سنگ یک ماده بسیار سخت، زیبا و در عین حال شکننده است به طوری که ممکن است در اثر یک ضربه شدید بشکند. اگر آن سنگ، مرمر هم باشد که قیمت بالایی هم دارد؛ برای مالک بسیار آزاردهنده است. اما این نوید را بهتون میدم که شما می توانید با استفاده از چسب سنگ مناسب، سنگتان را ترمیم کنید تا مانند روز اولش شود.

در این مقاله شما را با بهترین چسب های سنگ و نحوه ترمیم سنگ با استفاده از آنها آشنا می کنیم. پیش از آن بهتر است که یک توضیح مختصری راجع به خود چسب سنگ بیان کنیم تا بتوانیم با دید بازتری به انتخاب چسب سنگ مناسب بپردازیم.

چسب سنگ چیست؟

سنگ یک ماده سخت و سنگین است؛ به همین خاطر جهت اتصال آن به سطوح مختلف مانند سیمان، آهن،سفال و حتی چسباندن سنگ به سنگ، نیازمند چسب هایی قوی تری نسبت به متریال دیگر دارد. در گذشته همیشه چسباندن سنگ امری چالش برانگیز و سخت بود. اما امروزه با روی کارآمدن انواع چسب سنگ، این اقدام به راحتی و در زمان کمی امکانپذیر است.البته این چسب ها برای اتصال اجسام غیر سنگی و روی سطوح مختلف مانند چوبی،بتنی و…نیز کارآیی خوبی از خود نشان داده اند. به این منظور انواع مختلفی از چسب سنگ تحت نام و برندهای مختلفی در بازار داخل و خارج وجود دارند که یکی از بهترین و قوی ترین آن ها  که ساخت کشور ایتالیا نیز می باشد، چسب سنگ مگاپوکسی است که بر پایه رزین اپوکسی می باشد. اطلاعات کامل این چسب در صفحه مربوط به آن بیان شده و شما می توانید با مراجعه به این صفحه ویژگی ها و محاسن این سنگ را با انواع چسب سنگ مشابه (حتی مشابه داخلی آن) که در بازار موجود است؛ مقایسه کنید و از انتخاب خود مطمئن شوید.

همانطور که در صفحه چسب سنگ بیان شد، یکی از مهم ترین کاربردهای انواع چسب سنگ، نصب سنگ های ساختمانی در قسمت های مختلف ساختمان است. با این وجود بحث ترمیم سنگ های ساختمانی شکسته نیز خود از اهمیت بالایی برخوردار است که ممکن است پس از گذشت چند سال از نصب برای سنگ پیش آید.

لذا از انواع چسب سنگ جهت ترمیم سنگ های شکسته و یا ترک برداشته می توان استفاده کرد. اما جهت انتخاب هر یک از آن ها باید به نوع سنگ و قدرت چسب توجه کنیم. حال ما در زیر به معرفی تعدادی از انواع چسب سنگ به این منظور می پردازیم.

معرفی انواع چسب سنگ برای ترمیم سنگ های ساختمانی

همانطور که بیان شد، هنگام انتخاب چسب برای چسباندن سنگ به سنگ حتما باید به نوع سنگ دقت داشته باشیم. زیرا به عنوان مثال از آنجا که سنگی مانند سنگ مرمر که بسیار نرم، زیبا، گران قیمت و مهم تر از همه شفاف و دارای قابلیت عبور نور است؛ چسبی برای آن مناسب است که شفاف باشد(مانند رزین اپوکسی). علاوه بر این در به علت ارزش بالای این سنگ، در چسباندن آن باید دقت کافی به خرج داد.

همچنین از آنجا که سنگ گرانیت یکی از مستحکم ترین سنگ های ساختمانی و دارای بافت دانه ای است و در صورت ضربه خوردن دیرتر از سنگ های دیگر آسیب می بیند. اما از آنجا که به میزان زیادی در کانتر مورداستفاده قرار می گیرد، احتمال شکستگی سنگ کانتر  وجود دارد. حال جهت ترمیم آن باید از چسب سنگ های قوی استفاده کنیم زیرا چسباندن این سنگ که دارای استحکام بالا و بافت دانه ای است بسیار سخت تر از سنگ های دیگر است.


حال در زیر تعدادی از انواع چسب سنگ مناسب جهت چسباندن سنگ به سنگ را معرفی می کنیم:

  1. چسب سنگ جلاسنج
  2. چسب سنگ راگا و چسب سنگ مرمر راگا
  3. چسب سنگ مگاتایت
  4. چسب سنگ مگاپوکسی: در این بین چسب سنگ مگاپوکسی از بهترین انواع چسب سنگ برای درزگیری و چسباندن سنگ است. . این نوع چسب هم به صورت بی رنگ و هم به صورت سفید در بازار وجود دارد که نوع شفاف آن مناسب چسباندن مرمر می باشد. در صورت استفاده از این چسب دیگر جای هیچ نگرانی از جداشدن آن و ایجاد شکافی وجود ندارد. علاوه بر این این نوع چسب دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی است و می توان پیش از اتصال کامل سنگ را جابه جا کنیم.
  5. رزین اپوکسی: رزین اپوکسی به صورت مایع و شفاف است و جهت چسباندن سنگ های شفاف مانند مرمر و حتی براق به کار می رود. ترمیم سنگ های شفاف و براق از حساسیت بالاتری برخوردارند.

لازم به ذکر است که جهت چسباندن سنگ مرمر باید از چسب های شفاف و بدون رنگ استفاده شود تا چسب مانع عبور نور سنگ نشود. لذا رزین اپوکسی که به صورت مایع و شفاف است مناسب چسباندن سنگ های شفاف مانند مرمر و حتی براق است.

حال در زیر دستورالعمل چسباندن و ترمیم سنگ را بیان می کنیم.

نحوه ترمیم و چسباندن سنگ به سنگ

هنگامی که تصمیم به ترمیم سنگ دارید، علاوه بر توجه به انتخاب چسب مناسب، رعایت نکات و اصول انجام آن نیز حائز اهمیت است.

  1. دو سطح سنگ که قرار است به هم چسبیده شوند را با استفاده از کاغذ سنباده ریز برای چسبندگی بهتر سنباده بزنید. سپس آن ها را با یک پارچه نرم پاک کنید.
  2. محیط کار باید فضایی با تهویه مناسب انتخاب شود. زیرا بسیاری از چسب های قوی ممکن است دود آزاد کنند. بنابراین هر چه تهویه بهتر باشد مناسب تر است.
  3. سطح کار را با یک روکش پلاستیکی بپوشانید
  4. در این مرحله و به طور کلی جهت استفاده از هر گونه چسبی در ابتدا روش استفاده از آن را مطالعه کنید. حال اگر از چسب اپوکسی مایع دو جزیی استفاده می کنید، ابتدا به میزان مشخص شده از هر دو جز را با یکدیگر ترکیب کرده و سپس به میزان مشخصی به سطوح بزنید. دو تیکه سنگ ممکن است با چسب مایع حرکت کنند بنابراین آن ها را به گونه ای قرار دهید که نتوانند حرکت کنند. اما برای چسب های قوی تر به صورت نقطه ای برای اتصال کافی است.
  5. با توجه به زمان گیرایی که برای چسب تعیین شده، منتطر بمانید تا بچسبد.

نکته قابل توجه در اینجا این است جهت ترمیم سنگ با استفاده از چسب های مذکور برای هم رنگ شدن چسب با رنگ سنگ می توان چسب را با رنگ ترکیب کرد.

پس از اتمام کار نیز باید اضافات چسب با استفاده از سنباده از روی سنگ برداشته شود.

برای سنگ های صیقلی نیز پس از چسباندن سنگ، اقداماتی نیاز است که قسمت چسبانده شده به براقیت قبل باز گردد.

نتیجه گیری

سنگ های ساختمانی با وجود استحکامی که دارند، بسیار شکننده هستند. به همین خاطر توجه به نحوه ترمیم آن ها یکی از نکات بسیار مهم در ساختمان سازی می باشد. زیرا فردی که هزینه زیادی را صرف ساخت ساختمان خود با استفاده از سنگ های طبیعی می کند، در صورتی که بعد از چند سال با شکستن سنگ خود مواجه شود، به راحتی می تواند با استفاده از ابزار مناسب به ترمیم سنگ خود بپردازد. حال یکی از مهم ترین این ابزارها انواع چسب سنگ است که امروزه علاوه بر ترمیم سنگ، کاربردهای فراوان دیگری در نصب سنگ نیز دارد. در این بین چسب سنگ مگاپوکسی یکی از قوی ترین و بهترین چسب سنگ های موجود در بازار است که برای ترمیم سنگ نیز به کار می رود. شما عزیزان برای دریافت قیمت های آن به راحتی می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و اطلاعات کاملی از قیمت های آن بدست آورید.

1 فکر در مورد “ راهنمای ترمیم سنگ های ساختمانی با استفاده از چسب سنگ

  1. یوهان گفت:

    درود. آیا می شود سوراخ سُمبه های پله های سنگی را پر و صاف کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *