ریزش سنگ نمای ساختمان یکی از اتفاقات تقریبا رایج به خصوص در ایران می باشد که مهم ترین دلیل آن رعایت نکردن قوانین و ضوابط تعیین شده برای نصب سنگ نما و استفاده نکردن از مصالح و متریال قوی و مطمئن جهت نصب سنگ است. شاید شما نیز با این اتفاق روبرو شده باشید.

حال آیا تاکنون دلایل بروز این اتفاق را بررسی کرده اید؟ و آیا جهت جلوگیری از بروز آن قدمی برداشته اید؟

به طور کلی علت تعداد زیادی از اتفاقاتی که سالانه برای ساختمان ها رخ می دهد؛ توجه نکردن افراد به نکات و قوانین ساخت و ساز است. به همین دلیل به عنوان مثال ممکن است فرد با آگاهی کامل از روش های غلط برای نصب سنگ نمای ساختمان استفاده کند. همین می شود که سالانه خسارتهای جانی و مالی زیادی در اثر سقوط سنگ گزارش می شود. سنگ های ساختمانی به خاطر وزن زیادشان، زمانی که از ساختمان جدا شوند و از ارتفاع سقوط کنند در صورتی که به هر چیزی اعم از افراد و یا اشیا برخورد کنند، خسارت های سنگینی را به بار می آورد.

اما در صورتی که از دلایل بروز این اتفاق آگاهی ندارید، پیشنهاد می کنم ادامه این محتوا را از دست ندید چون در این مقاله سعی ما بر این بوده به طور کامل دلایل بروز این اتفاق را تشریح کنیم.

عوامل ریزش سنگ نمای ساختمان کدامند؟

به طور کلی روش های نصب سنگ به دو دسته نصب خشک و تر انجام می شود. استفاده از ملات در روش نصب تر یکی از قدیمی ترین روش های نصب سنگ است که در ایران رایج ترین نیز می باشد. در صورتی که استفاده از ملات برای چسباندن سنگ به نما، مهم ترین دلیل ریزش سنگ است. حالا چرا؟ چرایی آن در معایبی است که در استفاده از آن نهفته که در ادامه بیان می کنیم:

معایب نصب سنگ با ملات


مهم ترین عیب ملات که اصلی ترین دلیل ریزش سنگ نمای ساختمان است، چسبندگی پایین آن است که موجب جداشدن سنگ از نما می شود. حال این مشکل به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که شامل موارد زیر است:

  1. ملات از ترکیب ماسه، سیمان و آب تشکیل می شود. حال نداشتن مهارت و دقت کافی در آماده سازی این ملات موجب کاهش چسبندگی آن می شود. مهارت و دقت در آماده سازی ملات به مفهوم رعایت نسبت ترکیب مواد با یکدیگر است.
  2. مواد آلی و سولفاتی که ممکن است در سیمان،آب و یا حتی آجر وجود داشته باشد،چسبندگی ملات را کاهش می دهد.
  3. استفاده کردن از مواد نامناسب جهت تهیه ملات مانند استفاده از سیمان خشک لابلای ملات به منظور زودگیر شدن ملات و پیشرفت کار. این موضوع باعث کاهش چسبندگی ملات و در نهایت ریزش سنگ می شود. همچنین استفاده از نخاله برای پرکردن فضاهای خالی دوغاب یا عدم استفاده از ماسه شسته در تهیه ملات.
  4. فرسوده شدن ملات پس از گذشت چند سال. پس از گذشت چند سال و با نفوذ آب و رطوبت به پشت سنگ، ملات موجود در پشت سنگ فرسوده شده و چسبندگی آن کاهش پیدا می کند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است در ابتدا از روش های ضدآب کردن سنگ مانند نانو و رزین اپوکسی استفاده شود. همچنین هر چند سال یکبار عملیات شستشوی نما نیز انجام شود تا جرم و آلودگی ها از سطح سنگ شسته شوند.
  5. انعطاف پذیری و مقاومت کششی پایین ملات. ملات تنها مقاومت فشاری دارد و فاقد مقاومت کششی است. به همین خاطر نیروهای مختلفی که در زمان های مختلف مانند وزش باد و یا لرزش به ساختمان وارد می شود، مهار نمی شود و موجب ترک برداشتن سنگ و یا جداشدن سنگ از نما می شود.

همچنین از دیگر دلایل ریزش سنگ نمای ساختمان عبارتند از:

  1. استفاده نکردن از اسکوپ علی الخصوص برای سنگ های با تخلخل پایین(مانند گرانیت) و ابعاد بزرگ(مانند اسلب). در روش نصب سنگ با ملات، به خصوص زمانی که از سنگ هایی مانند گرانیت که تخلخل بسیار ناچیزی دارند برای نما استفاده می شود؛ حتما باید از اسکوپ استفاده کرد که از اتصال سنگ اطمینان کافی پیدا کرد.
  2. بروز حوادث طبیعی: یکی از مهم ترین دلایل ریزش سنگ نمای ساختمان بروز حوادث طبیعی مانند زلزله،باد و طوفان است. این حوادث موجب سست شدن اتصال سنگ به نمای ساختمان شده و در نهایت موجب ریزش آن می شود. این اتفاق در سیستم نصب با ملات به میزان بیشتری به چشم می خورد. زیرا در این صورت همانطور که بیان شد مقاومت کششی ملات صفر است و همه نیروهای باد و زلزله که به ساختمان وارد می شود را خود سنگ باید تحمل کند و هیچ اقدامی جهت مهارکردن آنها انجام نشده است. البته احتمال سست شدن اتصال سنگ به نما در ساختمان های مرتفع که وزش باد شدیدتر است و یا ساختمان هایی که کنار خیابان ساخته می شوند و در معرض لرزش هستند، بیشتر است.
  3. هوازدگی و باران های اسیدی: به طور کلی هوازدگی از جمله عواملی است که باعث تخریب سنگ به مرور زمان می شود. همچنین بارش باران های اسیدی در مناطقی که آلودگی بیش تر است؛ علاوه بر اینکه موجب تخریب ظاهری سنگ می شود، به پشت سنگ هم نفوذ پیدا کرده و ممکن است موجب جداشدن آن شود.

4. مناسب نبودن دمای هوا در زمان نصب سنگ: یکی از مهم ترین فاکتورها برای نصب سنگ، مناسب بودن دمای هوا است. زیرا در هوای سرد(فصول سرد سال) امکان یخ زدن ملات وجود دارد که موجب می شود اصلا سنگ نچسبد و یا ممکن است ترک بردارد و بشکند. به همین خاطر بهتر است که به طور کلی در فصول سرد سال اصلا عملیات سنگ کاری انجام نشود. بنابراین در مناطق سردسیر در استفاده از ملات برای نصب سنگ با مشکل روبرو خواهیم شد. علاوه بر این زمانی که دمای هوا بالا باشد نیز امکان تبخیر شدن آب ملات و کاهش چسبندگی آن وجود دارد. جهت رفع این مشکل در این مواقع بهتر است سنگ ها قبل از نصب خیس شوند و بعد از نصب نیز تا دو روز آب داده شوند.

5. بندکشی نامناسب: از جمله نکات مهم جهت افزایش استحکام سنگ نمای ساختمان، بندکشی مناسب است. زیرا بندکشی مانند جداکننده عمل می کند و وزن سنگ ها روی بندکشی تقسیم می شود به همین خاطر در صورت جداشدن یک تکه سنگ بقیه قسمت ها آسیب نمی بینند. برای بندکشی باید ملات مورد ‌استفاده را نیز مطابق با مصالح به کاررفته در ساختمان انتخاب کرد. همچنین یکی دیگر از نکات مهم در بندکشی، عمق آن است. عمق بندکشی در نماهای سنگی حدودا 20 میلی متر است.

6. نشست های نامتقارن زمین: همچنین یکی دیگر از اتفاقات طبیعی که ممکن است رخ دهد نشست زمین است که در اثر تخلیه شدن آب های زیرزمینی رخ می دهد. حال در صورتی که این نشست به صورت نامتقارن رخ دهد، ترک های عمیقی در ساختمان ایجاد می شود و موجب جداشدن سنگ از نما می شود.

7. طراحی نامناسب نمای ساختمان: به عنوان مثال در نمای رومی که به میزان زیادی سنگ استفاده می شود، در نوع طراحی و سنگ های به کاررفته در قسمت های مختلف آن باید دقت کافی را به خرج داد. مثلا اگر برای قاب پنجره از سنگ های باریک استفاده می شود، حتما باید به طریقی سنگ ها را با یکدیگر درگیر کرد که مانع سقوط آن ها شود در واقع حتما اسکوپ شوند.

روش های جلوگیری از افتادن سنگ نما

حال یکی از بهترین اقدامات جهت جلوگیری از بروز این اتفاقات استفاده از روش های خشک نصب سنگ است که یکی از بهترین آن ها استفاده از چسب سنگ است. انواع مختلفی از چسب سنگ در بازار وجود دارد که از جمله بهترین آن ها چسب سنگ مگاپوکسی است. جهت استعلام قیمت و مطالعه اطلاعات کامل آن می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

به طورکلی در صورت استفاده از روش نصب خشک، بسیاری از عوامل ریزش سنگ برطرف می شوند.
به عنوان مثال چسب سنگ(علی الخصوص مگاپوکسی) از انعطاف پذیری و مقاومت کششی خوبی برخوردار است و در صورت بروز زلزله مقاومت خوبی دارد. یا مشکل تبخیر و یا انجماد آب موجود در ملات در روش نصب با چسب وجود ندارد.
اقدامات دیگری که به این منظور می توان انجام داد عبارتند از:

  1. استفاده نکردن از سیمان خشک و نخاله در تهیه ملات
  2. استفاده از اسکوپ جهت افزایش استحکام اتصال به خصوص برای سنگ های کم تخلخل،بزرگ و سنگ های در معرض آفتاب بیش تر
  3. رعایت ضخامت دوغاب پشت سنگ نما
  4. پشت سنگ پیش از نصب شسته شود تا خاک و گردهای ناشی از برشکاری که مانع چسبیدن هستند از بین روند.
  5. نسبت ترکیب مواد در تهیه ملات رعایت شود و از به کاربردن ملات خشک و کم آب خودداری کنید.
  6. حدالامکان در فصول سرد سال عملیات سنگ کاری را انجام ندهید.

نشانه های احتمال ریزش سنگ نما

      1. ترک خوردن سنگ

مهم ترین نشانه برای ریزش سنگ ترک برداشتن آن است که علت آن عوامل مختلفی می تواند باشد که در بالا نیز به آن پرداخته شد.

      1. تبله شدن سنگ

این اتفاق نشان دهنده این است که سنگ کاملا از ملات جدا شده است

      1. انحراف سنگ ها به یک سمت

در این صورت سنگ ها از یکدیگر فاصله گرفته و جدا می شوند. که این نشان دهنده سست شدن اتصال سنگ است.

      1. کپک زدن و شوره زدن سنگ

این موضوع به خودی خود نشان دهنده ریزش نمی تواند باشد ولی می تواند این خبر را دهد که رطوبت به پشت سنگ نفوذ کرده و ممکن است اتصال سست شود و در نهایت سنگ جدا شود

      1. گذشت مدت زمان زیادی از عمر سنگ کاری و سرویس نشدن نما

اگر مدت زمان زیادی از عمر ساختمان گذشته باشه و هیچ گونه سرویس و تعمیری روی آن انجام نشده باشد احتمال ریزش آن بیش تر است

      1. ریزش بندکشی نما

در صورتی که شاهد این اتفاق در نمای ساختمان خود بودید نشان دهنده این است که سنگ از جای خود کمی تکان خورده است ، ریزش ملات پشت سنگ یا در واقع خالی شدن پشت سنگ. که به دلایل مختلفی ممکن است ملات پشت سنگ ریزش کند. در این صورت سنگ هیچ اتصالی به دیوار نخواهد داشت و هر لحظه ممکن است سقوط کند

خلاصه

از آنجا که امروزه به میزان زیادی از سنگ های ساختمانی در ساخت نما استفاده می شود، توجه به اصول نصب،نگهداری و تعمیر آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا در غیر اینصورت سنگ ممکن است به دلایل مختلفی پس از نصب از نما جدا شده و موجب بروز خسارت های شدید مالی و جانی شود. یکی از بهترین تصمیم ها جهت جلوگیری از این اتفاقات استفاده از روش نصب خشک سنگ علی الخصوص چسب سنگ است. که یکی از بهترین و قوی ترین انواع چسب سنگ موجود در بازار چسب سنگ مگاپوکسی است که بهترین گزینه جهت چسباندن سنگ به دیوار است.

6 فکر در مورد “ علت ریزش سنگ نما

  1. سلام
    بنده عطاری هستم. تجارب زیادی تو این زمینه دارم. خیلی خوب به همه مسائل اشاره نمودید و عالی بود مقاله تون. به نظر من مهمترین دلیل افتادن سنگهای نما که خیلی زیاد هم شده استفاده از سیمان خشک هست..

  2. امید گفت:

    در یک مورد لوله آب باران از داخل یک ستونک نمای بتنیی عبور کرده است و سنگ های کوچک روی نما ریخته علت می‌تونه یخ زدن آب داخل لوله باشه ؟

    1. رسول قجاوند گفت:

      بله هم یخزدگی هم ملات سیمان کیفیت نداشته و ول کرده، باید پیچ و رول پلاک بشود.

  3. تشکر از ایران اسلپ بابت مطلب بسیار خوبشون راجع به تغییر نما و ریزش سنگ نمای ساختمان.
    ریزش سنگ باعث میشه عابرین فوت کنن و ماشین ها له بشن. وزن یه سنگ وقتی از ارتفاع میوفته صد برابر میشه و لطفا سازنده ها دقت کنن توی کارشون.

  4. تغییر در نمای ساختمان یکی از مسائل بسیار حاس میباشد.
    ریزش سنگ ها هم باد مورد بررسی قرار بگیره.
    لطفا راجع به پیچ و رولپلاک سنگ نما توضیحات بدید که چه،کسی باید این کارو اجرا کنه. جهان فرود رو هم سرچ کردیم فقط راجع به قیمت خوندم.میحوام مطلبتون جامع باشه.

  5. شرکت جهان فرود گفت:

    ممنون از سایت ایران اسلب که اطلاع رسانی کردید این قضیه بسیار مهم رو که موجب مرگ افراد میشود. سنگ نما را حتما پیچ و رولپلاک کنید تا ریزش نکند. با تشکر جهان فرود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *