سنگ کالای گران بهایی است که به ساختمان اعتبار و ارزش افزوده قابل توجهی می بخشد. باتوجه به طیف گسترده ای که سنگ ها دارند؛ می توان از آن ها در هر قسمت از ساختمان، از نما گرفته تا روشویه ، آبنماهای تزیینی و… استفاده کرد و به ساختمان جان تازه ای بخشید. اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب و ماندگار، رعایت دو نکته بیش از هرچیز اهمیت دارد : 1) انتخاب سنگ متناسب با کاربردش  2) انتخاب درست روش نصب سنگ

مورد اول مستلزم شناخت کافی از سنگ است که می توان آن را براثر مطالعه و کسب تجربه زیاد بدست آورد. در غیر این صورت قبل از خرید سنگ باید با کارشناس خبره در این زمینه مشورت کرد .خواندن مقاله چند نکته در خرید سنگ نما هم خالی از لطف نیست و آگاهی نسبی خوبی درخصوص انتخاب سنگ می دهد. از آنجایی که موضوع این پست درخصوص روش های اجرا ونصب سنگ است، پس بدون هیچ معطلی به آن می پردازیم:

بررسی مشکلات ناشی از عدم انتخاب صحیح روش نصب سنگ

آیا تا بحال در رسانه ها خبر جان باختن یا مصدومیت شخصی براثر سقوط سنگ نما را شنیده اید؟ یا شاید خود پیمانکار چنین پروژه هایی بوده اید وطعم تلخ فشارهای روانی وپرداخت غرامت های آن را چشیده اید!

حال بگذاریدکمی خوش بینانه تر نگاه کنیم. آیا بعد از نصب سنگ در پروژه خود، شاهد تغییر رنگ و بروز لک های زشت وناهنجار روی سنگ خود بوده اید؟ شاهد شکم برداشتن و شکستن سنگ حین دوغاب ریزی چه؟ یا اینکه بعد از گذشت مدت کوتاه از اجرای سنگ نما ، سنگ ترک بردارد یا خرد شود؟

رها شدن سنگ از نما می تواند براثر عوامل و رویدادهای طبیعی مثل زمین لرزه، نشست زمین یا انبساط و انقباض شدید رخ دهد. یا اینکه نوع مصالح مصرفی و نحوه ی اجرا نامناسب باشد. در رابطه با تغییر رنگ و بروز لک بروی سنگ نیز، می توان به ماهیت برخی سنگ ها یا ناسازگاری متریال پشت سنگ ( مثل توری ) با ملات سیمانی و برخی چسب ها مثل چسب 123 اشاره کرد. شکسته شدن سنگ هم ناشی ازعوامل متعددی همچون کیفیت سنگ ( درصد ناخالصی ها، ترک ها و روزنه های روی سنگ و….) و اختلاف دمای شدید است. این اختلاف دما منجر به انبساط و انقباض سنگ شده و درنتیجه اگر فاصله مناسبی برای بندکشی سنگ درنظر گرفته نشده باشد، به سنگ فشار زیادی وارد می شود که موجب ترک برداشتن و شکستن آن خواهد شد.

اگر دقت کرده باشید، وجه مشترک تمام مشکلات مطرح شده، به نحوه کار کردن سنگ برمیگردد . به همین خاطر انتخاب روشی مناسب برای اجرا؛ در صرفه جویی هزینه ها و زمان، اعتبار مجری پروژه، دوام و زیبایی ملک بسیارتاثیرگذار است.

موارد موثر در انتخاب روش نصب سنگ

جنس و نوع سنگ، ابعاد و محل اتصال به سطح زیرین ، شرایط اقلیمی از جمله موارد دخیل در انتخاب روش کار هستند.

مثلا در خصوص نوع سنگ، مواردی همچون: خاصیت عبور نور از سنگ ( مثل سنگ های مرمر و تراونیکس )، وزن، میزان تخلخل و جذب آب در انتخاب روش نصب تاثیر گذارند. به فرض مثال برای سنگ ها شفافی چون اونیکس( مرمر) که قابلیت عبور نور دارند، به نورپردازی زیر سطح و استفاده از روش های نصب خشک نیاز است. همچنین سنگ های توپری همچون گرانیت وکریستال که تخلخل و نرخ جذب آب حداقلی ( یا رو به صفر ) دارند، با استفاده از روش های سنتی (ملات )، تضمینی در ایمنی کار و عدم اتصال دائمیشان نیست. محل اتصال سنگ با سطح زیرین نیز (بدنه، سقف، کف، نمای بیرونی) از دیگر موارد موثر در تفاوت روش نصب سنگ است. بالاخص اگر قرار باشد که از سنگ های قواره بزرگ ( اسلب ) استفاده شود! اقلیم منطقه هم برای سنگ کاری محوطه و نمای بیرونی اهمیت دارد. چرا که شرایط دمایی بشدت بر نوع مصالح مصرفی و دوام سنگ تاثیرگذارند. حال به معرفی انواع این روش ها می پردازیم:

انواع روش نصب سنگ

  1. ملات سیمانی
  2. اسکوپ سنگ و پیچ و رولپلاک سنگ
  3. نصب خشک سنگ
  4. چسب سنگ

نصب سنگ با ملات سیمانی

به کارگیری روش های سنتی سنگ کاری ( ملات سیمانی )

قدیمی ترین روش نصب سنگ که هم اکنون نیز به دلیل قیمت نسبتا مناسب و کاربرد راحت مورد استفاده قرار دارد، کاربرد ملات سیمانی است. با این وجود به دلیل معایبی که دارد، رفته رفته در حال منسوخ شدن است. بارزترین این معایب شامل :

  • وزن بسیار بالای ملات و افزایش بار ساختمان
  • امکان رنگ دهی ملات به سطح سنگ براثر نفوذ به بافت سنگ و تغییر رنگ سنگ
  • امکان شوره زدن سنگ براثر استفاده از دوغاب نامناسب
  • عدم اجرای سنگ کاری در مواقع یخبندان و سرمای شدید
  • عدم گیرایی مناسب برای سنگ هایی با جذب آب کم ، متراکم (کم تخلخل) و توری شده
  • کاهش گیرایی سنگ به مرور زمان و رها شدن سنگ
  • ترک برداشتن
  • نیاز به اتمام دیوارکشی ها و بعد از آن اقدام به سنگ کاری
  • نیازبه شاقول کردن سطح زیرین
  • نیاز به صرف زمان و نیروی بیشتر جهت اجرا
  • الزام به اسکوپ سنگ برای ارتفاع بیش از یک متر ، حتی برای سنگ های متخلخل
  • عدم ایمنی کافی در تثبیت سنگ بلاخص در ارتفاعات
  • عدم ایمنی در شرایطی همچون زمین لرزه و فرونشست و…

با وجود معایب ذکر شده، اگر همچنان اصرار به استفاده از ملات سیمانی دارید، ضروری است تا نکات زیر را درخصوص گرفتن نتیجه ای بهتر، رعایت کنید. این موضوع به خصوص برای نمای سنگی اهمیت ویژه ای دارد.

ترک ناشی از ملات سیمانی

نکاتی که در استفاده از ملات سیمانی باید رعایت کرد:

  • به هیچ عنوان از نخاله و مواد نامرغوب در دوغاب استفاده نکیند.
  • عدم استفاده از آب فاضلاب
  • از پاشیدن سیمان خشک برای تسریع درسفت شدن ملات ( به اصطلاح خود را بگیرد ) پیشگیری کنید.
  • اختلاط صحیح نسبت ماسه به سیمان ( که در انواع سیمان و برای سطوح مختلف فرق می کند )
  • عدم دوغاب ریزی در دمای پایین، برای پیشگیری از یخ زدگی آن
  • استفاده از اسکوپ سنگ برای ارتفاع بیش از یک متر
  • عدم وجود گچ در پشت سنگ به منظور پیشگیری از بادکردن گچ پس از دوغاب ریزی و کنده شدن سنگ از جای خود.
  • اطمینان از شاقولی سنگ به منظور پیشگیری از تبله کردن سنگ و ترک خوردنش
  • اطمینان از تمیز بودن پشت سنگ از هرگونه آلودگی ، چربی و حتی گرد وغبار ناشی از فرزکاری سنگ و …

اسکوپ سنگ نما

اسکوپ سنگ

اسکوپ سنگ از متداول ترین روش های نصب سنگ برای نما و ازاره های کارشده درون اماکنی همچون مدارس و بیمارستان ها و… است. برای اسکوپ کردن روش ها و قطعات مختلفی وجود دارد که متناسب با شرایط کار از هرکدام می توان استفاده کرد. در یک نگاه کلی این روش ها درسه دسته قرارمی گیرند:

  1. چسباندن لقمه های سنگی پشت سنگ که روشی منسوخ شده است و هیچ اعتباری به آن نیست.
  2. اسکوپ با سیم مفتول گالوانیزه ( ضد زنگ )
  3. استفاده از انواع گیره های اسکوپ مثل: اسکوپ پروانه ای، اسکوپ Z، اسکوپ صلیبی و…

اسکوپ سنگ برای ارتفاع های بیش از قد نرمال یک فرد امری اجتناب ناپذیر است. همچنین تمامی سنگ ها حتی تراورتن هم نیاز به اسکوپ شدن دارد. بالاخص اگر پشت آن هم توریشده باشد. چراکه جنس توری و چسب مصرفی برای چسباندن، آب گریزند. درنتیجه خاصیت مکندگی و جذب ملات به خود را ندارند و بعد از مدت کوتاه از سنگ رها می شوند.

پیچ و رولپلاک سنگا

پیچ و رولپلاک سنگ

نماهای سنگی کارشده با ملات سیمانی بعد از گذشت چندسال ( در بهترین حالت 15 الی 20 سال )، چسبندگی خود را از دست داده و ازدیوار رها می شوند. به همین خاطر برای نگهداشتن سنگ درجای خود، از پیچ و رولپلاک های ضدزنگ با طول حداقل 5 سانتی متری استفاده می کنند. پس پیچ و رولپلاک کردن روشی برای تثبیت و پیشگیری از سقوط سنگ است و نمی توان آن را به عنوان روش اجرای سنگ دانست. این کار از دوطریق قابل اجراست :

  1. پیچ ورولپلاک سنگ با طناب
  2. پیچ رولپلاک با استفاده از داربست

رولپلاک سنگ از جمله کارهایی است که باید تیم اجرایی آن از تخصص و مهارت کافی برخوردار باشند. همچنین به دلیل مخاطره آمیز بودنش، داشتن بیمه مسئولیت تمام پرسنل اهمیت ویژه ای دارد. استفاده از پیچ و رولپلاک های گالوانیزه و مناسب، به کارگیری مواد بتونه مرغوب و مقاوم بروی پیچ ها و احتیاط در دریل کاری وعدم سوراخ کردن سنگ در قسمت های رگه دار سنگ از جمله مواردی است که در این کار باید به آن دقت شود.
نصب خشک نمای سنگی

نصب خشک سنگ

با آنکه این روش بیش از نیم قرن سابقه اجرا در دنیا دارد، اما همچنان به عنوان روشی نوین در اجرای سنگ از آن نام می برند. نصب خشک علاوه بر سنگ برای مصالح دیگری چون سرامیک پرسلان، ترموود، کامپوزیت و … استفاده می شود. دیتیل اجرای نمای خشک و نوع مصالح موجب به وجود آمدن روش های مختلف نصب خشک شده است. در یک دسته بندی کلی می توان آن را به روش مشهود و نامشهود تقسیم کرد.

نمای نصب خشک را روشی مکانیکی می دانند چرا که با استفاده از متریال فلزی ( زیرسازهایی از جنس فولاد و آهن ضدزنگ یا آلومینیوم و پیچ و پلاک ها و… ) اقدام به نصب مصالح نما می کنند. در این روش علاوه بر سبک سازی ساختمان( نسبت به روش های قبلی نامبرده در نصب سنگ )، می توان به عایق شدن ساختمان، رگلاژ کردن آسان و بدون تخریب، به حداقل رسیدن سقوط سنگ، تسریع روند کار و امکان شروع نماکاری بعد از اسکلت بندی ساختمان اشاره کرد .

استفاده از چسب سنگ های دوجزئی اپوکسی

کاربرد چسب سنگ برای سنگ کاری را می توان به نوعی زیرمجموعه ی نصب خشک دانست. چرا که در یک نگاه کلی نصب سنگ به دو روش تر و خشک انجام می شود . روش اجرای خشک سنگ نیز به دو روش کلی مکانیکی ( مشهود و نامشهود ) و استفاده از چسب تقسیم می شود . بنابراین مانند دیگر روش ها ، این دو نیز علارغم وجه مشترک های بسیار در مزایا ، با هم تفاوت های اساسی دارند که موجب برتری یکی نسبت به دیگری است . در مقالات متعددی به معرفی انواع چسب سنگ های رایج در بازار پرداخته ایم و نحوه کاربرد ، مزایا و معایب هرکدام را شرح داده ایم . به همین خاطر در این بخش تنها در رابطه با برتری های این روش نسبت به سایر روش های نامبرده صحبت می کنیم .

چسب سنگ دوجزئی مگاپوکسی

بهترین روش نصب سنگ کدام است ؟

حال که با تمامی روش ها اجرای سنگ آشنا شدیم، بدنیست که به سوالات زیر هم پاسخ داده شود :

بهترین روش کارکردن سنگ کدام است؟ کدام روش برای انواع نصب سنگ اسلب ، نما، پله، کف، کانتر، انواع سنگ های طبیعی و مصنوعی ( اعم ازمتراکم ، متخلخل ، شفاف و… ) مناسب است؟ کدام روش موجب صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه های کلی پروژه می شود ؟ با به کارگیری کدام روش می توان از نصب صدرصدی سنگ وگیرایش کامل آن طی سالیان دراز اطمینان داشت ؟ کدام یک روشی تضمینی است ؟ و سوالاتی نظیر این …

پاسخ تمام این پرسش ها در یک محصول نهفته است؛ آن هم چسب سنگ !

فقط قبل از هرچیز باید این نکته را گوشزد کنم که به هیچ عنوان از هرچسبی صرفا به دلیل کارآمد بودنش درکارهای دیگر، نباید برای سنگ هم استفاده شود. چرا که ساختار سنگ و مواد مورد مصرف در فرآوری به نحوی است که به راحتی با مواد برخی از این چسب ها واکنش می دهد. نتیجه ی این امر نیز آسیب رسیدن به سنگ و پدیدار شدن عیوب ظاهری در سنگ است. علاوه بر این، در موارد زیادی با کنده شدن سنگ و لق شدن آن مواجه می شویم. از این رو اگر تمایل دارید که از تمام مزایای چسب سنگ بهره مند شوید، از هرچسب و هربرندی استفاده نکنید.

درمیان محصولات موجود دربازار، قوی ترین چسب سنگ بازار چسب سنگ های مگاپوکسی هستند که سابقه ی فعالیتشان به بیش از نیم قرن می رسد. این شرکت برای جلب رضایت مشتریان خود در سراسر دنیا، محصولات خود را با همراه با گواهی تضمین کیفیت 15 ساله ارائه می دهد . استفاده آسان، سرعت عمل بالا، عدم نیازبه صرف زمان و هزینه برای زیرسازی(درمقایسه با روش های نصب خشک مکانیکی )، عدم نیاز به زیرسازی برای چسباندن و جبران ناشاقولی تا حدود 25 سانتی متر، سبک سازی ساختمان و کاهش چشم گیر بار اضافی و… از جمله مزایای استفاده از این چسب هاست.

با استفاده از چسب سنگ های مگاپوکسی بدون هیچ نگرانی می توان انواع سنگ ساختمانی( اعم از گرانیت، مرمر، تراورتن و… ) را به هر بخش از ساختمان ( سقف، کف، بدنه، نمای بیرون و … ) و بروی هر سطحی چسباند. حتی دیگر نیازی به اسکوپ سنگ هم نیست .به کارگیری چسب های دوجزئی مگاپوکسی ، علاوه بر موارد فوق، تمام مزایای روش های نصب خشک را دارد و به جرات می توان گفت که با به کارگیری این چسب ها، بهترین روش نصب سنگ را انتخاب کرده اید .

از اینکه تا پایان این مقاله همراه من بودید ، سپاسگزارم. با اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات ارزشمندخود ما در جهت ارائه محتوی جامع تر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *