• تاریخ آخرین به روزرسانی:1401/08/02

اهمیت انتخاب سنگ پله مناسب بر هیچ کس پوشیده نیست. زیرا یکی از مهم ترین قسمت هایی که بهترین گزینه برای ساخت آن سنگ است، پلکان است. حال در میان تنوع رنگی بالای سنگ‌های ساختمانی، سنگ پله مشکی از جمله انتخاب‌های پیش روی شماست که در طراحی های خود می توانید در نظر بگیرید. اما پیش از آن توجه به یک سری نکات خالی از لطف نیست. که در ادامه به بیان آن‌ها می پردازیم.

مزایای انتخاب سنگ راه پله مشکی

علاوه بر محاسن سنگ مشکی برای راه پله، از منظر روانشناسی و رنگ ها، رنگ مشکی نشان هیبت و شکوه است. با این حساب از آنجا که پلکان نیز قسمت بزرگی از فضا را به خود اختصاص می دهد، می تواند در شکوه و زیبایی فضا تاثیر بسزایی بگذارد. علاوه بر این سنگ های مشکی از درخشندگی و براقیت بیشتری برخوردارند به گونه ای که اگر دو سنگ در رنگ های کرم و مشکی را با یک میزان جلا دادن در کنار یکدیگر قرار دهیم، درخشندگی و براقیت سنگ مشکی بیش‌تر خواهد بود.

حال از نظر ساختاری نیز مقاومت و دوام سنگ بیشتر به نوع سنگ وابسته است، زیرا به عنوان مثال سنگ های گرانیت تیره سخت تر و مقاوم تر از سنگ های گرانیت روشن هستند به علت کانی های موجود در گرانیت تیره که آن ها را مقاوم می کند. همچنین از دیگر محاسن سنگ مشکی، کثیف نشدن و  اصطلاحا چرکتاب بودن رنگ مشکی است که برای مکان هایی که امکان نظافت مرتب و دائمی وجود ندارد، انتخاب خوبی است. اما نشستن گردوغبار و خاک روی سنگ مشکی علی الخصوص صیقلی زودتر از سنگ های روشن به چشم می آید.

حال با توجه به تنوع طرح و شکل سنگ های مشکی موجود در بازار شما می توانید این سنگ را در طراحی های مختلف و ترکیب با سنگ های مختلف در پلکان به کارببرید. با وجود این محاسن، سنگ های مشکی برای پله معایبی نیز دارند که می تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد.

معایب سنگ پله مشکی

اولین و بارزترین عیب سنگ پله مشکی، تیرگی آن است که موجب شده مناسب فضاهای کوچک و یا کم نور نباشد. به طور کلی کارکردن یکدست سنگ مشکی در هر قسمتی از فضا موجب تاریکی و دلگیری آن قسمت می شود و بهتر است در ترکیب با سنگ های دیگر به کار رود.

علاوه بر این برخی از سنگ های مشکی در صورتی که در فضای بیرون و در معرض نورخورشید به کار روند، پس از مدتی تغییر رنگ داده و اصطلاحا بور می شوند. به همین خاطر توجه به این نکته بسیار مهم است.

انواع سنگ پله مشکی

رنگ مشکی دسته بزرگی از انواع سنگ های ساختمانی را به خود اختصاص داده است و در انواع سنگ های ساختمانی تم رنگی مشکی وجود دارد. قسمت عمده ای از این دسته را سنگ مرمریت مشکی تشکیل می دهد.

سنگ پله مرمریت مشکی

همانطور که بیان شد تعداد زیادی از سنگ های مرمریت دارای تم رنگی مشکی هستند که برای سنگ راه پله فضاهای داخلی مناسب اند. سنگ های مرمریت در صورت قرار گرفتن در معرض نورخورشید تغییر رنگ می دهند و زیبایی خود را از دست می دهند. سنگ پله مرمریت مشکی در ترکیب رنگ های مشکی-طلایی و مشکی-سفید عمدتا وجود دارند. تعدادی از سنگ های پله مرمریت مشکی عبارتند از:

  • مرمریت لاشتر
  • مرمریت گلدن بلک
  • مرمریت مشکی نجف آباد
  • مرمریت تری دی بلک

و…

سنگ پله گرانیت مشکی

بهترین و مقاوم ترین سنگ برای پلکان سنگ های گرانیت هستند زیرا از دوام و مقاومت بالایی برخوردارند. حال از میان سنگ های گرانیت چند مورد از آن ها دارای تم مشکی است. که معروفترین و بهترین آن سنگ گرانیت مشکی نطنز است. این سنگ دارای تم مشکی با دانه های ریز طوسی است.

علاوه بر این سنگ گرانیت چایان و گرانیت الموت نیز دارای تم مشکی است.

از سنگ های گرانیت مشکی در ساخت سنگ قبر نیز به میزان زیادی استفاده می شود.  

در میان سنگ های دیگر مانند مرمریت و گرانیت سنگ کاملا مشکی وجود ندارد ولی به عنوان مثال سنگ چینی سورت مشکی الیگودرز دارای تم مشکی است. یا سنگ مرمر بلک رز نیز دارای تم مشکی است که در مکان های خاص و لوکس برای پلکان می توان استفاده کرد.

قیمت سنگ پله مشکی

قیمت سنگ پله مشکی براساس نوع سنگ و عوامل مختلف دیگر تعیین می شود و تم رنگی آن چندان تاثیری در قیمت نهایی آن نخواهد گذاشت.از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ پله مشکی عبارتند از:

  • نوع سنگ
  • ابعاد و ضخامت درخواستی
  • درجه بندی کیفی
  • سورت بندی
  • کیفیت فرآوری ها از برش تا پرداخت
بهترین سنگ پله مشکی به ترتیب کدام یک از انواع سنگ است؟

بهترین سنگ مشکی برای پله از نظر دوام و ماندگاری به ترتیب سنگ گرانیت، سنگ چینی و بعد از آن مرمریت است. اما از نظر ظاهری و برای پلکان داخل ساختمان و قسمت های کم تردد سنگ مرمریت گزینه مناسبتری از نظر زیبایی است.

بهترین نوع پرداخت برای سنگ پله گرانیت مشکی چیست؟

به ظور کلی بهترین نوع پرداخت برای سنگ پله پرداخت های تیشه ای،فلیم و مات است. زیرا پرداختی مانند صیقلی از نظر لغزندگی برای پلکان مناسب نیست.

در کدام یک از انواع سنگ های طبیعی تنوع سنگ پله مشکی بیشتر است؟

تعداد زیادی از سنگ های مشکی به سنگ های مرمریت اختصاص دارند. لذا در بین انواع سنگ پله مشکی تعداد زیادی به سنگ پله مرمریت مشکی اختصاص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *