بعد از برش و فرآوری سنگ ، نوبت به چیدمان و دسته بندی سنگ ها می رسد . هریک از سنگ ها برحسب نوع و ابعادی که دارند به طور جداگانه دسته بندی و انبار می شوند . نگهداری از مصالح سنگی حتی الامکان باید در انبارهای سرپوشیده و به دور از آلودگی ، برف و یخ زدگی ، باران های اسیدی ، مواد مضر ، تابش مستقیم نور خورشید باشد . درحمل و انبار سنگ باید توجه ویژه ای به قسمت های گوشه و برجسته سنگ شود . برای این منظور می توان از روکش پلی اتیلن ، پارچه کنفی یا قطعات باریک چوب استفاده کرد . از روکش های پلی اتیلن برای حفاظت سنگ در برابر بارندگی ها نیز می توان به کار برد ..

چیدمان سنگ در انبار علاوه  بر نگهداری ، جنبه نمایشی هم دارد . چرا که مشتری نیاز به بررسی و مشاهده ظاهر و قواره ی سنگ دارد . بنابراین باید به نحوی اصولی و درعین حال زیبا ، چیده شوند .

نکات مهم در انبار و حمل سنگ

  • برای انبار کردن سنگ باید از قفسه های فلزی یا چوبی استفاده کرد . برخی از این قفسه ها به دلیل شباهت به حرف A به A فریم ( یا قاب A ) شهرت دارند . این قاب که از فولاد ضدزنگ و محکمی ساخته شده است ، دارای تکیه گاه در قسمت پایین و پشت است و زاویه آن ترجیحا 30 درجه می باشد .
  • مقاومت ناکافی برخی از این قاب ها باعث تکان خوردن سنگ ها به هنگام حمل می شود و درنتیجه موجب ترک برداشتن یا شکسته شدن سنگ ها می شود . به همین خاطر برای پیشگیری از این اتفاق می بایست از تسمه های متحرک برای نگه داشتن سنگ استفاده کرد و بدین ترتیب مانع از لغزش سنگ بروی قاب شد .
  • درصورت نبود این قاب ها می توان از پایه های پلاستیکی و گیره ها برای ایجاد فاصله بین زمین و سنگ های مجاور استفاده کرد . کاربرد قطعه های پلاستکی مانع از لغزش و شکستگی و ضربه به بدنه سنگ می شود .
  • یکی دیگر از سیستم های انبارش مورد استفاده در اغلب حمل و نقل ها ، قفسه دندانه ای است . با استفاده از این روش می توان سنگ ها را در ابعاد مختلف در بین ردیف های قرار داد . تنها نباید فراموش کرد که بار زیاد موجب شکسته شدن قفس می شود . این شکستگی سبب ترک برداشتن سنگ شده و در نتیجه تمرکز تنش در این محل ها ، شکستگی سنگ را به دنبال خواهد داشت . در انبار سنگ پیشنهاد می شود که درصورت امکان  از قفسه های مجهز به جرخ متحرک استفاده شود .

اسلب سنگ

  • سنگ های اسلب باید پشت به پشت یا نما به نما چیده شوند . قسمت نمای سنگ نباید در تماس با فلز و هرچیزی دیگری باشد . به همین خاطر از یک لایه محافظ همچون موکت و فرش و نظیر آن برای این منظور استفاده می شود . جدای این لایه محافظ از جداکننده ها برای ایجاد فاصله بین اسلب ها استفاده می شود . دمای انبار بهتر است بیش از 50 درجه سلسیوس نباشد و تا حتی امکان از فضای سرپوشیده برای این کار استفاده گردد . در غیر اینصورت باید اسلب ها دارای پوشش پلاستیکی یا برزنتی باشند . همچنین از قرار دادن سنگ ها در معرض نور خورشید به طور مستقیم پیشگیری شود .

نکات مهم در چیدمان پلاک ها

  • سنگ پلاک ها را بوسیله ی بند یا پلاستیک می بندند و بروی پالت ها جایگذاری می کنند . این بسته بندی باید به قدری بادوام و مناسب باشد که درحین جابجایی و انبار کردن ، به سنگ آسیبی نرسد و از تکان خوردن و حرکت سنگ درون بسته ها جلوگیری شود . ابعاد و وزن بسته ها باید مناسب حمل باشند و امکان جابجایی آن ها توسط وسایل حمل ( بالابر، لیفتراک ) وجود داشته باشد . برای حمل درون انبار ها نیز می بایست از جرثقیل سقفی استفاده کرد تا مانع از خطرات احتمالی و شکسته شدن سنگ شد .
  • برای کنترل پلاک ها در پشت کامیون از چارتراش ( چوب برش خورده ) استفاده می شود . چرا که بدون آن ، امکان حرکت و سقوط سنگ زیاد می شود و علاوه بر خسارت مالی ، خطر آفرین است .
  • انبار کردن سنگ ها در کارگاه برحسب نوع و ضخامتشان انجام می شود . سنگ های برش خورده را به صورت عمودی یا مورب به هم تکیه می دهند تا مانع از تماس مستقیم هوا و آب باران به سطحشان شوند . همچنین از آن ها در برابر یخ زدگی و ضربه و … محافظت می نمایند . اما لازم است . البته درخصوص سنگ های اسلب این چیدمان متفاوت تر است و باید از استندهای مخصوص استفاده کرد .
  • سنگ های تایل و طولی را بروی شن و ماسه قرار می دهند تا به مرور زمان و در اثر فشار به لبه ی سنگ آسیبی نرسد . سنگ های اسلب را نیز به دلیل سنگین وزن بودن بروی قطعات چوبی قرار می دهند .

تریلی در حال بارگیری سنگ

کلام آخر

در نگهداری و انبار انواع سنگ ساختمانی (حتی مقاومت ترینشان ) حتما درنظر داشته باشیدکه از قرار دادنشان در محیط مرطوب و درمعرض بارش ، تابش مستقیم نور خورشید  ، هوای سرد و یخبندان و مناطقی که اختلاف دمای شب و روز زیاد است ، جلوگیری شود . توجه به این نکات در طول عمر ، دوام و زیبایی سنگ نقش بسزایی داشته و نباید از آن غافل بود . بنابراین بهترین انبار سنگ آن هایی هستند که سرپوشیده باشند و دمایی کنترل شده داشته باشند .

سامانه ایران اسلب

مشاهده قیمت انواع سنگ ساختمانی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هفده =