در این مقاله قرار است به معرفی سرآمدترین سنگ نماهای بازار یعنی انواع تراورتن عباس آباد بپردازیم. سنگی که از بدو ورود تا به حال امتحان خود را پس داده و به عنوان یکی از سنگ های برند در بازار جهانی داد وستد می شود. اگر اغراق نکرده باشیم، به نحوی می توان گفت یک سروگردن از بقیه هم گروهی های خود بالاتر است. در واقع هرکسی که دستی به کار ساختمان داشته باشد، حداقل یکیار هم که شده نام این سنگ ارزشمند را شنیده است.اگرچه گران بودن قیمت تراورتن عباس اباد موجب کاربرد کمتر آن در سطح عموم جامعه شده و اغلب شاهد کاربرد آن برای نمای ویلاهای لاکچری یا نمای آپارتمان های مدرن هستیم. اما به دلیل داشتن سورت های مختلف، بازه قیمتی وسیعی دارد. یعنی برخلاف تصور خیلی ها خرید سنگ عباس اباد آنچنان هم بودجه ی سنگین نمی خواهد. چرا که بازه قیمت آن، از متری 250 هزار تومان شروع می شود. تنها موردی که نیاز است به آن اشاره کرد، این است که نباید درقبال صرف هزینه کم، توقع یک سنگ یکدست و بدون عیب داشت! در ادامه همین مقاله به بررسی همین موضوع پرداخته ایم.

نمای ویلایی و طبقاتی

ویژگی های تراورتن عباس آباد

این دسته از سنگ های تراورتن مقاومت خوبی نسبت به ساییده شدن، فشار، سرد و گرم شدن دارد. همچنین از ساب پذیری بسیار خوبی برخوردارند و می توان به سطحی صیقلی و درخشان رسید.

طی آزمایش های مختلفی که بروی این سنگ انجام شده است، می توان به جرات ادعا کرد که بهترین سنگ مناطق سردسیری در دسته تراورتن ها، سنگ عباس اباد است. به طور کل ماهیت مقاوم و مستحکم این سنگ موجب به کارگیری آن برای شرایط اقلیمی سخت شده است.

درکنار جنس مرغوب، می توان به ظاهر فوق العاده جذاب و زمینه بسیار روشن این تراورتن اشاره کرد. به طوریکه اگر کسی به دنبال تراورتن سفید و دل فریب باشد، تراورتن سفید عباس آباد به او پیشنهاد خواهد شد.

البته وقتی صحبت از رنگ سفید سنگ ها می شود اگر بخواهیم آن را با سنگ سفید درخشانی چون کریستال چینی مایا مقایسه کنیم، قطعا اختلاف رنگی زیادی خواهیم دید. بنابراین تعریف ما از سفیدی این سنگ، روشنی بسیار زیاد آن و تمایل رنگ کرمی زیبایش به شیری است.

در واقع هیچ تراورتنی را نخواهید یافت که به این اندازه روشن باشد. البته تراورتن آتشکوه هم جزء رقبای سرسختی برای سنگ عباس اباد به شمار می رود که حتی قیمت بیشتری هم دارد، اما نکته اینجاست که با وجود زیبایی و کیفیت عالی، بازار چندان مناسبی ندارد.

سنگ نمای تراورتن سفید عباس اباد

انواع تراورتن عباس آباد

معدن تراورتن عباس آباد در روستای باقرآباد در شهرستان نیم ور(محلات)، واقع در استان مرکزی است. این شهر، یکی ازبرجسته ترین مناطق ایران ازنظر وجود معادن متعدد تراورتن، آن هم از نوع مرغوب است.

معدن عباس آباد دارای سینه کارهای مختلفی است که در حال حاظر پیمانکارن مختلفی مشغول به استخراج سورت های گوناگون از آن هستند. تنوع سنگ های استخراجی از این کوه بسیار زیاد است و نکته ای که در آن بارز است، کیفیت و زیبایی است.

تنوع سنگ های این معدن بسیار زیاد است و هرکدام اصالت و جذابیت خود را دارند. از جمله انواع تراورتن عباس آباد سوپرسفید، دنده گاوی، موج کبریتی، سوزنی، ابروبادی، مروارید، کرم صورتی… هستند. برش این سنگ همچون دیگر تراورتن ها به صورت موج دار و بی موج قابل انجام است. اما تقاضای تراورتن بی موج بیشتر است.

عباس اباد موج دار بهتره یا بی موج ؟

سنگ تراورتن به دلیل ساختار رسوبی و لایه ای، شامل رگه و موج های رنگی است. شدت و میزان این رگه ها بنا بر شرایط منطقه و نحوه پیدایش متغییر است. همچنین نوع برش سنگ هم می تواند بر ظاهرنهایی سنگ و موجدار و بی موج بودن آن تاثیر بگذارد. یعنی اگر برش کوپ از عرض سنگ باشد، سورت های بی موج خواهیم داشت و پرتی سنگ هم کمتر خواهد بود. ضمن آنکه استحکام سنگ در برابر ضربه هم بالا می رود.حال اگر برش عمود بر سطح صورت گیرد، ناگریز موج های بسیاری در سطح سنگ نقش می گیرند. هر کدام از این نوع فرآوری در سنگ زیبایی خاصی ایجاد می کند. مثلا نوع موجدار در تراورتن های شکلاتی ، قرمز و لیمویی بی نظیر است.اما در تراورتن های کرمی و روشن اغلب طرفدار نوع بی موج هستند. مثلا تراورتن عباس آباد بی موج که برای هر نوع سبک معماری (نمای رومی، مینیمالیسم، مدرن و… ) به کار می رود و ظاهری خیره کننده و جذاب به ساختمان می دهد.

درصد تلرانس این سنگ چقدر است ؟

سنگ های تراورتن به دلیل ساختار و شرایط پیدایش، از بازی رنگ حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد برخوردارند و این چیزی است که به هیچ عنوان نمی توان از آن اجتناب ورزید و باید به عنوان دوستدار سنگ طبیعی این موضوع را پذیرفت. سنگ عباس آباد نیز از این قضیه مستثنی نیست و با چیدن دسته های مختلف در کنار هم به خوبی می توان این موضوع را درک کرد. بنابراین کسانی تم رنگی کاملا یکسان دارند، باید بجای سنگ طبیعی به دنبال سنگ های مصنوعی باشند!

از تراورتن عباس اباد برای چه قسمت ها میتوان استفاده کرد؟

  • کاربرد سنگ های تراورتن درکشور ما اغلب برای نمای ساختمان و دیوارهای داخلی همچون لابی و راهروها، سالن ها، دیواره پارکینگ و… است. اولین و مهم ترین دلیل آن هم وزن سبک و بافت متخلخل تراورتن هاست که آن را بهترین کاندید این کاربرد کرده است.
  • از این سنگ همچنین می توان برای سنگ پله و کف استفاده کرد. اما باتوجه به ذات خود سنگ پیشنهاد میکنیم حتی الامکان از سنگ های دیگری که جذب آب و لک پذیری کمتری دارند استفاده کنید.مثلا مرمریت های کرمی گزینه بهتری در مقایسه با تراورتن هستند و از نظر ظاهری هم، شباهت هایی با هم دارند.
  • به طور کل سنگ های تراورتن هرچقدر هم که جنس باکیفیتی داشته باشند، باز هم ذاتا دارای جذب آب بالاتری نسبت به مرمریت ها دارند و بهتر است برای آسایش در نظافت هم که شده است، از تراورتن برای سنگ کف بالاخص اماکن پرتردد استفاده نشود.
  • از دیگر موارد مصرف این سنگ لوکس برای ساخت انواع صراحی و محصولات دکوراتیوی همچون آبنما، مجسمه های سنگی،کتیبه،شومینه،آبنماو فایرپیت است که به ساختمان جلوه بی نظیری می بخشد.
  • از انواع تراورتن عباس اباد درسورت های ضعیف تر نیز برای ساخت کوبیک، جداول، درپوش، پشت نماها و … استفاده می شود.
  • ریزه بار این سنگ نیز برای ساخت سنگ های آنتیک کاربرد دارد.

تخلخل تراورتن

تخلخل تراورتن عباس آباد چقدر است و چه تاثیری دارد؟

تست تخلخل برای سنگ ها به صورت نمونه ای انجام می شود. بنابراین این مقدار می تواند در یک بازه در نوسان باشد.طبق آزمایش های انجام شده روی نمونه ای از این سنگ، میزان تخلخل این سنگ در بازه ای بین 3 تا 10 قرار دارد.

اما ببینیم این تخلخل چه اثراتی دارد…

تخلخل تراورتن همچون شمشیردولب است. از یکطرف می توان به مزایای آن اشاره کرد. مثل کاهش وزن سنگ؛که آن را مناسب نما کرده است و بار ساختمان را کم می کند. همچنین این حفرات به کمک جذب آب بالای سنگ، ملات را به خوبی به خود جذب می کنند و تا حد امکان موجب کاهش کنده شدن سنگ و سقوط آن خواهند شد.

*البته درهرصورت نباید از اسکوپ سنگ غافل شد، چرا که در هرصورت ملات روشی نامطمعن برای اجرای نماست، آن هم برای مناطقی با اختلاف دمای بسیار و یا سردسیر!). البته برای تسریع انجام کار و افزایش ایمنی نصب سنگ، پیشنهاد می شود که از چسب سنگ های قوی نما استفاده شود.

حال که با مزایای تخلخل تراورتن آشنا شدید بدنیست آن روی سکه را هم نشان دهیم!

سوراخ های درون سنگ موجب کاهش تراکم سنگ می شوند که عاملی مهم در استحکام سنگ است.البته این موضوع برای کاربرد دیوار و نما اهمیتی ندارد و زمانی مهم است که قرار به استفاده آن برای سنگ کف باشد. به همین خاطر برای جبران آن می بایست از ضخامت بیشتر استفاده کرد. مثلا برای سنگفرش محوطه از تراورتن های مکعبی کوچک (کوبیک تراورتن) استفاده می شود که در نوع خود بسیار مقاومند.

اما مساله مهم تر، دوام سنگ های تراورتن دربرابر تغییرات دمایی و شرایط سخت است که تخلخل به عنوان عاملی مهم و تاثیرگذار بر آن عمل می کند. در واقع این حفرات درشت و ریز درون سنگ بستری مناسب برای به دام انداختن آب فراهم می کنند که با تغییرات دمایی می توانند دچار تحریف سنگ شوند. زمانیکه آب به هر طریقی به داخل سنگ نفوذ کند، اگر در منطقه سردسیر باشد، دچار  یخ زدگی آب به دام افتاده و درنتیجه افزایش چندبرابری حجم آب می شود که موجب فشار آوردن ب سنگ و ترک برداشتن آن می شود. با تکرار فرآیند انبساط و انقباض در سنگ بعد از گذشت مدتی شاهد ترک های عمیق و شکته شدن سنگ خواهیم بود. بنابراین مهم ترین تهدید تخلخل سنگ زمانی رخ می دهد که سنگ به درستی و متناسب با اقلیم منطقه انتخاب نشده باشد.

آیا تراورتن عباس آباد واقعا مناسب نمای شهرهای سردسیر است؟

یکی از موضوعات پرچالش مهندسین انتخاب سنگ مناسب مناطق سردسیری است. سنگی که تحمل بارش فراوران برف و باران، سرما و یخبندان های متوالی را داشته باشد. مقالات زیادی در اینترنت وجود دارد که تراورتن را به عنوان سنگ مناسب چنین اقلیم هایی معرفی می کند. اما چه سنگ هایی؟ آیا با وجود موارد گفته شده، می توان دست به خرید هر تراورتنی زد ؟

مسلما خیر. پاسخ مشاوران ایران اسلب به این پرسش درخصوص استفاده از تراورتن ها، سنگ هایی چون تراورتن حاجی آباد، عباس آباد و دره بخاری است. همچنین بسته به شرایط هر شهر امکان استفاده از تراورتن یزد، ابیانه و طبس هم وجود دارد. اما در میان تمام موارد فوق سنگ عباس آباد مرغوب ترین و باکیفیت ترین آن هاست که پس از آزمایش های بسیار توانسته به عنوان برترین سنگ تراورتن مناطق سردسیر معرفی شود. این سنگ علاوه بر سرما، تحمل استفاده در هر شرایط دیگر چون مناطقی با وزش بادهای شنی یا اختلاف دمایی زیاد، مرطوب و گرم و خشک  را هم دارد.

نمای سنگ عباس آباد شوره نمی زند!

حال که در رابطه با تناسب سنگ با اقلیم پرداخته ایم، بهتر است به ویژگی خاص این سنگ، یعنی عدم شوره زدن آن اشاره کنیم. خصوصیتی که آن را از اغلب تراوتن ها متمایز  کرده است.

پدیده شوره زدن سنگ تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ میدهد که یکی از آن مربوط به جنس سنگ است. در حقیقت املاح موجود در بافت سنگ بعد از تابش شدید و طولانی مدت نور خورشید، به صورت شوره بروی سنگ ظاهر می شود.

به غیر از صیقلی، چه پرداخت های دیگری بروی این سنگ قابل اجراست؟

بروی این سنگ پرداخت های مختلفی نظیر چرمی، هوند(مات) ، صیقلی و بادبرانجام پذیراست که هرکدام کاربرد و زیبایی خاص خود را دارند. اما نوع صیقلی به دلیل تقاضای بیشتر، در بازار هم به فراوانی یافت می شود. میزان صیقل پذیری سنگ هم به جنس سنگ بستگی دارد. سنگ عباس آباد یکی از خوش ساب ترین تراورتن هایی است که می توان صیقلی آینه ای به آن داد. ساب بیشتر سنگ موجب نمایش بهتر بافت و رگه های سنگ می شود و جلوه ی زیباتری از سنگ به نمایش می گذارد. در مناطقی که شدت تابش خورشید زیاد است، به منظور کمک به کاهش دمای ساختمان، استفاده از تراورتن صیقلی پیشنهاد می شود. چرا که همچون آینه درصد بالایی از نور را بازتاب می کند. درصورتیکه برای شهرهای سردسیر بهتر است به دنبال ساب کمتر یا نسابیده بود.

رایج ترین ابعاد این سنگ

خوشبختانه کوپ هایی که از معدن این سنگ استخراج می شوند، از سلامت بالایی برخوردارند. این موضوع سبب فرآوری متراژ زیاد سنگ با حداقل پرتی می شود که مانع از هدرفت این ثروت خدادادی می شود. از طرفی هرچه کوپ های بزرگتری استخراج شود، سنگ هایی با قدوپای بزرگتر می توان فرآوری کرد. در واقع شمش ها و اسلب های بزرگتری تولید می شود که مسلما قیمت بیشتری هم خواهند داشت. البته ناگفته نماند که اغلب ابعاد این سنگ(و دیگر تراورتن ها) به صورت طولی (بالاخص ۴۰ طولی) متقاضی دارد و کمتر کسی به دنبال سایزهای دیگر و یا اسلب تراورتن است.

دلیل آن هم راحتی در حمل و نقل و خوش قیمت بودن  این ابعاد است. بنابراین در پاسخ به این سوال که برای سنگ نما طولی بهتر است یا اسلب؛ به صراحت می توان به ابعاد طولی اشاره کرد.

انواع تراورتن عباس اباد

سورت بندی انواع تراورتن عباس آباد برحسب کیفیت ظاهری

سنگ پس از برش و فرآوری برحسب شکل ظاهری و عیوبی که دارد، به دسته های مختلفی دسته بندی می شود. در واقع هرچه ظاهر یکدست تر و عاری از هرگونه فسیل و ناخالصی باشد در دسته های کیفی برتر قرار می گیرد. روشنی زمینه سنگ هم جز موارد اساسی در تعیین درجه کیفی سنگ های روشنی همچون عباس اباد است.

بنابراین سورت تراورتن عباس آباد سوپر وصادراتی دارای روشن ترین زمینه رنگ ( متمایل به سفید) همراه با تمی یکدست و عاری از هرگونه ناخالصی هستند. ضعیف ترین سورت های آن نیز دارای شاله ها و رگه های کرم کدر، قهوه ای وقرمز است . هرچه میزان این چاپ ها در سنگ بیشتر باشد سنگ در دسته های ضعیف تر قرار می گیرد.

اما نباید فراموش کرد که دسته بندی سنگ ها هیچ قاعده و قانونی ندارد و برای هر کارخانه می تواند مفهومی متفاوت داشته باشد. از طرفی چون طبیعت سنگ الگوی تکراری نیست پس باید برای هر دسته یک بازه درنظر داشت که این خود تفاوت ایجاد می کند. اخیرا در بسیاری از کارخانه های تراورتن، دیگر خبری از این نامگذاری ها نیست. در واقع دسته بندی سنگ صورت می گیرد و بر اساس ‌کیفیت ظاهر هم قیمت گذاری می شود اما روی آن نامی نمی گذارند.

فرآوری این سنگ

از ابتدای ورود کوپ به کارخانه تا زمان دسته بندی آن به درجات کیفی متفاوت، فرآیندهای مختلفی بروی سنگ انجام می شود. هر کدام از آن ها بسته به نوع سنگ می تواند متفاوت باشد که در نهایت برظاهر و کیفیت سنگ تاثیرگذار است. مثلا برای پرکردن حفرات سنگ می توان از رزین یا بتونه استفاده کرد. اما اینکه از چه روشی برای کدام سنگ استفاده شود بسته به ارزش سنگ دارد. مثلا برای فرآوری تراورتن سفید عباس آباد که جزء سورت های لوکس است، از رزین اپوکسی های مرغوب وارداتی استفاده می شود.درصورتیکه سورت های پررگه و ضعیف که میل به زمینه تیره و کدر دارند، از بتونه یا شاید رزین های ضعیف استفاده شود. زیرا کاربرد رزین های گران قیمت بروی چنین سنگ هایی ، به دلیل ظاهر نه چندان زیبا، مقرون بصرفه نخواهد بود.

قیمت تراورتن عباس آباد

این سنگ علاوه بر کیفیت بی نظیری که دارد، به عنوان سنگی برند در بازار شناخته  می شود. پس گران بود آن چندان خارج از تصور نیست. اما تنوع سورتی و درجات کیفی مختلفی که دارد یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تراورتن عباس آباد است. رنج قیمت این سنگ در حال حاضر (زمستان ۱۴۰۰) از متری ۲۵۰ هزار تومان شروع می شود. قیمت تراورتن عباس اباد سوپر هم در حدود متری ۱،۷۰۰ هزار تومان معامله می شود.

اما به طور معمول باتوجه به اماری که از سامانه خرید سنگ ایران اسلب و بازارهای سنگ اصفهان دریافت کرده ایم، بیشترین تقاضای این سنگ در رنج قیمت متری ۳۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان بوده است.

در بسیاری موارد نیز کارفرمایان برای کاهش هزینه سنگ نمای خود برای دو تا سه طبقه اول که در معرض دید بیشتری است از انواع سنگ عباس آباد استفاده می کنند و برای طبقات بالاتر از نمونه سنگ های مشابه و ارزان قیمت تر ، به منظور کاهش هزینه ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *