• تاریخ آخرین به روزرسانی:1401/08/03

آیا تاکنون با پارکینگ هایی مواجه شده اید که سنگ به کار رفته در کف آنها ترک برداشته و یا شکسته شده باشد؟؟ یا اینکه خیلی زشت و کدر باشه؟؟ یا شده تا حالا تاریکی بیش از حد بعضی از پارکینگ ها کلافه‌تان کرده باشد؟ این مشکلات ناشی از ناآگاهی و یا عدم توجه کافی به نکات خرید سنگ کف پارکینگ، بدنه و…است.

در این صورت اکثرا بعد از مدتی خسارتهای جبران ناپذیری به ساختمان و سازندگان وارد می شود. حال احتمالا عمده سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاد شامل موارد زیر باشد:

  1. چه سنگی کار کنم؟؟
  2. اصلا نظرتون چیه سرامیک کار کنم که ارزان تر هم بشه؟
  3. حالا اگر مایل به خرید سنگ باشم، چه سنگ هایی را برای کف یا بدنه پارکینگ پیشنهاد می دهید؟ رنج قیمتی آن ها به چه صورت است؟
  4. و….

به همه این سوالات تا آخر این مقاله پاسخ داده شده است. شما فقط کافی است چند دقیقه وقتتون را صرف مطالعه کامل این مقاله بکنید.

شما عزیزان همچنین می توانید برای بدست آوردن اطلاعات کامل از سنگ پارکینگ، به پادکست زیر گوش دهید.

پارکینگ شامل چه قسمت هایی است؟

زمانی که صحبت از سنگ پارکینگ می شود، شامل قسمت های مختلفی مانند کف، بدنه(دیواره) و رمپ می تواند باشد، که باید به طور جداگانه به آنها بپردازیم.

اما به طور کلی توجه به یک سری نکات هنگام خرید سنگ پارکینگ الزامی است که در زیر بیان می شود.

هنگام خرید سنگ پارکینگ توجه به چه نکاتی الزامی است؟

  1. توجه به شرایط جوی محل قرار گیری پارکینگ: در انتخاب سنگ مناسب پارکینگ توجه به آب و هوای منطقه موردنظر نیز حائز اهمیت است.
  2. توجه به اینکه پارکینگ در فضای باز قرار دارد یا به صورت سرپوشیده است. زیرا به عنوان مثال تعدادی از سنگ ها مانند مرمریت ها مناسب استفاده در معرض نورخورشید نیستند اما می توانند گزینه مناسبی برای پارکینگ های سرپوشیده باشند.
  3. دقت در انتخاب رنگ سنگ: این موضوع هم از جهت همخوانی با دکوراسیون حائز اهمیت است و هم از جهت نورپردازی پارکینگ. با وجود اینکه رعایت اصول و استانداردها در نورپردازی پارکینگ الزامی است. توجه به رنگ سنگ انتخاب شده نیز می تواند در این موضوع تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال در صورتی که پارکینگ زیرزمینی است و نور کمی دارد بهتر است از سنگ های با رنگ روشن و یا خنثی استفاده شود و در غیر این صورت سنگ های تیره گزینه بهتری هستند. علاوه بر این رنگ سنگ در کثیف شدن و آلودگی پارکینگ تاثیر گذار است. به همین خاطر در صورتی که پارکینگ در مدت زمان های کوتاه تری نظافت می شود انتخاب سنگ های روشن گزینه های بهتری است در غیر این صورت به عنوان مثال برای پارکینگ های شهری همان رنگ های تیره(مثل گرانیت مشکی نطنز و..) مناسب ترند. همچنین در انتخاب طرح و رنگ سنگ، همخوانی با دکوراسیون را نیز مدنظر داشته باشید زیرا در زیبایی ساختمان تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.
  4. توجه به نوع کاربری پارکینگ: میزان تردد و رفت و آمد در پارکینگ یکی از مهم ترین نکات در انتخاب سنگ مناسب آن است. به صورتی که برای پارکینگ های شهری که تردد بالا است؛ دقت به دوام و مقاومت سنگ در اولویت قرار دارد، اما برای پارکینگ ساختمان های مسکونی یا هتل های لوکس زیبایی نیز به همان میزان حائز اهمیت است.

البته به طور کلی هنگام انتخاب سنگ مناسب برای قسمت های مختلف ساختمان در ابتدا باید اولویت ها و معیارهای مدنظرتان را در نظر گرفته و پس از آن براساس آن ها تصمیم بگیرید. به عنوان مثال باید تصمیم بگیرید بین زیبایی، ماندگاری و قیمت کدامیک در اولویت قرار دارند؟

حال تا به اینجا که تا حدودی از سردرگمی هایتان کاسته شده می توانیم به بررسی ویژگی های سنگ مناسب قسمت های مختلف پارکینگ بپردازیم.

ویژگی های بهترین سنگ کف پارکینگ

پیش از پرداختن به این موضوع بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که اصلا چرا سنگ؟

اگر بخواهیم بین سنگ و سرامیک در این رابطه مقایسه ای داشته باشیم اولین و بارزترین تفاوتی که به نظر می آید ذات طبیعی و مستحکم سنگ نسبت به سرامیکی است که به صورت مصنوعی و از خاک رس ساخته می شود. بنابراین کفپوش سنگی از مقاومت و زیبایی بسیار بالاتری نسبت به سرامیک برخوردار است البته مسلما قیمت بالاتری نیز دارد. به همین خاطر کاملا واضح است که اولین و بهترین انتخاب برای کف پارکینگ سنگ است. حال ویژگی های سنگ کف پارکینگ عبارتند از:

  1. مهم ترین و بارزترین ویژگی که سنگ کف پارکینگ باید داشته باشد مقاومت و استحکام آن در برابر فشار و وزن زیاد است که پس از سالها با عبور و مرور وسایل نقلیه شکسته نشود و دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد. به عنوان مثال در سنگ های تراورتن و مرمریت رگه های موجود در آن ها ممکن است بعد از گذشت سالها خرد شوند و سنگ ترک بردارد.
  2. جذب آب پایینی داشته باشد تا در برابر آلودگی ها از مقاومت خوبی برخوردار باشد و لکه نشود. به عنوان مثال اتفاق بسیار رایج در پارکینگ نشتی روغن وسایل نقلیه است که اگر سنگ جاذب آلودگی باشد، روغن به داخل سنگ نفوذ کرده و لکه می شود. البته در این مورد نوع پرداخت سنگ نیز تاثیر گذار است.
  3. مقاومت در برابر سایش
  4. سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی
  5. نکته بسیار مهم نوع پرداخت سنگ کف پارکینگ است. سنگ کف پارکینگ نیز مانند سنگ کف نباید لغزنده باشد. حال با وجود اینکه عمدتا برای سنگ کف پارکینگ از سنگهای صیقلی استفاده می کنند، بهتر است از پرداخت های نیمه صیقلی مانند پرداخت هوند(مات) به این منظور استفاده شود. انواع دیگر مثل پرداخت تیشه ای هم از لحاظ ایجاد اصطکاک و جلوگیری از لغزندگی گزینه مناسبی هستند اما ممکن است هر گونه رطوبت و آلودگی موجب از دست دادن زیبایی آن ها شود.
  6. رنگ سنگ کف پارکینگ: رنگ سنگ یکی از مهم ترین پارامترهایی است که هنگام خرید سنگ موردتوجه قرار می گیرد. سنگ های سفید و کرم پرفروشترین سنگ ها در میان سنگ های ساختمانی هستند، اما برای سنگ کف پارکینگ، بهتر است از سنگ هایی استفاده شود که کثیفی را کمتر نشان دهد. البته که به میزان نظافت و شستشو نیز بستگی دارد اما بهتر است از سنگ های مرمریت مشکی به این منظور استفاده شود. 

ابعاد سنگ کف پارکینگ

راجع به ابعاد و ضخامت سنگ کف پارکینگ نیز بهترین سایز برای کف پارکینگ تایل های 40*40 است. زیرا در سایزهای بزرگتر مانند اسلب 100*100 با وجود زیبایی بیشتر، برای نصب و شیب بندی به مشکل مواجه خواهید شد( هزینه بیشتری هم خواهد داشت) و احتمال شکستن آن ها بالا می رود. به عنوان مثال در صورتی که زیرسازی و شیب بندی به درستی انجام نشده باشد و خودرویی در یک سمت اسلب پارک کند؛ در صورتی که خودروی دیگری در نزدیکی آن و روی همان اسلب قرار بگیرد احتمال شکستن و ترک برداشتن سنگ به مرور زمان وجود دارد.  در اینجا لازم به ذکر است که انجام زیرسازی مناسب برای کفسازی بسیار الزامی است و در صورتی که زمین سست باشد، زیرسازی مناسبی برای سنگ کاری آن باید انجام شود تا به مرور زمان دچار نشست نشود.

همچنین بهترین ضخامت برای سنگ کف 2 سانتی متر است که البته برای سنگ های مختلف و با توجه به وزن اتومبیل ها این میزان متفاوت است. به عنوان مثال در صورت انتخاب سنگ های تراورتن یا مرمریت این میزان بیشتر باید باشد.

حالا با این تفاسیر کدام یک از انواع سنگ برای کف پارکینگ بهتر است؟

برای پاسخ به این سوال، باز به نکته ای که در بالا بیان شد میرسیم؛ اینکه همه چی بستگی به معیارها و اولویت های شما دارد. با این وجود می توان به بررسی مزایا و معایب هر کدام به این منظور پرداخت.

انواع سنگ کف پارکینگ

سنگ پارکینگ گرانیت

گرانیت سنگ بسیار مستحکم و مقاومی است  که به طور کلی بهترین گزینه برای سنگ کف علی الخصوص پارکینگ است. به همین خاطر این سنگ بهترین سنگ کف پارکینگ از نظر ساختاری است. اما از نظر زیبایی از آنجا که تنوع رنگی و طرحی پایینی دارد؛ اگر زیبایی برایتان حائز اهمیت است، این سنگ گزینه مناسبی نیست. به طور کلی گرانیت برای کف پارکینگ های روباز  و پارکینگ های پرتردد مانند پارکینگ های شهری یا مجتمع های بزرگ بهترین گزینه است.

انواع سنگ های گرانیت مشکی کف پارکینگ مانند گرانیت مشکی نطنز و سفید مثل گرانیت سفید نطنز، سفید زاهدان، سفید بروجرد گزینه های مناسبی به این منظور هستند.

سنگ کف پارکینگ مرمریت

همانطور که می دانید مرمریت از نظر زیبایی و تنوع طرح و رنگ یکی از انواع سنگ های مطرح در صنعت ساختمان سازی است. اما از آنجا که دارای رگه های ناخالصی است ممکن است در صورت استفاده در کف علی الخصوص کف پارکینگ شکسته شود. به همین خاطر بهترین پیشنهاد برای کف پارکینگ های فضای بسته با تردد کمتر است. مثلا مجتمع هایی که درب ورودی آن ها مشرف به پارکینگ است و محل عبور ساکنین نیز می باشد، همخوانی و زیبایی پارکینگ اهمیت بالایی دارد و مرمریت بهترین انتخاب است اما بهتر است از سنگ هایی مانند مرمریت هرسین یا گندمگ (با تم های رنگی کرم) و مرمریت هایی با رگه های کم تر و همچنین سورت ها و درجات خوب آن ها استفاده شود.  استفاده از سنگ مرمریت در پارکینگ روباز پیشنهاد نمی شود زیرا مرمریت در صورت قرار گرفتن در معرض خورشید تغییر رنگ می دهد.

سنگ چینی برای پارکینگ

سنگ های چینی بعد از گرانیت از بهترین و مقاوم ترین سنگ های ساختمانی شناخته می شوند. که برخلاف گرانیت علاوه بر استحکام، از زیبایی و تم های رنگی روشنی نیز برخوردارند. علاوه بر این به علت جذب آب پایینی که دارند در صورت تماس با رطوبت و یا آلودگی زیبایی خود را از دست نمی دهند. به طور کلی سنگ های چینی و سنگ مرمریت برای کف پارکینگ ساختمان ها کم تردد و کوچکتر مناسب است. زیرا در این ساختمان ها تردد کم‌تر است و فشار وارده به سنگ کمتر است ، علاوه بر این زیبایی و تنوع رنگ نیز اهمیت بالاتری دارد.

تم رنگی انواع سنگ های چینی عمدتا در رنگ های سفید و مشکی قرار دارد.

سنگ تراورتن برای کف پارکینگ

تراورتن از آنجا که دارای موج ها و رگه های ناخالصی بسیار و جنس آهکی است مقاومت خوبی در برابر فشار و سایش ندارد به همین خاطر به طور کلی برای کف پیشنهاد نمی شود. اما با این وجود در صورت علاقه به استفاده از این نوع سنگ حتما باید از ضخامت های بیشتری نسبت به سنگ های دیگر استفاده کرد و از درجات بالای سنگ انتخاب کرد همچنین فرآوری ها لازم جهت افزایش مقاومت آن انجام شود.

ارزانترین سنگ کف پارکینگ

همانطور که بیان شد، سنگ مناسب پارکینگ با توجه به مکان موردنظر انتخاب می شود. لذا ارزانترین سنگ کف پارکینگ براساس سنگ های مرمریت، گرانیت، چینی و تراورتن معرفی می شوند.

ارزانترین سنگ کف پارکینگ مرمریت سنگ های:1. اداوی، گوهره صلصالی و آباده است. 

ارزانترین سنگ کف پارکینگ گرانیت سنگ های گرانیت سفید نطنز، گرانیت نهبندان و خرمدره است.

ارزانترین سنگ کف پارکینگ تراورتن ورتون، یزد، ابرکوه است

ارزانترین سنگ کف پارکینگ چینی نیز چینی لایبید و الیگودرز است. 

در مقاله سنگ ارزان قیمت به طور کامل به معرفی سنگ های ارزان قیمت پرداخته شده است. شما می توانید با مطالعه مقاله سنگ ارزان قیمت کاملترین اطلاعات راجع به بهترین سنگ های ارزان قیمت بدست آورید.

جهت بدست آوردن قیمت تمامی سنگ ها با شماره 1111 88 33 031 تماس بگیرید.

سنگ بدنه پارکینگ

جهت طراحی نمای داخلی پارکینگ با توجه به روباز یا سرپوشیده بودن پارکینگ از انواع سنگ های ساختمانی می توان استفاده کرد. محدودیت هایی که در انتخاب سنگ کف پارکینگ وجود داشت، برای سنگ نمای داخلی پارکینگ وجود ندارد. به همین خاطر انواع سنگ های گرانیت، مرمریت، چینی و تراورتن به این منظور قابل استفاده هستند. اما استفاده از مرمریت برای پارکینگ های روباز پیشنهاد نمی شود.

سنگ گرانیت نیز برای پارکینگ های پرتردد مناسب تر است اما به علت تخلخل و چسبندگی پایین آن ها برای دیواره استفاده از اسکوپ الزامی است.

به این ترتیب برای مجتمع های مسکونی و تجاری کم تردد بهترین گزینه ها سنگ های چینی و مرمریت هستند که در انتخاب تم رنگی باید به همخوانی با دکوراسیون ساختمان توجه داشت.

البته در انتخاب تم رنگی توجه داشته باشید در صورتی که پارکینگ در طبقات زیرین واقع شده و به طور کلی کم نور است بهتر از سنگ های روشن استفاده شود.

چند مورد از بهترین سنگ های مرمریت به این منظور شامل مرمریت هرسین،مرمریت دهبید، مرمریت لاشتر(برای مکان های با نور مناسب) است و چند مورد از سنگ های چینی نیز می توان به چینی نیریز،چینی الیگودرز اشاره کرد. از بین سنگ های تراورتن هم می توان به تراورتن عباس آباد، تراورتن حاجی آباد اشاره کرد.

با توجه به تم رنگی، نوع پارکینگ و میزان بودجه خود هر کدام از انواع این سنگ ها را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که از سنگ های رگه دار می توانیم به صورت بوک مچ و فورمچ در دیواره پارکینگ هم به کاربرد که برای ساختمان های لوکس پیشنهاد می شود.

رمپ پارکینگ و انتخاب بهترین سنگ برای رمپ پارکینگ

دقت در انتخاب مصالح مناسب و طراحی دقیق رمپ پارکینگ یکی از مهم ترین اصول در ساخت پارکینگ مجتمع های مسکونی علی الخصوص پارکینگ های طبقاتی به شمار می رود زیرا در واقع رمپ که به آن شیب راهه نیز گفته می شود، یک سطح شیب داری است که مانند پلکان نقش اتصال دو فضای غیر همسطح را ایفا می کند. علاوه بر این رعایت اصول و استانداردهای مهم در اجرا و ساخت شیب و عرض آن نیز بسیار مهم می باشد. زیرا به عنوان مثال در صورتی که شیب رمپ بیش از حد استاندارد باشد ممکن موجب لیز خوردن اتومبیل شود.

حال یکی از مهم ترین مراحل اجرای رمپ پارکینگ انتخاب مصالح مناسب آن است.  با وجود اینکه مصالح مختلفی قابل استفاده در این مکان هستند، سنگ های طبیعی بهترین گزینه به این منظور است. زیرا مقاومت و استحکام سنگ قابل مقایسه با هیچ متریال دیگری نیست. حال درمیان انواع سنگ های طبیعی بهترین سنگ برای رمپ پارکینگ سنگ های مستحکم با مقاومت فشاری بالا مانند سنگ های بازالت، گرانیت و چینی هستند. البته ممکن است از تعدادی از سنگ های مرمریت مقاوم و بدون رگه مانند مرمریت گندمک نیز به این منظور استفاده شود.

راجع به پرداخت سطح آن ها نیز بهترین پرداخت پرداخت های تیشه ای، فلیم سندبلاست و یا مات برای افزایش اصطکاک با خودرو و جلوگیری از سرازیر شدن آن است. البته شیب رمپ باید به گونه ای باشد که هم از لغزیدن خودرو جلوگیری کند ولی انقدر زیاد نباشد که به ماشین گیر کند و به آن آسیب بزند.

البته از سنگ های لاشه نیز به این منظور می توان استفاده کرد. رایج ترین ابعاد سنگ به کار رفته در رمپ نیز 10 طولی است.

خلاصه

پارکینگ یکی از مهم ترین قسمت های هر ساختمان است که انتخاب مصالح مناسب برای قسمت های مختلف آن هم مانند نمای ساختمان و…بسیار حائز اهمیت است. حال یکی از بهترین و رایج ترین این مصالح برای پارکینگ، سنگ های طبیعی است که از دوام و ماندگاری بالا در عین زیبایی مطلوب برخوردارند. از انواع سنگ های گرانیت،چینی، تراورتن و مرمریت با توجه به شرایط و نکات ذکر شده می توان در پارکینگ استفاده کرد. قسمت های مختلف این مکان شامل بدنه، رمپ و کف آن می باشد. که در این بین کف پارکینگ از اهمیت بالاتری برخوردار است.

پرسش های متداول

هنگام خرید سنگ برای پارکینگ رعایت چه نکاتی الزامی است؟

  1. رنگ سنگ
  2. شرایط جوی و محل قرار گیری پارکینگ
  3. توجه به نوع کاربری پارکینگ

سنگ پارکینگ چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  1. مقاوم و مستحکم
  2. جذب آب پایین
  3. مقاوم در برابر سایش
  4. سازگار با شرایط مختلف آب و هوایی
  5. لغزنده نباشد

برای سنگ کف پارکینگ چه ابعادی مناسب است؟

  1. بهترین سایز سنگ برای کف پارکینگ ابعاد 40*40 است. و برای ضخامت نیز بهترین ضخامت 2 سانتی متر است.

برای رمپ پارکینگ چه سنگ هایی را پیشنهاد می کنید؟

  1. بهترین سنگ ها به این منظور سنگ های گرانیت و چینی هستند البته در میان مرمریت ها نیز مرمریت های بدون رگه مانند گندمک گزینه مناسبی است. البته از سنگ های لاشه هم در رمپ پارکینگ می توان استفاده کرد.

5 فکر در مورد “ راهنمای جامع خرید سنگ پارکینگ: سنگ کف پارکینگ،بدنه

  1. محمد صالح آّبادی گفت:

    گرانیت نطنز برای کف پارکینگ خوبه؟

  2. محمود گفت:

    قیمت انواع سنگ پارکینگ را چطور می توانم بدست بیارم؟

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام وقت بخیر
      بهترین راه برای استعلام قیمت انواع سنگ پارکینگ، تماس با کارشناسان ما است که در کمترین زمان ممکن تمام اطلاعات موردنیاز شما همراه مشاوره رایگان خدمت شما ارائه می دهند.

  3. جواد معصومی گفت:

    سنگ قیمت مناسب برای کف پارکینگ چی پیشنهاد می کنید؟

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام دوست عزیز
      اطلاعات کامل برای ارزانترین سنگ کف پارکینگ در متن ذکر کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *