استفاده از چسب سنگ های دوجزئی علاوه بر چسباندن سنگ به سطوح مختلف ، برای تعمیرات سنگ ( نظیر ترمیم ، درزگیری ) ، اتصال آهن به سیمان ، اتصال سنگ های مصنوعی و چسباندن صفحات چندلایه ای به هم و… به کار می رود .سرعت کار با استفاده از این چسب ها بالاست ، گیرایی زیادی دارند و به سرعت خشک می شوند . البته تحت برندهای مختلفی دربازار وجود دارند . از این رو نمی توان توقع عملکرد و نتیجه یکسانی از آن ها داشت .مساله دیگر درخصوص نحوه ترکیب و تهیه این چسب هاست که برای دستیابی به نتیجه ای مطلوب می بایست مطابق با دستورالعمل های درج شده بروی هر محصول عمل کرد . اما یکسری از اصول در تمام چسب ها یکسان است که در ادامه به آن پرداخته ایم .

تهیه چسب سنگ و نکات آن

همانطورکه گفته شد این چسب ها در دو جزء مجزا تهیه شده اند ،که هر کدام در قوطی هایی ( با رنگ درب مختلف ) نگهداری می شوند . نسبت اختلاط این مواد با هم 1 به 1 است که باید به میزان آن دقت شود . برای برداشتن مواد از هر پارت نیز ، باید از کاردک جداگانه ای استفاده شود . همینطور برای مخلوط کردن دو جزء با همدیگر نیز باید از کاردک تمیز و عاری از هریکی از این دو جزء باشد .

موضوع مهم دیگر در رابطه با نحوه ترکیب مواد است . بعد از آن که به نسبت مساوی از هرکدام برداشتیم ،  به صورت دایره ای به مخلوط کردن این دو اقدام می کنیم. این کار موجب یکنواختی و یکدست شدن خمیر حاصل می شود . سطحی که برای این منظور انتخاب می کنیم می تواند سرامیک یا سنگی با نرخ جذب آب پایین باشد .

برای مخلوط کردن دوجزء باهم حدود 3 دقیقه وقت لازم است تا این اختلاط به خوبی صورت پذیرد . درغیر اینصورت چسب کارایی لازم را نخواهد داشت .

بعد از آنکه خمیر یکدست و نرمی حاصل شد ، به اندازه حدود 60 گرم ( به اصطلاح اندازه یک گردو ) از آن را در نقاط مختلف سنگ به صورت قیفی شکل ( فرمی شبیه قیف بستنی ) قرار می دهیم . نکته جالب درخصوص این چسب ها ویسکوزیته بالاست که مانع از ریختن چسب می شود .حتی اگر گالن آن را سرازیر کنید !

هرچسب بنابر شرایط ساخت ، مدت زمان گیرایی ، مدت زمان انجام کار و خشک شدن کامل و … متفاوت است که باید برای اطلاع دقیق به دستورات محصول مراجعه کرد .

مثلا در چسب سنگ مگاپوکسی PF زمان انجام کار 3 الی 5 دقیقه است و حداقل و حداکثر زمان گیرایی به ترتیب 15 دقیقه و 24 ساعت است . درحالیکه در چسب سنگ مگاپوکسی PM تا 45 دقیقه زمان کار ، 4 الی 6 ساعت حداقل زمان گیرایی و 24 ساعت زمان گیرایی کامل لحاظ شده است .

مواردی همچون مقاومت فشاری ، مقاومت کششی ، مقاومت خمشی و مقاومت کششی برشی نیز در هریک از این چسب ها مقدار متفاوتی دارد که برای دریافت کامل این اطلاعات بهتر است به لینک زیر مراجعه کنید .

اطلاعات چسب سنگ مگاپوکسی PF

اطلاعات چسب سنگ مگاپوکسی PM

نکات تهیه چسب سنگ های دوجزئی مگاپوکسی

مهیا نمودن بستر زیرکار و نحوه اجرا

هرلیتر چسب وزنی معادل 4/1 کیلوگرم دارد که متراژی بین 1 تا 3 متر مربع را پوشش می دهد . میزان این متراژ رابطه مستقیمی با ابعاد و وزن سنگ ، شاقول بودن و تمیزی زیر کار و ارتفاع ساختمان دارد .

چسب سنگ های دوجزئی برپایه رزین اپوکسی قابلیت چسبندگی بروی سطوح زیرکار مختلفی همچون بتن ، فلز ، چوب ، شیشه و … دارند . که در این بین شاهد کاربرد فراوان آن ها بروی سازه های فلزی ، بتنی و آجری هستیم . نکته ای که لازم است به آن اشاره کرد این است که برای استفاده روی هرسطح می بایست شرایط لازم برای زیرکار فراهم گردد .

مثلا به هنگام استفاده از این چسب برای چسباندن سنگ به آهن می بایست قبل از هر اقدامی ، آهن را بقدری ساب دهید که به رنگ نقره ای آن برسید . درواقع وجود هرگونه لایه رنگی ، روغن ضد زنگ و حتی اکسید آهن در عدم چسبندگی و کارایی سنگ تاثیر بسزایی دارد .

مورد دیگر ساب دادن توری پشت سنگ است . البته این کار تنها در قسمت های اتصال لازم است و نباید کل توری پشت سنگ را ازبین برد .

در خصوص چسباندن سنگ هایی با ابعاد بزرگ برای اطمینان بیشتر می توان از انکر یا پیچ های فولادی ضد زنگ با استفاده از همان تکنیک نقطه ای چسب استفاده کرد .

به هنگام چیدن و اتصال سنگ ها کنار یکدیگر باید فاصله ی بین هردو قطعه ( فاصله بندکشی ) را در حدود 3 میلی متر قرار داد چراکه سنگ دچار انقباض و انبساط می شود و این کار از شکسته شدن سنگ به هنگام منبسط شدن در گرما پیش گیری می کند .

لقمه گذاری سنگ در هرچهارگوش و نقطه ثقل سنگ انجام می شود . درواقع این لقمه ها حدود ده درصد از مساحت سنگ را به صورت پراکنده می پوشانند . ضخامت این لقمه ها حداقل 3 میلی متر و حداکثر 60 میلی متر می باشد .

چسب های مگاپوکسی در شرایط سرد و مرطوب به خوبی جواب می دهند و استحکام بسیار مناسبی پس از غوطه ور شدن در آب دارند ( ضد آب اند ) . عوامل اکسید کننده نیز از جمله مواد ناسازگار با آن است . این چسب ها از پایداری و واکنش پذیری مناسبی برخوردارند .

در چسب سنگ های مگاپوکسی بهترین روش استفاده این است که حدود 90درصد از PM و حدود 10 درصد از PF استفاده شود . حداقل دمای کارکردن با هرکدام از چسب سنگ ها ممکن است با هم کمی متفاوت باشد . مثلا در نوع PM ، 15 درجه سانتی گراد و در PF ، 10 درجه سانتی گراد است . چنانچه دمای محیط کار کمتر از حد مجاز باشد می بایست قبل از باز کردن درب گالن چسب آن را در ظرف آب گرم قرار داد و پس از آن اقدام به برداشتن چسب نمود .

چسب سنگ های مگاپوکسی

نکات ایمنی استفاده از چسب سنگ ها

  1. استنشاق : مواد ممکن است برای غشاهای مخاطی و مجاری تنفسی تحریک کننده باشند .
  2. تماس با پوست : درصورت تماس با پوست موجب تحریک و درماتیت تماسی آلرژیک می شود .
  3. بلع : بلع می تواند منجر به تهوع ، استفراغ و تحریک دستگاه گوارش شود.

درصورت آلوده شدن پوست ، مو و چشم باید قسمت مورد نظر را حدود 15 دقیقه با آب جاری بشویید. در صورت تماس با دهان نیز باید هان را با آب بشویید. چنانچه چسب بلعیده شده باشد ، شخص را وادار به استفراغ نکنید. یک لیوان آب بدهید تا بنوشد. هرگز چیزی از طریق دهان به بیمار بیهوش ندهید. اگر استفراغ رخ داد، آب بیشتری به او دهید و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

نکات نگهداری

در جای خشک ، خنک و دارای تهویه مناسب و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود. همچنین از مواد غذایی نیز دور نگه داشته شود .ظرف را در حالت ایستاده قرار دهید و از منابع گرما و اشتعال زا دور نگه دارید . ظروف را در صورت عدم استفاده در بسته نگه دارید و به طور مرتب از نظر نشت کردن چک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *