سنگ گرانیت یکی از قدیمی ترین و سخت‌ترین سنگ‌های ساختمانی است که هزاران سال است از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی، سنگ تزیینی و همچنین در صنایع دیگر استفاده می شود. در ساخت و ساز از گرانیت برای ساختمان سازی، پل سازی، سنگفرش خیابان ها، بناهای تاریخی و…به کار می رود. همچنین این متریال با ارزش کاربرد بسیاری هم در تولید محصولات متنوع دیگر در در صنایع مختلف دارد. لذا در این محتوا به بررسی کامل و جامع کاربردهای گرانیت می پردازیم و شما را به طور کامل با این موضوع آشنا می کنیم. آشنایی با کاربردهای این متریال پرمصرف می تواند شما را در انتخاب بهترین مصالح ساختمانی کمک شایانی کند.

موارد کاربرد سنگ گرانیت در ساخت و ساز

در پروژه های ساختمانی گرانیت را به دو روش می توان در ساختمان استفاده کرد :1. به عنوان یک عنصرساختاری 2. برای روکش و به عنوان عنصر تزیینی.مهم ترین کاربرد سنگ گرانیت در ساخت و ساز است. لذا اجازه بدید در ابتدا به زمان های قدیم رفته و موارد کاربرد آن را در گذشته بررسی کنیم.

سنگ گرانیت یکی از اولین سنگ های طبیعی کشف شده در زمین است. لذا به علت پایین بودن سطح تکنولوژی در گذشته و کمبود دستگاه های فرآوری کننده، امکان فرآوری آن به اشکال امروزی ممکن نبود.  این موضوع در کنار دوام و ماندگاری بالای سنگ گرانیت، آن را گزینه مناسبی برای ساخت بناهای تاریخی تبدیل کرد. ماندگاری این بناها پس از گذشت سالها از ساخت آنها گواه دوام و ماندگاری بالای سنگ گرانیت است. علاوه بر این در گذشته برای پل سازی نیز از این سنگ استفاده می شد.

گرانیت-در-بناها

حال از مهم ترین کاربردهای سنگ گرانیت در ساخت و ساز از گذشته تاکنون، شامل موراد زیر است:

سنگ کابینت و کانتر گرانیت

محبوب‌ترین و رایج‌ترین کاربرد سنگ گرانیت در سنگ اپن آشپزخانه، سنگ کابینت و به طور کلی کانتر است. این سنگ هم از نظر زیبایی می تواند نیاز شما را به این منظور برطرف کنه و مهم تر از همه از نظر ساختاری و ماندگاری. سنگی که برای اپن آشپزخانه انتخاب می شود باید در برابر عوامل مختلفی از جمله ضربه، خش و رطوبت مقاومت خوبی داشته باشد. به این ترتیب از مزایای گرانیت برای سنگ اپن آشپزخانه دوام و ماندگاری بالا، تمیز کردن و نگهداری آسان، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت و خش و ضربه است. شاید سنگ های دیگری مانند مرمر و مرمریت از نظر زیبایی و تنوع طرح و رنگ گزینه بهتری برای کانتر باشه اما از آنجا که مقاومت آن به اندازه گرانیت نیست، پیشنهاد نمی شوند مگر برای کانتر و میزپیشخوان اماکنی مانند هتل ها.

لازم به ذکر است که برای این کاربرد معمولا از اسلب سنگ گرانیت استفاده می شود که  دارای لبه های تیزی است. به همین خاطر معمولا با استفاده از ابزار پرداخت لبه، لبه های آن را پخ می دهند. البته انواع پرداخت لبه به این منظور وجود دارد که در مقاله انواع پرداخت لبه به آن پرداخته شده است.

سنگ گرانیت در کانتر

سنگ کف گرانیت

یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای ابعاد مختلف تایل و گاها اسلب سنگ گرانیت در کفسازی قسمت های مختلف ساختمان است. اما نکته ای که وجود دارد این است که این سنگ به علت پایین بودن تنوع رنگی عمدتا برای فضاهای بیرونی و یا اماکن پرتردد استفاده می شود زیرا به عنوان مثال سنگ کف مرمریت برای سالن پذیرایی گزینه مناسبتری است اما برای کفسازی محوطه یا باغ بهتر است از سنگ گرانیت با پرداخت تیشه ای یا فلیم استفاده می شود. نکته مهم دیگر برای سنگ کف گرانیت نوع پرداخت سطح است. در صورتی که پرداخت سطح سنگ صیقلی باشد برای کف مناسب نیست و لغزنده است.

از نمونه های سنگ کف گرانیت می توان به سنگفرش پیاده رو ها و یا محوطه ها اشاره کرد.

سنگ پله

گرانیت مستحکم ترین و با دوام ترین سنگ برای پلکان است. البته برای اماکن پرتردد و فضاهای خارجی. زیرا از نظر تنوع طرح و زیبایی سنگ مرمریت برای فضاهای داخلی و کم تردد بهتر است زیرا درست است که مقاومت کمی دارد اما تنوع طرح و مدل بالایی دارد و از نظر زیبایی بهتر است اما برای ادارات و اماکن پرتردد بهتر است از گرانیت استفاده شود البته پرداخت سطح سنگ پله نباید لغزنده باشد و بهتر از پرداخت های تیشه ای، فلیم و مات استفاده شود.

سنگ-پله-گرانیت

سنگ نمای گرانیت

یکی دیگر از رایج ترین کاربردهای سنگ گرانیت در سالهای قبل استفاده از آن در نما بوده است. اما از آنجا که این سنگ تخلخل بسیار کمی دارد، چسبندگی آن به ملات کم است و لذا نصب سختی دارد. به همین خاطر امروزه حضور این سنگ در نما کمرنگ شده و سنگ های تراورتن جای آنها را گرفته اند. البته در صورت استفاده از روشهای نصب خشک هیچ مشکلی وجود ندارد و به راحتی می توان استفاده کرد. اما مشکلی که وجود دارد این است که گرانیت وزن بالایی دارد و در صورت استفاده در نما به وزن نهایی سازه مقدار زیادی اضافه می کند.

عکس-ورودی-لابی-با-گرانیت

سنگ ازاره گرانیت

یکی از بهترین سنگ ها برای ازاره سنگ گرانیت است چرا جذب آب پایینی داشته و دوام و ماندگاری بالایی دارد اما به علت قیمت بالا از نظر اقتصادی به صرفه نیست و بیشتر برای ساختمان های خاص استفاده می شود. برای ازاره معمولا سنگ های تیشه ای لاشتر و لایبید استفاده می شود. اطلاعات کامل سنگ ازاره را در مقاله مربوطه مطالعه کنید.

سنگ-ازاره-گرانیت

جدول سنگی گرانیت

یکی از بهترین سنگ ها برای ساخت جدول سنگی، گرانیت است. زیرا این سنگ هم از دوام و مقاومت بالایی برخوردار است و هم جذب آب بسیار کمی دارد. لذا دوام و ماندگاری بالایی در طول زمان دارد. البته این سنگ به علت سختی بالا فرآوری سخت تری داره و قیمت بالاتری هم دارد.

جدول سنگ گرانیت

از دیگر کاربردهای دیگر گرانیت در ساخت و ساز در ساخت شومینه، روشویه و…است.

حال بریم سراغ دیگر کاربردهای این سنگ:

کاربرد گرانیت در جواهر سازی

برخی از سنگ های گرانیت کمیاب و بسیار زیبا هستند و از آن‌ها به عنوان سنگ قیمتی استفاده مب شود. لذا از آنها می توان در ساخت انواع جواهرآلات استفاده کرد.

سنگ قبر گرانیت

یکی از رایج ترین کاربردهای سنگ گرانیت در ساخت سنگ قبر است. چرا که دوام و ماندگاری بالا برای سنگ قبر نکته ای حائز اهمیت است. در بین انواع سنگ گرانیت سنگ قبر گرانیت مشکی از همه رایج تر است.

کلام آخر

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه رسید که سنگ گرانیت از پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی است که علاوه بر ساخت و ساز در صنایع دیگر مانند جواهرسازی نیز به کار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *