یکی از مهم‌ترین قسمتهای پارکینگ در هر ساختمانی، رمپ آن است. انتخاب بهترین سنگ رمپ پارکینگ از نکات بسیار حائز اهمیت است که علاوه بر اینکه در زیبایی و دوام رمپ تاثیرگذار است در امنیت پارکینگ نیز نقش مهمی ایفا می کند.

لذا با وجود مطالبی که در مقاله سنگ پارکینگ بیان کردیم، تصمیم گرفتیم در مقاله مجزا به سنگ رمپ پارکینگ بپردازیم و به طور کامل از سیر تا پیاز سنگ رمپ پارکینگ از انتخاب بهترین سنگ برای رمپ پارکینگ، نحوه اجرای سنگ رمپ پارکینگ، شیب استاندارد رمپ، نکات زیبایی، طرح سنگ رمپ و…..را بیان کنیم.

در انتهای این مقاله شما اطلاعات جامعی نسبت به رمپ پارکینگ بدست خواهید آورد.

مفهوم از رمپ چیست؟

ممکن است برخی با اصطلاح رمپ آشنایی کافی نداشته باشند. به همین خاطر پیش از هر چیز لازم دانستم توضیح مختصری راجع به رمپ خدمتتون ارائه دهم. رمپ یا شیب راهه در واقع پلی برای ارتباط بین سطح بالایی و پایینی است. در واقع نقش همان دستگاه پله را ایفا می کند زمانی که امکان عبور از پله نباشد مانند ارتباط بین طبقات در پارکینگ‌های طبقاتی، ارتباط بین دو سطح برای سهولت عبور معلولین و….به این ترتیب انواع رمپ به سه دسته آدم رو، ماشین رو و رمپ معلولین تقسیم می شود. در هر مورد با توجه به شرایط آن مصالح موردنیاز آن انتخاب می شود و توجه به این نکته در انتخاب مصالح بسیار تاثیرگذار است. انواع دیگری براساس نوع طراحی رمپ وجود دارد که از حوصله این محتوا بیرون است.

برای هریک از انواع رمپ های ذکر شده توسط شهرداری یک سری استانداردهایی تعیین شده که ما در اینجا تنها به بیان رمپ پارکینگ می پردازیم:

استانداردهای رمپ پارکینگ

هنگام طراحی رمپ پارکینگ توجه به یک سری استانداردها و نکات ضروری و حیاتی است که از جمله آنها رعایت شیب استاندارد است که حداکثر شیب استاندارد برای رمپ پارکینگ هایی که رمپ تنها برای عبور و مرور خودرو است، 12 درصد است.

علاوه بر این برای عرض رمپ ماشین رو نیز عرض 3.5 متری برای رمپ های یک طرفه و حداقل 50 متری برای رمپ‌های دو طرفه باید در نظر گرفت. علاوه بر این در رمپ‌های قوسی باید در نظر داشت، فضای کافی برای دور زدن ماشین درنظر گرفته شده باشد. حال مهم‌ترین نکته در طراحی رمپ پارکینگ سلامت و مقاومت و اجرای صحیح متریال به کار رفته در رمپ پارکینگ است. زیرا از آنجا که پارکینگ در معرض عبور و مرور بسیار خودروها است، متریال موردنظر باید به نحوی انتخاب شود که علاوه بر دوام بالا به نحو صحیح نیز کار شود. لذا در ادامه به بررسی این موضوع مهم می پردازیم.

نحوه انتخاب بهترین متریال رمپ پارکینگ

برای ساخت رمپ پارکینگ متریال مختلفی مانند بتن، آجر، سنگ و…وجود دارد. در این میان انواع سنگ های ساختمانی می توانند بهترین گزینه به این منظور باشند. حال اینکه کدام یک از سنگ‌ها گزینه مناسب‌تری هستند خود چالش برانگیز است.

به همین خاطر در ابتدا باید به ویژگی های سنگ مناسب رمپ پارکینگ بپردازیم:

  1. سنگ رمپ پارکینگ باید مقاومت فشاری بالایی داشته باشه که بتواند تحمل نیروی وارده از طرف خوردروها را تحمل کند و شکسته نشود.
  2. سطح سنگ به کار رفته در رمپ باید از اصطکاک لازم برخوردار باشه که بتواند از سرخوردن خودروها جلوگیری کند. در واقع هر چه میزان شیب رمپ بیش‌تر باشد میزان اصطکاک نیز باید بیشتر باشد. در واقع سنگ رمپ حتما باید دارای آج هایی باشه که به مرور زمان ساییده نشده و اصطکاک آن با چرخ های ماشین کم نشود.
  3. جذب آب سنگ نیز باید کم باشد.
  4. ضخامت سنگ به کار رفته بهتر است بیشتر از مکان های دیگر باشد که مقاومت آن در این صورت افزایش پیدا می کند.
  5. هر چه میزان رگه های ناخالصی و رگه های خاکی در سنگ کمتر باشه مقاومت آن بیش‌تر است. به همین خاطر بهتر است از سنگ با درجات کیفی بالاتر استفاده کرد.

با این تفاسیر انتخاب سنگ مناسب رمپ پارکینگ ساده‌تر می شود.

انواع سنگ رمپ پارکینگ

حال سوالی که ممکن است برای شما پیش آید این است که در میان انواع سنگ های ساختمانی کدام یک دارای این خصوصیات است.

سنگ گرانیت رمپ پارکینگ

مقاوم‌ترین و مستحکم‌ترین سنگ در میان انواع سنگ‌های ساختمانی، سنگ گرانیت است. لذا اولین ویژگی سنگ مناسب رمپ را دارد. حال جهت ایجاد اصطکاک نیز بهتر است سطح آن فلیم، تیشه ای و یا سند بلاست شود که زبری لازم در آن ایجاد شود. در واقع ایجاد اصطکاک در رمپ تنها به سطح سنگ وابسته نیست بلکه نحوه اجرای سنگ رمپ پارکینگ نیز در این موضوع تاثیرگذار است.

در میان انواع سنگ های گرانیت نیز به گرانیت سفید نطنز و گرانیت نهبندان اشاره کرد.

سنگ چینی برای رمپ پارکینگ

سنگ‌های چینی پس از گرانیت از بیشترین مقاومت و کمترین میزان جذب آب برخوردارند لذا می توانند گزینه های مناسبی برای رمپ پارکینگ به حساب آیند. از بین سنگ های چینی می توان به چینی لایبید تیشه ای برای رمپ پارکینگ اشاره کرد. زیرا سطح سنگ رمپ نیز باید زبر باشه که تیشه ای، فلیم و سندبلاست از بهترین پرداخت های موجود است.

سنگ بازالت رمپ پارکینگ

سنگ بازالت نیز امروزه به میزان زیادی در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و بازالت هم مانند گرانیت انتخاب خوبی برای رمپ می تواند باشد.

سنگ مرمریت

اکثر سنگ‌های مرمریت آهکی بوده و جذب آب بالایی دارند، به همین خاطر گزینه چندان مناسبی برای پارکینگ نیست. علاوه بر این از آنجا که اکثر سنگ های مرمریت دارای رگه های ناخالصی هستند و این موضوع باعث کاهش استحکام و مقاومت آنها می شود نیز برای رمپ مناسب نیست. البته برخی از سنگ های مرمریت بدون رگه و مقاوم مانند مرمریت گندمک به صورت تیشه ای گاها برای رمپ استفاده می شود.

سنگ تراورتن برای رمپ پارکینگ

اساسا تراورتن برای رمپ پارکینگ انتخاب خوبی نیست زیرا علاوه بر جذب آب بالا از مقاومت کافی برای رمپ نیز برخوردار نیست.

با توجه به ویژگی هایی که برای سنگ مناسب رمپ پارکینگ بیان شد می توان به این نتیجه رسید که سنگ هایی مانند سنگ های کوبیک، مالون و لاشه نیز از مقاومت بالایی برخوردارند و اصطکاک کافی با لاستیک ماشین را نیز ایجاد می کنند. پس انتخاب خوبی هم از نظر قیمت و هم از نظر جنس هستند.

1 فکر در مورد “ همه چیز راجع به سنگ رمپ پارکینگ

  1. سپاس فراوان از مطالب خوب وب سایت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *