در لغت فرش کردن به معنای پوشاندن کف است حال سنگفرش برای کف فضاهای خارجی مکان های مختلف مانند محوطه بیرونی مجتمع های مسکونی، ادارات و یا پیادوه روها، خیابان ها و فضاهای سبز و باغ ها به کار می رود که با مصالح مختلفی مانند آجر، سنگ، بتن و…امکانپذیر است. سنگ فرش کردن ورودی یا محوطه های بیرونی یکی از اقداماتی است که نه تنها موجب افزایش زیبایی فضا می شود، بلکه باعث بالارفتن ارزش ساختمان هم می شود. واژه سنگ فرش برخلاف نامش علاوه بر سنگ های طبیعی برای مصالح دیگری مانند بتن و آجر نیز به کار می رود. حال در این مقاله به شما کمک می کنیم که تفاوت بین انواع آن ها را درک کنید تا بتوانید بهترین نوع سنگ فرش را برای باغ، محوطه سازی و…انتخاب کنید.

سنگ فرش چیست؟

سنگ فرش در واقع به اسلب یا تایل مصالحی مانند آجر، بتن و انواع سنگ های طبیعی گفته می شود که برای کفسازی قسمت های مختلفی مانند کف حیاط، باغ، پارکینگ، پیاده رو و…به کار می رود.

معرفی انواع سنگ فرش

سنگ فرش ها براساس نوع مصالح به کار رفته انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:

  1. آجری
  2. بتنی
  3. موزاییک
  4. پلیمری
  5. سنگ های طبیعی: این دسته خود شامل انواع سنگ های گرانیت،تراورتن، مرمر می شود
  6. کوارتز

علاوه بر این براساس طرح سنگ فرش و ابعاد به کار رفته نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که شامل موارد زیر هستند:

  1. کوبیک
  2. لاشه
  3. فرنچ پترن
  4. حکمی


حال در زیر به طور جداگانه به معرفی هر کدام می پردازیم.

      1. سنگ فرش آجری

آجر قرن هاست که به عنوان یکی از مصالح سنگ فرش نیز به کار می رود. آجرهای به کار رفته به این منظور با آجرهایی که برای دیوار به کار می رود. متفاوت است. این نوع آجر ها باید تحمل فشار بالاتری داشته باشند. در واقع این نوع آجر ها از خاک رس قالبی ساخته می شوند که در کوره پخته می شوند. استاندارد ابعاد آن ها 10 در 20 سانتی متر است و در طراحی آن به مدل های مختلفی می توانیم برسیم. رنگ آن ها اغلب مایل به قرمز است که با رنگ های مختلفی قابل ترکیب شدن است. با این وجود تنها مشکلی که آجر برای سنگ فرش دارد این است که احتمال شکستن آن به مرور زمان بیشتر از مصالح دیگر است و در کل نیاز به نگهداری و مراقبت بیش تری دارد.

 

      1. سنگ فرش بتنی

بتن نیز یکی دیگر از مصالح مورد استفاده جهت سنگ فرش است. از مهم ترین مزایای استفاده از بتن برای سنگ فرش دوام زیاد و صرفه اقتصادی اون است. اما از نظر زیبایی چندان گزینه مناسبی نیست. به همین خاطر عمدتا در مکان های پرترددی مانند پارکینگ، کف پیاده رو، پارک ها و..استفاده می شود. البته این متریال به دو صورت مختلف پیش ساخته و یا درجا به کار می رود. بتن های پیش ساخته با ریختن بتن در قالب های آماده تهیه می شوند. نحوه زیرسازی سنگ فرش های بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است و از آنجا که هیچ دوغابی بین درزها وجود ندارد، سنگ فرش های بتنی سطحی نفوذپذیر دارند و همچنین در طول زمان و با نفوذ آب ممکن است جابجا شوند و در صورتی که برای کف باغ کار شوند ممکن است علف های هرز بین آن ها رشد کنند. و در برابر تغییرات دما نیز ممکن است ترک بخورند. سنگ فرش های بتنی را در ابعاد و طرح های مختلفی می توان ساخت. انواع سنگ فرش بتنی شامل موارد زیر است:

  1. سنگ فرش بتنی پازلی
  2. سنگ فرش بتنی آراکس
  3. سنگ فرش بتنی ضدسایش

هر یک از موارد ذکر شده نیز انواع مختلفی دارند.

      1. سنگ فرش موزاییک

یکی از رایج ترین انواع سنگ فرش از گذشته تاکنون برای کف حیاط ساختمان های مسکونی موزاییک است. موزاییک در رنگ ها و طرح های مختلفی تولید می شود. در واقع موزاییک از ماسه، سیمان، سنگ دانه و آب تولید می شود. در خصوص مقاومت و دوام موزاییک برای سنگفرش باید گفت دوام خوبی دارد اما نه به استحکام سنگ های طبیعی. البته نحوه نصب آن نیز تاثیر زیادی در دوام و مقاومت آن خواهد داشت.

      1. سنگ فرش با سنگ ریزه

یکی دیگر از گزینه های سنگ فرش سنگ ریزه است که کم هزینه ترین نوع است. البته استفاده از آن به طور کامل توصیه نمی شود. بیش تر در کنار دیگر سنگ ها، در ورودی ها، محل قرار دادن میز و صندلی و برای حیاط ویلا یا محوطه سازی استفاده می شود.

      1. سنگ فرش سنگ های طبیعی

با توجه به اینکه متریال اصلی سنگ فرش همانطور که از نامش پیداست سنگ است. ما نیز در این محتوا بیش از بقیه به معرفی سنگ های طبیعی می پردازیم.

بارزترین و مهم ترین تفاوت سنگ های طبیعی با مصالح دیگر برای سنگ فرش دوام و ماندگاری بیشتر سنگ و ذات طبیعی آن ها است که موجب شده هنگام استفاده از سنگ برای سنگ فرش با طرح های متنوع تری روبرو باشیم. زیرا سنگ ها از معادن استخراج می شوند و مانند آجر و بتن از قالب ساخته نمی شوند. این تنوع به زیباتر شدن سنگ فرش کمک زیادی می کند.

البته به خاطر داشته باشید که ضخامت و نوع سنگ به کار رفته تاثیر زیادی در استحکام سنگ فرش می تواند داشته باشد. به همین خاطر مهم است که برای قسمت های مختلف، سنگ فرش مناسب آن به کار رود. به عنوان مثال سنگ هایی که در مکان های تردد وسایل نقلیه انتخاب می شوند باید از استحکام و مقاومت بیش تری برخوردار باشند. رایج ترین ابعاد برای سنگفرش نیز ابعاد مختلف تایل (40*40، 60*60 ) و اسلب است. البته اسلب به میزان کمتری است زیرا علاوه بر اینکه نصب سخت تری دارد، احتمال شکستن آن نیز بیش تر است. علاوه بر این برای سنگ فرش فضاهای سبز مانند محوطه باغ از ابعاد کوبیک،لاشه و یا مالون نیز استفاده می شود. بهترین پرداخت به این منظور نیز پرداخت های مات، فلیم و یا تیشه ای است. زیرا به طور کلی سنگ کف باید بافت دار بوده و لغزنده نباشد. به همین خاطر پرداخت صیقلی گزینه مناسبی نیست.

حال در زیر به معرفی انواع سنگ های طبیعی برای سنگ فرش می پردازیم:

  • سنگ فرش سنگ گرانیت

گرانیت سنگی بسیار مستحکم است که در قسمت های مختلف ساختمان علی الخصوص کف به کار می رود. از این رو سنگ فرش گرانیت بهترین گزینه جهت استفاده در کف مکان های پرتردد و یا محل عبور وسایل نقلیه است. با این وجود از آنجا که تنوع رنگ و زیبایی چندانی ندارد، برای مکان هایی که زیبایی حائز اهمیت است؛ بهترین گزینه نیست. اما در طراحی سنگ فرش گرانیت با استفاده از رنگ های مختلف آن(سفید، قرمز، مشکی، طوسی، سبز) می توان به طرح های مختلفی دست یافت.

از جمله مهم ترین مکان هایی که با گرانیت می توان سنگ فرش کرد معابر، پیاده روها و فضاهای باز است. پرداخت فلیم و تیشه ای بهترین نوع پرداخت سطح برای سنگ فرش گرانیت است.

سنگ گرانیت به صورت مالون و کوبیک نیز در سنگ فرش کاربرد دارد.

در تصاویر نمونه های مختلف استفاده از سنگ گرانیت در سنگ فرش را مشاهده می کنید.

  • سنگ فرش سنگ چینی

سنگ های کریستال نیز بعد از گرانیت گزینه مناسبی است که جهت سنگفرش محوطه سازی، سنگ فرش حیاط، سنگ فرش باغ و… مورد استفاده قرار می گیرد. البته از آنجا که عمدتا دارای رنگ های روشن هستند بهتر است در مکان های آلوده مانند خیابان ها و شهرهای آلوده کمتر استفاده شود.

این سنگ در انواع مختلفی مانند چینی لایبید، چینی نیریز و….جود دارد و پرداخت فلیم و یا تیشه ای آن بهترین گزینه برای سنگ فرش است.

  • سنگ فرش سنگ تراورتن

سنگ تراورتن با وجود رنگ روشن و زیبایی که به فضا می دهد و علاوه بر اون مقاومت خوب آن در برابر تغییرات دما و نور خورشید، به طور کلی گزینه مناسبی برای کف نمی باشد. اما در صورت انجام فرآوری های لازم و ضخامت بیش تر نسبت به سنگ های دیگر قابل استفاده در سنگفرش نیز می باشد و عمدتا برای سنگ فرش دوراستخر انتخاب می شود. علاوه بر این برای مناطق گرمسیر گزینه مناسبی است زیرا هوا را خنگ نگه می داد.

قیمت سنگ فرش

قیمت سنگ فرش تحت تاثیر عوامل مختلفی متغیر است. از جمله این عوامل عبارتند از:

  • نوع سنگ فرش
  • کیفیت و درجه کیفی آن
  • متراژ موردنیاز
  • سایز و ابعاد انتخابی
  • نوع طراحی و نحوه نصب آن
  • کیفیت فرآوری های انجام شده مانند نوع پرداخت

 خلاصه

منظور از سنگ فرش کفسازی فضاهای بیرونی مانند سنگ فرش خیابان، سنگ فرش حیاط، سنگ فرش باغ و….است. به این منظور مصالح مختلفی وجود دارد که از جمله آن ها آجر،بتن، موزاییک و سنگ های طبیعی است. بهترین گزینه در میان موارد ذکر شده سنگ های طبیعی است که انواع مختلف آن ها مانند گرانیت، چینی و…به کار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *