سبک سازی ساختمان چیست و چه اهمیتی دارد ؟

  • سرعت تسریع کار و صرفه جویی در زمان
  • صرفه جویی در انرژی و هزینه
  • کاهش چشم گیر وزن ساختمان و صدمات ناشی از آن
  • افزایش ایمنی و مقاومت ساختمان
  • کاهش خسارات مالی و تلفات جانی در اثر بلایای طبیعی

روش های سبک سازی ساختمان

از آنجایی که بسیاری از مناطق کشورمان زلزله خیز است ، اهمیت سبک سازی و پیشگیری از مشکلات ناشی از آن ،  بیش ازهرچیز احساس می شود . بنابراین، معماران و سازندگان ساختمان از دو شیوه زیر برای این منظور استفاده می کنند :

  1. استفاده از نقشه های ساختمانی که از کمترین مصالح و ستون تشکیل شده است .
  2. به کارگیری مصالح ساختمانی سبک و مدرن ( روش رایج تر در سبک سازی )

ستون بندی ساختمان
قبل ازهرچیزی باید توجه خود را به عامل ( یاعوامل ) سنگین شدن ساختمان معطوف کرد .در مواردی می توان با انجام اصلاحاتی در نقشه ساختمان ، مانع از تحمیل وزن بیشتر به ساختمان شد . در واقع با برخی تغییرات به شرط حفظ ایمنی ساختمان ، ستون های اضافه حذف می شوند .
اغلب ساختمان های قدیمی که ازمصالح و روش های سنتی ساخته شده اند از نظر وزن بهینه نیستند . این موضوع در ساختمان سازی های نوین به عنوان عیبی بزرگ و خطر آفرین تلقی می شود . کاربرد بتن های سبک برای اجرای اسکلت بتنی ( مجموعه ای از میلگردهای آهنی و بتنی ) یکی از شیوه های مهندسین در سبک سازی ساختمان است . چرا که بیشترین وزن ساختمان را اسکلت آن تشکیل می دهد که شامل ستون ها ، دیوارها و کف است . به همین خاطر توجه بیشتر بروی این قسمت ها ، از وزن کلی ساختمان می کاهد . در همین راستا می توان به ، استفاده از روش های جایگزین برای ملات سیمانی  هم اشاره کرد . زیرا در موارد بسیاری در ساختمان به کار می رود و متاسفانه بار زیادی بر آن تحمیل می کند .
همانطور که پیش تر گفته شد برای سبک سازی چندین راهکار وجود دارد که یکی از آن ها کاربرد مصالح از پیش ساخته شده و سبک است . این مصالح به دلیل وزن مخصوص کمتری که در مقایسه با نمونه های مشابه دارند ، به عنوان مصالح سبک شناخته می شوند . مثلا برای سبک سازی دیوار ساختمان ازتری دی پانل ( ۳D panel) ، درای وال (dry wall) ، دیوار سبک هبلکس (بلوک هبلکس  (ACC ، ساندویچ پانل  استفاده می شود

بررسی مصالح موجود برای سبک سازی ساختمان

برخی دیگر ازاین مصالح عبارتند از: سازه های ال اس اف ، بتن سبک ، فوم بتن ، چوب و… . اما چرا بسیاری از مهندسین ، مخالف به کارگیری این مصالح جدید در سبک سازی ساختمانند ؟
بررسی مصالح سبک سازی ساختمان
در این قسمت سعی نمودیم تا به صورت چکیده ، تنها به چند مورد ازمعایب هرکدام از این مصالح اشاره کنیم :

سازه های ال اس اف

در نوع سازه ال اس اف با محدودیت ابعاد دهانه ، هزینه زیاد ، نیروی متخصص در طراحی وساخت و محدودیت ساخت بیش از دو طبقه در برخی مناطق مواجهیم .

بتن سبک

یا در نوع بتن سبک به دلیل تخلخل بسیار( به جهت کاهش وزن ) جذب آب زیاد است که موجب کاهش کارایی آن می شود . البته برای رفع این مشکل می توان  در ابتدا سنگدانه  را با آب مخلوط و سپس سیمان را به آن اضافه کرد ؛ اما با این کار نه تنها وزن حجمی بتن بالا می رود ، بلکه از خاصیت عایق حرارتی اش کم می شود .

فوم بتن

نوع دیگر از سبک سازی ، با فوم بتن است . این فوم در مقایسه با دیگر مصالح حدود 2 برابر سیمان مصرف می کند . در مقایسه با بتن معمولی امکان یخ زدگی و آتش سوزی در این فوم بتن ها بیشتر است . همچنین درصورت وجود ترک ، استحکام سازه را کم می کند و چون تخلخل ندارد ، در مدت کوتاهی دچار فرسودگی می شود .

چوب

و اما معایب چوب ، که یکی از متریال محبوب در سبک سازی به شمار می رود : در برابر حرارت و آتش سوزی مقاومت کمی دارند ( که البته با پانل گچی می توان آن ها را پوشش داد اما هزینه بر است ) . همچنین در مقایسه با سازه های فلزی قیمت (مصالح اولیه)  بیشتری دارد . با روند افزایش ساخت و ساز های چوبی ، شاهد تسریع روند نابودی جنگل ها خواهیم بود . در صورت درزبندی نامطلوب ، به مرور زمان ، چوب از هم می پاشد . نفوذ حشرات و موریانه به آن ها ، موجب پوک شدن و از بین رفتن سازه چوبی می شود .

بلوک هبلکس

بلوک هبلکس ازدیگرمصالح سبک سازی ساختمان است که تنها تعداد کمی از پیمانکاران با آن آشناهستند . هبلکس در مقایسه با دیگر بتن ها استحکام کمتری دارد . بلوک هبلکس توان تحمل وزن زیاد را ندارد و از استحکام کافی در برابر فشارهای جانبی برخوردار نیست . در واقع اتصال پایدار و مطلوبی به اسکلت ندارد .لایه اول این بلوک ها جذب آب بالایی دارند ، بنابراین باید از قبل خیس شوند . به هنگلم خشک شدن نیز دچار جمع شدگی و انقباض کمی خواهند شد . از لحاظ هزینه در مقایسه با مصالحی همچون آجر و سفال هزینه بیشتری دارد و از نظر اجرا نسبت به پانل های سه بعدی گران قیمت تر است .
سندویچ پنل
تصویر فوق مربوط به سازه سبک سازی شده با ساندویچ پنل است.
البته گاهی اوقات شرایط و وضعیت حاکم بر پروژه به نحوی است که برای تقویت ساختمان و دستیابی به حداقل ایمنی ها ، افزودن مصالح سازه امری اجتناب ناپذیر است . بنابراین سبک سازی ساختمان به شرط عدم تاثیر منفی روی سایر جنبه های ساختمان ، آن هم طبق نظر کارشناس مربوطه  قابل پیاده سازی و اجراست .

استفاده از چسب مگاپوکسی برای نصب سنگ های ساختمانی

یکی ازمصالح پرکاربرد ساختمانی از دیرباز تا کنون سنگ  بوده است . محبوبیت این کالای لوکس به قدری است که با وجود وزن زیادش ، بازهم مورد استقبال سازندگان قرار دارد . چرا که از مزایا و ارزش افزوده ی آن نمی توان گذشت . اما کنترل وزن ساختمان نیز یکی از موارد مهم و غیر قابل چشم پوشی است . پس چاره چیست ؟ آیا باید از به کارگیری این کالای زینتی و ارزشمند گذشت ؟
برای پاسخ به این سوال نیاز است تا چند نکته را خاطر نشان کنیم :
اول این که بهتر است از سبک وزن ترین سنگ ها استفاده کنید . خصوصا اگر قرار به استفاده آن در نمای ساختمان ، آن هم نمای یک ساختمان مرتفع باشد . بنابراین سنگ تراروتن اولین وبهترین پیشنهاد است .
دوم آنکه برای نصب سنگ اسلب یا هرسایز دیگر( اعم از تایل ، طولی و… ) برای هر قسمت ساختمان ( چه نمای بیرونی چه داخلی ، یا سنگ پله و کف و… ) ، از به کارگیری روشهای سنتی صرف نظر کنید . نصب تر که با ملات سیمانی انجام می شود ، یکی از بدترین نوع روش ها برای چسباندن سنگ ، سرامیک و… است ! شاید در گذشته ملات سیمانی یکی از روش ها محبوب و رایج بود اما با روند افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به ساختمان ، دیگر همچون سابق خبری از ساختمان های ویلایی یک یا نهایتا دوطبقه نیست . بنابراین با تغییر شرایط زندگی ، باید تحولاتی که در صنعت ساختمان هم رخ داده است را پذیرفت وهمسو با آن حرکت کرد.
با افزایش طبقات ساختمان بار وارده نیز افزایش می یابد ، حال اگر بنا باشد همچنان از همان ملات سیمانی استفاده کنیم که باید منتظر عواقب ناشی از آن هم بمانیم ! چرا که این ملات و دوغاب سیمانی وزن بسیارزیادی به ساختمان وارد می کنند . این موضوع بالاخص در نمای بیرون ساختمان که متراژ زیادی دارد ، مقدار قابل توجهی است . پس چه باید کرد ؟
نمای سنگی
برای داشتن اتصالی ایمن بین مصالح سنگی ( کاشی ، سرامیک و …) و سطح زیرین ( بتن ، فلز و هر سطح دیگر )  بهترین روش استفاده از چسب سنگ های قوی بر پایه رزین اپوکسی است . اما این کارچه کمکی به سبک شدن وزن سا ختمان می کند ؟
این چسب سنگ ها به دلیل فرمولاسیون بسیار قوی ، گیرایی بسیار بالا در کوتاهترین زمان ممکن را دارند . رعایت نکات استفاده از این چسب ها ضروری است حال نکته ای که در این چسب ها بیشتر از هرچیزی جالب است ، بکارگیری تنها 5 لقمه از این چسب های خمیری در نقطه ثقل و چهارگوش سنگ است . شاید به هنگام قیاس با سیمان و چسب های پودری عجیب باشد اما واقعی است . یکی از برترین این چسب ها ، توسط شرکتی استرالیایی (Vivacity  Engineering Pty.Ltd) تولید و به سراسر دنیا عرضه می شود . این شرکت با چند دهه فعالیت و سابقه درخشان ، برای آسودگی خاطرمشتریان خود ، گواهی تضمین کیفیت 15 ساله ارائه می کند .
به دلیل استفاده چسب در مرکز ثقل سنگ ، وزن سنگ بروی خودش قرار می گیرد . و به این ترتیب باری به ساختمان وارد نمی شود . این یکی دیگر ازمزیت های مهم دراستفاده از چسب های مگاپوکسی است که بخصوص به هنگام زلزله اهمیت بیشتری می یابد .

1 فکر در مورد “ روشی ایمن و آسان در سبک سازی ساختمان

  1. ما ملات پلیمری به شرح مشخصات مندرج در وبسایت
    vavand.com
    اماده فروش داریم .
    و
    تک خاک قابل کاربری برای تولید ملات پلیمری _ بلوک های گازی اتوکلاو شده – والکریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *