در این مقاله قصد داریم شما را با انواع واژه ها و اصطلاحات صنعت سنگ ساختمانی آشنا کنیم. از آنجایی که این صنعت بسیار گسترده است، بنابراین با حجم انبوهی از اطلاعات مواجه هستیم. بنابراین برای تفهیم بهتر مطالب، آن را به چند دسته مختلف تقسیم کرده ایم. این دسته بندی شامل آشنایی با انواع سنگ ساختمانی، انواع پرداخت سنگ، اصطلاحات ابعاد سنگی، انواع ماشین های برش، انواع فرآوری ها ، مشخصه های فیزیکی سنگ می شود.

لازم به ذکر است این مقاله ماهانه ویرایش و بروزرسانی می شود و مواردی که لازم است تا آن را به یک رفرنس کامل و جامع سنگی تبدیل کند، اضافه می گردد.

اصطلاحات صنعت سنگ در خصوص ابعاد

سنگ تایل و طولی

از رایج ترین ابعاد سنگ می توان به تایل و طولی اشاره کرد. سنگ تایل با توجه به نامش باید بصورت مربعب باشد اما چیزی که در بازار رایج است هم به صورت مستطیلی و هم مربعی است. از جمله ابعاد رایج آن هم، (60*30) – (80*40 ) – ُ (40*40 ) – (50*50 ) – ( 60*60) – (80*80) است.

عموما سنگ تایل و طولی حاصل برش با دستگاه قله برند. ضخامت آن ها نیز بسته به نوع کاربردشان می تواند از ۲ تا ۴ سانتی متر باشد. البته جنس سنگ هم در این ضخامت بی تاثیر نیست. به طور مثال اگر برای سنگ کف راهرو، بخواهیم از مرمریت استفاده کنیم، بهتر است ضخامت بیش از دوسانت باشد. درصورتیکه برای همین بخش اگر گرانیت استفاده شود، می توان ضخامت را به کمتر از ۲ سانت هم کاهش داد.

حال چرا ابعاد تایل این چنین محبوب است؟

  • وزن و سایز کم ابعاد تایل موجب حمل و نقل آسان تر است.
  • نصب راحت تر
  • هزینه مناسب این سایز نسبت به سنگ های قواره بزرگ
  • کاربرد فراوان آن برای دیوار، کف، نما

سنگ طولی (پلاک)

سنگ پلاک یا همان طولی به سنگی با عرض مشخص و طول آزاد گفته می شود. در ایران عرض های ۳۰، ۴۰ و ۶۰ سانتی متری برش داده می شود. اما ۴۰ طولی از پرفروش ترین های آن هاست. به همین خاطر در اغلب کارخانجات این سایز بیش از دیگر ابعاد به چشم می خورد.

همانطور که گفته شد، طول این ابعاد نامشخص است و بستگی به ابعاد و سلامت کوپ سنگ دارد. طبیعتا هرچه سنگ سالم تر و بزرگتری باشد، طولی های بلندتری خواهد داد.

سنگ شمش

به سنگ های پلاک یا طولی با قد بلند، شمش می گویند. در مرمریت ها عموما ارتفاع بیش از 120- 130 سانتی متر و در گرانیت ها به پلاک های بالای 150-160 سانتی متری شمش می گویند.قیمت سنگ شمش بیش از پلاک های معمولی است.

سنگ پلاک مصارف بسیار زیادی در نما و بخش های داخل ساختمان خصوصا دیوار ها دارد. به همین خاطر از تقاضای بسیار بالایی برخوردار است. یکی از رایج ترین ابعاد سنگ پلاک، 40 طولی است که می توان آن را به عنوان یک انتخاب مقرون بصرفه نیز پیشنهاد داد.

سنگ اسلب

سنگ های قواره بزرگ ( بیش از ۱۰۰*۱۰۰ سانتی متر) که توسط اسلب بر، برش داده می شوند را سنگ اسلب می گویند. منظور از اسلب بر دستگاه اره بر است که در اغلب کارخانه های اسلب بری ایران از آن استفاده می شود. اما اگر مقاله ماشین های برش سنگ را خوانده باشید، می دانید که غیر از اره بر، می توان از مولتی وایر و واترجت نیز برای این منظور استفاده کرد.

اسلب را می توان بزرگ شده ی تایل دانست. اما با تفاوت های بسیار در فرآوری. اسلب ها در ایران، اغلب با ضخامت ۲ سانتی متر برش داده می شوند و سایز مشخصی برای طول و عرض آن ها وجود ندارد. یعنی طول و عرضشان وابسته به کوپ است. اگر کوپ سنگ از ابعاد و سلامت بالایی برخوردار باشد، می توان به اسلبی بزرگتر امیدوار بود. همچنین نوع سنگ هم در این مورد دخیل است. مثلا از معادن مرمر، به دلیل ماهیت حساس و شکننده اش،کوپ هایی با ابعاد کوچک استخراج می شود.

سنگ های اسلب …

  • قابل استفاده برای کف، دیوار و نما هستند.
  • ابعاد اسلب جلوه باشکوه تری از سنگ ها به نمایش می گذارد. این موضوع خصوصا درباره سنگ های شاله دار( مثل چینی ها) اهمیت دارد. چرا که برش چنین سنگ هایی در ابعاد کوچک، جذابیت چندانی برای بیننده ندارد.
  • به کارگیری اسلب در هرمکانی موجب بزرگ تر نشان دادن فضا می شود. البته این را هم نباید فراموش کرد که هرچه فضایی که اسلب در آن به کار می رود بزرگ تر باشد، شکوه سنگ دوچندان به نظر می رسد.
  • قابلیت بوک مچ و فورمچ شدن سنگ باتوجه به طرحدار بودن سنگ
  • باتوجه به بالا بودن قیمت سنگ اسلب، اغلب شاهد کاربردشان در پروژه های لوکس هستیم. بنابراین علاوه بر زیبایی و شکوه هرچه بیشتر ساختنان، موجب بالاتر رفتن بهای ساختمان می شود.

سنگ پله

در هرساختمانی حتی اگر قرار به نمای سنگی، یا کفپوش کردن سنگ محوطه بیرون یا داخل هم نباشد، اما باز هم دستگاه پله جز مواردی است که در اغلب موارد کاربرد دارد. شاید بتوان جایگزین هایی برای آن درنظر گرفت اما هیچ کدام زیبایی، دوام و ارزش افزوده سنگ را نخواهند داشت.

منتهی در خرید سنگ پله باید مواردی را درنظر بگیریم تا بازدهی بیشتری از آن داشته باشیم. این موارد شامل: ضخامت، مقاومت فشاری ،جنس و نوع پرداخت سنگ، بعلاوه نوع کاربری ساختمان هستند.حالا چرا این ها انقدر اهمیت دارن؟

خب طبیعتا ساختمان یک دادسرا که هرروز ارباب رجوع بسیاری در آن تردد دارند، با یک ساختمان مسکونی شخصی با حداکثر ۳ طبقه، از نظر شلوغی و رفت و آمد یکی نیستند. همین میزان تردد می تواند به مرور زمان موجب سایش، ضربه، فشار و… شود. حتی نیاز به نظافت و شستشوی بیشتری هم احساس خواهد شد. پس باید علاوه بر مستحکم بودن و تحمل فشار و سایش و ضربه، لک پذیری کمتری هم داشته باشد. همچنین نسبت به شستشو و حتی شوینده ها مقاوم باشد. خب این ها همگی به کاربری ملک و جنسیت سنگ اشاره داشتند. پیشنهاد می کنم اگر نمی دانید چه سنگ پله ای مناسب شماست، مقاله سنگ پله را حتما مطالعه کنید.

حال جا دارد که اشاره ای هم به ضخامت سنگ پله نماییم. عموما ضخامت سنگ پله 3 سانتی متر است. اما ممکن است این مقدار به 4 سانتی مترهم برسد که به ندرت اتفاق می افتد و سفارشی است. عرض استاندارد پله در خط تولید 35 سانتی متر است طول پله از از یک متر شروع می شود و می تواند 5 سانت 5 سانت به آن اضافه شود. یعنی 1، 05/10،1/1، 15/1…50/1. این ابعاد برای هر ساختمان متناسب با دستگاه پله متفاوت است.

نوع پرداخت هم به دلیل خطرناک بودن پلکان اهمیت دارد. چرا که سنگ ماهیت سُر دارد. برای پیشگیری از این موضوع نباید نمره صیقلی که برای سنگ دیوارها استفاده می شود، به پله هم داده شود. علاوه بر این، بهتر است لبه سنگ شیارهایی زده شود که اصطکاک کافی به هنگام رفت و آمد ایجاد شود. حتی پرداخت بوش همر، چرمی و سنگ تیشه ای انتخاب های مناسب تری برای پله ها هستند. بخصوص برای محوطه های بیرونی.

*از آنجایی که سایز وفرم پله های هرساختمان با هم متفاوت است ، ابعاد سنگ پله سفارشی می باشد.

سنگ حکمی

گاهی برخی از مشتریان باتوجه به مکانی که قرار است از سنگی استفاده کنند ،  ابعادی خارج از معمول و رایج کارخانه هاست. به این نوع سنگ ها همانطور که از نامشان مشخص است ، سنگ حکمی می گویند . از آنجایی که ممکن است این سنگ ها مورد مصارف کس دیگری نباشد ، بنابراین چنین سفارشات خاصی را تا قبل از اطمینان از خرید مشتری و دریافت وجه ، ثبت نمی کنند .

ریزه بار

اضافات و دور ریز سنگ های برش خورده کارخانجات که در هیچ دسته ای از سنگ ها قرار نمی گیرد را ریزه بار می گویند . به طور معمول ابعاد کمتر از 40*40 در دسته ی ریزه بار قرار می گیرد . از ریزه بار می توان برای قرنیز استفاده کرد . اکثرا خریدار سنگ های ریزه بار کارگاه های سنگ آنتیک هستند  که این سنگ ها را به شکل و ابعاد هندسی زیبا در ابعاد کوچک در می آورند و طبق الگویی منظم این سنگ ها را در کنار هم چیده وبروی این طوری میچسبانند . حال از کنار هم قراگیری این اشکال سنگی ، ابعاد تایل وقابل کاربردی حاصل می شود که برای کف یا دیوارها به کار می رود .

درپوش سنگی

به منظور پیشگیری از ورود آب و رطوبت ناشی از بارندگی به دیوارها و آسیب دیدن ساختمان از درپوش بروی دیوارها استفاده می کنند. همچنین درپوشبا جلوگیری از رسیدن آب به دیوار، مانع ازشوره و لک زدگی روی آن می شود .

درپوش را برای لبه پنجره ها ، دیوارهای حیاط و جانپناه به کار می برند .ارزان ترین درپوش های سنگی، درپوش تراورتن است که تقاضای بالایی نیز دارد.برای درپوش نیازی به ساب و پرداخت های دیگر نیست و اغلب از درجات کیفی پایین سنگ های تراورتن استفاده می شود .

جداول سنگی

در محوطه سازی برای جداسازی دوبخش از هم، ازجداول استفاده می شود. جدول سنگی بسته به نوع کاربری در ابعاد مختلفی تولید می شود. در ایران از سنگهای مختلفی از جمله سنگ کریستال، گرانیت، تراورتن و مرمریت لاشتر برای این کار استفاده می شود. جنس سنگ جدول با توجه به موقعیت جغرافیایی و نوع کاربری و نیاز مشتری تعیین می شود. قیمت جدول گرانیتی بسیار زیاد است و در موارد محدودی از آن استفاده می شود.

سنگ لاشه یا قواره؟

سنگی که از دامنه کوه ها بدست می آید و به همان شکل مورد استفاده قرار می گیرد سنگ لاشه نام دارد. حال اگر گوشه های تیز و برنده آن را بوسیله ی چکش یا پتک به صورت منظم در آورند و به آن فرم دهند، به آن سنگ لاشه قوار یا همان سنگ قواره می گویند. کوچکترین اندازه سنگ قواره 15 سانتی متر است .

 سنگ مالون

همانطور که در بالا اشاره شد سنگ مالون را در اشکال منظم شبیه به مربع و مستطیل تراش می دهند. ابعاد این سنگ در حالت استاندار : { عرض ( 15 الی 20) * طول (20 الی 40 ) * ارتفاع حدود 28 } سانتی متر می باشد. در اصطلاح به عرض مالون ، گوشت مالون می گویند . بر اساس کم و زیاد شدن ابعاد وجه ها، نام گذاری های متفاوتی برای این سنگ وجود دارد. اگر طول از ارتفاع کمتر باشد به آن ” مالون کله ” ، اگر طول از ارتفاع بیشتر باشد ” مالون راسته ”  گویند. همچنین اگر از در نبش دیوارها استفاده شود با نام ” الون نبشی ” شناخته می شود. از سنگ مالون برای نماسازی، سنگفرش جدول سازی، ساخت نمای پل، دیوار پارک ها، دیوارهای باربر و غیر بار وجداکننده استفاده می شود  

سنگ بادکوبه

سنگ بادکوبه ای، سنگ سرتراشی است که دور تا دور وجه نمای آن را به صورت یک نوار باریک با قلم می تراشند و بقیه سطح نما را تیشه داری می کنند.

سنگ کوبیک یا کیوبیک

سنگی مکعبی شکل که در ابعاد گوناگونی برای سنگفرش محوطه سازی ها، پیاده رو و اماکن پرتردد استفاده می شود . برای تولید سنگ کوبیک از سنگ های تراورتن ، مرمریت و گرانیت استفاده می شود. اما از آنجایی که گرانیت مقاومت و استحکام بسیار بیشتری به بقیه دارد به طور معمول از این سنگ استفاده می شود . سنگ کوبیک به دو دسته منظم و نامنظم دسته بندی می شود. هرتن کوبیک منظم 4 متر مربع را پوشش می دهد ، در حالیکه نامنظم آن 6 متر مربع را می پوشاند .

کوبیک منظم: در فرآوری منظم، 4 وجه برش داده می شود و 2 وجه دیگر به صورت زبر باقی می ماند. یا اینکه هر6 وجه به طور منظم برش می شوند .

کوبیک نامنظم: در این فرآوری سنگ استخراج شده از معدن توسط بیل مکانیکی خرد می شود و بعد از آن در کارخانه توسط کاتر به ابعاد مکعبی کوچکتری تقسیم می شود .

تنوع رنگ ، عدم انعکاس نور و گرما ، عدم نیاز به فرآوری خاص همچون ساب ، عمر و دوام بسیار، اجرای سریع ( بدون نیاز به زیر سازی ) و کم هزینه ، مقرون بصرفه بودن و زیبایی که به کف مکان های مختلف می بخشد، از جمله مواردی است که موجب رغبت استفاده از سنگ های کوبیک شده است .

اماکن مورد مصرف: در مناطق سردسیر ، اماکن تاریخی و میراث فرهنگی ، محوطه سازی باغ تالارها ، اماکن پرتردد، بستر حاشیه و وردخانه ها ، رمپ ها و سرعت گیرها .

اصطلاحات صنعت سنگ در زمینه ماشین های برش

برای برش سنگ در کارخانجات از انواع ماشین سنگبری استفاده می شود. آنچه در اغلب سنگبری های ما وجود دارد، استفاده از تجهیزات قدیمی است که عموما پاسخگوی نیاز بازار داخل می باشد اما برای صادرات خیر. در واقع بروز کردن این تجهیزات نیاز به سرمایه گذاری بسیار و حمایت دولت است که متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

همین موضوع یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی ایران در صادرات سنگ فرآوری شده است. بر این اساس، این خود صاحبین مشاغل هستند که برای حضور درعرصه بازار سنگ بین الملل، باید به نوسازی و بروز کردن دستگاه های خود اقدام نمایند.

به طور کل ماشین های برش عبارتند از:

  • قله بر
  • اره بر ( اسلب بر)
  • مولتی وایر (سیم برش)
  • واترجت
  • طولی بر
  • کله بر
  • وسط بر ( وسط بازکن )

در لیست بالا ۳ دستگاه آخری را می توان به نحوی تکمیل کننده فرآیند برش در خط تولید سنگ دانست. اگر دوست دارید به طور کامل درخصوص هرکدام از این ماشین ها و تفاوت هایی که در کیفیت و قیمت سنگ ایجاد می کنند اطلاعات بیشتری بدست آورید، مقاله انواع ماشین برش سنگ را مطالعه نمایید.

بقچه پیچ کردن سنگ

برخی از سنگ ها به دلیل ساختار شکننده و حساسی که دارند، توان تحمل برش تحت تیغه های اره بر را ندارند. به همین خاطر برای پیشگیری از خرد شدن، ترک برداشتن و از هم پاشیدگی سنگ، قبل از برش، سنگ را از تمام جهات بقچه پیچ می کنند. تعجب نکنید! این اصطلاح جالبی است از خود صاحبان این حرفه.

زمانی که دور تا دور سنگ را از چسب و توری مخصوص می پوشانند، به اصطلاح آن را بقچه پیچ کرده اند. این کار همچون قالبی دورتادور سنگ را احاطه می کند و آن را آماده برش می کند. سنگ مرمر و برخی مرمریت ها از جمله کاندیدهای این عمل هستند. 

 انواع اصطلاحات صنعت سنگ در خصوص معرفی سنگ های ساختمانی

انواع سنگ ساختمانی در سه گروه اصلی : سنگ های آذرین، سنگ های رسوبی و دگرگونی جای دارند. حال به معرفی اجمالی هریک می پردازیم و بعد از آن شما را با تمامی سنگ های ساختمانی مصرفی آشنا می نماییم.


سنگ های آذرین


این گونه سنگ ها نتیجه فعالیت آتشفشان ها هستند که به دو دسته آذرین درونی و بیرونی دسته بندی می شوند. سنگ های آذرین از سرسخت ترین سنگ ها هستند که بیش از ۹۰ درصد پوسته زمین را فرا گرفته اند.
آذرین درونی :
براثر سرد شدن مواد مذاب در داخل زمین، بلور های دانه درشت و متراکم، سنگ های مستحکمی را تشکیل می دهند که از جمله آن ها می توان به سنگ های کوارتز، گرانیت وگابرو اشاره کرد.
آذرین بیرونی :
زمانی که گدازه های آتشفشان به بیرون سرازیر می شوند، پس از سرد شدن سنگ های ریز بلوری تشکیل می شود که به سنگ های آتفشانی هم معروف اند. سنگ بازالت نمونه ای از این سنگ هاست که با وجود فراگیر نبودن استفاده از آن، اما قابلیت کاربرد بسیار در صنعت ساختمان دارد.

سنگ های رسوبی


سنگ های رسوبی حاصل رسوب مواد ته نشین شده دریا بروی یکدیگر در طی زمان و تحت فشار هستند. در لابلای تشکیل این سنگ ها فسیل جانداران مختلفی همچون مرجان ها وجود دارد که برخی از آن ها به راحتی با چشم قابل رویت اند.
حدود ۸ درصد سنگ های پوسته زمین متعلق به سنگ های رسوبی است. سنگ های کربناته، سنگ های معدنی، زغال سنگ و سوخت های فسیلی همگی در این گروه جای دارند.
ماسه سنگ ها ، کنگولومراها، سنگ های کربناته و آهکی جزیی از گروه های اصلی سنگ های رسوبی در حوزه ساختمان به شمار می روند.


سنگ های دگرگونی


سنگ های اولیه ای که براثر فشار و حرارت بسیار، دچار تغییرات بسیاری می شوند،گونه جدیدی از سنگ ها با نام دگرگونی را بوجود می آورند.این پدیده تحت فشار و دمای بسیار می تواند بر روی سنگ های رسوبی، آذرین وحتی خود سنگ های دگرگونی رخ دهد. بر اثر دگرگونی، یک یا مجموعه ای از کانی ها ناپدید و کانی های جدید متبلور می شوند.
سنگ مرمر ( اونیکس)، سنگ کریستال وبرخی از گونه های مرمریت ازجمله مهم ترین سنگ های دگرگونی حوزه ساختمان می باشند.

در پوسته زمین، سنگ ها با مشخصه های فیزیکی و شیمیایی گوناگونی یافت می شود. از جمله آن هایی که بیشترین مصرف در صنعت ساختمان دارند، عبارتند از:

  1. سنگ تراورتن
  2. سنگ مرمریت
  3. سنگ گرانیت
  4. سنگ کریستال (چینی )
  5. سنگ لایمستون
  6. سنگ مرمر
  7. ماسه سنگ یا سندستون
  8. سنگ ترامیت
  9. سنگ کوارتز
  10. سنگ ترااونیکس
  11. سنگ اسلیت
  12. سنگ بازالت
  13. سنگ کنگولومرا

سنگ تراورتن

از رسوب گذاری چشمه های آبگرم تحت فشار و دمای بالا در طی سالیان دراز سنگ های متخلخلی به نام سنگ تراورتن بوجود می آید. این سنگ ها از لایه های مختلفی بوجود آمده است که هرکدام کانی و رنگ متفاوتی دارند. به همین خاطر به راحتی می توان لایه لایه بودن این گونه سنگ ها را مشاهده نمود. در لابلای بافت سنگ های تراورتن فسیل و بقایای جانداران دریایی را می توان یافت که پس از فرآوری سنگ نیز به چشم می خورند.


تراورتن ها را می توان به دو صورت موجدار (vein cut )و بی موج (cross cut ) برش داد. حفره های درون این سنگ بسته به شرایط پیدایش می تواند بسیار ریز و یا درشت باشد. آنچه اهمیت دارد، پر نمودن این حفرات با ماستیک یا رزین سنگ است. این کار از نفوذ اب به داخل سنگ پیشگیری نموده و عمر سنگ را در برابر عوامل مخرب بیرونی( آب، سرما و یخبندان…) افزایش می دهد.
تراورتن ها ، سنگ هایی حجیم، نرم و با وزنی سبک نسبت به دیگر سنگ ها می باشند. از این رو بهترین گزینه برای حجاری سنگ و کارهای تزیینی همچون مجسمه، آبنما، نمای کلاسیک و… هستند. از جمله پرداخت های محبوبی که بروی تراورتن ها انجام پذیر است می توان به پرداخت صیقلی، نسابیده و چرمی اشاره کرد.


تراورتن بهترین سنگ نمای ساختمان شناخته شده و علاوه بر نما برای مصارف داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. البته از آن جایی که این سنگ مقاومت فشاری کمی دارد و به راحتی لک پذیر است، بهتر است از به کار بردن آن در کف اماکن پرتردد خودداری نمایید.همچنین باتوجه به جذب آب و لک پذیری بالا، بهتر است در قسمت های آب ریز ساختمان همچون حمام و سرویس بهداشتی، کانتر و مواردی از این نظیر، مورد استفاده قرار نگیرند. در ادامه با معرفی سنگ های دیگر متوجه خواهید شد که برای هر قسمت ساختمان و هر نوع کاربری چه سنگی استفاده شود بهتر است.


از آنجایی که اغلب کاربرد تراورتن برای سنگ نماست، اغلب برش آن نیز بصورت طولی است. اما در ابعاد گوناگون تایل و اسلب نیز فرآوری می گردد.لازم به ذکر است که تراورتن به دلیل رگه و موج های رنگی نمایان در خود، قابلیت بوک مچ و فورمچ شدن نیز دارد. که البته باتوجه به ابعاد و گران تمام شدن این نوع فرآوری، قیمت بوک مچ آن بالاتر از اسلب معمولی خواهد بود.
سنگ تراورتن دارای تنوع بسیار بالایی ازنظرجنس ، کیفیت و رنگ است. حتی برخی از نمونه های آن نیز شامل چندین سورت گوناگون اند، مثل تراورتن عباس آباد که سورت های موج کبریتی، دنده گاوی، بی موج و… دارد.
در ایران معادن تراورتن بسیاری کشف و مورد بهره برداری قرار گرفته است. هرکدام از ان ها باتوجه به شرایط پیدایش، مشخصه های متمایزی دارند. به لحاظ رنگ بندی ظاهری هم می توان به تراورتن کرمی، بژ، شکلاتی ، سیلور ، خرمایی، لیمویی، طرح چوب، تنه درختی و قرمز اشاره کرد.

تراورتن آتشکوه ، تراورتن عباس آباد ، تراروتن حاجی آباد ، تراورتن دره بخاری، تراورتن آذرشهر و… ازجمله سنگ های تراورتن معروف هستند.


سنگ مرمریت

سنگ مرمریت یا ماربل ( نام تجاری) گونه ای دیگر از دگرگونی سنگ های آهکی هستند که البته برخی دیگر از آن ها در دسته سنگ های رسوبی جای می گیرند. مرمریت ها ازطرح و رنگ متنوعی برخوردارند. دلیل آن هم نوع و میزان درصد ناخالصی های موجود در ساختار هرکدام است.
مرمریت های کرمی، بژ، مشکی و طوسی درحال حاضر یکی از پرطرفدارترین نمونه های مرمریت هستند. مرمریت ها ازجمله سنگ های پرمصرفی هستند که اغلب بعنوان سنگ پله و راهروها، سنگ کف سالن ها، دیوار تی وی روم و بعضا سرویس های بهداشتی و کانتر ها به کار گرفته می شوند.
البته در نمونه هایی هم شاهد کاربردشان بعنوان سنگ نمای بیرون هستیم که البته کار درستی نیست. چرا که سنگ های مرمریت ذاتا برای مصارف داخل ساختمان مناسب اند و در تماس با سرما و بارندگی ها مقاومت چندانی نداشته و دچار ترک و شکستگی می شوند. همچنین مقاومت چندانی در برابر نور آفتاب نداشته و رنگ می بازند.
در تست اسید نیز، این سنگ مقاومت چندانی نداشته، پس بهتر است از این مواد و شوینده های قوی دور بمانند. میزان جذب آب، لک پذیری، تخلخل و مقاومت فشاری در مرمریت ها بسیار متفاوت است. به طوریکه این تفاوت ها موجب عکس العمل های متفاوت از سنگ ها شده است. بنابراین بطور مطلق نمی توان راجع به تمام مرمریت ها نظر واحدی داد. برای اطمینان از اینکه سنگ درستی برای کاربری مناسبی انتخاب کرده اید، توصیه می کنیم با یک مشاور مجرب در تماس باشید.

سنگ های مرمریت همانطور که پیش تر اشاره شد از تنوع طرح و رنگ بسیار زیادی برخوردارند. از آنجایی که اغلب برای سنگ پله و کف مورد استفاده قرار می گیرند، به طور گسترده ای شاهد ابعاد مختلف تایل این سنگ ها هستیم. البته اسلب آن ها نیز در سال های اخیر مورد توجه ویژه مهندسین قرار گرفته است. اما با توجه به بالا بودن قیمت سنگ اسلب مرمریت، بیشتر در پروژه های لوکس و گران قیمت از آن ها استفاده می شود.

در اغلب سنگ های مرمریت شاهد رگه هایی از جنس، رنگ، اندازه و ضخامت متفاومت هستیم که هریک طرح خاصی به آن ها داده اند. به طور مثال در برخی رگه هایی زیبا همچون شاخ گوزن (مرمریت دهبید زارع ) به چشم می خورد و در نوعی دیگر به صورت ضربان قلب ( مرمریت صلصالی ) است و یا در سنگ زیبایی همچون مرمریت تری دی بلک طرح پوست ماری نقش بسته است. در گونه های دیگر نیز می توان سوختگی ، شاله های پهن و باریک ، طرح گل یخی و … یافت.

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت، واژه ای که از کلمه لاتین گرانوم و به معنای خرمن گرفته شده است. دلیل آن هم شباهت زیاد ساختار شکل گرفته این سنگ به خرمن گندم است. سنگی با دانه بندی متوسط تا درشت، با ساختاری بسیار مستحکم که به راحتی با چشم قابل رویت است.نام دیگر این سنگ خارا نام دارد. چگالی گرانیت 2.75 گرم بر سانتی متر مکعب بوده و از سخت ترین سنگ ها با وزن بالا به شمار می رود.با توجه به عدم جذب آب و لک پذیری حداقلی،سختی و مقاومت بسیار بالا در برابر فشار و ضربه و سایش، این سنگ ها بهترین کاندید برای سنگ کف اماکن و معابر پرتردد به شمار می روند.
تنها مساله سر بودن آن هاست که با پرداخت فلیم یا تیشه ای قابل حل است. البته پرداخت صیقلی هم منعی برای این سنگ ها ندارد و شاهد کاربرد فراوانش هستیم، اما آنچه اهمیت دارد، میزان و شماره پالیشرهای این سنگ است که مانع از سرخوردن افراد شود.
گرانیت ها مقاومت بسیار زیادی نسبت به خش و صربه دارند و در برابر مواد شیمیایی و لک شدن هم بسیار مقاومند. از این رو علاوه بر سنگ کف، برای کانتر و پیشخوان ها نیر گزینه ای بسیار عالی به شمار می روند. همانطور که می دانید این سنگ های آذرین، محبوبیت ویژه ای برای استفاده در کانتر دارند.


از گرانیت ها در تمام بخش های ساختمان چه داخل و چه بیرون می توان بهره برد. جالب آنکه گرانیت ها به دلیل مقاومت بسیار زیاد در برابر یخبندان و انبساط و انقباض ها، به عنوان بهترین سنگ نماهای مناطق سردسیری به شمار می روند. اما مساله این سنگ ها عدم تخلخل و یکدست بودن پشت سنگ هاست که موجب عدم چسبندگی کامل گرانیت با ملات سیمانی می شود. که البته این موضوع به کمک چسب سنگ های قوی همچون چسب سنگ مگاپوکسی برطرف شده و جای هیچ گونه نگرانی باقی نمانده است.
موضوع دیگر وزن بالای گرانیت است که می تواند موجب اضافه وزن ساختمان های بسیار مرتفع شود. البته اگر از اتصال خشک نما استفاده شود،علاوه بر تضمین ایمنی، می توان تا حد چشم گیری از بار اضافی به ساختمان پیشگیری نمود.
گرانیت های ایران غالبا به رنگ سفید و مشکی هستند. البته سنگ های گرانیت سفید به دلیل وجود دانه های طوسی و مشکی که در خود دارد، نمایی به رنگ طوسی دارد که آن را بویژه مناسب استفاده در کف مراکز پرتجمع همچون بانک ها، ادارات، فرودگاه ها و… نموده است. سنگ گرانیت مشکی نیز از دیگر نمونه های پرطرفدار این گروه است که در سال های اخیر مورد توجه بیشتر مهندسین قرار گرفته اند. از دیگر گرانیت های ارزشمند ایرانی می توان به گرانیت سبز جنگلی اشاره نمود که جزء سنگ های گران قیمت در رده خود می باشد.

سنگ کریستال (CRYSTAL)

سنگی با ویژگی های گرانیت و ظاهری نزدیک به مرمریت. این سنگ به لحاظ تراکم ، سختی و مقاومت؛ قوی تر ازمرمریت و ضعیف تر از گرانیت هاست.سنگ کریستال ( چینی) گونه دیگری از سنگ های دگرگونی است که از تبلور مجدد سنگ های آهکی بوجود آمده است.
دانه بندی کریستال ها در مقایسه با مرمریت ها کمی درشت تر بوده و ظاهری شفاف و کریستالی دارند. سنگ کریستال متشکل از کانی های کلسیت ، کوارتز ، لاستونیت ، گرافیت ، هماتیت و … می باشد. سنگ های چینی به دلیل بلورهای شفاف، ظاهری درخشان داشته و تا حدودی نور را از خود عبور می دهند.


سنگ های چینی را می توان با خیالی آسوده برای تمام مصارف داخلی و بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار داد. این سنگ ها بهترین گزینه برای مکان های در تماس مداوم با آب (حمام و دستشویی، آشپزخانه) هستند. همچنین باتوجه به تراکم و مقاومت فشاری بالا کاندید مناسبی برای سنگ کف و سنگ پله در منازل مسکونی و ساختمان های عمومی هستند. سنگ های چینی همچنین برای نمای مناطق سردسیری پیشنهاد مناسبی هستند.


مرغوب ترین سنگ های چینی ایران واقع دراستان های لرستان ، کردستان و فارس می باشد . از معروف ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود : سنگ چینی الیگودرز ، سنگ چینی ازنا ، سنگ چینی نیریز ، سنگ چینی لایبید، سنگ چینی قروه، سنگ چینی سیرجان، سنگ چینی آبشویه بندرعباس، سنگ چینی پرشین اسکاتو، سنگ کریستال گلکسی.


سنگ لایمستون (LIMESTONE )

حدود ده درصد از سنگ های رسوبی را سنگ های لایمستون تشکیل داده اند. سنگ های رسوبی کربناته که دارای درصد بالایی آهک در ساختار خود هستند. سنگ لایمستون ازدسته سنگ های جوانی است که به دلیل تسریع دراستخراخ ، ازمقاومت فرسایشی کمتری برخوردار است. به همین خاطر برای سنگ کف، آن هم اماکن پرتردد پیشنهاد نمی شود. از سوی دیگر این سنگ نسبت به ضربه و تماس با اشیاء تیز حساس و شکننده است.


همانطور که تا کنون متوجه شدید، آهک عامل اصلی در میزان جذب آب و لک پذیری سنگ هاست. بنابراین جای تعجب ندارد که سنگ لایم استون نیز نسبت به این دو مورد حساس باشد. اگر بخواهیم لایمستون را با تراورتن ها مقایسه کنیم، باید بگوییم که میزان نفوذپذیری آب و لک شدن لایمستون ها بسیار بیشتر است. در واقع تراورتن ها به دلیل برخورداری از شرایط مطلوب تر، مناسب استفاده در نمای بیرون ساختمان هم هستند. این در حالی است که سنگ لایم استون اصلا برای نما پیشنهاد نمی شود. آن هم نمای مناطق پر بارش! اما برای مناطق گرم و خشک، منعی در به کارگیری برای نمای بیرون وجود ندارد.

پس مطابق آنچه گفته شد، بهترین گزینه در به کارگیری این سنگ های سفید نمای داخلی ( دیوار) است. با این وجود شاهد تقاضای بسیار برای این سنگ ها در نما هستیم. چرا که به لحاظ قیمت و ظاهر زیبا و روشن، بهترین گزینه اقتصادی برای انبوه سازان به شمار می روند.
از مهمترین معادن سنگ لایمستون می توان به شهرهای سمیرم اصفهان واسلام آباد کرمانشاه اشاره نمود. انواع سنگ لایمستون سنگ لایمستون بوژان، سنگ لایمستون سیلور گوهره، سنگ لایمستون اسلام آباد، سنگ لایمستون کوه سفید قم، سنگ لایمستون مرودشت ( از سفید ترین سنگ ها)، سنگ لایمستون مهاباد.

سنگ مرمر (ONYX)

از دگرگونی سنگ آهک، سنگ های گران قیمت و زیبایی به نام مرمر حاصل می شود.سنگ مرمر از سنگ های نیمه قیمتی است که از دگرگونی سنگ آهک تحت تاثیر فشار و دما بوجود آمده است و در بازارهای جهانی به نام اُنیکس شهرت دارد . نام مرمر ریشه یونانی و به معنی” درخشان ” است. سنگ مرمراز قدیمی ترین سنگ های شناخته شده توسط انسان است که درطبیعت به شکل تخته سنگ های بزرگ یا ورق ورق روی هم وجود دارند. استفاده از سنگ مرمر به واسطه زیبایی و درخشندگی خیره کننده اش در داخل و خارج ساختمان از جمله : آشپزخانه و میز پیشخوان ،پله ها، کف پوش، دیوارهای داخلی و خارجی می تواند جلوه ای زیبا به فضای شما هدیه کند.


از دیگر ویژگی های بارز آن، عبور نور از خود می باشد. سنگ مرمر در حرم معصومین سنگ مرمر به همراه نورپردازی مناسب ، یکی از بهترین انتخاب ها برای استفاده در حرم امامان است که موجب می شود فضایی آرام بخش ومعنوی در محیط ایجاد شود. .همچنین سنگ به دلیل خصلت خنکی که دارد، در تولید اکسیژن خون و تاثیرمثبت آن روی بدن، نقش بسزایی ایفا می کند. حال اگر از جنس مرمر هم باشد که دیگر چه بهتر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *