• تاریخ آخرین به روزرسانی:1401/08/02

یکی دیگر از قسمت های ساختمان که چندان هم به چشم نمیاد ، پادری یا آستانه درب است که در واقع پایین چهارچوب در قرار دارد. برای ساخت این قسمت از مصالح مختلفی می توان استفاده کرد که یکی از بهترین و رایج ترین آن ها سنگ های طبیعی است. مهم ترین ویژگی متریال به کار رفته در این قسمت استحکام و مقاومت آن است که سنگ های طبیعی در این مورد پیشتاز هستند. در غیر این صورت ممکن است به مرور زمان آسیب دیده و از بین برود و علاوه بر آن به قسمت های دیگر نیز مانند درب و…آسیب وارد شود.

در این مقاله به طور کامل به معرفی سنگ آستانه پرداخته ایم. اطلاعاتی راجع به اینکه اصلا وظیفه سنگ آستانه چیست؟ ابعاد آن به چه صورت است؟چه سنگ هایی برای آن بهتر است؟ و….

انواع سنگ آستانه

سنگ آستانه چیست؟

آستانه در لغت به قسمتی از چهارچوب در گفته می شود که در پایین درب قرار می دارد. زیر درها علی الخصوص درب سرویس بهداشتی، حمام و ورودی ساختمان که در واقع همان آستانه است، یک اختلاف سطحی با کف وجود دارد که به دلایل مختلفی ایجاد می شود. به منظور ایجاد این اختلاف سطح از مصالح مختلفی مانند سنگ، چوب و..می توان استفاده کردکه در این میان یکی از بهترین گزینه ها سنگ است که برای همه قسمت ها قابل استفاده است. حال سنگ آستانه یا سنگ پادری یک سنگ مستطیلی شکلی است که در قسمت ورودی و زیر درب کار می شود.

مزایا و کاربرد سنگ آستانه

  1. جلوگیری از نفوذ رطوبت به بیرون برای سرویس بهداشتی و حمام
  2. جلوگیری از ورود حشرات و گرد و غبار
  3. جلوگیری از انتقال حرارت و صرفه جویی در گرما
  4. به عنوان یک عنصر تزیینی و زیبایی
  5. به عنوان جداکننده دو قسمت

همچنین آستانه درب ورودی می تواند تا حدود زیادی از عبور صدا جلوگیری کند و آستانه درب سرویس بهداشتی و حمام نیز می تواند مانع از نفوذ آب به درب شود و علی الخصوص برای درهای آهنی مانع از زنگ زدن و برای درهای چوبی مانع از بادکردن آن ها می شود.

مزایای سنگ آستانه در صورتی برقرار است که اصول و استاندارد های ابعاد و نصب آن رعایت شود. اما در غیر این صورت ممکن است به عنوان مثال سنگ آستانه حمام از نفوذ رطوبت جلوگیری نکند. علت این اتفاق می تواند دو مورد باشد 1. اینکه ارتفاع سنگ آستانه کوتاه باشه به گونه ای که آب بتواند از زیر درب عبور کند.2.  به علت عدم اجرای صحیح شیب کف

همچنین از جمله مشکلات دیگری که بر اثر اجرای سنگ آستانه روی چهارچوب فلزی ممکن است پیش بیاد به این صورت که فلز در صورت تماس با آب زنگ زده و خورده می شود در نتیجه زیر سنگ خالی می شود و آب به بیرون نفوذ می کند.

ابعاد سنگ آستانه

ابعاد سنگ آستانه با توجه به سفارش مشتری و براساس اندازه دهانه درب می باشد در واقع طول سنگ آستانه براساس چهارچوب در است. اما ضخامت آن به صورت استاندارد معمولا بین 3 تا 4 سانتی متر است. سنگ آستانه از آنجا که در ورودی قرار می گیرد هم نباید زیاد بلند باشد که در رفت و آمد اختلال ایجاد کند و هم اینکه زیاد کوتاه نباشد که رطوبت به بیرون نفوذ پیدا کند و یا حرارت و صدا به بیرون انتقال پیدا کند.

ابعاد سنگ آستانه

انواع سنگ آستانه

برای ساخت سنگ آستانه عمدتا از سنگ های چینی و سنگ مرمریت استفاده می شود. سنگ به کار رفته در این قسمت باید از مقاومت فشاری خوبی برخوردار باشد تا به مرور زمان آسیب نبیند. علاوه بر این برای سنگ آستانه سرویس بهداشتی و حمام نیز در برابر رطوبت و حرارت مقاوم باشد. البته از سنگ های گرانیت هم برای آستانه در موارد معدودی استفاده می شود. اما زیبایی سنگ های چینی و مرمریت را ندارد.  سنگ مرمر نیز برای سنگ آستانه مکان های مذهبی استفاده می شود. اما در فرآوری آن حتما باید اقدامات لازم جهت افزایش استحکام آن انجام شود.

هنگام انتخاب سنگ آستانه به چه مواردی باید توجه کرد؟

اولین نکته هنگام انتخاب سنگ آستانه توجه به مکان مورد استفاده است. زیرا سنگ آستانه سرویس بهداشتی و مکان های مرطوب مانند حمام باید در برابر رطوبت و حرارت مقاوم باشد. اما این حساسیت برای سنگ آستانه درب ورودی وجود ندارد.

راجع به تم رنگی آن نیز معمولا رنگ سنگ آستانه تیره تر از سنگ کف انتخاب می شود. اما به طور کلی برای سنگ آستانه سنگ های با تم رنگی روشن انتخاب می شود.

نکته مهم دیگر در این باره این است که برای آستانه نیز مانند کف باید از درجه های کیفی خوب سنگ انتخاب شود که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشند زیرا در معرض فشار و رفت و آمد است.

همچنین راجع به فرآوری سنگ آستانه نیز لازم به ذکر است که لبه های تیز سنگ باید ساب داده شود تا تیزی آن گرفته شده و گرد شود. سطح آن نیز معمولا به صورت صیقلی یا مات ساب داده می شود.

قیمت سنگ آستانه

قیمت انواع سنگ آستانه از جمله قیمت سنگ آستانه سرویس بهداشتی تحت تاثیر عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد. از جمله این عوامل عبارتند از:

  • جنس سنگ
  • سورت و درجه کیفی سنگ
  • ابعاد و ضخامت سنگ

کیفیت فرآوری و میزان ساب سنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *