انتخاب سنگ نمای مناطق سردسیری یکی از موضوعات مهم وچالش برانگیزی است که به دغدغه ای بزرگ برای مهندسین وپیمانکاران مبدل شده است. چرا که سنگ ها به تناسب ساختار و ویژگی هایشان، درشرایط مختلف رفتارمتفاوتی نشان می دهند.
فرض کنید دراصفهان برای پروژه ی یک ساختمان مسکونی از تراورتن لوشان برای نمای رومی استفاده شده است و این نما با گذشت چندسال همچنان زیبایی وسلامت خود را حفظ نموده.همین موضوع باعث ترغیب شما به اجرای همین سنگ برای پروژه ای که دراردبیل دارید، می شود.اما آیا شما هم همین نتیجه عایدتان خواهد شد؟!
قطعا خیر. زیرا این دو شهر از نظراقلیمی بسیار متفاوت ازیکدیگرند. پس طبیعی است اگر بعد ازمدتی شاهد ترک برداشتن یا شکسته شدن سنگ نمای خود باشید!
به همین خاطردربین نکات خرید سنگ نما، باید به سازگاری سنگ با شرایط جوی منطقه توجه بیشتری داشت. این گونه می توان به نتیجه ای مطلوب و پایدارامید داشت. حال که اهمیت این موضوع روشن شد بهتر است ببینیم برای مناطق بسیارسرد بهتر است ازچه سنگ هایی درنما ومحوطه استفاده شود؟
نمای بیرونی یک مغازه در فصل زمستان

معرفی نکات خرید سنگ نمای مناطق سردسیری

درچنین مناطقی بهتراست سردترین دمای سال را درنظر داشت و باتوجه به موادری چون نوع سنگ، میزان تخلخل وجذب آب، جنس ودرجه کیفی آن، پرداخت سطح و رنگ سنگ اقدام به خرید سنگ کرد.

رنگ سنگ

برای مناطق سرد بهتر است نما با سنگ تیره باشد. چراکه رنگ تیره جاذب گرماست و در حفظ انرژی و گرم نگهداشتن فضای داخل تاثیرگذار است.

پرداخت سطح

همانطور که می دانید پرداخت هایی مختلفی روی سطح سنگ انجام می شود که علاوه بر ظاهر، بر قیمت و حتی کاربرد سنگ تاثیرگذار است. رایج ترین نوع پرداخت ها، صیقلی است که براقیت و جلای خاصی به سنگ می دهد و زیبایی بافت و رگه های آن را دوچندان می کند.اما همین پرداخت زیبا به دلیل انعکاس نور، مانع از گرمای ساختمان می شود. پس بهتر است برای نمای شهرهای سرد از آن استفاده نشود. هوند ( مات ) ،چرمی،سوزنی، تیشه ای و… از جمله پرداخت هایی است که می توان برحسب جنس سنگ و سلیقه مشتری مورد استفاده قرار گیرند.

تخلخل و جذب آب

نفوذ آب به داخل درزها وحفرات سنگ و به دنبال آن انجمادبزرگترین تهدید برای سنگ نماست. بنابراین باید سنگ مصرفی به هیچ عنوان روزنه و شکافی نداشته باشد.پس سنگ نمای مناطق پربارش و سردسیر باید فاقد تخلخل باشد و آب را به خود جذب نکند.

جنس سنگ وکیفیت فرآوری

علاوه برجنس سنگ باید به کیفیت فرآوری و سورت آن هم دقت کرد. استفاده از مواد درجه یک در فرآوری و عدم وجود هرگونه روزنه، شکاف، پوسیدگی و… بروی سنگ مانع از نفوذ آب و یخ زدگی سنگ خواهد شد. بدین ترتیب دوام سنگ هم بالا می رود.

نوع سنگ

سنگ ها برحسب ساختاربه دسته های مختلفی چون مرمر، مرمریت، گرانیت، چینی، تراورتن و … تقسیم می شوند. هرکدام از این دسته ها در یک نگاه کلی ویژگی هایی مشابهی دارند که آن ها را مناسب کاربردهایی کرده است. البته در بین آن ها استثناهایی هم وجود دارد. پس برای انتخابی دقیق تر باید به نتایج تست ها و آزمایش هایی که از هرسنگ گرفته می شود دقت کرد نه گروهشان! اما اگر بخواهیم در یک نگاه کلی اشاره ای به بهترین سنگ های مصرفی برای مناطق سردسیر داشته باشیم باید به سنگ گرانیت، کریستال چینی و بعد از آن ها( با اختلاف زیاد) به تعداد محدودی از تراورتن ها اشاره کرد.

سنگ گرانیت

اولین و بهترین گزینه ی سنگ نمای مناطق سردسیر، گرانیت ها هستند. این سنگ ها از تراکم بسیار بالا ودرنتیجه تخلخل بسیار کمی برخوردارند.همچنین جذب آب پایین وبعضا روبه صفر دارند. چنین ویژگی هایی در این سنگ موجب حفظ آن در برابر یخبندان و سرمای شدید شده است.گرانیت ها را می توان در ابعاد مختلف تایل، طولی و اسلب تهیه کرد.
استفاده از گرانیت برای نما درگذشته بسیار رایج بود. اما مشکلاتی داشت که با حضور تراروتن ها در این عرصه، جایگاه خود را از دست داد. از جمله این مشکلات توپر بودن این سنگ است که هم وزن سنگ را بالا برده و هم موجب سطح صاف پشت سنگ شده است.از طرفی نداشتن جذب آب در گرانیت موجب می شود که سنگ گیرایی مطلوبی با ملات نداشته باشد و بعد از مدت کوتاهی با یک گرم و سردشدن از جا کنده شود. اما روش هایی چون اسکوپ سنگ ، خشکه چینی و چسب سنگ های اپوکسی به این مشکلات پایان داد.
البته اسکوپ سنگ پیشنهاد نمی شود، چون بازهم کاربرد روش سنتی چسباندن سنگ یعنی استفاده از ملات را لازم دارد که روشی منسوخ است. ملات وزن زیادی به ساختمان تحمیل می کند، بنابراین باید به دنبال راهی بود تا بتوان وزن زیاد گرانیت ها را جبران کرد. به همین خاطر روش های نصب خشک نما پیشنهاد می شود. این کار علاوه بر کاهش وزن ساختمان، موجب عایق بندی ساختمان و درنتیجه کاهش مصرف انرژی می شود. همچنین موجب تعطیلی کار در روزهای سرد نمی شود وسرعت روند کار را بالا می برد. کاربرد چسب سنگ های اپوکسی نیز، نوعی خشکه چینی محسوب می شود با این اختلاف که دیگر نیاز به زیرسازهای آلومینیومی ندارد و به راحتی با چند لقمه چسب به هر نوع سطحی می چسبد. اتصال این چسب ها به قدری قوی است که جای هیچ نگرانی برای استفاده از آن ها باقی نخواهد ماند. اما به دلیل وجود انواع چسب سنگ در بازار ، توجه به برند مصرفی جزء نکات مهمی است که باید آن را درنظرداشت. درحال حاضر قوی ترین چسب سنگ ها مگاپوکسی ها هستند که وارداتی اند و دارای ضمانت کیفیت 15 ساله می باشند.

سنگ کریستال چینی

بعد از معرفی گرانیت ها نوبت به سنگ های کریستال یا چینی می رسد. بسیاری از خصوصیات این سنگ ها شبیه گرانیت هاست اما در جایگاه دوم !بنابراین می توان انتظار داشت که دربرابر سرما ویخبندان مقاومت خوبی از خود نشان دهند. برای نصب نیز باید از همان روش های ذکر شده در گرانیت ها استفاده کرد.

تراورتن ها

تراورتن ها سنگ های متخلخلی که در برابر سرما و گرما مقاومند اما نه هردمایی! زمانیکه شرایط آب وهوایی بسیار سخت باشد، دیگر نمی توان تراورتن را به عنوان گزینه ای مطلوب پیشنهاد داد. چرا که ذات این سنگ همراه با حفراتی است که بستر نفوذ آب و شکستن آن بر اثر یخ زدگی را فراهم می کند.
اما اگر باز هم اصرار به استفاده از تراورتن دارید پیشنهاد می کنیم از نمونه هایی که تخلخل آن ها کمتر است و در برابر سرما مقاوم ترند استفاده شود. مثل تراورتن عباس آباد، البته نه هرسورت آن! چرا که در بازار سورت های مختلفی از این سنگ وجود دارد که شما باید به دنبال بهترین کیفیت آن باشید.

دغدغه مصرف انرژی در شهرهای سردسیر

یکی از دغدغه های بزرگ جهان امروز صرفه جویی در مصرف انرژی است که ساختمان ها به طور چشم گیری در مصرف آن سهیم اند. این موضوع بالاخص در کشورهای صنعتی به چشم می خورد که به موجب اصلاح الگوی مصرفشان ، ضوابط و مقرراتی وضع شده است. درکشور ما نیز حدود 40درصد ازکل مصرف انرژی را بخش ساختمان به خود اختصاص داده است.
نمای ساختمان یکی از بخش های ساختمان است که تاثیر بسیاری برمصرف انرژی دارد. به همین خاطر انتخاب درست مصالح و متناسب با هراقلیم می تواند موجب کاهش مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و منابع شود. اهمیت این موضوع بقدری است که بخش اعظمی از مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، به ضوابط عایق کاری پوسته خارجی ساختمان پرداخته است.اما متاسفانه در اکثر پروژه ها( اعم ازخصوصی و دولتی) نادیده گرفته می شود. حال به برخی از نکات آن که می تواند برای نمای مناطق سردسیری موثر باشد پرداخته ایم:

در نمای شهرهای سردسیری باید چه موارد دیگری را در نظرداشت؟

  • عایق ( عایق حرارتی)
  • جهت گیري ساختمان
  • اجرای نما
  • حجم و فرم کلی ساختمان
  • پوسته خارجی ساختمان

عایق

کاربرد مصالح عایق به طور چشم گیری موجب کاهش اتلاف انرژی می شود. این مصالح
(یا سیستم مرکب) تا حدامکان مانع از انتقال حرارت وگرما از فضای داخل به بیرون ( و بالعکس) می شوند. عایق حرارت می تواند برای مواردی چون صدابندی و باربری هم کاربرد داشته باشد.
مصالح عایق حرارتی باید در برابر حرارت مقاوم باشند و ازدیاد طولی زیاد و مخرب نداشته باشند. زیرا درغیراینصورت بر اثر منبسط شدن می توانند با فشار آوردن بر اتصالات و مصالح مجاور، مشکل ساز شوند. وزن مخصوص این مصالح عموما کمتر از 0.7 است.

جهت گیري ساختمان

برای مناطق سردسیر دریافت انرژی خورشیدی اهمیت زیادی دارد که دستیابی به آن از طریق جهت گیری مناسب ساختمان امکان پذیر است.
جهت گیری به سمت جنوب بهترین حالتی است که می توان از حداکثر انرژی خورشیدی برای ساختمان بهره برد.
این جهت گیری باید به نحوی باشد که جدارهای نورگذرجنوبی در ساعاتی مابین 9 صبح تا 3 بعدظهر( در کوتاهترین روزهای سال) حداکثر انرژی تابشی خورشیدی را دریافت کنند.علاوه بر تابش خورشید، باید به حفاظت ساختمان دربرابر وزش بادهای نامطلوب هم توجه کرد.

اجرای نما

با توجه به اینکه روش های مختلفی برای اجرای انواع سنگ نما وجود دارد، اما می توان برا نصب سنگ نمای مناطق سردسیری ( یا دیگر مصالح ) از روش های نمای نصب خشک استفاده کرد. همانطور که پیش تر هم اشاره شد، این نمونه نصب می تواند با ایجاد فضای خالی بین دیوار ساختمان و نمای بیرونی، بستر عایق شدن ساختمان را فراهم نموده است و کمک شایانی در جهت بهبود مصرف انرژی نماید.
مساله مهم دیگر در اجرای نما به خصوص برای مناطق پربارش و سرد؛ توجه کافی به بندکشی ها و آب بندی نماست.این کار علاوه بر حفظ سنگ و افزایش طول عمرنما، از نفوذ نم به داخل ساختمان و مشکلات ناشی از آن پیشگیری می کند.

حجم و فرم کلی ساختمان

در انتقال انرژی حرارتی، حجم و فرم کلی ساختمان تاثیر زیادی دارد. درواقع هرچه نسبت سطح پوسته خارجی به زیربنای ساختمان بیشتر باشد، انتقال حرارت هم بیشتر خواهد بود و بالعکس. توصیه ای که می توان برای نمای مناطق سردسیر داشت، این است که طراحی ساختمان به صورت متراکم باشد( مقدار سطح پوسته خارجی در مقایسه با سطح زیربنا کمتر باشد).

پوسته خارجی ساختمان

این پوسته شامل کلیه سطوح پیرامون ساختمان مثل کف ها، سقف ها، دیوارها،سطوح نورگذر، بازشوها و… می باشد. پوسته خارجی در ارتباط با دو فضای خارج ( فضای کنترل نشده) و داخل ( فضای کنترل شده ) می باشد. به همین خاطر بخش قابل توجهی از تبادلات حرارتی ساختمان از این طریق صورت می گیرد. بنابراین توجه به ضوابط طراحی پوسته خارجی و انتخاب اصولی مصالح تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی در مناطق مختلف بویژه مناطق سردسیر خواهد داشت.

کلام پایانی

همانطور که گفته شد انتخاب سنگ متناسب با اقلیم هر منطقه جزء نکات اساسی در خرید سنگ نمای مناطق سردسیری است که مستلزم شناخت کافی ازسنگ ها و آگاهی دقیق از شرایط جوی منطقه است. اگر خرید سنگ نما به درستی صورت نگیرد در کمترین زمان ممکن باید انتظار شکستن و فروریختن آن را داشت. بنابراین برای پیشگیری از هرگونه خسارت بهتر است قبل از خرید سنگ نما با یک مشاور متخصص در این زمینه مشورت کنید.
خوشبختانه بازرگانی ایران اسلب این امکان را به طور رایگان برای شما عزیزان فراهم نموده است. شما می توانیید از طریق واتس آپ ، درج کامنت در انتهای همین پست یا شماره های درج شده در سایت با مشاوران ما در ارتباط باشید.

4 فکر در مورد “ سنگ نمای مناطق سردسیری

  1. علی گفت:

    سلام و عرض ادب
    در شهر همدان سردسیری ساختمان 40متری تو باغ ساخته ام که متاسفانه از بلوک دیواری و تو خالی برای دیوارها استفاده کردم بدون پوشش حرارتی،
    برای نماکاری که 40مترمربع است چه نو سنگ یا سرامیک یامصالح دیگری استفاده کنم؟
    بهترین اجرا چگونه باشد؟
    سپاسگذارم
    ارادتمندم

    1. رسول قجاوند گفت:

      سلام از سنگ گرانیتت استفاده کنید
      میتونید با روش نبشی کاری و چسباندن سنگ یا پیچ کردن سنگ و قراردادن فیبر پشت آن عایق خوبی ایجاد کنید

  2. اکبر پاشازاده گفت:

    سلام وقت بخیر، ممنون بابت مطلب مفیدتان خدا قوت.
    در روش اجرای سنگ گرانيت با چسب اپوکسی دیگر نیازی به اسکوپ سنگ نمی باشد ؟
    و راجب سطح پوسته خارجی که هر چقدر کمتر از زیربنا باشد گفتید بهتر است بیشتر توضیح بدهید ممنون میشم

    1. رسول قجاوند گفت:

      خیر نیازی به اسکوپ سنگ ندارد. منظور اینه که اگر مثلا شما یک واحد 80 متری دارید اما مقداری زیادی از دیوارهای که با فضای بیرون در تماس هستند نسبت به زیربنا زیاد باشد، انتقال انرژی نیز بیشتر انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *