آیا ممکن است کانتر سنگی ترک بردارد و یا آسیب ببیند؟

شما چی فکر می کنید؟ شاید به علت سختی و استحکامی که سنگ های طبیعی دارند، تصور شکستن و یا ترک برداشتن آن ها از ذهن دور باشه ولی لازم نکته ای را راجع به سنگ های طبیعی یادآور شوم که باید همیشه درنظر داشته باشید: همه انواع سنگ های طبیعی کارشده در قسمت های مختلف ساختمان مانند کانتر به مرور زمان دچار تغییراتی خواهند شد. حال بسته به میزان مراقبت و نگهداری از آن ها، طول عمر بیشتری خواهند داشت. اما اگر مراقبت خوبی از آن ها نداشته باشید، آسیب های مختلفی خواهند دید که ترک خوردن یکی از آن ها است و ممکن برای سنگ در قسمت های مختلف ساختمان علی الخصوص کانتر به وجود آید.

البته تشخیص ترک و شکاف که به صورت طبیعی در سنگ وجود دارد خود نیز حائز اهمیت است.

به همین خاطر ما در این مقاله در ابتدا شما را جهت تشخیص این دو مقوله راهنمایی می کنیم. همچنین از آنجا که مواجه با یک ترک در کانتر سنگی خود نشان دهنده ترک های ریز زیاد دیگری است، باید جهت جلوگیری از پیشرفت آن اقدامات لازم انجام شود. به همین خاطر در انتها شما را با روش های ترمیم آن آشنا می کنیم.

ترک خوردن یا شکاف طبیعی سنگ؟

احتمالا شما نیز با ترک داشتن سنگ کانتر آشپزخانه مواجه شده اید. اما نکته ای که در اینجا هست این است که گاهی اوقات این ترک ها اصلا ترک نیستند بلکه شکاف هایی هستند که از ویژگی های خود سنگ است که شبیه ترک به نظر می آید. حالا چگونه تشخیص بدهیم که کانتر ترک خورده یا شکاف خود سنگ است؟راه حل این سوال تنها در مشاهده دقیق خلاصه می شود.

شکاف های خود سنگ نتیجه پدیده های طبیعی مانند نیروهای زمین شناسی و محیطی، تبلور کانی ها و سایر اتفاقات هنگام تشکیل سنگ هستند. در صورتی که ترک ناشی از تنش های انسانی است که در مراحل استخراج، حمل و نقل، فرآوری و نصب ممکن است در کانتر به وجود بیاد.

تفاوت های ظاهری شکاف و ترک

شکاف ها دهانه های کشیده اما بسیار باریکی دارند که در امتداد ساختار کریستالی سنگ ادامه یافته اند.شکاف ها ممکن است در بیش از یک مکان روی سنگ دیده شوند و به ندرت صاف و مستقیم هستند اما ترک ها می توانند باریک یا گسترده باشند و تنها در یک مکان به وجود می آیند و ممکن است از تمام عمق سنگ عبور کنند. ترک های ناشی از تنش ها در طول فرآیند نصب معمولاً در خطوط مستقیم در نزدیکی سازه های نگهدارنده مشاهده می شوند.

تفاوت های لمسی

با کشیدن ناخن خود روی سطح سنگ نیز می توانید تشخیص دهید که با ترک مواجه هستید یا شکاف. به این صورت که هنگام لمس شکاف با ناخن، ناخن شما به آرامی روی سطح شکاف پیش می رود زیرا شکاف سطح سنگ را تغییر نمی دهد و هیچ فرورفتگی در سنگ ایجاد نمی کند. در صورتی که ناخن شما به آرامی روی ترک پیش نمی رود. در ترک ناهمواری قابل توجهی وجود خواهد داشت زیرا یک طرف ترک اغلب بالاتر از طرف دیگر است به عبارت دیگر ترک می تواند سطح سنگ را تغییر دهد و ناخن شما متوجه این تفاوت می شود.

به این ترتیب شکاف با ترک تفاوت دارد و شکاف بر سلامت سنگ تاثیری ندارد. اما گاها احتمال دارد شکاف تبدیل به ترک شود و در این صورت شما حتما متوجه خواهید شد زیرا بریدگی و شکستگی برجا می گذارد.

حالا بریم سراغ علت ترک برداشتن سنگ کانتر.

دلایل بروز ترک در سنگ کانتر

ترک های ایجاد شده روی سنگ کانتر می توانند به چند دلیل ایجاد شوند:

تغییرات دمایی سریع

در این صورت به سنگ شوکی وارد می شود. مثلا زمانی که یک سینی داغ را روی سنگ که سرد باشه قرار بدهیم. در این صورت به مرور زمان سنگ ترک برمی دارد.

نصب نادرست سنگ

این موضوع کمی دشوار است زیرا در این صورت باید سنگ تعمیر شود. به همین خاطر توصیه می کنیم که نصب کانتر سنگی توسط متخصص آن انجام شود.

وزن بیش از حد

هر سازه ای برای تحمل وزن خاصی طراحی شده است. اگر از آن فراتر رود ممکن است شکسته شود. ایستادن روی نیمکت سنگی یکی از این موارد است.

حرکات ساختمان

حرکات سازه ای در ساختمان شما به دلیل مشکلات فونداسیون نیز می تواند منجر به ضعیف شدن و یا ترک خوردن کانتر شود.

روش های ترمیم ترک کانتر سنگی

هنگامی که ترک یا شکافی در سطح کانتر ایجاد می شود توصیه ما این است که پیش از بیش تر شدن آن به فکر تعمیر آن بیافتیم. زیرا حتی اگر از دست دادن زیبایی آن چندان برای شما آزار دهنده نباشد؛ آسیب های دیگری مانند نفوذ آب و مایعات درون ترک ها و تبدیل شدن آن ها به عنوان محلی برای رشد کپک ها و قارچ ها، نیز می تواند وارد کند. علاوه بر این با تعمیر نکردن آن ها هم ترک ها بدتر می شوند و هم تعمیر آن ها دشوارتر می شود.

خب حالا می پرسید چگونه باید تعمیر کنیم؟

سوال خوبیه.

با استفاده از رزین اپوکسی

  رزین اپوکسی کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان سازی دارد. استفاده از رزین اپوکسی همرنگ سنگ برای چسباندن دو قسمت سنگ ترک خورده یا پرکردن ترک ها استفاده می شود.

در اینجا لازم به ذکر است جهت ترمیم سنگ های ساختمانی که در مقاله مربوط به آن به طور کامل به آن پرداختیم استفاده از انواع چسب سنگ علی الخصوص چسب سنگ مگاگوکسی که بهترین چسب سنگ دنیا است پیشنهاد می شود.

در مقاله انواع لبه کانتر می توانید با انواع طراحی لبه و ویژگی های آن ها آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *