگام طراحی این قسمت از خانه توجه به یک سری نکات از اهمیت بالایی برخوردار است که شامل موارد زیر می باشد:

  1. محل نصب تی وی باید به گونه ای باشد که تلویزیون در زوایای مختلف قابل دیدن باشد. همچنین روبروی پنجره و در معرض تابش نورخورشید نباشد زیرا در این صورت نور به صفحه تابیده و مانع از تماشای تلویزیون می شود.   
  2. توجه به خصوصیات فضاهای مختلف: با توجه به اینکه محل قرارگیری تلویزیون ممکن است در قسمت های مختلفی مانند اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی در نظر گرفته شود؛ در طراحی دیوار پشت آن نیز توجه به نوع کاربری فضا از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال طراحی تی وی وال زمانی که برای تلویزیون اتاقی مجزا در نظر گرفته شود متفاوت از زمانی است که در اتاق نشیمن نصب شود. البته تی وی وال تنها محدود به اتاق نشیمن نیست و ممکن است در اتاق خواب یا…. نیز نصب شود.

  3. در نظر گرفتن متراژ فضا: در طراحی تی وی وال برای فضاهای کوچک دقت و حساسیت بیشتری نسبت به فضاهای بزرگتر لازم است. البته امروزه طراحی های جدید انجام شده به گونه ای که می توان محل تلویزیون را به گونه ای مخفی طراحی کرد.

  4. نکته مهم دیگر همخوانی داشتن رنگ و نوع متریال به کار رفته در دیوار با دکوراسیون فضا است.

  5. نورپردازی: نباید فراموش کنید که زیبایی هر نوع طراحی، با نورپردازی مناسب دوچندان می شود. جهت انجام نورپردازی تی وی وال رعایت استانداردها و اصول آن بسیار حائز اهمیت است. زیرا تلویزیون خود منبع نور و انعکاس دهنده آن است.

  6. توجه به سادگی و شلوغ نشدن دیوار پشت تلویزیون

مهمترین مصالح طراحی تی وی وال

برای ساخت تی وی وال از مصالح مختلف و در سبک ها و طراحی های مختلفی می توان استفاده نمود. به عنوان مثال می توان از سنگ مرمر با رگه های زیبایش استفاده کرد و یا از الوان های چوبی در طرح های مختلف به کار برد.

حال در ادامه به معرفی تعدادی از رایج ترین انواع آن ها را معرفی می کنیم:

  • تی وی وال کناف

امروزه کناف یکی از رایج ترین مصالح جهت طراحی و تزیین دکوراسیون داخلی علی الخصوص طراحی فضاهایی مانند تی وی روم و تی وی وال است. نمونه هایی از تی وی وال های ساخته شده با استفاده از کناف را در زیر مشاهده می کنید.

همانطور که می بینید در این طراحی در صورت نورپردازی مناسب زیبایی المان های طراحی شده دو چندان می شود.

  • تی وی وال با کاغذ دیواری

یکی دیگر از متریال طراحی دیوار پشت تلویزیون استفاده از کاغذ دیواری است. این روش علی الخصوص برای خانه های با مساحت کم که به دنبال سادگی هستند بسیار مناسب است. کاغذ دیواری با طرح های زیبا می تواند به راحتی موجب دو چندان شدن زیبایی فضای شما شود. فقط نکته ای که در زمان انتخاب کاغذ دیواری پشت تلویزیون باید به آن دقت کافی نمود این است که دیوار پشت تلویزیون نباید شلوغ و پرطرح باشد و چشم را آزار ندهد؛ زیرا افراد روزانه ساعت های زیادی را در حال تماشای تلویزیون می گذرانند. از این رو مدل های کاغذ دیواری مدرن گزینه های مناسب تری به این منظور هستند. با این وجود در صورت تمایل به مدل های کلاسیک، سعی کنید انتخابتون به گونه ای باشد که تفاوت رنگ گل کاغذ با رنگ زمینه آن چندان نباشد.

علاوه بر این اخیرا مدل های کاغذ دیواری جدیدی در بازار موجود است که طرح سنگ اسلب یا طرح سنگ های آنتیک هستند که می توانند گزینه های مناسبی برای طراحی تی وی وال باشند.

  • تی وی وال با آجر نما

انتخاب آجر یا آجر نما یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی دیوار پشت تلویزیون علی الخصوص برای افراد علاقمند به مدل های طراحی های باستانی، می باشد. استفاده از آجر به علت بافتی که به دیوار می بخشد و طبع گرمی که دارد، زیبایی و انرژی خاصی به محیط می دهد. حال به این منظور دو انتخاب پیش روی ماست یکی استفاده از آجرهای طبیعی مانند آجرنما، آجر نسوز، آجر دکوراتیو و… یا استفاده از کاغذ دیواری طرح آجر یا آجر مصنوعی. هر کدام از انواع آجر برای دیوار تی وی در طرح ها و رنگ های مختلفی وجود دارند که دقت در انتخاب هر یک از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • تی وی وال سنگ آنتیک

به طور کلی سنگ آنتیک انواع مختلفی دارد که تعدادی از آن ها عبارتند از :سنگ آنتیک گیوتینی، سنگ آنتیک بادبر، سنگ آنتیک پازلی و…..

از سنگ آنتیک در قسمت های مختلفی از فضای داخلی ساختمان و عمدتا به عنوان عنصری جهت زیباسازی فضا می توان استفاده نمود. حال یکی از این قسمت ها تی وی وال است. البته در انتخاب طرح و رنگ سنگ موردنظر خود دقت کنید. از این نوع متریال به صورت های مختلفی می توان استفاده کرد که در زیر تعدادی از آن ها را به تصویر کشیده ایم.

در صورت استفاده از نورپردازی مناسب و یا کناف کاری در اطراف تی وی وال سنگ آنتیک، زیبایی آن دوچندان خواهد شد.

  • تی وی وال چوبی

استفاده از چوب برای دیوار تی وی در طراحی های کلاسیک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که در طرح ها و شکل های مختلفی قابل استفاده است.

  • تی وی وال سنگ اسلب

سنگ اسلب نیز یکی از بهترین متریال جهت اجرای دیوار تی وی است که علی الخصوص امروزه به میزان بیش تری مورد توجه افراد قرار گرفته است. به این منظور سنگ های مختلفی وجود دارند که زیباترین آن ها سنگ مرمر است. مرمر با خاصیت عبور نور خود در صورت استفاده در دیوار تی وی بسیار زیبا خواهد شد.

علاوه بر سنگ مرمر، سنگ های مرمریت و یا چینی نیز گزینه مناسبی به این منظور هستند که به صورت بوک مچ نیز زیباتر خواهند شد.

با این وجود در کنار اسلب سنگ های طبیعی، سنگ های مصنوعی نیز وجود دارند که قیمت پایین تری دارند اما زیبایی و کیفیت سنگ طبیعی را به هیچ وجه نخواهند داشت.

کلام پایانی

با توجه به اینکه یکی از مهمترین و کانونی ترین قسمت ها در طراحی دکوراسیون داخلی، دیوار پشت تلویزیون یا تی وی وال است؛ متریال مختلفی از قبیل کناف، کاغذ دیواری، آجر، چوب، سنگ های طبیعی و مصنوعی به این منظور وجود دارد که انتخاب هر یک  با توجه به سلایق، نوع دکوراسیون و نوع فضا انجام می شود. در این میان یکی از بهترین گزینه ها سنگ اسلب است که علاوه بر زیبایی بسیار از کیفیت و مقاومت خوبی نیز برخوردار است. 

حال جهت انتخاب سنگ مناسب به این منظور می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را به این منظور راهنمایی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *