خیلی وقت ها بعد از سپری کردن زمان زیاد برای پروسه خرید سنگ ، با تغییر رنگ سنگ مواجه می شویم . این اتفاق در موارد بسیاری بعد از کار شدن و حتی حین کار یعنی قبل از تکمیل شدن اجرای پروژه و تحویل آن به کارفرما رخ می دهد . اتفاق ناخوشایندی که احتمال روی دادن آن وجود دارد . البته در برخی موارد می توان با این چالش دست و پنجه نرم کرد و آن را برطرف نمود ؛ اما یک تیم خبره می خواهد . تازه اگر آن هم بعد از صرف زمان و انرژی ، شدنی باشد . درخیلی موارد که ناچار به برداشتن سنگ می شوند تا متوجه دلیل لک شدن شوند ، امکان ترک ، لب پرشدن و حتی شکسته شدن سنگ زیاد است ! اما آیا نمی توان از این عارضه پیش گیری کرد ؟

در موارد بسیاری با دانستن این موضوع که چه دلایلی می تواند موجب بروز چنین مشکلی شود، می توان تا حد زیادی مانع از این مساله شد . حال این موارد کدامند ؟

عواملی که موجب تغییر رنگ سنگ می شوند کدامند ؟

  • کیفیت نامطلوب در فرآوری در فرآوری سنگ
  • عدم اجرای صحیح
  • جنس و ماهیت سنگ

کیفیت نامطلوب در فرآوری سنگ

فرآوری بی کیفیت و بهره گری از مواد غیراستاندار و نامرغوبی از اولین موارد دخیل در تغییر رنگ سنگ است که می تواند تحت تاثیر چند مورد باشد. یکی از این موارد تاثیر توری پشت سنگ است که براثر واکنش با هاردنر یا ملات رخ میدهد. این مشکل به سرعت خود را در همان روزهای اول بعد از اجرا نشان می دهد و بایستی سنگ را از محل اتصال جدا کرد و عارضه را بطرف نمود. که البته این کار دردسرهای زیادی دارد و درصورت حرفه ای نبودن تیم مجری، امکان ترک، لب پر شدن وحتی شکسته و خورد شدن سنگ زیاد است .

مساله دیگر می تواند براثر استفاده از رزین نامرغوب مصرفی روی کار باشد که موجب زردی سنگ و کدرشدن آن می شود. این موضوع خصوصا زمانی رخ می دهد که سنگ در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد .

عامل دیگر ، ناشی از رنگ هایی است که در زمان فرآوری برای زیبایی بیشتر سنگ ها به کار می رود . در واقع به مرور زمان، سنگ دچار رنگ پریدگی خواهد شد. به خصوص در رنگ های تیره با تابش مستقیم نور خورشید این اتفاق سریع تر رخ می دهد .

توری پشت سنگ

بیشترین علت تغییر رنگ سنگ در عدم اجرای صحیح

برای چسباندن سنگ از ملات سیمان ، چسب سنگ های پودری ، چسب 123 ، چسب سنگ پلی استر و چسب سنگ اپوکسی استفاده می شود . اما رایج ترین روش ، استفاده از ملات سیمانی و پودر و چسب 123 است . ولی آیا نتیجه مطلوب به همراه دارند ؟ پاسخ به این سوال را نمی توان به صراحت رد کرد چراکه مقرون بصرفه اند و در بسیاری از پروژه ها که با محدودیت بودجه روبرو هستند ، چاره ای جز استفاده از این ها نیست . اما در موارد زیادی شاهد تغییر رنگ سنگ ، زنگ زدگی و لک بروی سنگ ، پس از کار شدن بوده ایم. این مشکل بالاخص در سنگ های روشن ، مرمر ، مرمریت ، چینی ها و ترااونیکس به چشم می خورد . البته در برخی موارد می توان با استفاده از سیمان رنگی مطابق با زمینه سنگ ، تا حدودی مانع این معضل شد ( که البته بازهم تضمینی برای آن نیست ) .  در مواردی هم که از چسب های 123 استفاده می شود ، بازهم شاهد زرد شدن و لک سنگ هستیم که بسیار آزاردهنده ، مشکل آفرین و زیان بار است .

اقدامات لازم در جهت رفع این مشکل چیست ؟

درست است که استفاده از ملات و چسب 123 رایج تر است و هزینه خرید کمتری دارند. اما در استفاده از آن ها ، بستر مشکلاتی که به آن ها اشاره شد فراهم است و برای رفعشان می بایست زمان و هزینه بیشتری صرف نمود . پس منطقی تر آن است که در همان ابتدا از چسب سنگ های پلی استر یا مگاپوکسی استفاد شود . این چسب ها به سرعت خشک می شوند و سرعت انجام کار را تا حدود 3 برابر بیشتر می کنند .بنابراین بسیار مناسب زمانی هستند که با محدودیت زمانی در تحویل پروژه مواجهید . برندهای گوناگونی در این عرصه فعالیت دارند که هرکدام بازار خود را دارند اما یکی از چسب سنگ های قوی دنیا که پیشینه آن به نیم قرن می رسد ، چسب سنگ های مگاپوکسی ساخت کشور استرالیاست . ضمانت کیفیت 15 ساله این برند، خیال شما را از بروز هرگونه مشکل و اتفاق ایمن نگه داشته و رزومه قوی برای شما به همراه خواهد داشت . البته محصولات مشابهی در زمینه تولید چسب و رزین های اپوکسی در کشور فعالند که هیچ گاه همپای این برند جهانی نخواهند بود .

مورد دیگری که باعث بروز لک در سنگ می شود ، آب بندی و بندکشی ناصحیح است . این مورد شاید در وهله اول بنظر خیلی ساده و پیش پا افتاده بنظر آید . اما حقیقتی است که نمی توان از چشم پوشی کرد .چرا که در موارد زیادی شاهد لک شدن سنگ هایی بوده ایم که از همه نظر مورد تایید بوده اند ، اما بخاطر بی دقتی در اجرا ، زیبایی خود را ازدست داده و نمای زشتی در ساختمان ایجاد کرده اند .
بندکشی و آب بندی سنگ

کلام آخر

همانطور که متوجه شدید موارد مختلفی در تغییر رنگ سنگ دخیل هستند . دانستن این موارد باعث دقت بیشتر درهنگام خرید سنگ و نحوه اجرا آن می شود . بدین ترتیب می توانید با خیالی آسوده سنگ مورد نظرتان را بدون هیچ دلواپس به کار برده و از نتیجه کار لذت برید .
آیا شما چنین تجربه ای داشته اید ؟ برای برطرف کردن آن چه اقداماتی انجام داده اید ؟ آیا مشکل به طور کامل حل شده است ؟

3 فکر در مورد “ چیکار کنیم تا مانع از تغییر رنگ سنگ بشیم ؟

  1. بدشانس گفت:

    آیا به مرور زمان لکه های سبز ناشی از چسب ۱۲۳ روی سنگ انتیک از بین میره؟ البته براق کننده هم زده شده

    1. کیوان شاهین گفت:

      سلام.
      لکه زردی به داخل سنگ نفوذ میکنه و ربطی به ماده براق کننده روی سنگ نداره. توی نمای ساختمان پس از تابیدن آفتاب روی زردی سنگ، مشاهده شده که لکه ها از بین میرن ولی توی آنتیک و اون هم داخل فضای خانه امکان حذف زردی وجود نداره.
      پروتکشن هایی توی بازار وجود داره مثل محثولات آکِمی (آکمی اصل! آکمی های تقلبی داخل شهر قزوین تولید میشن و کیفیت اصلی رو به هیچ عنوان ندارن!) میتونید ازشون استفاده کنید

      ممنون از شما
      اگر باز هم سوالی بود میتونید از بخش مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشین

      1. همایون محمدعلیزاده گفت:

        با عرض سلام و خسته نباشید راستش بعد از گذشت چندین روز از نصب سنگ یه قرمز رنگی زده بیرون شبیه یه زنگ زدگی خودشم زیاد از هر جایی زده بیرون اکثرا اونو به نظرتون چه کاری میشه انجام داد برا از بین بردنش خیلی بد دیده میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *