• تاریخ آخرین به روزرسانی:1401/08/03

از قدیم الایام تاکنون یکی از بهترین و رایج ترین متریال برای قرنیز، سنگ ساختمانی است. اما نکته ای که اینجا وجود داره نحوه انتخاب سنگ قرنیز مناسب است. مناسب بودن قرنیز تنها به ویژگی های ساختاری آن محدود نمی شود بلکه از نظر ظاهری هم باید مناسب مکان و فضای موردنظر باشد.

به همین خاطر در این مقاله تصمیم گرفتیم نکات مهمی راجع به قرنیز برای شما بیان کنیم.

قرنیز چیست و چه کاربردی دارد؟

قرنیز در واقع به نوار پایین دیوار گفته می شود که جهت حفاظت از دیوار در برابر نفوذ رطوبت، ضربه و عوامل دیگر نصب می شود. در واقع قرنیز محل تلاقی کف و دیوار را پوشش می دهد. علاوه بر این با وجود اینکه جزءکوچکی از فضا را به خود اختصاص داده، می تواند در زیبایی فضا تاثیر بسیاری داشته باشد. پرسشی که در اینجا ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که با این تفاسیر قرنیز با ازاره چه تفاوتی دارد؟

تفاوت ازاره و قرنیز

هر دوی اینها به یک هدف و منظور طراحی و ساخته می شوند. با این تفاوت که قرنیز برای فضاهای داخلی ساختمان است و ارتفاع کمتری دارد در صورتی که برای ازاره ارتفاع بیش تری در نظر گرفته می شود. علاوه بر این مهم ترین تفاوت آن ها این است که قرنیز برای دیوارهای داخلی ساختمان طراحی شده در صورتی که ازاره در واقع به سنگ پای بنا در بیرون از ساختمان گفته می شود.


حال از مصالح مختلفی مانند چوب، پلاستیک و سنگ برای ساخت قرنیز می توان استفاده کرد. که در میان آن ها سنگ بهترین گزینه است . البته به نوع متریال کف ساختمان نیز بستگی دارد. به این مفهوم که اگر کف پارکت کارشده باشد، قرنیزچوبی بهتر است کار شود. اما برای زمان هایی که کف سرامیک و یا سنگ کارشده همان قرنیز سنگی بهترین گزینه است. به همین خاطر ما در ادامه این مقاله قصد بررسی و معرفی کامل قرنیز سنگی را داریم.

قرنیز سنگی

قرنیز سنگی در واقع به قطعه سنگی که در پای دیوار در فضاهای داخلی ساختمان کار می شود، گفته می شود. به این منظور معمولا از ابعاد 10 طول سنگ استفاده می شود.

در گذشته معمولا از طرح های ساده قرنیز های سنگی استفاده می شد. اما امروزه با آمدن ابزارهای سنگی طرح های مختلفی از قرنیزهای سنگی نیز وجود دارند.  علاوه بر این انواع مختلف آن از سنگ های مختلف، و به صورت ساب خورده و یا طبیعی نیز وجود دارد.

چرا قرنیز سنگی؟ مزایا و معایب قرنیز سنگی

در ابتدا بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که در میان مصالح مختلف قرنیز چرا قرنیز سنگی؟ یا قرنیز سنگی چه مزایا و برتری هایی نسبت به دیگر متریال داره؟

بارزترین و مهم ترین حسن قرنیز سنگی دوام و استحکام سنگ است که می تواند سالها بدون تغییر شکل و فرسودگی باقی بماند. با این وجود مزایای دیگر هم دارد که شامل موارد زیر می باشند:

  1. مقاوم در برابر نفوذ رطوبت: یکی از دلایل نصب قرنیز محافظت از دیوار در برابر نفوذ رطوبت بود. که با استفاده از قرنیز سنگی این امر محقق خواهد شد. اما به عنوان مثال در قرنیز MDF بعد از گذشت مدتی با نفوذ رطوبت، قرنیز باد کرده و زیبایی اولیه خود را به مرور زمان از دست می دهد.
  2. نبودن فضای خالی پشت قرنیز سنگی برخلاف قرنیزهای دیگر ، موجب جلوگیری از تجمع حشرات در پشت قرنیز می شود.
  3. قرنیزهای دیگر مانند قرنیز های چوبی و یا ام دی اف ممکن است توسط حشرات جویده شوند، اما قرنیزهای سنگی از این بابت بسیار مقاوم است.
  4. دارای طرح ها و مدل‌های مختلفی است.
  5. مقاومت و ماندگاری بالا

اما با این وجود استفاده از این نوع قرنیز معایبی هم دارد که  مهم ترین آن ها قیمت بیش تر قرنیزهای سنگی نسبت به دیگر انواع قرنیز است.  همچنین نصب سخت تر و زمان‌بر، پرتی سنگ بالا، وزن بیشتر، شکنندگی و یکدست نبودن به علت ذات طبیعی سنگ نیز از دیگر معایب قرنیز سنگی است.

حال نکته ای که وجود داره این است که بین انواع قرنیزهای سنگی و انواع طرح های موجود در بازار براساس بودجه و شرایط ساختمان، کدام مناسب شما است؟

لازمه پاسخ به این پرسش آگاهی از انواع قرنیزهای سنگی موجود در بازار است. که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع قرنیز سنگی

همانطور که پیش تر بیان شد قرنیز سنگی براساس نوع سنگ و سبک و طراحی آن دارای انواع مختلفی است. براساس نوع سنگ به 5 دسته :

  1. سنگ قرنیز تراورتن
  2. قرنیز سنگ مرمریت
  3. قرنیز سنگ چینی
  4. قرنیز سنگ مرمر
  5. قرنیز سنگ گرانیت

تقسیم می شوند. در این میان قرنیز سنگ تراورتن و مرمریت رایج تر از بقیه است. با این وجود سنگ های چینی هم گزینه خوبی می باشند.

علاوه بر این طرح های مختلفی نیز برای قرنیز سنگی وجود دارد که تعدادی از آن ها را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

ویژگی های بهترین نوع سنگ قرنیز

مهم ترین ویژگی یک قرنیز خوب با توجه به هدف از نصب قرنیز مقاومت بالای آن در برابر ضربه و جذب رطوبت است. اما دیگر ویژگی های آن نیز عبارتند از:

  1. یک قرنیز خوب باید از نظر جنس و تم رنگی و طرح با دکوراسیون فضا همخوانی داشته باشد.
  2. یک قرنیز خوب باید در برابر سرما و گرما مقاوم باشد و مانند عایق عمل کند. زیرا معمولا قسمتی از دیوار که باید قرنیز شود گچ کاری نمی شود و احتمال حرکت هوا از این قسمت زیاد است.

راهنمای انتخاب قرنیز مناسب

در واقع در اینجا باید به همان پرسش قبل پاسخ دهیم که چه نوع قرنیزی برای ساختمان ما بهترین گزینه است؟ البته لازم است بگویم این پرسش را تنها خودتان می توانید پاسخ دهید زیرا تنها شما هستید که از نیازها و شرایط ساختمانتان و میزان بودجه موجود آگاه هستید و باید براساس میزان بودجه موجود از میان انواع قرنیز یکی را انتخاب کنید.

با این وجود هنگام انتخاب نوع و طرح قرنیز به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. انتخاب قرنیز سنگی برای دیوارهایی که دارای انحنا و برآمدگی و فرورفتگی هستند گزینه مناسبی نیست.
  2. اگر کف پارکت کار شده باشه و متریال اصلی دکوراسیون فضا از چوب باشد، بهتر است برای قرنیز نیز قرنیزهای ام دی اف و یا چوبی انتخاب شوند.
  3. جهت انتخاب رنگ قرنیز، برای زیبایی بیشتر بهتر قرنیز کمی تیره تر از رنگ کف باشد.

روش های نصب قرنیز سنگی

همانطور که پیش تر بیان شد یکی از معایب قرنیز سنگی نصب به مراتب سخت تر آن است. زیرا به عنوان مثال روش نصب قرنیزهای چوبی و یا ام دی اف با استفاده از چسب انجام می شود. اما برای نصب سنگ قرنیز معمولا از ملات استفاده می شود. با این وجود امروزه با پیشرفت تکنولوژی چسب ها، انواع چسب سنگ نیز در بازار وجود دارد که دارای قدرت چسبندگی بالایی می باشند و علاوه بر این عایق خوبی در برابر حرارت هم می باشند. به همین خاطر نصب قرنیز سنگی نیز آسانتر شده است.

ضمنا یکی از بهترین انواع چسب سنگ موجود در بازار چسب سنگ مگاپوکسی است که اطلاعات کامل انواع آن ها در صفحه چسب سنگ مگاپوکسی به طور کامل بیان شده است.

نصب قرنیز سنگی

قیمت سنگ قرنیز

قیمت قرنیز سنگی تحت تاثیر عوامل مختلف متغیر است. که از جمله آن ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. اولین و مهم ترین عامل نوع و درجه کیفی سنگ است. هر چه سنگ از کیفیت بالاتری برخوردار باشد مسلما قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. همچنین قرنیز ساخته شده از سنگ مرمر مسلما گرانتر از دیگر انواع سنگ های طبیعی است.
  2. کیفیت فرآوری های انجام شده روی آن مانند نوع پرداخت
  3. ابزار به کار رفته برای آن و در واقع نوع طراحی آن
  4. ضخامت و ابعاد آن

کلام آخر

قرنیز که در واقع همان قطعه سنگ نصب شده در پایین دیوار است، به منظور محافظت از دیوار در برابر جذب رطوبت و دیگر عوامل به کار می رود. انواع قرنیز ساخته شده از مصالح مختلف سنگ،سرامیک،چوب،ام دی اف و…در بازار وجود دارد. از آنجا که یکی از بهترین آن ها قرنیز سنگی است ما این مقاله را اختصاص به آن دادیم. قرنیز های سنگی از انواع سنگ های طبیعی مانند تراورتن و مرمریت وجود دارند. و طرح ها و رنگ های مختلفی از آن ها وجود دارد که هنگام انتخاب باید به تم رنگی و دکوراسیون فضای خود توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *