امروزه یکی از بهترین روش ها برای نصب سنگ های طبیعی، استفاده از چسب سنگ البته در صورت انتخاب صحیح است. زیرا انواع چسب سنگ موجود در بازار هر کدام مشخصات و ویژگی هایی دارند که آن ها را مناسب سنگ های مختلف در قسمت های متفاوت کرده است. در واقع تعریف بهترین چسب برای سنگ های مختلف و با توجه به نوع کاربردشان متفاوت است. به همین خاطر نصب سنگ با استفاده از چسب در صورت انتخاب صحیح بهترین روش است.

بنابراین حتی با وجود انتخاب چسب سنگ قوی، عوامل دیگری مانند نوع سنگ و محل نصب نیز می توانند در کیفیت کار نهایی تاثیرگذار باشند.

به همین خاطر در این مقاله شما را با عوامل تاثیرگذار در انتخاب چسب سنگ مناسب آشنا می کنم.

هنگام خرید چسب سنگ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

1.سطح زیرین از چه مصالحی ساخته شده است؟و چه ویژگی هایی دارد؟

اولین عاملی که در انتخاب چسب سنگ باید در نظر گرفت نوع بستری است که سنگ قرار است روی آن نصب شود. سطح زیرین دارای چه ویژگی هایی است؟متخلخل است؟آیا می تواند وزن سنگ ها را تحمل کند(در واقع ظرفیت تحمل بار سطح)؟ این ها همه عواملی هستند که در انتخاب چسب سنگ مناسب تاثیرگذارند. پیشنهاد می کنم همیشه توصیه های ذکر شده خود چسب را در این رابطه مطالعه کنید. به عنوان مثال چسب مناسب برای چسباندن سنگ به آهن، چسبی است که چسبندگی خوبی روی سطوح سخت دارد. یا برای چسباندن سنگ به سنگ نیاز به چسب مخصوص چسباندن سنگ به سنگ است.

2.محل نصب سنگ کجاست؟و در چه محیطی است؟

یکی از نکات بسیار مهم محل نصب سنگ است. زیرا برخی از چسب سنگ ها تنها مناسب استفاده در فضاهای داخلی هستند اما برخی هم برای داخل قابل استفاده اند و هم بیرون. زیرا انواع چسب از نظر مقاومت در برابر تغییرات دما و انعطاف پذیری متفاوت هستند.

علاوه بر این در صورتی که محل نصب سنگ در کف قسمتی از ساختمان باشد که سیستم گرمایش آن از کف است، چون احتمال تغییر دما در آن بالا است باید چسبی انتخاب شود که انعطاف پذیری خوبی در برابر تغییرات دما داشته باشد.

همچنین نکته مهم دیگر این است که محل نصب سنگ در کف ساختمان است و یا دیوار است. برای هر دوی این مکان ها نمی توان از یک نوع چسب استفاده کرد زیرا چسب سنگ برای دیوارها باید قوی تر از کف باشد. علاوه بر این وزن سنگ برای دیوار نیز در انتخاب چسب سنگ تاثیر می گذارد.

همچنین هنگام نصب سنگ در کف، نیاز چسب به هوا را نیز باید در نظر گرفت زیرا اکثر چسب ها برای گیرایی کامل نیاز به هوا دارند. اما برای نصب سنگ در کف با چسب سایر روش های پخت(مانند حرارت) موثر تر است. زیرا هوای کافی در زیر سنگ های کف وجود ندارد.

3.نوع سنگ استفاده شده

هنگام انتخاب چسب سنگ مناسب، برای دستیابی به بهترین نتیجه باید چند فاکتور را راجع به سنگ های طبیعی در نظر داشت. زیرا انواع سنگ های ساختمانی(از سنگ های آهکی گرفته تا سنگ های دگرگونی مانند گرانیت)، هر کدام ویژگی ها و خصوصیات مربوط به خود را دارند و هر کدام به نوع خاصی از چسب برای نصب احتیاج دارند. حال مهمترین خواص سنگ که در انتخاب چسب باید به آن ها توجه داشته باشید شامل موارد زیر است:

  1. تخلخل: به عنوان مثال سنگ های آهکی مانند تراورتن و مرمریت سنگ های متخلخلی هستند که چسبی مناسب آن ها است که جذب سنگ نشود. اما برای سنگ هایی مانند گرانیت که تخلخل بسیار ناچیزی دارند و از نظر ساختار متراکم هستند، طیف وسیع تری از چسب ها برای آن ها در دسترس است.
  2. رنگ سنگ: سنگ های طبیعی در رنگ های مختلفی از معادن استخراج می شوند و برخی از آن ها مانند سنگ های مرمر دارای رنگ های روشن و شفافی دارند. بنابراین به عنوان یک قاعده کلی چسب سنگ های رنگی را برای سنگ های شفافی مانند مرمر به کار نبرید. زیرا ممکن است باعث تغییر رنگ سنگ شود. و همچنین مانع از عبور نور آن می شود. در این صورت بهتر است از چسب سنگ بی رنگ استفاده شود.

حالا با توجه به این مطالب سوالی که پیش می آید این است که کدام چسب برای پروژه ما مناسب است؟ جهت پاسخ به این سوال لازم به ذکر است که انواع چسب سنگ موجود در بازار براساس ساختار تشکیل دهنده خود به سه دسته چسب سنگ اپوکسی،چسب سنگ پلی استر و چسب سنگ سیمانی تقسیم می شوند. اطلاعات کامل هر یک از این سه دسته در مقاله انواع چسب سنگ بیان شده است. اما با توجه به ویژگی های آن ها، هر کدام از آن ها مناسب استفاده در چه مکان هایی هستند؟ این پرسشی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

ویژگی های چسب سنگ مناسب دیوار و کف

برای انتخاب چسب سنگ مناسب برای هر کدام از قسمتهای کف و یا دیوار ساختمان، توجه به یک سری نکات حائز اهمیت است. به عنوان مثال برای کف، توجه به کمبود هوا نکته ای است که هنگام انتخاب چسب سنگ کف باید در نظر داشت زیرا تعدادی از چسب ها برای گیرایی کامل نیاز به هوای کافی دارند. بنابراین چسب سنگ مناسب کف باید بتواند از طریق روش های دیگر خشک شود تا اتصال محکم شود. همچنین به عنوان مثال زمانی که گرمایش از کف باشد چسب سنگی که انتخاب می شود باید در برابر تغییرات دمایی مقاوم باشد و انعطاف خوبی داشته باشد.

برای دیوار نیز استفاده از چسب سنگ قوی الزامی است تا بتواند وزن سنگ را روی یک سطح عمودی حفظ کند. که در میان انواع چسب سنگ، چسب سنگ اپوکسی قوی تر از بقیه عمل می کند و به این منظور مناسب تر است.  البته این چسب برای نصب سنگ کف نیز گزینه مناسبی است. به طور کلی تعدادی از چسب سنگ ها قابل استفاده در قسمت های مختلف و کاربردهای مختلفی هستند.

علاوه بر موارد ذکر شده در موارد خاص نیز مانند زمانی که عایق صدا و حرارت بودن نیز حائز اهمیت است، با وجود روش های مختلفی که به این منظور وجود دارد؛ چسب سنگ ملاتی نیز از مصالحی هستند که در عایق شدن ساختمان در برابر صدا تاثیرگذارند. برای حرارت نیز از آنجا که روش اتصال چسب سنگی مانند چسب سنگ مگاپوکسی به صورت نقطه ای است، تاثیر بسیاری در عایق حرارت شدن ساختمان دارد.

موارد ذکر شده تنها تعدادی از مواردی است که می تواند در انتخاب شما تاثیر گذار باشد زیرا عوامل مختلف دیگری مانند قیمت چسب سنگ نیز می تواند تاثیر گذار باشند و پیشنهاد ما این است که با در نظرگرفتن تمامی این موارد انتخاب خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *