آیافضای آپارتمان نشینی شما را خسته کرده است؟ به دنبال پناهگاهی دنج وسرسبز بعد از ترافیک های خسته کننده روزمره هستید؟ عاشق طبیعتید ودوست دارید صبح خود را با یک فنجان چای داغ درفضای سرسبز آغاز کنید؟ یا شایدعاشق گیاهان و نگهداری از آن ها باشید؟ و…

توسعه زندگی شهری با وجود اینکه امکانات رفاهی بسیاری دارد اما دستاوردهای زیان بار کمی هم نداشته است.مثل : افزایش ساخت وسازهای آپارتمانی، ترافیک های سنگین، آلودگی های متعدد وهزاران مساله دیگر که گریزی هم از آن ها نیست. اما می توان اقداماتی درجهت حفظ محیط زیست وسلامت جسم وروان افراد انجام داد. ازجمله این موارد ایجاد فضای سبز بروی پشت بام خانه ها یا همان روف گاردن است.

مزایای ایجاد روف گاردن

  • استفاده بهینه ازفضای شهری و زیباسازی آن
  • کاهش چشم گیر گرما ومصرف انرژی درتابستان
  • کاهش آلاینده های جوی وتهویه هوا ازطریق فتوسنتز گیاهان
  • فراهم بودن بسترکشت برخی صیفی جات، گیاهان دارویی و… در کنار زیبایی که به فضا می دهد
  • ایجاد حس نشاط و سرزندگی و کمک به حفظ سلامت جسمی وروانی افراد
  • فراهم شدن مکانی دنج برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی
  • مکانی برای سرگرمی کودکان
  • فضایی بانشاط برای مطالعه و آموزش و…

انواع روف گاردن

انواع روف گاردن

  1. روف گاردن گسترده
  • ضخامت خاک عموما20 سانتی متر است.
  • پوشش گیاهی سطحی و با ارتفاع کم
  • ارزان ترین روش بام سبز
  1. روف گاردن نیمه متمرکز:
  • ضخامت خاک 30 سانتی متر
  • ریشه وارتفاع گیاهان بیشتر از گسترده است.
  1. روف گاردن متمرکز:
  • عموما برای ساختمان های مرتفع
  • هزینه ی اجرایی بالاتر نسبت به سایر روشها
  • می توان از انواع گیاهان زینتی و درخت ها استفاده کرد.

روش پرتابل و مدولار برای اجرای روف گاردن

اجرای بام سبز به این روش بروی هر بام یا بالکنی و برای هر نوع از روف گاردن ها امکان پذیراست. این روش به سه لایه قیرگونی و یک لایه ملات سیمانی با ضخامت 3 سانتی متری نیاز دارد. در روش مدولار اتصالی به سطح پشت بام وجود ندارد، بنابراین نگرانی مربوط به نم و مشکلات نظیر آن به حداقل رسیده است.کاشت گیاهان و ایجاد باغچه در روش پرتابل مدولار داخل سینی های کاشت (پلنترباکس) صورت می گیرد.

می توان روی هر بامی باغ سبزایجاد کرد؟

از آنجایی که باغ بام، وزنی اضافه برای ساختمان تلقی می شود، باید ازمقاومت ساختمان دربرابر این وزن مطمعن شد. اهمیت این موضوع بقدری است که تا قبل از اطمینان از آن، مجوزی برای ایجاد روف گاردن صادر نمی شود.

برای ایجاد روف گاردن، چه مواردی را باید درنظرداشت؟

بعد ازحصول اطمینان از دوام ساختمان، باید مساحت بام وبودجه تخصیصی به آن را درنظرگرفت. بعد از آن می توان درخصوص طرح و نوع روف گاردن تصمیم گرفت.طراحی و اجرای باغ بام باید به طور دقیق محاسبه و اجرا شود و بار وارده به درستی بروی مساحت موردنظر تقسیم شود تا تعادل وزنی به خوبی حفظ شود.

آب بندی روف گاردن

به منظور پیشگیری از نفوذ هرگونه نم به زیرساز، باید سقف را آب بندی کرد. ایزولاسیون روف گاردن امری مهم ترین بخشی است که باید در انجام ان نهایت کیفیت و دقت به کار گرفته شود.

انتخاب خاک و گیاه

بعد از اطمینان از زیرسازی نوبت به انتخاب گیاهان و کاشت می رسد. حساسیت کاشت برای چنین مکانی کمی حساس است وباید مواردی مثل : شدت آفتاب، اختلاف دمای شب و روز، میزان شدت وزش باد، گرمای تابستان، سرمای زمستان،میزان رشد گیاهان، ریشه بستن آن ها و…درنظر گرفته شود.

بهترین گونه گیاهان روف گاردن، گونه های آب و هوای خشک هستند که به آب کمتری نیاز دارند ( مثل گیاهان سوزنی) و اغلب سرمای زمستان را هم تحمل می کنند . نمونه هایی از گل وگیاهان مقاوم به سرما عبارتند از :

گل کوکب، آنتوریوم، بگونیا، گل برفی، مکلم زینتی، درختچه گل یخ، زیتون تلخ،درختچه خاس، پاپیتال،گل پنج پر، بنفشه آفریقایی،گل خورشیدی،یاس ستاره، گیاه یشم و…

گونه های مقاوم در گرمای تابستان هم عبارتند از:

گل پنج چر( پنتاس)،گل شاه پسند(لنتانا)، یاس آبی، گل ماه،گل ختمی، آلوئه ورا، براکی کوم،پامچال، رعنا،گل ماندویلا،همیشه بهار،شمعدانی،گل اختر،گل یاس وحشی،گل تاج خروس،گل اطلسی و…

انتخاب خاک باغچه ها هم حائز اهمیت هستند. درواقع این خاک باید علاوه برمغذی بودن، جذب آب زیادی داشته باشد و سبک وزن باشد.

بعد از انتخاب گل و گیاه باغچه نوبت به انتخاب آلاچیق ، مبلمان ،انتخاب آبنما، فایرپیت ، کف سازی و نورپردازی و… می رسد . یک ترکیب و چیدمان اصولی می تواند فضایی خاص و دل انگیز رقم زند.
لایه های مختلف سطح روف گاردن

کف سازی روف گاردن

برای کف سازی روف گاردن می توان از کفپوش سنگی، سرامیکی، چوبی، سیمانی، چمن مصنوعی و… استفاده کرد.کفپوش باید مقاومت نسبتا بالایی در برابر شرایط محیطی داشته باشد، مراقبت و نگهداری آسانی داشته باشد، نسبت به ضربه، رطوبت و فشار مقاوم باشد.از نظر بصری زیبا باشد و هماهنگی خوبی با دیگر متریال مصرفی در قسمت های مختلف داشته باشد. یکی از بهترین نوع مصالحی که برای این منظور به کاربرده می شود، سنگ است که ظاهری فوق العاده جذاب دارد .انتخاب سنگ کف درکنار یک آبنمای دیواری و فایرپیت سنگی می تواند موجب جذابیت هرچه تمام روف گاردن شود.

افایرپیت سنگیروف گاردن

آلاچیق و مبلمان

وجود یک آلاچیق و اختصاص مبلمانی راحت برای یک دورهمی دوستانه ضروری است.عموما آلاچیق های چوبی به جهت ترکیب زیبایی که با طبیعت دارد ، از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.حال اگر با محدودیت بودجه روبه رو هستید می توان بجای آلاچیق از چادر برای پوشش سقف استفاده کرد.سقف چادری علاوه بر مقرون بصرفه بودن، دوام نسبت خوبی داشته و خللی در زیبایی فضا ایجاد نمی کند.

درانتخاب نوع مبلمان هم علاوه بر زیبایی و راحتی، شرایط حاکم بر فضای باز بام را درنظر داشت.دوام هر کدام از مبل ها بسته جنس متریال و شرایط منطقه ای که در آن قرار می گیرند متفاوت است.همچنین باید غیرقابل نفوذ بوده وبه راحتی تمیز شوند. یکی از بهترین نوع میز و صندلی هایی که می توان معرفی کرد، نوع حصیری ( مصنوعی یا ساخته شده از درخت نخل)است. دیگر انواع مبلمان روف گاردن از متریالی چون آلومینیوم، آهن، استیل ضدزنگ ساخته می شود که هرکدام در طرح ورنگ های مختلف عرضه می شوند.

انواع سقف روف گاردن

سقف روف گاردن

تحمل فضای باز بدون سقف در هردمایی آن هم برای چندین ساعت کمی آزاردهنده است.به همین خاطر در محوطه های باز حیاط، تراس و روف گاردن بعضا از سقف استفاده می شود.مکانیسم این سقف ها می تواند به دو دسته متحرک ( ثابت یا ماشینی) و ثابت تقسیم شود .سقف های ثابت عموما به دلیل دسترسی راحت و ارزان تر بودن، محبوبیت بیشتری دارند.جنس این سقف ها هم می تواند از چوب، پلی کربنات، پارچه یا شیشه باشد که همانطور که پیش تر گفته شد، نوع چادر از تمام آن ها ارزان تر است و عمرنسبتا خوبی دارد.
انواع روف گاردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *