سنگ یکی از بهترین مصالح جهت ساخت نمای ساختمان است. با این وجود قیمت بالاتری دارد و معضل هزینه هم همواره یکی از بزرگترین دغدغه های اکثر سازندگان و کارفرمایان بوده است. یک ساختمان از هنگامی که زمین آن خریداری می شود تا ساخت کامل، هزینه ها و خرج های ریز و درشت زیادی دارد که ممکن است با بودجه ما همخوانی نداشته باشد. اما ما می توانیم با یک برنامه ریزی خوب و انجام یک سری اقدامات هزینه های اضافی و غیرضرور را کاهش دهیم. به عنوان مثال ساخت نمای سنگی نیز پرهزینه است که ما می توانیم با انجام راهکارهایی که در ادامه این مقاله بیان می کنیم؛ تا حد زیادی از هزینه ها بکاهیم و بودجه کمتری به آن اختصاص دهیم. آگاهی از این راهکارها از مزایای خرید اینترنتی سنگ است.

متاسفانه عده زیادی بر این باورند که کاهش هزینه ها موجب پایین آمدن کیفیت و زیبایی نمای ساختمان می شود؛ در حالی که همیشه اینگونه نیست. در واقع پول بیش تر خرج کردن همیشه ضامن کیفیت و زیبایی بیش تر نیست. چه بسا که گاها شاهد ساختمان هایی بوده ایم که بهترین نوع سنگ تراورتن در آن ها کار شده ، اما به علت طراحی نامناسب،  به زیبایی و کیفیت مطلوب نرسیده اند.

به همین خاطر در صورتی که سنگ انتخاب اول شما برای نما است اما بودجه کافی ندارید و یا در پروژه ساخت خود دچار کسری بودجه شده اید بهتر است ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید .

پایین آوردن هزینه های ساخت نمای سنگی راهکارهای بسیاری دارد که می توانیم آن ها را به سه دسته تقسیم کنیم:

  1. راهکارهای مربوط به طراحی صحیح و به صرفه نما
  2. راهکارهای کاهش هزینه خرید سنگ
  3. راهکاری مربوط به انتخاب متریال مناسب برای نصب سنگ

اولین گام در ساخت نما، طراحی آن است. به همین خاطر در ابتدا به طور مختصر به این موضوع می پردازیم تا در دسته دوم به طور مفصل به مهم ترین نکات بپردازیم.

راهکارهای مربوط به طراحی صحیح و به صرفه نمای سنگی

همانطور که بیان شد اولین قدم جهت ساخت نمای ساختمان طراحی آن است. اما پیش از آن در ابتدا باید نوع سبک نما مشخص شود که به این منظور ما با انواع مختلفی از سبک نما مانند نمای رومی یا کلاسیک، نمای مدرن، نمای مینیمالیسم و…روبرو هستیم. لذا این موضوع ممکن است انتخاب را برای شما کمی سخت کند. اما نکته مهمی که همیشه باید در نظر داشته باشیم این است که سبک انتخابی با میزان بودجه ما مطابقت داشته باشد. برای توضیح بیش تر اجازه دهید یک مقایسه هزینه ای بین سه سبک نمای رومی، مدرن و مینیمالیسم داشته باشیم.

در ابتدا با نگاه کوتاهی به تصویر به راحتی می توانید متوجه جزییات بیش تر و به مراتب مصرف متراژ سنگ بیش تر در نمای رومی نسبت به دو سبک دیگر شوید.

به این ترتیب قطعا هزینه های ساخت نمای رومی بسیار بیش تر از دو سبک دیگر است. علاوه بر این عوامل دیگری مانند افزایش پرتی سنگ، هزینه نصب بیش تر، هزینه های ابزارهای نمای رومی و زیرسازی ها و نبشی کشی های بیش تر نیز موجب افزایش هزینه های نهایی نمای رومی می شوند.

اما در این میان در صورت انتخاب نمای مینیمال مسلما هزینه ها به میزان زیادی کاهش می یابد و برای زمانی که بودجه کافی برای نمای رومی وجود ندارد بهترین گزینه نمای مینیمال است؛ زیرا حقیقتا زیبایی نمای مینیمال با رعایت مشخصه های آن، بسیار زیباتر از نمای رومی است که به خاطر کاهش هزینه ها اصول آن را رعایت نشده است.

همچنین طراحی مناسب و به صرفه باید به گونه ای باشد که به عنوان مثال میزان پرتی سنگ کمتری داشته باشد. زیرا برخی مواقع با طراحی هایی روبرو می شویم که پرتی سنگ بالایی دارند. این اتفاق به راحتی می تواند هزینه خرید سنگ و همچنین دستمزد سنگ کار را چندین برابر افزایش دهد. به طور کلی توجه به بودجه در نظر گرفته شده هنگام طراحی نما بسیار مهم است. علاوه بر این برخی از طراحان هنگام طراحی نما به ابعاد استاندارد سنگ نما توجهی ندارند؛ به همین خاطر سازنده هنگام خرید وادار به خرید سنگ در ابعاد حکمی می شود که در این صورت هزینه برش بیش تر می شود.

راهکارهای کاهش هزینه های خرید سنگ

عمده بودجه در نظر گرفته شده برای ساخت نمای سنگی، صرف خرید سنگ نمای ساختمان می شود. به همین خاطر کاهش هزینه ها در این مرحله می تواند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های کلیداشته باشد. این راه ها شامل موارد زیر می شود:

  1. انتخاب نوع سنگ:

همانطور که می دانیم بهترین سنگ نما، سنگ تراورتن است. با این وجود سنگ نماهای ارزان تر از تراورتن مانند ترامیت و لایمستون هم وجود دارند که با اینکه گزینه چندان مناسبی برای نما نیستند اما از نظر ظاهر و زیبایی، دارای تم رنگی روشن و یکدستی اند به طوری که می توانند با بهترین تراورتن ها رقابت کنند. اما کیفیت و دوام سنگ های تراورتن را ندارند. این پیشنهاد برای زمانی مناسب است که بیش ترین تمرکز سازنده روی بالابردن ارزش ساختمان است زیرا نمای سنگی ساختمان یکی از معیارهای بالارفتن قیمت ملک است.

اما سنگ های تراورتن هم خود دارای انواع مختلف با رنج قیمت های مختلفی اند. به عنوان مثال عوامل مختلفی در قیمت تراورتن عباس آباد موثرند که از گران ترین سنگ های تراورتن است تا تراورتن های ارزان تری که مسلما کیفیت و زیبایی کمتری دارند. اما نکته مهم این است که شما بهترین سنگ را براساس بودجه خود انتخاب کنید. در صورتی که بودجه تان به خرید سنگ های گران قیمت نمی رسد می توانید با صرف هزینه کمتر سنگ هایی را انتخاب کنید که از نظر ظاهر و کیفیت قابل قبول باشند و در عین حال قیمت کمتری نیز داشته باشند. مثلا زمانی که بودجه تان به خرید سنگ عباس آباد نمی رسد، می توانید تراورتن ابیانه را انتخاب کنید. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که همواره در بازار خرید هر محصولی برند بودن و محبوبیت یک محصول موجب افزایش قیمت بی رویه آن می شود. این موضوع در بازار سنگ نیز برقرار است.

موضوع دیگری که در قیمت سنگ انتخابی تاثیر گذار است رنگ سنگ است. سنگ های تراورتن در رنگ های مختلف کرم مایل به سفید، کرم،کرم بژ، بژ، سیلور، خرمایی، شکلاتی، لیمویی و قرمز وجود دارند. حال از آنجا که عمدتا تراورتن های کرم برای نما استفاده می شوند به میزانی که کرم روشن تر باشد قیمت آن هم بیشتر می شود. اما هر چه به کرم های تیره تر و بژ نزدیک می شود قیمت پایین تر می آید.

  1. انتخاب سورت سنگ:

هر کدام از انواع سنگ های تراورتن دارای سورت های مختلفی اند مانند سورت های مختلف تراورتن عباس آباد که دارای سورت های مختلف مانند موج کبریتی، دنده گاوی، ابرو بادی و…است که بیش ترین تفاوت آن ها در ظاهر و زیبایی آنها است. اما قیمت هایشان با یکدیگر متفاوت است. بنابراین یکی از راه های کاهش هزینه خرید سنگ، انتخاب سورت قیمت مناسب تر است.

علاوه بر این همانطور که می دانید سنگ های تراورتن به علت رگه هایی که دارند براساس نوع برش، سورت بندی دیگری دارند که موج دار و بی موج است. حال از آنجا که در برش موجدار پرتی سنگ بالا می رود و احتمال دارد سنگ در رگه بشکند سورت موجدار گرانتر از بی موج است. بنابراین نکته دیگر در کم کردن هزینه خرید سنگ، انتخاب سورت بی موج است.

   3.درجه کیفی سنگ:

همانطور که می دانید سنگ ها پس از برش براساس معیارهای کیفی و ظاهری به درجات مختلفی مانند سوپر، ممتاز، درجه1 و…..تقسیم می شوند که اصطلاحا به آن سورتینگ گفته می شود. مسلما هر چه درجه کیفی سنگ بالاتر باشد قیمت بیش تری خواهد داشت و بالطبع رنگ روشن و یکدست تر و کیفیت بالاتری نیز خواهد داشت.

حال به عنوان مثال هنگام خرید سنگ برای یک مجتمع چند طبقه چند راه پیش روی ما وجود دارد 1. اینکه ما می توانیم برای طبقات پایین که بیش تر دیده می شوند درجات بالاتر سنگ مثل سوپر را کار کنیم و برای طبقات بالاتر، پشت کار و یا قسمت هایی که کمتر در دید هستند از درجات پایین تر استفاده کنیم. البته این کار در صورتی امکان پذیر است که تفاوت سورت ها در مواردی مانند وجود هاله یا تخلخل بیش تر باشد. اما در صورتی که به عنوان مثال تفاوت در وجود رگه باشد به گونه ای که در نما این تفاوت بسیار فاحش باشد این روش نشدنی است.

علاوه بر این خرید درجات مختلف سنگ و یا اصطلاحا خرید درهم سنگ میتونه در کاهش قیمت سنگ تاثیر بسیاری داشته باشد که در این صورت نیز می توان درجات خوب سنگ را برای قسمت های در دید استفاده کرد و بقیه را در قسمت های دیگر مانند پشت کاری و یا دیوار پارکینگ استفاده کرد.

4.ابعاد و ضخامت سنگ

نکته بعدی به ابعاد و ضخامت سنگ مربوط می شود. مسلما هرچه ضخامت سنگ بیش تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود. پس با انتخاب ضخامت های کمتر می توانیم در هزینه ها صرفه جویی کنیم. البته کاهش ضخامت تا جایی امکان پذیر است که برای سنگ هایی که نیاز به اسکوپ دارند مشکلی پیش نیاد. زیرا برای اسکوپ کردن سنگ نیاز به ایجاد یک شیار پشت سنگ است که در صورت کم بودن ضخامت سنگ ممکن است با مشکل مواجه شویم.

همچنین نکته دیگر حساسیت کمتر در یکسان بودن ضخامت همه سنگ ها است. به این مفهوم که اصرار به اینکه ضخامت همه سنگ های باید به عنوان مثال 2 کامل باشد؛ خود موجب افزایش هزینه ها می شود. علاوه بر این گاها به خاطر پایین بودن کیفیت فرآوری، سنگ کوبیسم نیست یعنی ضخامت آن در ابتدا و انتها یکدست نیست. لذا قیمت پایین تری خواهد داشت که در صورت ماهر بودن سنگ کار برای نصب سنگ، انتخاب اینگونه سنگ ها نیز می تواند باعث کاهش هزینه ها شود و مشکلی در نصب هم به وجود نیاد.

حل بریم سراغ ابعاد. همانطور که می دانیم رایج ترین سایز برای سنگ نما سایز 40 طولی است. حال در صورتی که ما سایزهای دیگری مثل 30 طول و یا 35 طول را انتخاب کنیم، با وجود اینکه زیبایی 40 طول را ندارد و دستمزد نصب آن هم کمی بالاتر می رود؛ باز هم تاثیر زیادی در کاهش هزینه های نمای ساختمان خواهد گذاشت.

همچنین برای طول سنگ نیز بسیاری از مشتریان ما به خاطر یکدست شدن نما، درخواست بلند بودن تمام سنگ های خود را دارند. در اینجا دو نکته وجود دارد 1. اینکه در واقع یکدستی نما عمدتا به ویژگی های ظاهری خود سنگ برمی گردد؛ اگر سنگی دارای زمینه یکدستی نباشد طول بلند نیز تاثیری در یکدست شدن نما نخواهد گذاشت. 2. اینکه اصرار به طول بلند برای همه متراژ سنگ موردنیاز، اساسا کارعاقلانه ای نیست. در صورت مشورت با یک نصاب ماهر متوجه این موضوع خواهید شد که برای قسمت هایی از نما مانند کنار پنجره و… نیاز به برش سنگ و کوتاه کردن آن است. به همین خاطر هزینه های اضافی که برای خرید سنگ قدبلند داده ایم در واقع اینجا به هدر می رود.

5.کیفیت فرآوری ها

تاثیر چشمگیر کیفیت فرآوری های انجام شده روی قیمت سنگ، موضوعی کاملا بدیهی و روشن است. در واقع به میزانی که هنگام فرآوری سنگ از مواد پرکننده (مثل رزین،اپوکسی) مرغوب تری استفاده شود و همچنین ساب آینه ای و صیقلی بالاتری داشته باشد؛ قیمت آن بالاتر می رود. به این ترتیب شما می توانید با پایین آوردن مقدار کمی از کیفیت فرآوری سنگ، به میزان زیادی از هزینه خود بکاهید البته تا حدود مشخصی که سنگ قابل استفاده در نمای منطقه موردنظرتان باشد. به عنوان مثال پایین آوردن میزان ساب سنگ در طول عمر و دوام آن تاثیری ندارد بلکه بیش تر موجب زیبایی نهایی کار می شود.

حال نگرانی که ممکن است پس از بیان این موارد برای شما پیش آمده باشد این است که با این روش ها کیفیت، زیبایی و دوام نمای سنگی ساختمان تا حدود زیادی کاهش می یابد!!!!

در پاسخ به این سوال باید بگویم که مسلما کیفیت نمای ساخته شده با توجه به این نکات، اصلا قابل قیاس با نمای ساختمانی نیست که در آن سنگ های خوب و با کیفیت بالا استفاده شده. در واقع از قدیم گفتن هرچی پول بدی آش می خوری. اما موضوع این است که در اینجا صحبت راجع به کم کردن هزینه های نمای سنگی است. البته برخی نکات ذکر شده؛ نکاتی هستند که کارشناسان ایران اسلب طی تجربه چندین سال فعالیت در این حیطه بدست آورده اند و تاثیری در کیفیت و زیبایی نهایی نما نخواهد گذاشت. و موضوع مهم دیگری که وجود دارد توانایی و مهارت سنگ کار یا نصاب است. حال چرا؟ دلیل آن را در نکته بعد به طور کامل توضیح می دهم.

  1. مهارت سنگ کار و یا نصاب

در صورتی که نگران پایین آمدن زیبایی و کیفیت نمای سنگی با استفاده از سنگ های ارزان هستید؛ لازم است بگویم یک سنگ کار ماهر و باتجربه می تواند با مهارت خودش بسیاری از معایب سنگ را بپوشاند که شما با کم کردن هزینه خرید سنگ دیگر نگران خوب از آب درآمدن نما نباشید.

مثلا اگر سنگ 35 طول باشد(کمتر از 40 طول)، یک سنگ کار ماهر می تواند به گونه ای سنگ ها را نصب کند که به زیبایی نما لطمه ای نزند. در واقع به طور کلی هم کیفیت نمای ساختمان به میزان زیادی به مهارت سنگ کار در نصب سنگ وابسته است.

علاوه بر این نصاب نیز خود می تواند در کاهش هزینه ها موثر باشد به این صورت که اگر نصاب هنگام نصب پرت سنگ کمتری داشته باشد مسلما تاثیر زیادی می تواند در کاهش هزینه ها داشته باشد.

7.کمک از افراد خبره در این زمینه هنگام خرید سنگ

در صورتی که شما هنگام خرید سنگ بتوانید از افراد با تجربه و آگاه در این زمینه جهت خرید سنگ با کیفیت و ارزانتر کمک بگیرید می توانید کاهش خوبی در هزینه ها داشته باشید. به این منظور شرکت های بازرگانی بهترین انتخاب می توانند باشند زیرا با کارخانه های زیادی کار می کنند و سنگ را به خوبی می شناسند و می توانند مطابق با بودجه شما بهترین سنگ را با مناسب ترین قیمت از بهترین کارخانه خریداری کنند و به دست شما برسانند حتی در صورتی که خود در شهر کارخانه حضور نداشته باشید و به صورت غیرحضوری.

متریال نصب

رایج ترین روش نصب سنگ نیز استفاده از ملات است. که خب به صرفه تر و کم هزینه تر است. انتخاب این روش با وجود معایب بسیاری که دارد (در صفحه چسب سنگ به طور کامل به آن پرداخته شده است) می تواند در کاهش هزینه ها کمک کننده باشد. روشی که امروزه جایگزین ملات شده استفاده از چسب سنگ (علی الخصوص چسب سنگ مگاپوکسی) است که با وجود هزینه بیش تر، بسیار با کیفیت تر است زیرا نصب صحیح سنگ به علت خسارات جانی و مالی که می تواند به مرور برای ساختمان به وجود آورد؛ بسیار مهم است و استفاده از متریال نامناسب توصیه نمی شود.

کلام آخر

با همه این تفاسیر نمای ساختمان در واقع مانند لباسی است که بر تن ساختمان است و بیش از قسمت های داخلی ساختمان دیده می شود. به همین خاطر پیشنهاد من این است که اگر بودجه کافی برای ساخت و ساز وجود دارد، متریال خوبی برای آن انتخاب شود و اولویت اولتان کیفیت، دوام و زیبایی سنگ باشد. البته رعایت تعدادی از نکات بیان شده تاثیری در کیفیت سنگ نخواهد گذاشت و در واقع جزو هزینه های پرت به شمار می آید.

امیدوارم که این مقاله براتون مفید واقع شده باشد. خوشحال میشم شما نیز اگر پیشنهادی برای کاهش هزینه های نمای سنگی در نظر دارید برای ما ارسال کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفت =